Gisteren heb ik bij Plans Motorsport in Dunsfold (UK) de auto achtergelaten en de hele verbouwing besproken. De verbouwing gaat zo'n 6 weken duren

Het is een uniek project. Er is wel eens een Lotus verbouwd naar Speedster (door de Lotus fabriek) maar nog niet andersom.
Het blijft een Speedster op kenteken, maar aan de buitenkant niet meer als zodanig herkenbaar.
De aanpak op hoofdlijnen.
Strippen van de huidige carrosserie tot alleen chassis met subframe overblijft. Daarna wordt ie weer opgebouwd met o.a.:
- Rolkooi, quick release bevestiging tbv de bodydelen (voor ruitensproeier bijvulling moet straks de voorclam eraf)
- Radiator upgrade, 2e schakelbare fan
- Nieuw plan voor de remmen met betere remkrachtverdeling (beperkt in mogelijkheden door de APK-verplichte handrem).
- Bredere wielbasis (GT3 wishbones) achter
- Centre-lock Rinspeed rondom en 10Jx17 achter om met meer rubber beter het vermogen kwijt te kunnen (voor ingewijden

- Ohlins 46mm schokbrekers rondom
- Heel veel ditjes en datjes
Eigenlijk gaat Plans (opnieuw) een Exige GT3 racer bouwen maar dan road-legal met Vauxhall/Opel motorblok/subframe.
Ik ben erg benieuwd naar het gewicht en hoop dicht bij de 2.0 kg/pk te komen. De laatste weging was 880kg en ik verwacht ruim 40 kilo (t.o.v. polyester) bodywork kwijt te raken en ruim 10 kilo aan andere spullenboel (zoals lichtere stoelen, alu paneel i.p.v. achterruit etc.)