Bericht
door Rebel » 03 okt 2006, 18:27
Rico, maar als je nu puur objectief kijkt. Laten we er van uit gaan dat het merendeel van het nederlandse wagenpark fwd heeft.
En laten we ervan uit gaan dat 90% nog nooit een circuit heeft gezien of het uiterste uit zijn auto haalt.
Is het dan zo een gebrek tav achterwielaandrijving?
Om maar een "simpel"een voorbeeld te geven. De buurman verderop in de straat heeft een BMW-huppelpup en die die zweert bij achterwielaandrijving. Ik heb hem vaker zien rijden en heb ook al eens naast hem gezeten. Hij houdt zich keurig netjes aan de verkeersregels en hij poetst zijn auto 2 keer per week. Dit laatste doet niet terzake 8)
Maar toen hij een keer met mij mee ree, en ik op de binnendoor wegen, diverse bochten glijdend op alle vier de wielen nam, vroeg hij, of dat niet slecht voor de auto was....
Of bijvoorbeeld Hans in zijn Mini GP (FWD) die met zijn auto meer dan fun heeft op trackday's en in dagelijks verkeer....
Ik wil hiermee zeggen, ik vind het net zoals Fransico zegt, heel subjectief welke aandrijving als "het beste" omschreven kan worden.
Ik begrijp heel goed dat iemand als Andre "uitgekeken" is op voorwielaandrijving. En ik denk dat in de racesport, om veelerlij redenen achterwielaandrijving een must is.
Maar toch denk ik dat hiet niet zo zwart/wit gezien moet worden om te zeggen dat achterwielaandrijving veel fijner rijden is, omdat het meer rust geeft, etc.
De huidige techniek in de voorwielaangedreven auto's zorg ervoor dat ze steeds neutraler zijn, en ook minder onrustig.
Ik blijf erbij dat deze test puur gebaseerd is op de rijder zijn kunnen.
En als je dan een echte racer puur sang in die testauto's laat plaatsnemen dat de achterwielaangedreven auto het sneller zal doen. Mede omdat hij met achterwielaandrijving beter uit de voeten komt.
Maar misschien dat men dit soort testen in de toekomst ook eens moet laten ondernemen door minder ervaren rijders.
De lezers van AV zijn voor het merendeel "normale" mensen, die niet het uiterste van een auto vragen. Al zeker niet als men een diesel koopt, lijkt me.
Tuurlijk valt het te verdedigen dat je graag een test wilt zien waarin het uiterste gevraagd wordt door een echte coureur, maar is dat dan een goede aankooptest?
Verder vind ik het verrassend dat Franciso, met zijn rijkwaliteiten op de Ring, het voorwielaangedreven-concept toch niet laat vallen.