RWD als nadeel?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Hielke

Bericht door Hielke » 03 okt 2006, 10:01

En toen werd het ijzig stil :lol:

Ik roep (nog) niet op tot zo'n vergelijk hoor. Niet zenuwachtig worden, gewoon even in een zakje diep doorademen :P Maar als meetinstrument verduidelijkt het natuurlijk meer dan alle bijbelstudies bij elkaar :lol:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 okt 2006, 10:12

daar heb je misschien een punt Hylke(qua rondetijd 120d vs Leon), waarbij mijn gedachtengang dan wordt dat een beresterke beregoede fwd tdi gewoon een saaie auto is. Maar dat geldt voor mij.

RVV

Bericht door RVV » 03 okt 2006, 10:28

Robin schreef:daar heb je misschien een punt Hylke(qua rondetijd 120d vs Leon), waarbij mijn gedachtengang dan wordt dat een beresterke beregoede fwd tdi gewoon een saaie auto is. Maar dat geldt voor mij.
Dat is het kernpunt, saai. Het leuke van RWD vind ik de uitdaging die zo'n auto me bied, en dan bedoel ik niet gelijk ala hard core Schumacher er alles tot op het naadje er uit halen. Wil ik ook niet eens. Een RWD op 60% bied mij meer lol en plezier dan een FWD op 98%. Terwijl dat laatste veel makkelijker is.

Dat heeft allemaal niks te maken met betere/snellere rondetijden, maar alles met beleving van het rijden. Daar hoef je geen toprijder voor te zijn om dat te constanteren voor jezelf.

Hielke

Bericht door Hielke » 03 okt 2006, 11:04

Ok, maar het gaat in de discussie nu even niet om de vermeende funfactor van RWD's boven FWD's. We waren net weer op de kern van de zaak teruggekomen, het onverklaarbaar grote rondetijdverschil tussen de diesels in de AV multitest.

In theorie blijkt zelfs de Skoda Combi de snelste van het stel te zijn. De Skoda is ruim 100 kilo zwaarder dan Golf en Leon. Uit ervaring weten ik en andere bezoekers van het forum dat het weglaten van een passagier op het kleine baantje van Lelystad 1,5 seconden scheelt. Dit baantje kon in een minuut gerond worden. De AV baan was anderhalf keer zo lang. Het verschil loopt dan tot minimaal 2 seconden op 100 kg op. Een resultaat dat ook exact het strafgewichtverschil in de verschillende toerwagenklasses weerspiegelt. De omgerekende totaaltijd van de Skoda komt dan op 1.35,2. Slechts 5,5 seconden sneller dan de 120d en 3,7 seconden sneller dan de technisch identieke Golf die ook nog de bonus van de DSG versnellingsbak had.

God, wat zou ik die test graag zelf gedaan hebben :P

Robin

Bericht door Robin » 03 okt 2006, 11:36

*zegt 20 jarig AV abonnement op*

:twisted:

Francisco

Bericht door Francisco » 03 okt 2006, 11:39

hielekke

ik ben nooit tegen zo'n vergelijk geweest. sterker nog ik heb het al gedaan, door 1/2 jaar een 1 seier dagelijks te rijden en er aantal melen een gehuurd te hebben voor op de Ring. maar mijn conclusies staan de meeste mensen niet aan geloof ik.

maar ik ben inmiddels wel benieuwd of mijn gevoel en waarneming ook gestaafd kan worden met de stopwatch.

dus be my guest, haal een 120d en toon mij achteraf een filmpje wat je nooit gemaak hebt.

of laten we een keer proberen af te spreken. mail me je 06 nummer want op de ring raak je iedereeen zoek door de drukte tegenwoordig.

Robin: ik ervaar een 120d ook als "saai". net zo "saai" als bijvoorbeeld een leon/golf. "saai" is niet het juiste woord in deze. Net als de leon/golf is het een kapabele auto met veel grip en onderstuur. Alleen als het regent is het een spannend apparaat. maar goed ik berdeneer wellicht te veel vanuit de rondjes op de ring waar je wat sneller aan de limiet van beide komt.

Tristan

Bericht door Tristan » 03 okt 2006, 11:39

Maar jullie moeten wel toegeven dat VAG wel een dijk van een auto's op de markt hebben gebracht (sportieve modellen dan). En dat ze BMW qua concurrentie behoorlijk op de hielen zit.

Robin

Bericht door Robin » 03 okt 2006, 11:41

Francisco, een conclusie is voor tegenwerpen vatbaar.
een gedachtengang niet.(Dit gebruikte Wim Kok bijv in de politiek)

Dus jouw 'conclusie' kan voor anderen 'geen conclusie' zijn en 'nergens op slaan'

:D

ik vond btw mijn 330i op de Ring/Papenburg verre van saai.
Laatst gewijzigd door Robin op 03 okt 2006, 11:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Hielke

Bericht door Hielke » 03 okt 2006, 11:42

Nee man Robin, niet opzeggen :o

Maar we mogen als lezers en abonnees toch best kritisch zijn om zo de kwaliteit van de tests voor de toekomst te waarborgen.

Robin

Bericht door Robin » 03 okt 2006, 11:44

Hielke schreef:Nee man Robin, niet opzeggen :o

Maar we mogen als lezers en abonnees toch best kritisch zijn om zo de kwaliteit van de tests voor de toekomst te waarborgen.
idd, mijn gedachtengang betr deze test is dat 'wij' dat beter kunnen, met z'n allen(olv Hennie Huisman)

:twisted:

Hielke

Bericht door Hielke » 03 okt 2006, 11:47

Dwaas :lol:

Ik zie dat Francisco z'n -12 Ringbril ook weer op heeft :shock:

:wink:

Francisco

Bericht door Francisco » 03 okt 2006, 11:55

de kunst van een forum is zo hard mogelijk langs elkaar heen lullen

ik had het over een 120d vs een diesel leon of golf. en mijn gedachtengang daarover. ik weet het, ik heb een zeldzame afwijking. ik geniet met volle teugen van foute auto's.

jij hebt het over een machine met 265 pk met jankende 6 pitter. en een ander mannetje op dit forum weet niet beter dan dat je alles aan een M3 moet vergelijken. in beide gevallen heb ik 100% liever een M3 of 330i dan een golf tdi (duh). en beide auto's lijken mij verre van saai. nee erg leuk speelgoed zelfs!

maar dit draadje ging nu eens niet daarover. maar over 2 simpele diesels met verschillende aandrijfconcepten.

dus nogmaals: ik geloof in mijn oneindige onschuld, dat een Leon/A3/Golf tdi 170pk best wel eens een sneller rondje zet dan een 163 pk 120d. zeker met een gemiddelde bestuurder aan de hoepel zoals in dit artikel.

nu willen wij dit proefje best overdoen met een natuurtalent Hielke/Andre and see what is what.

Robin

Bericht door Robin » 03 okt 2006, 11:58

wie zonder zonden is werpe de eerste steen is mijn gedachtengang betr Francisco's laatste post.

Hielke

Bericht door Hielke » 03 okt 2006, 12:07

Francisco schreef: dus nogmaals: ik geloof in mijn oneindige onschuld, dat een Leon/A3/Golf tdi 170pk best wel eens een sneller rondje zet dan een 163 pk 120d. zeker met een gemiddelde bestuurder aan de hoepel zoals in dit artikel.
Ben ik volledig met je eens, heb ik ook nergens willen bestrijden.

Rebel

Bericht door Rebel » 03 okt 2006, 12:16

Fransico jouw voorstel, zou ideaal zijn, ware het niet dat een FWD rijder zo gewent is aan zijn auto dat hij niet op een dag tijd het beste haalt uit een achterwielaangedreven auto.
En andersom ook.

Misschien was de testrijder van deze AV test een FWD rijder 8)

Want in mijn ogen valt nog steeds niet te onderschatten met welk concept je dagelijks rijdt en waar je de grenzen mee hebt opgezocht.

Francisco

Bericht door Francisco » 03 okt 2006, 12:30

denk ook zeker dat een groot gedeelte van dat gat aan de rijder te wijten is.

daarom het voorstel om iemand met goede RWD stuurmanskunsten de 120d te laten rijden en dan te kijken hoe dat zich verhoud tot de FWD.

denk dat het gat dan aanzienlijk kleiner wordt. maar ben nog steeds oprecht benieuwd :D

RVV

Bericht door RVV » 03 okt 2006, 13:09

Francisco schreef:
jij hebt het over een machine met 265 pk met jankende 6 pitter. en een ander mannetje op dit forum weet niet beter dan dat je alles aan een M3 moet vergelijken. in beide gevallen heb ik 100% liever een M3 of 330i dan een golf tdi (duh). en beide auto's lijken mij verre van saai. nee erg leuk speelgoed zelfs!

.

Fransisco ik neem mijn M3 niet eens mee in dit vergelijk, ik heb zelf een jaar 120d gereden en mijn mijn mening in deze discussie is op de ervaring met die auto gebasseerd. Heeft niks met M3's whatever te maken. Maar zelfs mijn saaie 325i gezinsbak vind ik met RWD gewoon lekker rijden, veel lekkerdere als mijn ervaring met vergelijkbare FWD auto's zoals Passats en Audi A4's.

Francisco

Bericht door Francisco » 03 okt 2006, 13:18

fair enough. over beleving hoef je het gelukkig nooit eens worden. dat is puur subjectief.

Hielke

Bericht door Hielke » 03 okt 2006, 13:18

Denk ook niet dat het wijs is je eigen auto naar zo'n test mee te nemen. Gelijkwaardige huurauto's zijn het passende instrument.

Heb net van een zeker duister personage te horen gekregen waar je die in ruime mate kunt vinden :lol:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 03 okt 2006, 13:35

Het is me na die uitgebreide reactie van de Autovisie redactie nu wel een stuk duidelijker geworden!

Je keek wel hè.
:lol:

Rebel

Bericht door Rebel » 03 okt 2006, 18:27

Rico, maar als je nu puur objectief kijkt. Laten we er van uit gaan dat het merendeel van het nederlandse wagenpark fwd heeft.
En laten we ervan uit gaan dat 90% nog nooit een circuit heeft gezien of het uiterste uit zijn auto haalt.
Is het dan zo een gebrek tav achterwielaandrijving?

Om maar een "simpel"een voorbeeld te geven. De buurman verderop in de straat heeft een BMW-huppelpup en die die zweert bij achterwielaandrijving. Ik heb hem vaker zien rijden en heb ook al eens naast hem gezeten. Hij houdt zich keurig netjes aan de verkeersregels en hij poetst zijn auto 2 keer per week. Dit laatste doet niet terzake 8)
Maar toen hij een keer met mij mee ree, en ik op de binnendoor wegen, diverse bochten glijdend op alle vier de wielen nam, vroeg hij, of dat niet slecht voor de auto was....
Of bijvoorbeeld Hans in zijn Mini GP (FWD) die met zijn auto meer dan fun heeft op trackday's en in dagelijks verkeer....

Ik wil hiermee zeggen, ik vind het net zoals Fransico zegt, heel subjectief welke aandrijving als "het beste" omschreven kan worden.
Ik begrijp heel goed dat iemand als Andre "uitgekeken" is op voorwielaandrijving. En ik denk dat in de racesport, om veelerlij redenen achterwielaandrijving een must is.
Maar toch denk ik dat hiet niet zo zwart/wit gezien moet worden om te zeggen dat achterwielaandrijving veel fijner rijden is, omdat het meer rust geeft, etc.
De huidige techniek in de voorwielaangedreven auto's zorg ervoor dat ze steeds neutraler zijn, en ook minder onrustig.

Ik blijf erbij dat deze test puur gebaseerd is op de rijder zijn kunnen.
En als je dan een echte racer puur sang in die testauto's laat plaatsnemen dat de achterwielaangedreven auto het sneller zal doen. Mede omdat hij met achterwielaandrijving beter uit de voeten komt.

Maar misschien dat men dit soort testen in de toekomst ook eens moet laten ondernemen door minder ervaren rijders.
De lezers van AV zijn voor het merendeel "normale" mensen, die niet het uiterste van een auto vragen. Al zeker niet als men een diesel koopt, lijkt me.
Tuurlijk valt het te verdedigen dat je graag een test wilt zien waarin het uiterste gevraagd wordt door een echte coureur, maar is dat dan een goede aankooptest?

Verder vind ik het verrassend dat Franciso, met zijn rijkwaliteiten op de Ring, het voorwielaangedreven-concept toch niet laat vallen.

Shakes

Bericht door Shakes » 03 okt 2006, 18:54

Is het wat waard als ik zeg dat ik met een FWD +/-100 pk mondeo/passat of golf courtesy of ene Zoldar waarschijnlijk sneller over de Ring ga dan met de M3 met 300+ pk?

N.

Hielke

Bericht door Hielke » 03 okt 2006, 19:03

Goeie post Rebel.

Tristan

Bericht door Tristan » 03 okt 2006, 19:15

Hielke schreef:Goeie post Rebel.
Eens....

Joy

Bericht door Joy » 03 okt 2006, 19:21

Nandor schreef:Is het wat waard als ik zeg dat ik met een FWD +/-100 pk mondeo/passat of golf courtesy of ene Zoldar waarschijnlijk sneller over de Ring ga dan met de M3 met 300+ pk?

N.
+1

Kan niet anders zeggen dat ik met een voorwielaandrijver veel sneller hard durf/ga dan een achterwielaandrijver. Desondanks heb ik nog steeds liever achterwielaandrijving om de redenen zoals gewichtsverdeling, aandrijfreactie-vrij stuurwiel, grip bij acceleratie en het kunnen sturen met de achteras.

En misschien nog wel de grootste reden is het gevoel niet 100% in control te zijn. Er zit toch altijd dat stemmetje in m'n hoofd dat als de auto achter wegbreekt ik misschien verrast ben en er niet meer uit kom. In een voorwielaandrijver heb ik dit veel minder. Niet alleen is de statistische kans op overstuur veel kleiner maar de auto is redelijk gemakkelijk weer recht te krijgen door het gas in te trappen.

Dus door de mindere toegankelijkheid is RWD voor mij des te uitdagender en geeft het een veel grotere kick dan FWD.

Plaats reactie