Rear mounted turbo's/aparte plek
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: Rear mounted turbo's
Dit is ook al eens toegepast op een MX5, zal de foto's en info eens opzoeken.
- Kevin20v
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48
Re: Rear mounted turbo's
Ream mounted Turbo op een Golf 3 Vr6:


Voordeel van een rear mounted turbo is natuurlijk ook de hele korte uitlaatbuis NA de turbo, aangezien dat apk technisch gewoon niet mogelijk is op een auto die de motor voorin heeft liggen...
Voordeel van een rear mounted turbo is natuurlijk ook de hele korte uitlaatbuis NA de turbo, aangezien dat apk technisch gewoon niet mogelijk is op een auto die de motor voorin heeft liggen...
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: Rear mounted turbo's
Ik zal eens kijken of ik het op kan zoeken in de schoolboeken..Joy Jolliffe schreef:The tubing's exposure to ambient air alongside the car also serves to cool the charge. Tests have shown that turbo outlet temps with 5-psi boost measured 175 degrees F (at the rear of the car) and dropped to 115 degrees F at the intake discharge up front. The pressure drop was 1/4 to 3/4 psi. The bottom line is that the intake tube acts as an intercooler, dropping the rear-mounted turbo temp (which is already lower than engine compartment installations) about 50 percent and with a very small drop in psi.
Aan de specialisten, is 25% drukverlies veel ? Wat verliest een reguliere front-mount setup ?
-
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 26 apr 2008, 21:29
- Locatie: arnhem
Re: Rear mounted turbo's
Een freeflow uitlaat met een grote diameter heeft echt geen restrictie meer, dus de voordelen van een korte uitlaatbuis zie ik niet. En ik zie ook elke keer het luchtfilter ergens nij de wielkast hangen, lekker met al dat vuil en nattigheid onder je auto..
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: Rear mounted turbo's
Maar wel een stuk koudere luchtPeter pwr schreef: En ik zie ook elke keer het luchtfilter ergens nij de wielkast hangen, lekker met al dat vuil en nattigheid onder je auto..

- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Rear mounted turbo's
Dat wel maar denk dat je turbo ook 10x minder lang leven heeft zo
-
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43
Re: Rear mounted turbo's
Op een Engels forum waar ik sinds kort rondhang is het voor sommige Engelsen de normaalste zaak om 'gewoon' een turbomesh voor de inlaatkant te doen.
Niks geen luchtfilter of wat dan ook

Niks geen luchtfilter of wat dan ook


-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: Rear mounted turbo's
Je hoeft maar een keer te hard over een drempel te gaan en beide turbo's zijn dus dan stuk



- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: Rear mounted turbo's
drukverlies bij een std TMIC of FMIC is orde grootte 0,5psi bij een druk van 20psi
25% drukverlies is bizar
E
25% drukverlies is bizar

E
- Jeroen van Emmerik
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
- Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992
Re: Rear mounted turbo's
die 25% verlies is weer opgelost met meer druk!.. 

- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
Re: Rear mounted turbo's
Volgens mij stond er ook gewoon 0.25-0.5 PSI. Misschien dat iemand verkeerd gelezen heeft?
Alles valt of staat met de energie die achter nog steeds aanwezig is in de uitlaatgassen.. Na een std dempingstraject is daar weinig meer van over..geen idee wat je aan winst boekt door de dempers weg te laten.
Wel handig als je echt geen ruimte hebt, gelukkig past het in de meeste auto's gewoon daar waar de zaak het beste werkt.
Alles valt of staat met de energie die achter nog steeds aanwezig is in de uitlaatgassen.. Na een std dempingstraject is daar weinig meer van over..geen idee wat je aan winst boekt door de dempers weg te laten.
Wel handig als je echt geen ruimte hebt, gelukkig past het in de meeste auto's gewoon daar waar de zaak het beste werkt.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Rear mounted turbo's
Joy Jolliffe schreef:The tubing's exposure to ambient air alongside the car also serves to cool the charge. Tests have shown that turbo outlet temps with 5-psi boost measured 175 degrees F (at the rear of the car) and dropped to 115 degrees F at the intake discharge up front. The pressure drop was 1/4 to 3/4 psi. The bottom line is that the intake tube acts as an intercooler, dropping the rear-mounted turbo temp (which is already lower than engine compartment installations) about 50 percent and with a very small drop in psi.
Aan de specialisten, is 25% drukverlies veel ? Wat verliest een reguliere front-mount setup ?
Waar haal je 25% vandaan? worst case scenario is 0,75 psi op 5 psi overdruk, oftewel 15 procent. Best case (0.25 psi drop) is 5%.
Verder vind ik het een creatieve oplossing waarbij er veel te weinig informatie wordt gegeven om er een gefundamenteerd oordeel over te geven. Ik vind persoonlijk een intake-temperatuur van 46 graden (115 degrees F) wat aan de hoge kant maar als dat gemeten is in Texas midden in de zomer is het bv. wel netjes. Weet ook niet wat een normale intercooler aan temperatuurdrop weet te bereiken (deze haalt blijkbaar 33 graden). Met daarbij de opmerking dat je bij 5 psi (0.34) nog niet echt spreekt van héftige overdrukken (en je dus voor jezelf wel het juiste referentiekader moet nemen). Niet gaan vergelijken met een scooby met 1.6 bar overdruk en de bijbehorende spoolup dus.
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Rear mounted turbo's
Die gevens zijn van een ander rearmounted project. Een amerikaans LS blok Camaro dacht ik. Dat was het enige wat ik kon vinden waar verliezen vermeld stonden.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 20 mar 2007, 17:06
Re: Rear mounted turbo's
hier ook wat info.
Engine:
Type: Twin-turbo V10
Displacement cu in (cc): 301 (4941)
Power bhp (kW) at RPM: 810(604) / n.a.
Torque lb-ft (Nm) at RPM: 733(994) / n.a.
Redline at RPM: n.a.
Exterior:
Length × Width × Height in: 191.1 × 72.7 × 74.3
Weight lb (kg): 4033 (1830)
Performance :
Acceleration 0-60 mph s: 3.6
Top Speed mph (km/h): 240 (386) <--- dat is hard :o
Engine:
Type: Twin-turbo V10
Displacement cu in (cc): 301 (4941)
Power bhp (kW) at RPM: 810(604) / n.a.
Torque lb-ft (Nm) at RPM: 733(994) / n.a.
Redline at RPM: n.a.
Exterior:
Length × Width × Height in: 191.1 × 72.7 × 74.3
Weight lb (kg): 4033 (1830)
Performance :
Acceleration 0-60 mph s: 3.6
Top Speed mph (km/h): 240 (386) <--- dat is hard :o
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Rear mounted turbo's
Dat is goed voor je turbo'sJeroen van Emmerik schreef:die 25% verlies is weer opgelost met meer druk!..

Qua "lag" geloof ik de Amerikanen niet. (Uitlaat)gas is samendrukbaar, dus er zal eerst druk opgebouwd moeten worden. En dus niet alleen voor de inlaat (interkoeler/buizen), maar nu dus ook voor de uitlaat. Idem voor drukverlies, tussen blok en turbo's verlies je gewoon druk, net zoals dat bij de inlaat het geval is.
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: Rear mounted turbo's
Kevin20v schreef:Ream mounted Turbo op een Golf 3 Vr6:
Wat een plaatsing van het filter

Je zal maar een keer op snelheid door een diepe plas knallen ... En als het droog is zal je daar ook al behoorlijk wat drek opzuigen. Elke 2500 km je filter cleanen.
Stephan
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Rear mounted turbo's
Ik zag dit niet zo lang geleden ook bij Overhauling op Discovery channel volgens mij. Tot die tijd kende ik deze plaatsin van een turbo nog niet.
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:01
Re: Rear mounted turbo's
negatief: veel warmte verlies van de uitlaatcollector naar de turbine kant van de turbo => laag rendement
(warmteverlies = verlies in dichtheid = minder stromingssnelheid op de turbinebladen, kin. energie)
(ook al verhoog je de turbodruk, het verlies blijft natuurlijk)
verlies in stromingssnelheid door wrijving in de buizen
motor hangt minder aan het gas?? door de traagheid van de uitlaatgassen en de grote van de uitlaatcollector
Positief: minder warmte in het motorcompartiment, minder plaats nodig, ...?
Ik zou het zelf zo niet installeren, enkel indien er plaatsgebrek is en ik echt een beetje meer vermogen nodig heb en bereid ben om daar
dubbel voor te betalen bij het tanken (vanwege het rendement)
Indien het rendmentsverlies te verwaarlozen zou zijn zouden de OEM fabrikanten turbo's vaker op deze manier installeren denk ik
Grtz,
Stijn
(warmteverlies = verlies in dichtheid = minder stromingssnelheid op de turbinebladen, kin. energie)
(ook al verhoog je de turbodruk, het verlies blijft natuurlijk)
verlies in stromingssnelheid door wrijving in de buizen
motor hangt minder aan het gas?? door de traagheid van de uitlaatgassen en de grote van de uitlaatcollector
Positief: minder warmte in het motorcompartiment, minder plaats nodig, ...?
Ik zou het zelf zo niet installeren, enkel indien er plaatsgebrek is en ik echt een beetje meer vermogen nodig heb en bereid ben om daar
dubbel voor te betalen bij het tanken (vanwege het rendement)
Indien het rendmentsverlies te verwaarlozen zou zijn zouden de OEM fabrikanten turbo's vaker op deze manier installeren denk ik
Grtz,
Stijn
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: Rear mounted turbo's
Beste Stijn,Stijn L schreef:(warmteverlies = verlies in dichtheid = minder stromingssnelheid op de turbinebladen, kin. energie)
Ik ken je achtergrond niet, maar waar heb jij natuurkunde gevolgd?
warmteverlies = toename van dichtheid maar verlies van volume
En volume is wat de turbo nodig heeft ...
Stephan
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:01
Re: Rear mounted turbo's
idd, Moet natuurlijk toename in dichtheid zijn, zoals je al aangaf. toename van dichtheid=> verlies in volume =>verlies in druk=>... lagere stromingsnelheid (grofweg)SteV6 schreef:Beste Stijn,Stijn L schreef:(warmteverlies = verlies in dichtheid = minder stromingssnelheid op de turbinebladen, kin. energie)
Ik ken je achtergrond niet, maar waar heb jij natuurkunde gevolgd?
warmteverlies = toename van dichtheid maar verlies van volume
En volume is wat de turbo nodig heeft ...
Stephan
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Aparte plek
En wat is dit nou voor een project ? Ik lees ergens V12 CSI met dubbele turbo ofzo.

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Aparte plek
das zeker apart...was da een 6 serie?
heeft ie dan de interkoeler misschien in de diffuser achter? wel lekker koel
maar een lange weg om druk op te bouwen naar voren.
edit: huh 4 turbo's? haha wat een kar
zullen die 2 eindturbo's wel als 2de noot dienen een soort bi-bi turbo
....en vanwege de ruimte, neem aan dat het goed op elkaar is aangepast.
heeft ie dan de interkoeler misschien in de diffuser achter? wel lekker koel

edit: huh 4 turbo's? haha wat een kar

zullen die 2 eindturbo's wel als 2de noot dienen een soort bi-bi turbo

- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Aparte plek
Er is onlangs een topic geweest over de plaatsing van de turbo's onder de auto.
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Re: Aparte plek
Dat was de M5 van Methusalem toch? 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten