Rear mounted turbo's/aparte plek

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Rear mounted turbo's/aparte plek

Bericht door Eric H » 11 mar 2009, 16:03

Iemand ooit zoiets gezien ???

Afbeelding

Oh, het is trouwens een BMW.......sorry :oops: :wink:

Edit.....dacht dat het een BMW was, maar ben daar nu niet meer zeker van.....
Laatst gewijzigd door Eric H op 11 mar 2009, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door frank de jonge » 11 mar 2009, 16:05

Was da? ///M5?

Nog nooit zoiets gezien :shock:

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Eric H » 11 mar 2009, 16:10

hmm hier nog een artikeltje over het hoe en waarom....
Wellicht interessant voor de technici onder ons...

http://www.chevyhiperformance.com/techa ... index.html

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Kevin20v » 11 mar 2009, 16:17

In de VS is er ook eentje die heeft zo'n turbo setup op zijn golf 3 vr6 gebouwd, zal later nog wat foto's erbij zoeken

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Tristan » 11 mar 2009, 16:50

Heb het idd wel eens meer gezien. Zal de reden niet zijn dat er geen plek is om deze bij het motorblok te monteren. Kan me voorstellen dan de motorruimte bij een M5/6 niet bepaald ruim is.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Downforce Hans » 11 mar 2009, 16:54

Ja dat heb ik vaker gezien.
Corvette`s hebben die opstelling dat de turbo`s helemaal achterin zitten.
Toen ik dat voor het eerst zag had ik ook wel zoiets van "zie ik dat nou goed".
Volgens mij rijden ze dan met een vrij hoge druk om de afstand te overbruggen.

Grtz,Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Eric H » 11 mar 2009, 16:57

Begrijp uit het artikel dat het ook gedaan wordt ivm warmte en gewicht...
Ook ruimte wordt als reden genoemd inderdaad.....

Oh, gezien de bumperstyling van de geplaatste foto zeg ik : ja het is een E60 M5.....
Zal trouwens een beste herrie maken, want ik zie geen enkele demper in het systeem zitten....

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Youp » 11 mar 2009, 17:01

Het is inderdaad een M5 of M6
Eric H schreef:hmm hier nog een artikeltje over het hoe en waarom....
Wellicht interessant voor de technici onder ons...

http://www.chevyhiperformance.com/techa ... index.html
Interessante materie...

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Youp » 11 mar 2009, 17:03

Eric H schreef:Begrijp uit het artikel dat het ook gedaan wordt ivm warmte en gewicht...
Ook ruimte wordt als reden genoemd inderdaad.....

Oh, gezien de bumperstyling van de geplaatste foto zeg ik : ja het is een E60 M5.....
Zal trouwens een beste herrie maken, want ik zie geen enkele demper in het systeem zitten....
De originele middendemper hangt er nog, de katalysatoren zullen er ook nog wel hangen en de turbo's dempen ook best een boel. :)

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Marco R. » 11 mar 2009, 17:15

Een turbo dempt beter dan menig andere demper kan ik je vertellen.
Ik heb eens 120 km overbrugt met alleen een 2,5" downpipe aan mijn turbo voor in de motorruimte. Stationair klonk het alsof je een v8 had liggen, zodra je gas gaf en de turbo kwam erbij dan hoorde ik echt zo goed als niks meer!

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Eric H » 11 mar 2009, 17:18

Hier de rechtstreekse link naar de wagen van mijn foto.. ( tis dus een E60 M5 )

http://paultan.org/archives/2007/02/26/ ... win-turbo/

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Niels » 11 mar 2009, 17:32

Zal een lekkere gas respons hebben met die vertraging ertussen :wink: Kan me nauwelijks voorstellen dat dit ideaal rijdt....

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Eric H » 11 mar 2009, 17:42

Schijnt wel ruim 380 Km/h te lopen......maar hoe waarheidsgetrouw dat is :roll:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Downforce Hans » 11 mar 2009, 17:44

Niels schreef:Zal een lekkere gas respons hebben met die vertraging ertussen :wink: Kan me nauwelijks voorstellen dat dit ideaal rijdt....
Het schijnt dat ze dat juist door een kleine turbo en een relatief hoge laaddruk hebben weten te voorkomen.

Grtz,Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Youp » 11 mar 2009, 19:01

Niels schreef:Zal een lekkere gas respons hebben met die vertraging ertussen :wink: Kan me nauwelijks voorstellen dat dit ideaal rijdt....
Dat was ook mijn eerste reactie. Even het stukje tekst lezen.
Downforce Hans schreef:
Niels schreef:Zal een lekkere gas respons hebben met die vertraging ertussen :wink: Kan me nauwelijks voorstellen dat dit ideaal rijdt....
Het schijnt dat ze dat juist door een kleine turbo en een relatief hoge laaddruk hebben weten te voorkomen.

Grtz,Hanz06 :wink:
En door het gebrek aan intercooler (die ook minder nodig is door de beperkte turbo temperatuur) waardoor het volume gelijk is aan een normale motor met intercooler.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Metchu » 11 mar 2009, 19:05

Ik hou daar wel van, dat mensen naar alternatieven gaan kijken... Vind dit wel een leuk idee op zich

Ook wel grappig dat als de motorkap open gaat dat het er dan stock uitziet en je toch stiekem 2 turbo's onder je wagen hebt hangen :hosanna:

Peter pwr
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 apr 2008, 21:29
Locatie: arnhem

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Peter pwr » 11 mar 2009, 19:33

Dit vind ik zo'n belachelijk systeem. Gasreactie van niks met de uitlaatgassen die zo vertraagd zijn doordat ze zo'n lange weg moeten af leggen door de gehele uitlaat. Mss kan je het dan nog wat verbeteren om je hele uitlaat pijp met Heatwrap in te wikkelen, tjaaaa. :P
Dan het eeuwige turbogat van de buis van zoveel meter. Ja je hebt geen intecooler meer nodig als de warme lucht zo'n traject heeft moeten afleggen, dan is het wel voldoende afgekoeld..
Mss rijdt het wel grappig ofzo voor op straat, als je toch maar een ricer bent en het niet zoveel uitmaakt :mrgreen:
En als het wel zo goed zou zijn dan zouden ze het in de racerij ook wel gebruikt hebben.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Youp » 11 mar 2009, 19:34

Peter pwr schreef:Dit vind ik zo'n belachelijk systeem. Gasreactie van niks met de uitlaatgassen die zo vertraagd zijn doordat ze zo'n lange weg moeten af leggen door de gehele uitlaat. Mss kan je het dan nog wat verbeteren om je hele uitlaat pijp met Heatwrap in te wikkelen, tjaaaa. :P
Dan het eeuwige turbogat van de buis van zoveel meter. Ja je hebt geen intecooler meer nodig als de warme lucht zo'n traject heeft moeten afleggen, dan is het wel voldoende afgekoeld..
Mss rijdt het wel grappig ofzo voor op straat, als je toch maar een ricer bent en het niet zoveel uitmaakt :mrgreen:
En als het wel zo goed zou zijn dan zouden ze het in de racerij ook wel gebruikt hebben.
Ik zou toch dat stukje tekst even lezen.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Downforce Hans » 11 mar 2009, 19:52

Peter pwr schreef:Dit vind ik zo'n belachelijk systeem. Gasreactie van niks met de uitlaatgassen die zo vertraagd zijn doordat ze zo'n lange weg moeten af leggen door de gehele uitlaat. Mss kan je het dan nog wat verbeteren om je hele uitlaat pijp met Heatwrap in te wikkelen, tjaaaa. :P
Dan het eeuwige turbogat van de buis van zoveel meter. Ja je hebt geen intecooler meer nodig als de warme lucht zo'n traject heeft moeten afleggen, dan is het wel voldoende afgekoeld..
Mss rijdt het wel grappig ofzo voor op straat, als je toch maar een ricer bent en het niet zoveel uitmaakt :mrgreen:
En als het wel zo goed zou zijn dan zouden ze het in de racerij ook wel gebruikt hebben.
hoe weet jij dat van dat turbo gat, al met zoiets gereden :?: :hmmm: :nah:

Peter pwr
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 apr 2008, 21:29
Locatie: arnhem

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Peter pwr » 11 mar 2009, 20:28

Omdat ik zelf bij mn auto de buizen zo kort mogelijk heb gemaakt en met zo weinig mogelijk bochten door de intercooler V-mount te plaatsen. Heatwrap gebruikt heb om de uitlaatgassen sneller te laten afvoeren naar de turbo.... Zie ik dit systeem waar dat juist allemaal averechts is.
En hitte onder de motorkap had ik nooit, het was zelfs ijskoud , te koud om aan te raken
Ik zie gewoon echt geen voordelen van dit systeem alleen nadelen

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Joy » 11 mar 2009, 20:33

The tubing's exposure to ambient air alongside the car also serves to cool the charge. Tests have shown that turbo outlet temps with 5-psi boost measured 175 degrees F (at the rear of the car) and dropped to 115 degrees F at the intake discharge up front. The pressure drop was 1/4 to 3/4 psi. The bottom line is that the intake tube acts as an intercooler, dropping the rear-mounted turbo temp (which is already lower than engine compartment installations) about 50 percent and with a very small drop in psi.

Aan de specialisten, is 25% drukverlies veel ? Wat verliest een reguliere front-mount setup ?

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Downforce Hans » 11 mar 2009, 21:02

Joy Jolliffe schreef:The tubing's exposure to ambient air alongside the car also serves to cool the charge. Tests have shown that turbo outlet temps with 5-psi boost measured 175 degrees F (at the rear of the car) and dropped to 115 degrees F at the intake discharge up front. The pressure drop was 1/4 to 3/4 psi. The bottom line is that the intake tube acts as an intercooler, dropping the rear-mounted turbo temp (which is already lower than engine compartment installations) about 50 percent and with a very small drop in psi.

Aan de specialisten, is 25% drukverlies veel ? Wat verliest een reguliere front-mount setup ?
Vraag het aan peter pwr want zo te lezen is hij de specialist.
Onder zijn motorkap is het zo koud dat je handen bevriezen.
Wel vreemd, want je hoort altijd iedereen met een turbo dat als ze even stilstaan vermogens verlies hebben door heat soake.
Toen ik nog Subaru reed was dat niet anders.

Peter pwr
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 apr 2008, 21:29
Locatie: arnhem

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Peter pwr » 11 mar 2009, 21:04

Daar bedoel ik de intercooler mee :)
En ik lieg niet, bij mij was het gehele inlaat traject van luchtfilter tot inlaatspruitstuk altijd ijskoud bij stationair draaiende motor.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Erik K. » 11 mar 2009, 21:16

Eric H schreef:Schijnt wel ruim 380 Km/h te lopen......maar hoe waarheidsgetrouw dat is :roll:
Had hem ook al eens voorbij zien komen.
Denk dat 380 redelijk haalbaar is als er 810pk aan boord is. Meen dat G-force met 730pk ook al dik 365 haalde.

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Marco R. » 11 mar 2009, 22:30

Het nadeel wat Subaru's hebben (en ik ook met mijn TMIC) is dat het klote kreng (de intercooler) rechtstreeks boven de motor zit. Bij stilstaan met dichte motorkap tijdens de zomer is het gewoon zoals Hans zei. FMIC heeft een groot voordeel daarbij, vooral met lagere snelheiden.
Rear mount turbo's heb ik ook ooit eens wat over gelezen. Je moet 'gewoon' zorgen dat je uitlaatgassen heet blijven en je inlaatlucht koud.
Lag zal volgens mij (heb bovenstaand artikel nog niet gelezen overigens) wel meevallen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 22 gasten