Rear mounted turbo's/aparte plek

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door RobS » 12 mar 2009, 08:14

Dit is ook al eens toegepast op een MX5, zal de foto's en info eens opzoeken.

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Kevin20v » 12 mar 2009, 10:35

Ream mounted Turbo op een Golf 3 Vr6:

Afbeelding

Afbeelding

Voordeel van een rear mounted turbo is natuurlijk ook de hele korte uitlaatbuis NA de turbo, aangezien dat apk technisch gewoon niet mogelijk is op een auto die de motor voorin heeft liggen...

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Youp » 12 mar 2009, 10:59

Joy Jolliffe schreef:The tubing's exposure to ambient air alongside the car also serves to cool the charge. Tests have shown that turbo outlet temps with 5-psi boost measured 175 degrees F (at the rear of the car) and dropped to 115 degrees F at the intake discharge up front. The pressure drop was 1/4 to 3/4 psi. The bottom line is that the intake tube acts as an intercooler, dropping the rear-mounted turbo temp (which is already lower than engine compartment installations) about 50 percent and with a very small drop in psi.

Aan de specialisten, is 25% drukverlies veel ? Wat verliest een reguliere front-mount setup ?
Ik zal eens kijken of ik het op kan zoeken in de schoolboeken..

Peter pwr
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 apr 2008, 21:29
Locatie: arnhem

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Peter pwr » 12 mar 2009, 17:44

Een freeflow uitlaat met een grote diameter heeft echt geen restrictie meer, dus de voordelen van een korte uitlaatbuis zie ik niet. En ik zie ook elke keer het luchtfilter ergens nij de wielkast hangen, lekker met al dat vuil en nattigheid onder je auto..

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door RobS » 12 mar 2009, 17:59

Peter pwr schreef: En ik zie ook elke keer het luchtfilter ergens nij de wielkast hangen, lekker met al dat vuil en nattigheid onder je auto..
Maar wel een stuk koudere lucht :df:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door frank de jonge » 12 mar 2009, 19:19

Dat wel maar denk dat je turbo ook 10x minder lang leven heeft zo

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Marco R. » 12 mar 2009, 20:05

Op een Engels forum waar ik sinds kort rondhang is het voor sommige Engelsen de normaalste zaak om 'gewoon' een turbomesh voor de inlaatkant te doen.
Niks geen luchtfilter of wat dan ook :hmmm: :bag:

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door EG » 13 mar 2009, 01:32

Je hoeft maar een keer te hard over een drempel te gaan en beide turbo's zijn dus dan stuk :bag: :roll:

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Erik » 13 mar 2009, 21:33

drukverlies bij een std TMIC of FMIC is orde grootte 0,5psi bij een druk van 20psi

25% drukverlies is bizar :shock:

E

Gebruikersavatar
Jeroen van Emmerik
Berichten: 665
Lid geworden op: 15 apr 2008, 17:09
Locatie: Haarlem; auto: toyota supra mk3; Ruska classika 1966/1977; Lexus LS400 UCF10 1992

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Jeroen van Emmerik » 14 mar 2009, 10:03

die 25% verlies is weer opgelost met meer druk!.. :angel:

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Damir Vukovic » 14 mar 2009, 17:54

Volgens mij stond er ook gewoon 0.25-0.5 PSI. Misschien dat iemand verkeerd gelezen heeft?

Alles valt of staat met de energie die achter nog steeds aanwezig is in de uitlaatgassen.. Na een std dempingstraject is daar weinig meer van over..geen idee wat je aan winst boekt door de dempers weg te laten.

Wel handig als je echt geen ruimte hebt, gelukkig past het in de meeste auto's gewoon daar waar de zaak het beste werkt.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door G Kolkman » 15 mar 2009, 12:51

Joy Jolliffe schreef:The tubing's exposure to ambient air alongside the car also serves to cool the charge. Tests have shown that turbo outlet temps with 5-psi boost measured 175 degrees F (at the rear of the car) and dropped to 115 degrees F at the intake discharge up front. The pressure drop was 1/4 to 3/4 psi. The bottom line is that the intake tube acts as an intercooler, dropping the rear-mounted turbo temp (which is already lower than engine compartment installations) about 50 percent and with a very small drop in psi.

Aan de specialisten, is 25% drukverlies veel ? Wat verliest een reguliere front-mount setup ?


Waar haal je 25% vandaan? worst case scenario is 0,75 psi op 5 psi overdruk, oftewel 15 procent. Best case (0.25 psi drop) is 5%.

Verder vind ik het een creatieve oplossing waarbij er veel te weinig informatie wordt gegeven om er een gefundamenteerd oordeel over te geven. Ik vind persoonlijk een intake-temperatuur van 46 graden (115 degrees F) wat aan de hoge kant maar als dat gemeten is in Texas midden in de zomer is het bv. wel netjes. Weet ook niet wat een normale intercooler aan temperatuurdrop weet te bereiken (deze haalt blijkbaar 33 graden). Met daarbij de opmerking dat je bij 5 psi (0.34) nog niet echt spreekt van héftige overdrukken (en je dus voor jezelf wel het juiste referentiekader moet nemen). Niet gaan vergelijken met een scooby met 1.6 bar overdruk en de bijbehorende spoolup dus.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Joy » 15 mar 2009, 13:13

Die gevens zijn van een ander rearmounted project. Een amerikaans LS blok Camaro dacht ik. Dat was het enige wat ik kon vinden waar verliezen vermeld stonden.

Waldie Rutten
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 mar 2007, 17:06

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Waldie Rutten » 24 mar 2009, 18:16

hier ook wat info.

Engine:
Type: Twin-turbo V10
Displacement cu in (cc): 301 (4941)
Power bhp (kW) at RPM: 810(604) / n.a.
Torque lb-ft (Nm) at RPM: 733(994) / n.a.
Redline at RPM: n.a.

Exterior:
Length × Width × Height in: 191.1 × 72.7 × 74.3
Weight lb (kg): 4033 (1830)

Performance :
Acceleration 0-60 mph s: 3.6
Top Speed mph (km/h): 240 (386) <--- dat is hard :o

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door wjn » 24 mar 2009, 20:57

Jeroen van Emmerik schreef:die 25% verlies is weer opgelost met meer druk!.. :angel:
Dat is goed voor je turbo's :? De truk is juist de verliezen zo laag mogelijk te houden, zodat je of de meeste druk overhoudt of de turbo's niet zo zwaar belast worden. Daarom hebben bv. kopbewerkingen ook bij turbo's nut.

Qua "lag" geloof ik de Amerikanen niet. (Uitlaat)gas is samendrukbaar, dus er zal eerst druk opgebouwd moeten worden. En dus niet alleen voor de inlaat (interkoeler/buizen), maar nu dus ook voor de uitlaat. Idem voor drukverlies, tussen blok en turbo's verlies je gewoon druk, net zoals dat bij de inlaat het geval is.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door SteV6 » 24 mar 2009, 23:11

Kevin20v schreef:Ream mounted Turbo op een Golf 3 Vr6:

Afbeelding

Wat een plaatsing van het filter :shocking:

Je zal maar een keer op snelheid door een diepe plas knallen ... En als het droog is zal je daar ook al behoorlijk wat drek opzuigen. Elke 2500 km je filter cleanen.


Stephan

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door RutgerK » 24 mar 2009, 23:26

Ik zag dit niet zo lang geleden ook bij Overhauling op Discovery channel volgens mij. Tot die tijd kende ik deze plaatsin van een turbo nog niet.

Stijn L
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:01

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Stijn L » 27 mar 2009, 19:14

negatief: veel warmte verlies van de uitlaatcollector naar de turbine kant van de turbo => laag rendement
(warmteverlies = verlies in dichtheid = minder stromingssnelheid op de turbinebladen, kin. energie)
(ook al verhoog je de turbodruk, het verlies blijft natuurlijk)
verlies in stromingssnelheid door wrijving in de buizen
motor hangt minder aan het gas?? door de traagheid van de uitlaatgassen en de grote van de uitlaatcollector

Positief: minder warmte in het motorcompartiment, minder plaats nodig, ...?

Ik zou het zelf zo niet installeren, enkel indien er plaatsgebrek is en ik echt een beetje meer vermogen nodig heb en bereid ben om daar
dubbel voor te betalen bij het tanken (vanwege het rendement)

Indien het rendmentsverlies te verwaarlozen zou zijn zouden de OEM fabrikanten turbo's vaker op deze manier installeren denk ik

Grtz,
Stijn

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door SteV6 » 27 mar 2009, 21:52

Stijn L schreef:(warmteverlies = verlies in dichtheid = minder stromingssnelheid op de turbinebladen, kin. energie)
Beste Stijn,

Ik ken je achtergrond niet, maar waar heb jij natuurkunde gevolgd?

warmteverlies = toename van dichtheid maar verlies van volume

En volume is wat de turbo nodig heeft ...


Stephan

Stijn L
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:01

Re: Rear mounted turbo's

Bericht door Stijn L » 29 mar 2009, 18:01

SteV6 schreef:
Stijn L schreef:(warmteverlies = verlies in dichtheid = minder stromingssnelheid op de turbinebladen, kin. energie)
Beste Stijn,

Ik ken je achtergrond niet, maar waar heb jij natuurkunde gevolgd?

warmteverlies = toename van dichtheid maar verlies van volume

En volume is wat de turbo nodig heeft ...


Stephan
idd, Moet natuurlijk toename in dichtheid zijn, zoals je al aangaf. toename van dichtheid=> verlies in volume =>verlies in druk=>... lagere stromingsnelheid (grofweg)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Aparte plek

Bericht door RVV » 08 jul 2009, 16:55

Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Aparte plek

Bericht door RVV » 08 jul 2009, 17:00

En wat is dit nou voor een project ? Ik lees ergens V12 CSI met dubbele turbo ofzo.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Aparte plek

Bericht door GTRene » 08 jul 2009, 17:02

das zeker apart...was da een 6 serie?

heeft ie dan de interkoeler misschien in de diffuser achter? wel lekker koel :mrgreen: maar een lange weg om druk op te bouwen naar voren.

edit: huh 4 turbo's? haha wat een kar :mrgreen:
zullen die 2 eindturbo's wel als 2de noot dienen een soort bi-bi turbo :mrgreen: ....en vanwege de ruimte, neem aan dat het goed op elkaar is aangepast.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: Aparte plek

Bericht door RutgerK » 08 jul 2009, 17:40

Er is onlangs een topic geweest over de plaatsing van de turbo's onder de auto.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Re: Aparte plek

Bericht door Geelhoed » 08 jul 2009, 19:01

Dat was de M5 van Methusalem toch? :please:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten