Interessante discussie. Net als Arthur (leuk Robin, Entur hehe) vind ik de post van Wouter wat kort door de bocht. Je kunt niet alle leaserijders over een kam scheren. Je hebt de goede soort, de minder goede soort, je hebt de groep waarvan leasen noodzaak is, je hebt een groep waarvan het een secundaire arbeidsvoorwaarde is. [ik durf geen enter te plaatsen

] Ik kan ook alleen maar voor mij zelf spreken. In mijn geval rijd ik in een auto van EUR 40.900,=. Welke klasse het is maakt mij niet uit, je betaalt geen leaseprijs per klasse, maar op basis van de aanschafprijs. Een Audi A3 van EUR 66.000,= is toch een stap duurder dan een 520i business van EUR 49.000,= of een A3 1.6 van EUR 25.000. De leaseprijs is daarvoor bepalend. Die betaalt je werkgever, maar dat is een drogreden. Wie de auto betaalt is niet belangrijk, feit is dát er voor die auto betaald wordt. Op het moment dat er een probleem is met die auto en je vervangend vervoer krijgt, dan mag je iets vergelijkbaars eisen. Dat is niet arrogant, dat is gewoon redelijk en billijk. Het vloeit immers uit de overeenkomst voort: je betaalt bedrag X en mag daarvoor ook wat verwachten. Dus als ik een Corsa meekrijg als vervangende auto, dan accepteer ik die natuurlijk zonder problemen, maar niet van harte. Je hoort hier iedereen verhalen vertellen over "het naar klanten rijden" met bepaalde auto's, wat is not done, wat wordt wel geaccepteerd? Dan hoef je toch niet genoegen te nemen met minder ? Ik bevind mij in de bevoorrechte positie dat ik met de verkoper fantastische afspraken heb gemaakt. Ik krijg ook wel een Audi A5 mee etc. Maar toch vind ik dat je wel recht van spreken hebt. Want je werkgever betaalt zich helemaal suf aan de lease, dus dan mag de leasemaatschappij of de dealer daar ook wel iets tegenover zetten ! En je werkgever betaalt iets als arbeidsvoorwaarde en jij bent de werknemer in die relatie: het is dan toch logisch dat je recht van spreken hebt ? Veel personen hadden immers ook een hoger loon kunnen bedingen (veel ook niet natuurlijk). Kortom, die luxe opmerking snijdt wat mij betreft geen hout. Je betaalt ergens voor, dan mag je daarvoor ook iets verwachten. Oh wee als dit met een privé rijder zou gebeuren. Of met een privé aankoop. Dan mag opeens alles niet, dan is het opeens "echt geld", maar als het de leaserijder is, dan is het een verwend rotkind ? Erg bekrompen instelling Wouter. Of het nu je mening is of niet

.
Tot slot wil ik benadrukken dat de leasemarkt de belangrijkste markt in de gehele wereld is. Zonder leasemarkt zou de halve economie instorten en daar is weinig van gelogen denk ik. Of dacht iedereen dat de meeste nieuwe auto's privé worden gekocht 8)