VW Golf 1 conversie naar 1.8 20vt (210pk) RDW-goedgekeurd!!!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Bouwverslag VW Golf 1 cabrio 1.8 20vt

Bericht door Petrolhead Tom » 17 dec 2008, 19:29

Dat is een van de mooie dingen ja! Het zelf doen en de ervaring opdoen het lijkt mij ook heel gaaf om te doen, het geeft al voldoening om het luchtfilter van m'n micra aan te passen en daardoor een iets mooiere vermogensloop te realiseren. Dus dan moet het wel enorm veel voldoening geven om zo'n project tot een goed einde te brengen :D

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Bouwverslag VW Golf 1 cabrio 1.8 20vt

Bericht door InjectTheVenom » 25 dec 2008, 13:31

Ik krijg echt gruwelijke jeuk in mijn vingers om een soortgelijk project te beginnen bij het zien van de foto's van dit project. Heb je misschien wat meer achtergrond info en foto's over hoe je de achteras op schijfremmen overgebouwd hebt?

Paul

Re: Bouwverslag VW Golf 1 cabrio 1.8 20vt

Bericht door Paul » 26 dec 2008, 19:29

Denk dat ie een Scirocco 16v achteras gebruikt heeft../ heb ik toen wel gebruikt bij mn type 1 cabrio.. daar zitten meteen schijfremmen onder..

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Bouwverslag VW Golf 1 cabrio 1.8 20vt

Bericht door Kevin20v » 28 dec 2008, 18:24

dankje!!

Ik had inderdaad zo een scirocco 16v achteras eronder kunnen zetten, alleen die zijn tegenwoordig erg zeldzaam wegens de autocrossers....

Ik heb een zgan 1993'er Cabrio achteras gepakt (zo jong als maar kan) met corrado remmerij (Girling 38).

In principe zijn het gewoon losse astappen (zolang het maar een astap is voor schijfremmen), remankers en daarop monteer je de schijven waarin de lagers geperst zijn.

Ik heb er verder niet heel veel foto's meer van...

Afbeelding
Dit is de achteras met daarop de astap en stofblik gemonteerd.

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Bouwverslag VW Golf 1 cabrio 1.8 20vt

Bericht door Kevin20v » 25 jan 2009, 20:00

dussssssssssssssssssss na vandaag weet ik weer wat het is om een heel weekend al sleutelend bij de cab door te brengen.

Handen stuk, koud, pijnlijke gewrichten, hele lange dagen etc. :lol:

Zaterdag zoveel mogelijk voorbereidingen getroffen, om dan vandaag de nieuwe achteras onder de auto te kunnen zetten, voor de wilwoods eronder, en dan de scirocco 16v hoofdremcilinder te kunnen monteren.

Dit is de oude achteras (uit 1983, dunne achteras, geen stabi, en trommelremmen).

Afbeelding

en dit is de nieuwe achteras (uit 1993, dikkere achteras, dikke stabi, powerflexrubbers en omgebouwd naar Corrado schijfremmen).

Afbeelding

Helaas ging het vanmorgen niet helemaal goed... Bij een golf 1 zit de achteras met 4 moeren aan 4 stukken draadeind bevestigd (naar mijn persoonlijke mening niet heel snugger...)

De eerste moer ging goed los, de 2e brak echter af :'(

Afbeelding

Nou ja dit moet dus eerst opgelost worden voordat er weer een achteras onder kan :hammer:

Aan de voorzijde is het wel gelukt:

Afbeelding

Deze zijn nu helemaal bevestigd (eerder was het alleen om te passen), en ook hebben we de Scirocco 16v remcilinder en bekrachtiger gemonteerd!
De komende dagen dan maar weer veel tijd besteden aan het uitboren etc. zodat de nieuwe achteras er zsm weer onder kan :sealed:

Gebruikersavatar
bartje325i
Berichten: 331
Lid geworden op: 06 nov 2007, 00:53
Locatie: ede

Re: Bouwverslag VW Golf 1 cabrio 1.8 20vt

Bericht door bartje325i » 25 jan 2009, 21:03

Mooi gedaan allemaal hoor :thumbup:
Ontzettend stoer als mensen aan zulke projecten beginnen en afmaken. Volgens mij kom je altijd meer tegen als je op internet leest.

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Bouwverslag VW Golf 1 cabrio 1.8 20vt

Bericht door Kevin20v » 25 jan 2009, 21:10

Dankje Bart! :D

Je komt zo inderdaad een hoop tegen! Gelukkig is mijn cab voor zijn 25,5 jarige leeftijd nog in een erg goede staat, dit is daadwerkelijk de eerste roest die ik tegenkom op de hele auto. :shock:
Om het overzichtelijk te houden post je natuurlijk ook een hoop niet, maar over het algemeen is het wel te doen het is vooral een hoop uitzoekwerk wat wel of niet past.

Wat natuurlijk redelijk vaak inhoud dat je iets voor niets koopt, gelukkig heb ik een goede verstandhouding met de magazijnmedewerkers bij mijn lokale dealer, en kunnen de verkeerd bestelde onderdelen zo weer terug!

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Bouwverslag VW Golf 1 cabrio 1.8 20vt

Bericht door Peric » 26 jan 2009, 19:35

Kevin20v schreef:Handen stuk, koud, blabla
Ah, dus jij ook wel... Dacht al dat ik de enige was waarbij dat altijd gebeurt.. :)

Kun je de bouten niet gewoon door en door maken Kevin?
Of anders uitfrezen en er een strip inzetten met bouten er op gelast..

Succes ermee.. :thumbup:

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Bouwverslag VW Golf 1 cabrio 1.8 20vt

Bericht door Kevin20v » 29 jan 2009, 16:16

@ Peric: :wink: :lol:

Ik moet even kijken wat ik ga doen met die bout, ga hem waarschijnlijk toch maar uitboren.


Vandaag is de uitlaat gekomen, deze gaat er pas definitief onder NA de rdw keuring (maar ik ga natuurlijk hem wel even proefplaatsen, wil wel weten hoe die klinkt :lol: )

De downpipe was al 2,5" nu is de rest van de uitlaat ook 2.5" :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Bouwverslag VW Golf 1 cabrio 1.8 20vt

Bericht door Metchu » 29 jan 2009, 16:17

Niet gemist :banaan: Dit keer voor de deur blijven liggen? :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Bouwverslag VW Golf 1 cabrio 1.8 20vt

Bericht door Kevin20v » 29 jan 2009, 16:29

m'n ma was thuis :lol:

Het pakketje pastte inderdaad niet bepaald door de brievenbus :lol:

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Bouwverslag VW Golf 1 cabrio 1.8 20vt

Bericht door Kevin20v » 06 feb 2009, 10:04

Nou de afgebroken stud voor de achteras bevestiging is uitgeboord en een nieuwe bout erin gezet, de vliegroest verwijderd.
De achteras is helemaal klaar, beugels voor de flexibele remleidingen zitten op de as, remleidingen gebogen, dus zondag kan ie onder de auto!

Als dit allemaal gelukt is kan ik volgende week dan eindelijk de voorkant opkrikken (geen handrem blijft lastig krikken) en dan de downpipe pakking vervangen en de nieuwe 2,5" uitlaat fatsoenlijk monteren....

Kunnen we dan eindelijk een flink stuk gaan testrijden op een stuk industrieterrein van m'n baas :thumbup:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Bouwverslag VW Golf 1 conversie naar 1.8 20vt (210pk)

Bericht door frank de jonge » 06 feb 2009, 10:25

Goed bezig :D

Gebruikersavatar
a.levasier
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 feb 2009, 15:13

Re: Bouwverslag VW Golf 1 conversie naar 1.8 20vt (210pk)

Bericht door a.levasier » 06 feb 2009, 10:40

Beter laat dan nooit :oops: , wat een mooi project :clap:

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Bouwverslag VW Golf 1 conversie naar 1.8 20vt (210pk)

Bericht door Kevin20v » 06 feb 2009, 11:22

ty :shakeit:

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Bouwverslag VW Golf 1 conversie naar 1.8 20vt (210pk)

Bericht door Kevin20v » 08 feb 2009, 19:42

Nou vandaag zat het dan weer een beetje mee!!!

De achter as zit eronder, remmen ontlucht, handremkabel gesteld etc. etc. :thumbup:

Foto's volgen weer

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Bouwverslag VW Golf 1 conversie naar 1.8 20vt (210pk)

Bericht door frank de jonge » 08 feb 2009, 19:47

We wachten in spanning af 8)

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Bouwverslag VW Golf 1 conversie naar 1.8 20vt (210pk)

Bericht door Kevin20v » 08 feb 2009, 22:00

Van:

Afbeelding

Naar:

Afbeelding

Zo lijkt het er meer op, waarom mensen überhaupt trommels rood spuiten mag joost weten :roll:

Vandaag dus de nieuwe as kunnen monteren, remmen ontlucht en handrem afgesteld, we zijn weer goed bezig geweest dus :drinking:


EDIT: Bijna vergeten, als je de auto opgebokt hebt, en je bent met 2 man aan die achter-as aan het trekken om al dat gewicht op z'n plek te krijgen.........
Duw dan niet zo hard dat de volledige auto 1 cm verschuift op de bokken.... en je er bijna onder ligt met 2 man :hammer:

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Bouwverslag VW Golf 1 conversie naar 1.8 20vt (210pk)

Bericht door Kevin20v » 24 feb 2009, 15:57

Nou vorige week is ook de uitlaat eronder gegaan. Ik moet alleen nog even aan het eindstuk wennen, ik was altijd een 2,5" pijpje dat rechtop stond gewend!

maar nu zit er dus een volledige 2,5" uitlaat onder (ook 2,5" downpipe zonder kat)

Afbeelding

en de hitte isolatiefolie geplakt, was best een prutswerkje maar het zit erop!! Weer een puntje van de lijst... ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
bartje325i
Berichten: 331
Lid geworden op: 06 nov 2007, 00:53
Locatie: ede

Re: Bouwverslag VW Golf 1 conversie naar 1.8 20vt (210pk)

Bericht door bartje325i » 25 feb 2009, 00:42

Heb je al een deadline wanneer je hem/haar af wilt hebben? Voor zover je ooit klaar kunt zijn met een project :df:

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Bouwverslag VW Golf 1 conversie naar 1.8 20vt (210pk)

Bericht door Kevin20v » 25 feb 2009, 09:49

Ik wil in Mei in lelystad zijn geweest bij de rdw dan kan ik lekker in Juni rondrijden!

Ik heb nu nog een aantal punten op de lijst staan die ik zelf echt niet kan oplossen, en het zijn niet echt makkelijke punten dus ik ben bang dat ik een beetje in tijdnood kom!
Een maat van me helpt me ermee en daar heb ik nu weer een datum mee geprikt om zsm een begin te maken met de elektronika...


Ik heb namelijk een originele Golf 1 tellerunit gebruikt, en aangezien de 20vt motor heel andere sensoren en lage spanning gebruikt gaan die 2 niet lekker met elkaar om.
Het enige dat nu goed werkt is de km-teller omdat ik daar een corrado tellerkabel voor gebruikt heb (02a g60 versnellingsbak), deze kabel pastte zo p&p op de golf 1 teller unit!! :D

Het waarschuwingslampje voor de oliedruk blijft aan, de watertemperatuur gaat gelijk helemaal hoog en de toerenteller werkt niet.

Oliedruk zou een verkeerde sensor zijn 0.23/0.25 bar ipv 1.8 bar met drukschakelaar, deze heb ik dus geplaatst maar nu werkt het alsnog niet. Dus moeten we even uitzoeken wat daar mis gaat.

De watertempsensor van het blok werkt met een ander signaal dan de klok, dus moet er gewerkt worden met weerstanden, of een koppelstuk in de waterleiding en dan een originele sensor erbij plaatsen.
Ik kan de watertempsensor van het blok niet vervangen want de ecu leest daar ook de watertemp van uit en gaat in noodloop als dat niet klopt

De toerenteller van een golf 1 krijgt het signaal direct van de bobine dus een veel hoger voltage dat met een bepaald ritme een signaal afgeeft (de zuigers die op en neer gaan) op basis daarvan maakt de teller er een toerental van.
De 20vt motor geeft een signaal naar de ecu en vanuit de ecu gaat er een laag voltage signaal naar de klokkenset, een mogelijkheid is met een signaalomvormer te werken (maar die zijn duur en geen garantie dat het gaat werken).
Of je gaat kabels leggen naar de bobine's en die dan met diodes zo aansluiten dat er een vergelijkbaar signaal naar de golf 1 toerenteller gaat.

Dus we hebben nog aardig wat te doen!

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Bouwverslag VW Golf 1 conversie naar 1.8 20vt (210pk)

Bericht door Kevin20v » 06 mar 2009, 00:14

Zo vanavond hebben we hem eens gewassen met Meg's, en hij ziet er weer tip top uit!!

Deze week eens kijken wat een polijst en wax beurt nog doet, ik blijf me verbazen hoe de lak glimt zelfs zonder blanke lak :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit: oh ja, bijna vergeten er zitten nieuwe sierstrips op :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Bouwverslag VW Golf 1 conversie naar 1.8 20vt (210pk)

Bericht door Niels » 06 mar 2009, 11:35

Dat is een leuk puzzeltje met die elektronica :wink: Ik blijf het jammer vinden dat je er een carbrio voor gebruikt hebt :sealed: Maar het resultaat mag er zijn :shakeit:

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48

Re: Bouwverslag VW Golf 1 conversie naar 1.8 20vt (210pk)

Bericht door Kevin20v » 06 mar 2009, 12:20

hehe :lol: Dankje!

Het was oorspronkelijk de bedoeling om deze voor de vriendin te bouwen, en dat ik voor mijzelf een golf 2 vr6 turbo in elkaar zou gaan knutselen...

Financieel gezien zit dat er gewoon niet in, de vriendin heeft ondertussen ook al een leuk polo'tje, maar wie weet komt er nog een dedicated trackauto! :thumbup:

Gebruikersavatar
a.levasier
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 feb 2009, 15:13

Re: Bouwverslag VW Golf 1 conversie naar 1.8 20vt (210pk)

Bericht door a.levasier » 07 mar 2009, 10:28

kevin je heb afgelopen week kunnen zien hoe leuk een tracktool is, volgend project weet je wat je te doen staat :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Cuprafan_123, ivo-b en 5 gasten