VW Golf 1 conversie naar 1.8 20vt (210pk) RDW-goedgekeurd!!!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Kevin20v

VW Golf 1 conversie naar 1.8 20vt (210pk) RDW-goedgekeurd!!!

Bericht door Kevin20v » 06 nov 2008, 10:10

Ik wil in dit topic graag mijn huidige project met jullie delen, om te beginnen wil ik vast zeggen dat de vermogenswinst tussen de originele situatie en de situatie na inbouw van de auto 70% inhoudt (na het chippen op de rollenbank wordt dit nog meer maar dat vertel ik later nog) :)

Daarom heb ik besloten dat de auto overnieuw gekeurd zal worden door de rdw en ik ben bekend met alle regels en voorschriften en heb al maanden terug contact hierover gehad met de rdw.
Het zal geen tupperwarezooi worden maar gewoon een nette originele vroege golf 1 cabrio met veel vermogen die als 3e auto gaat dienen voor de zonnige weekenden!

In december 2006 heb ik een golf 1 cabrio gekocht. Helaas is in het voorjaar van 2007 mijn motor overleden!
Aangezien ik niet van ouwe rommel hou had ik zoiets van dan ga ik het gelijk goed aanpakken (de oude motor was echt dood...)

Eerst maar eens een Foto van het autootje zelf:

Afbeelding

Dus heb ik als vervanging van de oude 1.8 carburateur motor maar een 1.8 20VT motor gekocht uit een gecrashte Seat Ibiza Cupra van een bevriende sloper! (dit is hetzelfde blok als iedere willekeurige 20vt uit diverse audi's, vw's, seat's, skoda's, donkervoorts en enkele kitcars ) ^O^

Mijn baas gaf me een ruimte in een van z´n gebouwen voor het cab project en aan het eind van November kreeg ik de sleutel en kon het officieel beginnen!

Afbeelding

Afbeelding
Auto weer terug omhooggeschroeft

Afbeelding

Afbeelding
Gelukkig geen roest onder de schermen

en het voorlopige eindresultaat:
Afbeelding

Hopelijk gaat deze zooi er zo snel mogelijk uit!
Afbeelding

18-11-2007:

Zo vandaag heb ik samen met Rogek (een maatje) het oude blok eruit getrokken!!
Het bleek ook iets erger te zijn met het oude blokje dan in eerste instantie gedacht, Liep olie uit het uitlaatspruitstuk, en toen we de assen eraf draaiden kwam er bakolie uit lopen!
Toch vreemd omdat het blokje en bak pas 6000km gereden had na inbouw door Bolku, en ik heb de auto altijd netjes behandeld!!

Afbeelding
Rogek in action :D

Afbeelding
Het is bijna zover

Afbeelding
Eindelijk!!

Afbeelding

Hopelijk kan ik snel het nieuwe blokje ophalen en erin hangen!! :D

03-12-2007:

Afgelopen zaterdag een aantal leuke spulletjes opgehaald voor het project:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De G60 race-schijven (Sandtler) naast de oude Golf 2 GTI schijven die erop zaten.

Afbeelding
De G60 versnellingsbak (AYN) die ik ga gebruiken, voor een paar cent van een maatje kunnen overnemen dus de historie is bekend!

Afbeelding
Ontroest en herspoten, en gelijk maar Powerflex gemonteerd.

en om weer net zo hard te kunnen stoppen heb ik het volgende setje uit Canada laten komen!
Afbeelding

Ook heb ik deze motor en versnellingsbak steunen laten maken door een engineer, hopelijk gaan ze net even beter passen dan de zelfgemaakte steunen die je vaak ziet bij deze ombouw! :():

Afbeelding

Afbeelding

02A Versnellingsbaksteunen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil gewoon niet rommelen met de ophangpunten van motor en versnellingsbak! Het grapje kost al genoeg zonder dat de motor uit z'n steunen scheurt terwijl ik met 120 over een rotonde knal :lol:

Gelukkig past de combinatie 1.8T met G60 versnellingsbak erg goed in een mk1 motorruimte, enig nadeel is dat je de super zeldzame 100mm assen moet gebruiken van een Scirocco 16v!!!
Gelukkig heb ik veel goede contacten en waren een setje goede assen snel gevonden! :D

07-12-2007:

Vandaag ben ik bij Jarno de motor gaan ophalen, moest 380km's rijden in een Vito busje door een storm met een veel te dure motor achterin :t

maar we zijn veilig thuisgekomen:

Afbeelding

Een aantal onderdelen zoals afdekkappen voor de distributieriem, multiriem spanners etc. zijn kapot/beschadigd maar verder niets met de motor aan de hand! Ben vrij bekend bij de lokale vw-dealer dus vervangende onderdelen zullen niet al te duur zijn

18-12-2007

Vandaag kwamen de nieuwe remmen binnen uit Canada!!!!

Het is het wachten wel waard geweest _O_

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Er zitten gelijk de correcte (fatsoenlijke) adapters bij om deze op de golf 1 fusee te kunnen monteren.
Laatst gewijzigd door Kevin20v op 29 jun 2009, 17:40, 5 keer totaal gewijzigd.

Kevin20v

Re: Bouwverslag VW Golf 1 cabrio 1.8 20vt

Bericht door Kevin20v » 06 nov 2008, 10:11

23-12-2007:

Vandaag met Rogek bezig geweest om het blok klaar te maken voor de inbouw, helaas past de golf 2 1.8 16v spanrol niet helemaal lekker met de nieuwe motorsteun...

Hiervoor moet ik dus nog een oplossing zoeken, morgen even de rubbers in de steunen laten persen, en nog wat onderdelen bestellen en dan komt dat helemaal goed!

Ik kom ongeveer 2mm te kort, en ik slijp dat stuk er gewoon vanaf, een duitser die hier ook mee bezig is heeft het er ook vanaf geslepen!

Afbeelding

24-12-2007:

Vandaag verder alvast een nieuwe waterpomp gemonteerd, rubbers van de scirocco 16v in de steunen laten persen!
en nog wat andere nieuwe delen besteld bij de vw-dealer.

08-01-2008:

Vandaag bij Supro een Quaife differentieel besteld, het doet ff pijn in de portemonnee maar hopelijk heb je dan ook wat *)

Waarom een ander diff? omdat ik met de cab naar de rdw moet voor een weggedragstest, dit diff gaat mechanisch de wielspin tegen waardoor het optrekken en bochtenwerk beter moet verlopen!

Supro zou er zoveel mogelijk druk achter zetten zodat ik hopelijk halverwege Februari de bak terug kan hebben! ^O^

Dit omdat ik in maart al uit het gebouw moet waar ik momenteel aan de cab werk...........

09-01-2008:

Kom ik net thuis is m'n carterpan vanuit de USA binnengekomen

Nu hoor ik jullie denken.... Carterpan..... USA............ 8)7

VW Brasil heeft een reparatiedeel gemaakt voor Amerikaanse 1.8t's die de carterpan al eens stukgereden hebben. en deze is helaas hier niet te krijgen...
Wat is er dan beter aan dit reparatiedeel?

De aluminium zijkant is versterkt, en de onderkant is van staal, tevens is de pan op het laagste punt 3cm minder laag met dezelfde inhoud! Dus mocht ik de carterpan dan alsnog raken scheurt ie niet gelijk open...

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto van een mk1 1.8t met deze carterpan:

Voor met alupan:
Afbeelding

Na met hybridepan:
Afbeelding
Al met al dus best een fijne investering, moest de olie sowieso vervangen.

05-02-2008:

Ondertussen zijn we weer een stukje verder, de gehele kabelboom is uit elkaar geweest en alles wat niet nodig was eruit gehaald!

Nog even wat foto's van de inbouw:

Afbeelding

Afbeelding
Zelf de motorruimte gespoten! Ziet er nog best netjes uit dacht ik zo!

Afbeelding

Afbeelding

De buis van de Turbo naar de intercooler die dus over het blok heen loopt moet er alleen vanaf anders kan de motorklep niet dicht!
Hiervoor moet ik dus een setje nieuwe buizen laten maken!

Nog wat foto's van de motor-kabelboom, we hebben er uiteindelijk ongeveer de helft aan kabels uitgesneden!

Dingen als crashsensoren, automatische airco radiateurfan aansturing gaan we toch niet gebruiken en kunnen er dus net zo goed uit. Plus dat de gewichts- en plaatsbesparing natuurlijk fors is :')

Ook hebben we het volledige gedeelte voor het licht eruit gehaald en gaan we hier een aparte kabelboom voor maken, mochten er ooit problemen komen hiermee hoef je maar de helft aan kabels te doorzoeken en ik kan alles netjes wegwerken!

We hebben besloten dus zo'n beetje de hele kabeltroep van de cabrio te verwijderen en alles te vervangen voor de (aangepaste) cupra kabelboom, ik houd niet van oude troep en harde 24,5 jaar oude kabels die losse contacten hebben vallen daar zeker onder! :')

Dit is de originele cupra motor-kabelboom:

Afbeelding

Afbeelding
Heerlijk al die plakband troep eraf halen... :t

Afbeelding
Zo zit dat dus onder de tape bij de 1.8 20vt

Ik moet trouwens wel zeggen dat ze dat bij VAG netjes doen, de kabels lijken verschrikkelijk door elkaar te lopen, maar elk gedeelte zit los om elkaar heen gevlochten waardoor je de kabelboom makkelijk uit elkaar kan halen!

Afbeelding
Na 2 uurtjes strippen wat troep die er al tussenuit gesneden is!

Al met al geen klusje voor een beginner of een leek in de electronica wereld, maar gewoon redelijk goed te doen icm de elektrische schema's van VAG :)

Het "eindresultaat van de kabelboom" O+
Afbeelding

12-03-2008:

Eigenlijk moest ik alweer uit het pand zijn per Maart, maar gelukkig hoefde ik er van m'n baas nog niet uit dus kan ik voorlopig nog even aanklooien
Ik zal nog wat van die kleine dingetjes posten waar ik dan tegenaan loop met zo'n ombouw, vaak laat men dit niet zien op internet maar kan het best nog eens wat geld kosten voordat je de juiste onderdelen hebt.

Afbeelding
Ik kan maar geen kortere bouten vinden, de huidige zijn de originele van de golf 1 cabrio, het probleem is nu dat ik de koppelingshevel niet kan monteren...

Afbeelding
Momenteel twijfel ik nog of ik alu eindstukken op de intercooler moet laten lassen, op die manier hoef ik niet 2 maal een 90 graden bocht te maken en dat komt de flow natuurlijk ten goede! Het enige probleem met die alu eindstukken is dat het een aparte vorm moet zijn omdat er aan de voorkant maar erg weinig plek is!

Afbeelding
Zoals je kunt zien is er maar beperkte ruimte tussen de intercooler en de luchtinlaat/gasklephuis, hiertussen moet nog een radiateur komen met ventilator (ongeveer 9cm dik) en dan kan de motor nog bewegen.
Na een aantal dagen en nachten denken heb ik dan toch een oplossing gevonden, er is maar 1 manier om die radiateur te monteren en dan kan er een 11inch spal ventilator op en dan past het allemaal maar NET :B

Afbeelding
Mijn ecu loopt niet zonder elektrisch gaspedaal, dus moet ik of de bovenkant om laten lassen op het oude gaspedaal of een nieuwe beugel op de bodem plaat laten lassen, met beide oplossing ben ik niet erg happy!
Moet trouwens ook iemand vinden die echt goed kan lassen voor dit soort dingen! Iemand die wil helpen??

Afbeelding
Omdat ik geen secundaire luchtpomp heb ga ik ook het (bijna) volledige vacuumsysteem verwijderen!
Dit is verder geen probleem, het lastige is dat ik geen internet in de loods waar de cabrio staat

Afbeelding
De versnellingsbak is dus gereviseerd en toen zijn er nieuwe bouten geplaatst, maar ik kwam er later pas achter dat de custom achterste baksteun langere bouten dan normaal moet hebben. :evil: (nu zit de bout vanuit de andere kant erin zodat de bak daar in ieder geval vast zit)

Afbeelding
Dit zijn de bouten die er nu in zitten maar deze zou ik dus 1 cm langer moeten hebben om een moertje aan de andere kant te kunnen monteren.

14-03-2008:

Vandaag is de downpipe binnengekomen uit engeland! (2,5" dik materiaal is rvs)

Afbeelding

Afbeelding
Kijk hem eens mooi hangen onder de auto, echt onvoorstelbaar hoe mooi ze zo iets passend kunnen krijgen op honderden km's afstand. (iedereen doet zo'n ombouw anders, en met andere steunen zal de motor ook anders hangen... dus vandaar dat ik erg verbaasd was over hoe het past!)

17-03-2008:

Ik heb weer wat werk verzet afgelopen weekend!

Omdat ik de auto zelf ga lakken, moest ik natuurlijk de oude gerolde lak weer lekker strak schuren...
Heb nog een hoop schuurwerk voor de boeg maar ik vind het niet heel erg om te doen, je hebt meteen resultaat van je werk en met een muziekje en een biertje is het best relaxed werken!
Afbeelding

en ik heb nog wat gewerkt aan de motorruimte, netjes opgeruimd, alles wat niet nodig was weg, vacuumsyteem verwijderd, de secundaire waterpomp en leidingen verplaatst, de Ibiza intercooler buis verwijderd etc. etc.
Afbeelding

Afbeelding
Zo begint het nog eens ergens op te lijken ^O^

Ondertussen is het bouten en moeren probleem dat ik eerder postte opgelost, vandaag even langs een ijzerwarenhandel gegaan, en die hadden wat moois liggen dat ik wel kon gebruiken

31-03-08:

Ook afgelopen weekend is er weer veel gebeurd, ik heb o.a. de intercooler klaar gemaakt voor de montage!

Erik heeft de bijrijderskant geschuurd en ik heb verder nog een deurpaneel afgemonteerd, oude verlichtingskabelboom het interieur in getrokken en de nieuwe motorkabelboom geplaatst en bij de meterkast gehangen.

Momenteel staan er nog wat onderdelen in backorder en ben ik nog op zoek naar een opvoerpomp van een Cabrio 2h, nu wordt het eigenlijk tijd om de nieuwe kabelboom te gaan verenigen met de oude zekeringkast.... oll:

Hopelijk heb ik de wagen eind Juli door de RDW-keuring heen en kan ik er vrolijk mee rondknallen!!!!! :dj:

Ook is ondertussen de intercooler (omloop)buis van de Audi TT binnengekomen!

Best netjes zo, en geheel zonder lasnaden
Nu kan ik tenminste alvast wat silicone slangen gaan bestellen om het geheel luchtdicht te maken.

Afbeelding

Afbeelding

08-04-2008:

Vandaag ben ik maar eens eerder gestopt met werken en heb ik de downpipe, lambdasonde en olieretour leiding geplaatst! (deze laatste was flink beschadigd en dus noodzakelijk om te vervangen!!!!)
Afbeelding

Ook heb ik eindelijk via een club-genoot de juiste bouten voor m'n differentieel gevonden, en hangt de combi motor & bak nu zoals het hoort in de motorruimte!

Verder had ik graag nog verder gegaan met het monteren van het schakelmechanisme maar ik kwam erachter dat dat niet gaat omdat de wastegate in de weg zit :():

maar ook dat komt wel weer goed ^O^

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 06 nov 2008, 10:12

02-05-2008:

De afgelopen weken is er weer flink wat voortgang geboekt!

We zijn weer een stuk verder met schuren, de nieuwe carterpan is gemonteerd, versnellingsbak olie is gevuld, met het schakelmechanisme gerommeld, een aantal siliconeslangen gemonteerd, de opvoerpomp is gemonteerd en we zijn nog bezig geweest met de kabelboom!

Dus nog een aantal onderdelen en we zouden kunnen starten!! :D

Afbeelding
Het bewijs dat ie nu weer voor het eerst in ruim een half jaar weer op z´n wielen staat

Afbeelding
Nu de nieuwe carterpan gemonteerd is kun je eindelijk zien hoe laag de motor hangt, op zich nog niet eens zo heel laag.... Waarschijnlijk worden het toch een setje brede 16´ers voor de juiste "stance"

30-04-2008:

Na weken van schuren was er vandaag nog meer te schuren :lol:

Vanaf 10 uur vanmorgen tot en met 11 uur 's avonds hebben we geschuurd!!! :vertel:
en morgen gaat de hele boel in de primer!!!!! (eindelijk na al die maanden een strakke lak die bestaat uit 1 kleur)

Afbeelding

Afbeelding

01-05-2008:

Vandaag dus de auto volledig in de primer gezet, de laag lijkt nog een beetje grof, later die avond kwamen we erachter dat deze primer zich nog helemaal glad trekt en hoef dus verder niets meer te schuren voor de kleurlaag!!
Er zaten maar 2 miniscuul kleine stofpuntjes op de hele auto dus dat valt me goed mee!!! ^O^

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was net na het spuiten, ik zal straks nog foto's maken van hoe het er nu uit ziet (helemaal mat)

02-05-2008:

Nou ik heb enkele uurtjes geleden nog even wat foto's gemaakt van de droge primer! Echt ontzettend strak geworden Hebben al die uren/dagen/weken van schuren toch nog nut gehad ^O^

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat de bruine lak net zo goed lukt komen er dan nog veel meer foto's

12-05-2008:

Ondertussen staat de auto in de eerste kleur-laag en begint het er weer als mijn oude vertrouwde cabrio uit te zien 8)
Er komen nog enkele lagen overheen en daarna ga ik het weer lekker glad schuren en polijsten!

Momenteel is dit het resultaat! De glans is in ieder geval al goed!
Afbeelding

Afbeelding

Vrijdag is trouwens de olieretour leiding gearriveerd, dus vanavond even monteren en dan kan er olie in het blok :B

13-05-2008:

Vanavond een grote stap gezet in het project, ik heb nu de 3e olie retour leiding gemonteerd en deze pastte eindelijk op de nieuwe carterpan...
Nu kon ik dus EINDELIJK na al die maanden olie in de motor gooien

Vanavond ook vast een klein stukje lak gepolijst! Zie hier het resultaat:
Afbeelding
Binnenkort de lak weer oppolijsten en de volgende laag eroverheen zetten! en dan kunnen we weer verder met bouwen!

26-05-2008:

Nou gisteren hebben we de motor-bekabeling helemaal uitgezocht en afgezekerd, helaas is de benzinepomp niet meer gekomen anders hadden we echt kunnen starten!

Nu heb ik het voor nu moeten doen met het rond laten gaan van de motor op de startmotor...
Is best mooi als je zoveel tijd en geld geïnvesteerd hebt dat er dan ook echt eigen leven uit komt als je de sleutel ronddraait! _O_

Helaas had ik m'n camera nog in de Nightvision stand staan, maar bij deze het filmpje ;)

Youtube filmpje van het "bijna starten"

Deze week eerst maar eens een acculader gaan kopen, en als Rogek dan komende zondag de benzinepomp bij zich heeft kunnen we dan hopelijk starten!!!!

30-05-2008:

Vanavond "even" met Erik een setje beugels gefabriceerd en de siliconeslangen op maat gemaakt

Ik ben nog niet geheel tevreden over het gedeelte aan de bestuurderskant, maar ik had nou eenmaal niet de mogelijkheid het op dit moment anders te monteren!
Wil zondag namelijk gaan starten ^O^

Afbeelding

Afbeelding

01-06-2008:

It's aliveeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!

Het enige wat een beetje jammer was is dat Jarno de ecu voor aankoop had laten herschrijven zodat de startonderbreking van de klokkenset, en sleutels etc. eruit zou zijn!!!
Dit bleek vandaag dus niet goed te zijn gegaan, dus nu valt ie na enkele seconden weer uit waarbij er een startblokkering foutmelding in vag-com komt... :():

maar dat was het enige, het was gewoon sleutel om en lopen ^O^

Youtube filmpje van het starten inclusief startonderbreking

09-06-2008:

Heb vandaag (dus binnen 1 week) de verklaring voor motorvermogen van Pon's Automobielhandel gekregen
Tevens ook het bewijs dat ik een volkswagen motor in de cab heb en geen seat motor.........

Er staat als volgt:

Merk Volkswagen
Identificatie AQX ******
Bouwwijze 4 cilinder in lijn
Brandstof 1781 cm3
Slagvolume 115 KW (din)
Bij toerental 5800 omw/min

Deze verklaring heb ik dus voor de rdw nodig tijdens de weggedragtest en geluidstest op lelystad om aan te kunnen tonen hoeveel vermogen nu in de cabrio ligt!

Dus we gaan van 55kw (75pk) naar 115kw (156pk) tijdens de keuring, naar 152kw (+/-206pk) na chippen en andere uitlaat :mrgreen:

en ik vier vanavond mijn eigen overwinning :B

Youtube filmpje van het daadwerkelijke lopen

Nu klinkt het nog vrij lame, maar in het echt in die loods is het een beest :D

Wil wel absoluut nog een bedankje doen aan Michel (Zeypveld Autosport) die vanavond een flink eind is gereden om even die startonderbreker eruit te "programmeren" O+

16-06-2008:

Heb vandaag weer een en ander geregeld!!

* Alle koelvloeistofslangen die nog misten.
* Spal ventilator.
* Uitlaat hittetape voor de downpipe.
* Zelfklevende hittereflectiemat voor de vuurmuur.
* nog een koppelstuk voor een stukje siliconeslang.
* 3m zwarte vacuumleiding voor de turbodrukmeter.
* 1m 13mm vacuumleiding om rembekrachtiger vacuum aan te sluiten op vacuum van de inlaat.
* Koppelstuk uitlaat om van buiten diameter 63mm (downpipe) naar binnendiameter 43mm (middendemper) te gaan.
* Bout en moer voor de schakelhevel (dol gedraaid moertje)
* Dremel en slijpschijfje

Koppelingskabel ben ik ondertussen ook uit wat ik daarmee moet doen om deze gespannen te krijgen...
en dan moet er nog een einddemper en wat rubbers etc. besteld worden en dan nog de benzinepomp onder de auto bevestigen........
Deze week ook nog even een (houten)proefmodel maken van de gaspedaalbeugel zodat ik de vorm kan bepalen, en dan wil hopelijk een neefje of oom mij de stalen variant aan de vuurmuur lassen.

en als allerlaatste update tot nu is dat ik gisteren bezig ben geweest met het verlassen van 2 koppelstukken om de 2,5" downpipe (63mm) passend te maken op de nieuwe originele 1.6 uitlaat (43mm).
Ik heb er voor gekozen om een nieuwe originele 1.6 uitlaat te monteren zodat tijdens de rdw testen het vermogen iets minder is en natuurlijk het geluid niet te hoog tegenover de originele waardes.

Ook is de beugel voor de koppelingkabel gemaakt en nu kan ik ook al koppelen!
Deze week ga ik me nog bezig houden met het maken van de gaspedaal beugel en het monteren van de benzinepomp onder de auto...

Ik heb tot nog toe in ieder geval geprobeerd alles technisch zo goed als mogelijk te maken zodat we een veilige stabiele auto krijgen die met gemak door de weggedragtest en geluidsmeting komen! en dan zijn we bijna zo ver om eens een testrit te gaan maken????

28-06-2008:

De koppeling werkt ook, normaal gesproken is de versnellingsbak van een golf 2 G60 hydraulisch gekoppeld en schakel je met kabels.
Omdat ik geen zin heb om gaten te boren voor de kabelschakeling en het volledige hydraulische systeem over te bouwen van een golf2 heb ik er voor gekozen om voor een koppelingskabel te gaan en een setje schakelstangen!
De koppelingskabel is dan van een passat uit 1984, het enige wat nodig is om aan te passen is wat beugeltjes zodat de kabel zichzelf kan spannen.
De schakelstangen heb ik laten maken door een duitse engineer dit omdat er gewoon geen standaard schakelstangen zijn die een golf 2 bak in een golf 1 laten werken....

Maar het werkt!!!

09-07-2008:

Nou na weken van peinzen, voorbereidingen, gisteren en vanavond de hele avond klussen is het me dan toch gelukt om de benzinepomp en brandstoffilter fatsoenlijk onder de auto te monteren!!!!!!
Afbeelding
Deze benzinepomp is van een Corrado G60
De benzinepomp hangt netjes vast naast de benzinetank en zit goed vast boven de handremkabel.

Afbeelding
De filter heb ik een aparte beugel voor moeten maken en tussen de reservewielbak en tank/achteras bevestigd.

Ben er best tevreden mee zo, wat natuurlijk inhield dat ik koste wat kost vanavond nog minimaal 1 metertje moest rijden

Dat ging bijna niet door nadat mijn oude accu er mee op hield, ik heb wel een nieuwe gel accu (65ah) maar die is een beetje groter en past niet voorin (tenminste dan past de min pool aansluiting niet meer).
Na wat rommelen lukte dat ook, en hoe onwaarschijnlijk ook, ik heb gestart, de auto in de versnelling gezet, koppeling laten komen, en hij ging :shock: maar liefst 2,5meter heb ik afgelegd waarna ik hem in de achteruit heb gezet en het golfje weer terug op de plek heb gezet!

Volgende keer als de accu achterin bevestigd is met fatsoenlijke bekabeling, er koelwater in zit en de gaspedaal beugel gemonteerd is ga ik naar het test terrein waar ik me gruwelijk mag gaan uitleven ^O^

12-07-2008:

Nou vanavond bij Steven Scholten langs geweest!

Heb een hele goed deal kunnen maken!

een 93'er achteras met stabilisatorstang.
een 93'er verlichtingskabelboom (met koplampverstelling).
een scirocco 16v onderste veerpootbrug
en een originele stabilisatorstang voor de voorkant van de auto, inclusief bijbehorende draagarmen en beugels etc.

voor een hele leuke prijs!! Ik had er eerder ook al de 8mm originele brandstofleidingen en opvoerpomp van een 2h motor gekocht, dus als je iets nodig hebt voor een golf cabrio, gewoon Steven even bellen! Top service!
Nu kan ik weer even verder knutselen!

14-07-2008:

De scirocco 16v onderste veerpootbrug, originele stabilisatorstang met nieuwe beugels en rubbers zitten al onder de auto! Ook is het gelukt om het elektrische gaspedaal van een golf 4 gemonteerd te krijgen in een golf 1

23-07-2008:

Samen met maatje Roger hebben we ons vandaag eens goed uitgeleefd op de cabrio, de nieuwe gelaccu staat nu achterin (35mmq kabel met 200a zekering) er zit nu voor een los verdeelpunt voor de plus.
De verlichtingskabelboom zit erin, ik heb een nieuw koelvloeistof reservoir van een golf 1 besteld, de middendemper zit onder de auto dus nog maar even en we kunnen rijden!

31-07-2008:

Hierbij de foto's van wat werk dat verricht is:
Afbeelding

Afbeelding
Dit is de Spal ventilator die we gemonteerd hebben, zoals je kunt zien is er maar weinig speling, maar het is genoeg zodat de motor en de radiateur elkaar in het heetst van de strijd niet zullen raken!

Afbeelding
Hier kun je de schakelstangen zien, de koppelingkabel, het verdeelpunt voor de plus (die ga ik ooit nog eens ergens plaatsen waar je deze niet zult zien!)
Ook zie je nu dat het koelvloeistof circuit is aangesloten, en je ziet nu beter hoe de intercooler buis loopt met dit laatste ben ik nog niet helemaal tevreden..
Deze buizen zullen ook nog los moeten omdat er nog een "map-sensor" tussen moet deze meet namelijk de atmosferische druk waardoor de computer weet hoeveel benzine ingespoten moet worden om de motor niet arm te laten lopen (ivm hoogte verschillen etc.).

De openluchtfilter is voor tijdelijk, als ik hem wil starten dat er dan geen vuiligheid mee de motor in gaat, hier komt later nog een originele luchtfilterbak van een golf 4 in! (beter voor de rdw keuring).

Dit is een oude foto van hoe de accu nu achterin de reservewiel bak gemonteerd staat:
Afbeelding
Ik heb er een aluminium houder voor laten draaien *)

Zo ziet het totaalplaatje er momenteel uit:
Afbeelding
Niet geheel slecht dacht ik zo

08-08-08:

We zijn weer overnieuw begonnen met schuren, m'n pa was toch niet geheel tevreden met het eerste spuitresultaat en had besloten dat het overnieuw moest.....
Dus ook weer de hele auto schuren
Afbeelding

10-08-08:

Het spuitresultaat van vandaag!!

Dit was direct na het spuiten, hij is later nog wat strakker bijgetrokken!

Zeker niet perfekt maar dat is ook nooit de bedoeling geweest, maar in ieder geval niet meer zoveel sinaasappelhuid...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 06 nov 2008, 10:13

15-08-08:

Vanavond ben ik maar begonnen met het opbouwen van de auto, is toch een vreemd gezicht als de wagen bijna 1 jaar lang volledig gedemonteerd heeft gestaan!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

08-10-08:

De deurpanelen, rubbers etc. weer gemonteerd (alles los gehad vanwege het spuiten).

Afbeelding

Best netjes dacht ik zo (voorheen waren de deuren aan de binnenkant nog de originele groene kleur)

11-10-08:

Vandaag door een kameraad de mapsensor flens laten lassen op een 63,5mm buis, deze sensor zorgt ervoor dat de computer weet wat de atmosferische druk is in het intercooler traject (ivm benzine en turbo druk)

Afbeelding

Best netjes gelast dacht ik zo ^O^

Hier wat foto's van de werken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het gepolijste deel in mijn inlaattraject aan de bestuurderskant is die buis met de mapsensor (deze zit aan de onderzijde).
Afbeelding

Ben vandaag goed opgeschoten, ik heb er de originele diverter valve opgezet.
De aftermarket dumpvalve van Forge ging niet open waardoor er telkens surge voorkwam!

De mapsensor gemonteerd, de kabelboom gefatsoeneerd, zekeringkast terug op de plek, dashboard erin (bijna 1 jaar eruit geweest), spal-ventilator werkend gemaakt, koelsysteem ontlucht, en eens goed op temperatuur laten komen en een klein stukje mee gereden
Wat is dat mooi zeg, het sperdifferentieel doet ook goed z'n werk, ondanks alle wielspin voelt de wagen heel rustig aan en is mooi controleerbaar!

Afbeelding

De hele 20vt kabelboom is dus omgestekkerd op deze originele golf 1 cabrio zekeringhouder! Alles volledig afgesoldeerd en ingetaped!

Ik ken een hoop projecten die er onder het dashboard niet zo goed uit zien! maar voor minder dan goed doe ik het niet...
(Na het monteren van het dashboard zijn de losse stekkers natuurlijk nog netjes ingeplugd ;) )

Afbeelding
Rogek die alvast een beetje proefzit, en zie ook het elektrische gaspedaal uit een golf 4!

Afbeelding
Beetje vies nog na al die tijd :D

Afbeelding
Alweer wat beter alleen nog even stofzuigen _O^

Afbeelding

We hebben het zo gebouwd dat ook de originele klokkenset met deze motor werkt
Als men niet onder de motorklep kijkt ziet niemand dat er een 20vt blok in ligt

Het filmpje van de eindelijk volledig werkende motor met turbodruk!
Klik hier dus voor het filmpje met de turbodruk en werkende divertervalve

Hier was de motor natuurlijk volledig op bedrijfstemperatuur en had ik er al een stuk mee gereden! ;)

14-10-08:

Gisteren hebben lin en ik weer grote stappen gezet in dit project!

Alle slangklemmen vernieuwd, de motorruimte netter gemaakt, ringen achter moertjes gezet, motorklep gemonteerd, kentekenplaten gemonteerd etc. etc.

Breekt op het allerlaatste moment net voordat ik na een lang weekend sleutelen naar huis wil gaan een bout af... en jawel het is de bout van het bovenste deurscharnier.

Het meest hoerige is nog dat deze bout een sterkte heeft van 12.9 (een wielbout heeft sterkte 10.9......)
Heb gisteren nog 2 uur besteed aan het uitboren van deze bout maar in deze 2 uur ben ik 3mm in de bout gekomen

To be continued....

Foto's van voor het bout gevalletje...:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

heb dit weekend nog een en ander verbouwd met als hoogtepunt een werkende vdo turbodrukmeter!! :B

20-10-08:

nou jongens, ik heb vandaag nog eens heel hard gewerkt aan al die laatste kleine prulpuntjes die nog gedaan moesten worden... ;(

Dus kon ik het toch echt even niet laten om een klein rondje te rijden..... en ik kan alleen maar zeggen dat ik onder de indruk ben! O+

In de eerste DRIE versnellingen heeft de cabrio gewoon absurde wielspin, je kunt wel gewoon mee rijden maar vol gas is vol wielspin....

En dan te bedenken dat er nu nog een 1600 uitlaat onder zit en dus het vermogen zou nog een boel geknepen moeten worden....

Nu eerst nog wat afstelwerk, beugeltjes maken etc. etc. en dan binnenkort een filmpje met de cabrio in actie! :P

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 06 nov 2008, 10:14

04-11-2008:

Vandaag heb ik de banden om de velgen heen laten trekken :D

Ik heb gekozen voor Gloednieuwe 15" Golf 2 G60 stalen wielen met 195/45/15 Toyo Proxes T1R.

Waarom G60 staal? Omdat het 15" is, lekker zwaar (minder extreme wielspin) en het lood kan aan de buitenkant van de velgen zodat de remklauwen passen zonder spacers!!
Ook de originele look kan ik erg waarderen, valt het niet zo op dat het een klein monstertje is :au:
Misschien dat ik na de rdw-keuring het staal nog laat verbreden zodat het er wat dikker uit ziet...?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het profiel verraad wel iets, want waarom zou je zulke banden op stalen wielen leggen. O-)

Jeroen R

Bericht door Jeroen R » 06 nov 2008, 10:24

Mooi project! :D
Misschien overheen gelezen, maar wanneer breng je hem weg voor de RDW keuring?

Michel P

Bericht door Michel P » 06 nov 2008, 10:27

Respect :clap: :clap: prachtig project, optisch lekker basic. Als ik dan toch moet zeuren, jammer dat het een cabrio is :wink:

Michel

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 06 nov 2008, 10:40

Helemaal mee eens Michel :wink: Het lijkt altijd zo gemakkelijk omdat de oude blokken en de 20VT in de basis een beetje overeenkomt maar wat een klus heb je eraan. Verder goed bezig en verstandige keuzes gemaakt (remmen, sper en RDW) :D Maar ook ik heb een voorkeur voor de dichte MK1 :wink: Rogek is volgens mij een Corrado rijder of niet :hmmm:

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 06 nov 2008, 10:56

:thnx:

@ Jeroen: Ik heb nog geen afspraak met de rdw gemaakt, het was de bedoeling dit jaar nog de auto te laten keuren, maar het heeft nu al geen nut meer (auto is nog niet geschikt voor nat weer).
Dit komt de weggedragtest natuurlijk niet ten goede, ook moet ik nog eerst met de schroefset aan de gang dat kost ook weer een berg geld.

Het plan is om bij Supro een AST schroefset laten maken, deze is dan berekend op het extra gewicht op de vooras, in en uitgaand in hardheid verstelbaar etc. etc.

@ Michel: Zeuren mag hoor haha, soms vind ik het ook wel jammer dat het geen dichte is, maar de cabrio brengt ook wat voordelen met zich mee.
Zo heeft deze bijv. een stijvere carrosserie en brengt iets meer gewicht op de achteras (ivm zwaardere motor voorin).

Verder denk ik er nog aan om enkele verstevigingen te maken zoals onder andere deze:

Afbeelding

Afbeelding

Zodat ik in de toekomst eventueel nog een andere turbo zou kunnen monteren :whistle:

@ Niels: Ik maak er vooral veel werk van omdat ik het gewoon (te) goed wil doen, als je ziet hoe sommigen hun "20vt" ombouw doen.

"standaard golf 1 versnellingsbakje, digifant motormanagement, verdelerkap" en noem alle troep maar op.... :nah:
Mijn voorkeur heeft het in ieder geval niet, dat is waarschijnlijk ook de reden waardoor veel van die mk1 20vt's niet lang bij hun eerste eigenaar blijven...

Mijne is gewoon gebouwd om het zo goed mogelijk op de weg te krijgen, en dat voor een zo lang mogelijke tijd (althans dat hoop ik) :drinking:

Rogek is inderdaad een corrado (tdi) rijder, en een maatje van me die me meehelpt met de bouw :)
Laatst gewijzigd door Kevin20v op 06 nov 2008, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 06 nov 2008, 10:57

Echt respect!!!! :clap: :clap: :clap:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 06 nov 2008, 11:13

Wat een verhaal!

Erg gaaf om in de weekeinden mee te cuisen! :df:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 06 nov 2008, 11:15

Heel mooi gedaan. Is de lak uiteindelijk wel goed gelukt?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 06 nov 2008, 11:34

Kevin20v schreef::thnx:

@ Jeroen: Ik heb nog geen afspraak met de rdw gemaakt, het was de bedoeling dit jaar nog de auto te laten keuren, maar het heeft nu al geen nut meer (auto is nog niet geschikt voor nat weer).
Dit komt de weggedragtest natuurlijk niet ten goede, ook moet ik nog eerst met de schroefset aan de gang dat kost ook weer een berg geld.

Het plan is om bij Supro een AST schroefset laten maken, deze is dan berekend op het extra gewicht op de vooras, in en uitgaand in hardheid verstelbaar etc. etc.

@ Michel: Zeuren mag hoor haha, soms vind ik het ook wel jammer dat het geen dichte is, maar de cabrio brengt ook wat voordelen met zich mee.
Zo heeft deze bijv. een stijvere carrosserie en brengt iets meer gewicht op de achteras (ivm zwaardere motor voorin).

Verder denk ik er nog aan om enkele verstevigingen te maken zoals onder andere deze:

Afbeelding

Afbeelding

Zodat ik in de toekomst eventueel nog een andere turbo zou kunnen monteren :whistle:

@ Niels: Ik maak er vooral veel werk van omdat ik het gewoon (te) goed wil doen, als je ziet hoe sommigen hun "20vt" ombouw doen.

"standaard golf 1 versnellingsbakje, digifant motormanagement, verdelerkap" en noem alle troep maar op.... :nah:
Mijn voorkeur heeft het in ieder geval niet, dat is waarschijnlijk ook de reden waardoor veel van die mk1 20vt's niet lang bij hun eerste eigenaar blijven...

Mijne is gewoon gebouwd om het zo goed mogelijk op de weg te krijgen, en dat voor een zo lang mogelijke tijd (althans dat hoop ik) :drinking:

Rogek is inderdaad een corrado (tdi) rijder, en een maatje van me die me meehelpt met de bouw :)
Cabrio punt is wel interressant. Ik zat me namelijk al af te vragen of een dichte niet beter was. Meestal is een cabio model niet zo stijf als een dichte, ga je er dan nog eens een dikke motor in hangen dan helpt dat meestal ook niet mee :)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 nov 2008, 11:38

Super :thumbup: Wat een werk, netjes gedaan

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 06 nov 2008, 11:57

@ Frank de jonge: Dankje!

@ indobesar: Ik kan niet wachten :banaan:

@ Ar: Ja uiteindelijk is de lak wel "redelijk", maar het is ook nooit de bedoeling geweest om er prijzen mee te winnen.
Ik heb het budget wat ik normaal kwijt was geweest aan lak nu volledig uitgegeven aan nuttige onderdelen :mrgreen:

@ Bert ///M3: Valt wat voor te zeggen, alleen kun je bij een golf 1 carosserie nooit spreken van stijf, dat zijn ze namelijk niet. :lol:

Uit het verleden is gebleken dat een golf 1 cabrio carosserie tot 250pk makkelijk kan hebben en dan begint het langzaam aan de voorkant te scheuren, bij een standaard golf 1 is dat al bij minder pk's.
Omdat ik een heel groot gedeelte van het vacuümtraject weg heb gehaald heb je nu vrijwel direct een reactie op het indrukken van het elektrische gaspedaal (golf 4).
Dit is waarschijnlijk niet zo'n goed idee geweest ivm. de extra belasting die je op het frame zet, echter wil ik de cabrio nog verder verstevigen als blijkt dat dat nodig is.

Verder heb ik gezorgd dat ik de schaarse "performance" onderdelen van bijvoorbeeld de scirocco 1.8 16v klaar heb liggen, deze zijn namelijk bolt-on op een golf 1.

Dan noem ik:
een achteras met dikke stabistang van een 1993'er golf 1 cabrio (gelijk aan scirocco 16v maar nieuwer).
een dikke stabilisatorstang van een 1993'er golf 1 cabrio met polyurethaan rubbers (gelijk aan scirocco 16v maar nieuwer).
een "K-bar" dit is een 4 punts veerpootbrug voor de onderkant van de auto, deze werden geleverd op de scirocco 16v.
De motorsteunen zijn uitgerust met originele nieuwe motorsteunrubbers van een scirocco 16v (volledig uit rubber ipv voor de helft).

Fuseestukken van een 1993'er golf 1 cabrio om de dikkere aandrijfassen (met 100mm flens) te laten passen zonder uitdraaien.
Draagarmen van een Golf 1 gti met bevestigingspunten voor de stabilisatorstang en uitgerust met polyurethaan rubbers, deze worden uiteindelijk nog gelast voor meer draagkracht.

Voor de remkracht heb ik een Scirocco 16v hoofdremcilinder gekocht (zeer schaars) Deze heeft namelijk de grootste bekrachtiger zonder abs (22,4mm).
Om te zorgen dat ik niet achterste voren kom te staan bij volle remkracht (blokkerende achterschijven) heb ik de nog veel zeldzamere 3/15 remdrukbegrenzers gekocht van een scirocco 16v (deze zijn niet meer leverbaar en ik heb een van de laatste sets nieuwe kunnen bemachtigen).
en ga zo maar door....

Als ik over een tijd test gereden heb met de nieuwe schroefset en remmen ga ik kijken wat er nog verbeterd kan worden, ik wil de auto in ieder geval niet "te" stijf maken.
Waar nodig zal er nog wat powerflex gemonteerd worden, maar de auto moet wel nog enigzins vergevingsgezind zijn!

Niet dat je een klein stuurfoutje maakt en je achterste voren staat, het is en blijft tenslotte een weg"racer" :drinking:

@ Arthur: :thnx:

Hier een filmpje van een Duitse jongeman die me voor is gegaan en een 400PK sterke 1.8 20vt in een golf 1 cabrio heeft gelegd. :goodnight:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=02DgJQiP ... re=related[/youtube]
De auto met camera is een Corrado VR6, om even te vergelijken hoe absurd die cabrio vooruit gaat!

Dus het kan wel, of jij en of de auto dan nog lang leeft is een tweede.... :drinking:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 06 nov 2008, 12:16

Gaaf wagentje zo met deze motor erin. Net als Niels al zegt, verbaas me erover hoeveel werk je er nog van hebt. Wel erg mooi allemaal!

Niels

Bericht door Niels » 06 nov 2008, 12:18

Dat filmpje doet me denken aan deze:

Briljant gewoon :lol:

Dat een cabrio stijver is dan een dichte geloof ik persoonlijk niet maar dat terzijde. Een dichte is ook niet verschrikkelijk torsie stijf dus heel erg veel verschil zal het in het rijden niet maken lijkt me.

Klinkt dat mooi hé zo´n VR6.....als ie het doet :hammer:

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 06 nov 2008, 12:38

:thnx:

@ Niels: ja dat filmpje is inderdaad ook erg briljant :hosanna:

Ik zal vanavond mits ik de accu opgeladen krijg van de camera, nog eens foto's maken van de standaard verstevigingen van de cabrio tegenover de dichte golf 1.

Vorig jaar wilde ik ook nog een rolbeugel laten maken voor de cabrio, enkele weken later kom ik deze foto tegen:

Afbeelding

Zoiets was ik dus ook van plan, alleen zou ik deze dan aan de bovenzijde ook monteren aan de originele rolbeugel...
Alleen twijfel ik er nog aan of dit voor mij nog enig nut zou hebben?? Of is het alleen de look en extra gewicht op de achteras....

Niels

Bericht door Niels » 06 nov 2008, 12:46

Eigenlijk zou je een kooi moeten hebben gelast vanaf de voorste veerpoten helemaal tot achter maar goed dan wordt het ook zo´n rally wagen :lol: Ik heb zelf ook nog een MK1 gehad voor een project en het is gewoon allemaal dun, weinig staal en licht :D Een kennis van me had een cabrio maar als je die opkrikte moest je dat ook met deuren dichtdoen :lol: En een vriend van me heeft eens een MK1 cabrio op de richtbank gehad, man het was net een kauwgombal zo ver als je moest te trekken wilde je het ijzer terug op de oude plaats terug krijgen :lol: Natuurlijk is de cabrio wel vertevigd en misschien daarom ook wel beter voor veel vermogen maar wat betreft de wegligging en algemene torsie stijfheid is het niet ideaal maar dat geldt net zo goed voor een dichte. De MK2 was wat dat betreft een hele stap vooruit maar de MK1 is zo´n gaaf karretje :D

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 06 nov 2008, 12:49

Als dat gewoon zo geschroefd zit heeft het niet erg veel nut.

Je ziet ook dat die kruisverbingingen gewoon met bouten vast zitten, dat neemt al veel van je constructiestijfheid weg.

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 06 nov 2008, 13:07

ja precies, heeft geen nut dus...

Een volledige kooi vind ik toch wel wat veel van het goede (gaat ook het wolf in schaapskleren effect er vanaf), ach als dit frame z'n beste tijd heeft gehad gaat het blok dan ergens anders in :roflol:

Paul

Bericht door Paul » 06 nov 2008, 13:22

Mooi project!!!!!

Heb zelf ook een type 1 cabrio gehad.. daar lag een 1800 KR motor in.. dat ging al goed vooruit, alleen zijn het toch echt hele slappe hokken.. ik vindt de E36 cabrio al een slap ding..

Heb ooit eens ritje gemaakt in een 300pk type 1 cabrio G60.. dat ding tordeerde gewoon bij volgas..

Suc6 met het project en keep us posted

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 nov 2008, 13:32

JD heeft toch ook een Golf1 met veel vermogen?
En dat vermogen zit er al een hele poos in :wink:
Wat zal die eraan gedaan hebben dan?
Als, eventuele, tip.

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 06 nov 2008, 13:36

@ Paul: Dankje, ik ken jouw oude golf 1 cabrio inderdaad via Richard , dat is toch Familie of een vriend van je?? :thumbup:

@ Arthur: De cabrio gaat na de rdw-keuring en als het spaarvarken weer bijgekomen is naar jd om wat onnodige sturingen weg te laten programmeren en om eens te rollen.
Wellicht komt daar nog een en ander naar boven dat interessant zou kunnen zijn :)

Paul

Bericht door Paul » 06 nov 2008, 13:53

hey... Richard is een maatje van me klopt..

Dus je kent mn ouwe cabrio wel..? heb daar helaas geen fotos meer van... jij nog wat??????????? rijdt al tijden in Dokkum om geloof ik..

Plaats reactie