Klopt ik stelde hetzelfde vast in een post ergens op pagina 3 ofzo van dit topic.
Rico schreef:overigens is het verhaal dat bandenhandel heel veel beter word van winterbanden ook niet waar.
Want het deel van het jaar dat je niet op de zomerbanden rijd slijten deze ook niet, en geld andersom voor de winterbanden.
Als ik mijn klanten 2 matrassen zou verkopen ipv 1 matras duurt het ook 2 keer zolang voordat ik ze weer zie voor vervanging. Met de bandelhandel is het niet anders.
Maar ik heb daar toch eens over zitten na denken en kom daar op terug. Want men gaat voorbij aan één belangrijk punt. En dat is namelijk de onderlinge concurrentiestrijd tussen de bandenfabrikanten.
STEL dat iemand met merk X zomerband rijd, eigenlijk is die wel tevreden, zijn volgende zomerband maakt grote kans om weer hetzelfde type te worden van merk X (hekenbaar ?). Merk Y vind dit natuurlijk niet zo interessant, die ziet liever dat die klant een band van merk Y koopt.
Met de zomerband word het moeilijk om de trouwe Merk X klant te intersseren voor zijn produkt. Maar met de winterband is er ineens sprake van nieuwe ronden met nieuwe kansen.
En daar komt dan weer het magische toverwoord. MARKETING om de hoek kijken. Hoe goed zit de marketing in mekaar van merk Y die daar uiteraard in is gespecialiseerd (DE winterband) om de klant te overtuigen dat hij beter voor de winter een band van merk Y kan kopen.
Met nog een belangrijk neven effect.. want is die klant gezwicht voor een winterband van merk Y, dan is de kans niet onaanzienlijk dat ook zijn volgende zomerband van merk Y zal zijn,
De winterband bied dus een geheel nieuwe ingang bij de potentiële bandenconsument.
Voor merk X of Y kun je uiteraard ieder willekeurig merk invullen. Des te sterker het merk zich kan profileren (zowel met zomer ALS winterbanden) des te groter is de kans dat hij de klant aan zich bind voor zowel zomer als winterband.
Conclussie de winterband word als marketings instrument gebruikt om de klant aan het merk te binden.