Tuurlijk is het interessant om te zien hoe een 225/45ZR17 Y zomerband zich verhoudt tot een 225/45R17 V winterband, maar dat komt in de alledaagse praktijk veel minder voor. Rico, heb jij dezelfde bandenmaat voor zomer en winter? Ilija, als jij toestemming zou krijgen van de leasemaatschappij voor een set winterbanden, welke maat wordt dan aangeschaft? Ik bedoel maar ...
Nee, maar dat had ik ook al een paar posts eerder vermeld.
Het is natuurlijk onzin dat "we" moeten door blijven hameren op de manier hoe je getest hebt en welke conclusie je er voor je zelf hebt uitgetrokken. Wat "wij" met die conclusie doen is aan ons. Macboy zijn reactie is natuurlijk mosterd na de maaltijd, want zijn punt was al verschillende keren aangehaald.
Maar nu even een paar stappen terug,.. de kop van dit topic "Winterbanden en marketing" want daar draait dit topic om.
Marketing is in de basis een chique woord voor het "aansmeren van handel" door een verkopende partij, in dit geval dus de bandenfabrikant.
De winterband is in de eerste plaats bedacht om een niche te creëren. Natuurlijk met allerlei "valide" argumenten zoals veiligheid, betere remweg bij kou, sneeuw etc. Logisch dat die argumenten "bedacht" zijn. Want de marketing zou zuigen als winterbanden helemaal geen voordelen zouden bieden tov gewone "zomer" danwel all round banden.
Maar wat zegt de ontwikkeling van de winterband eigenlijk ? Heel simpel.. dat de bandenfabrikanten een standaard (zomer) band niet als een volwaardig product in de markt kunnen zetten. De standaard band loopt tegen een paar fysische/natuurkundige grenzen aan. Eigenlijk zou je het dus ook kunnen omdraaien, een standaard band is eigenlijk inferieur als het aankomt op extreme situaties zoals sneeuw en gladheid.
Maar daar wisten de bandenfabrikanten wel een oplossing voor, een rubbersamenstelling die in de winter goed functioneert (maar bij een beetje warmte Plus zeven graden als een gek gaat smeren) en een lammelen profiel om de sneeuw en andere gladheidsprut op te vangen en af te voeren. Diezelfde lamellen doen de band wel rottiger presteren maar bij gladheid en sneeuw zijn die normaliter belangrijke eigenschappen en prestaties van een band van onderschikt belang.
Eigenlijk is een winterband ook een inferieur product als het aankomt op goed te functioneren boven de 10 graden. Daar kom je wel achter als je tot in het voorjaar doorblijft rijden op je winterbanden.
Maar door een vakkundige en uitgekiende marketing hebben de banden fabrikanten de winterband belangrijk gemaakt. Dit gaat zover dat ze het bijna doen voorkomen dat de winterband onmisbaar is voor de moderne auto/automobilist. Het discutabele veiligheid argument word gebruikt om de winterband de waarheid te laten wezen.
Met het uiteindelijke doel om natuurlijk zoveel mogelijk extra banden te verkopen. We hebben hopelijk toch niet de illusie dat de bandenfabrikant het echt op heeft met de veiligheid van de automoblist ? Het enige wat ze doen is het als schijn argument gebruiken.. Dat heet uitgekiende marketing.
De autofabrikant: Waarom hoor of lees je nooit iets van je autofabrikant over het advies betreffende winterbanden ? Autofabrikanten propageren helemaal geen winterbanden. zoek maar eens op in je instructie boekje van je auto of er in staat dat de autofabrikant dwingend adviseert om winterbanden te monteren als de omstandigheden daar om vragen DUS BENEDEN DE 7 GRADEN zoals de bandenfabrikanten beweren.
Het antwoord is heel eenvoudig, als een autofabrikant een auto ontwikkeld, dan speelt de bandenkeuze in dat ontwerp betreffende de rij eigenschappen een extreem belangrijke rol. In Duitsland bv geeft de fabrikant zelfs officieel maar 2 of 3 soorten banden vrij, op die banden is de auto ontwikkeld. De autofabrikant weet als geen ander dat door het monteren van winterbanden, (ongeacht welk merk), de oorspronkelijke wegligging en rijeigenschappen behoorlijk verkloot kunnen worden. Het hoeft niet maar de kans is aanwezig.
WANT als een winterband echt zo noodzakelijk is als de uitgekiende marketing van de bandenfabrikanten wil doen geloven dan zouden de autofabrikanten er alles in stellen om hun produkt (de auto) OOK met winterbanden te verkopen alszijnde noodzakelijk voor het optimale presteren in alle omstandigheden. Maar geen autofabrikant die zich daar aan waagt.
Worden winterbanden dmv marketing verkocht ? Dan is het antwoord JA... Zijn winterbanden kwalitatief een goed vermarkt produkt ? Dan is het antwoord ook JA.
Zijn winterbanden noodzakelijk ? NEE.
Zijn winterbanden handig in sneeuw en op ijs ? JA behoorlijk handig.
Wie wint het meest met de verkoop van de winterband ? De bandenfabrikant.. en die gebruikt zoveel mogelijk marketing als nodig is.