Calibra AWD Turbo roestauratie *07-07: na 4 jaar.... APK!*

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Calibra AWD Turbo roestauratie *07-07: na 4 jaar.... APK!*

Bericht door InjectTheVenom » 28 dec 2008, 19:41

Ik heb het hier nog niet officieel aangekondigd, maar op 17 december heb ik een andere auto aangeschaft, dit keer het topmodel met 2.0 16v turbo motor en 4WD :banaan:

Zowat alle opties behalve traction control en bijrijders airbag (die naar mijn weten pas in 1994 geïntroduceerd werd) zitten er op: leer, airco, electrische raambediening, schuif/kanteldak, mistlampen voor, BC...
De auto is van juli 1993 en in 2000 ingevoerd, heeft krap 176000 op de teller en perst er zowel letterlijk als figuurlijk 204pk en 280Nm uit, een vooruitgang van ongeveer 90pk en 105Nm.

's Ochtends om 8 uur opgestaan en om 9 uur de trein richting Alkmaar gepakt, in Nijmegen 1 keer over moeten stappen en zonder vertraging rond 12 uur aangekomen op station Alkmaar, waarvandaan de bus er 15 minuten over deed om mij precies voor de deur van het garagebedrijf in Warmenhuizen af te zetten. Altijd handig als de halte daar precies voor de deur is :mrgreen:
Een rondje om de auto gelopen en vastgesteld dat hij nog zeer netjes in de lak zit voor zijn leeftijd met slechts hier en daar een paar kleine jeugdpuistjes, geen in Finland gebouwde auto volgens het chassisnummer en dus een "minder goede" anti-roest behandeling maar in dit geval valt het nog mee. Hierna een praatje gemaakt met de bedrijfsleider en met hem ernaast een proefrit gemaakt om niet te verdwalen, mijn eerste rit in een auto met aandrijving op alle 4 de wielen en turbo... gloeiende gloeiende dat ging er goed vandoor :shock: En lekker solide dankzij Koni geel & co.
Eenmaal terug uiteraard de auto even van onderen bekeken en gezien dat ook daar amper of geen roest te bekennen viel, dus de koop was gesloten en ik kon na een telefoontje met de verzekering en het kenteken op mijn naam gezet te hebben de auto mee naar huis nemen. Helaas heeft deze Calibra het vaak voorkomende probleem dat de verdeelbak hydraulische olie uit de ontluchtingsslang kotst maar daar had ik al rekening mee gehouden voor mezelf, de rest van mijn spaargeld is precies voldoende om hem weer 100% te krijgen. Turbo en cilinderkop (helaas geen coscast maar een KS700 die vaak scheuren krijgt van de oliekanalen naar het koelwater toe) bleken beiden gereviseerd te zijn dus dat zou voorlopig geen problemen op moeten leveren.
Foto's van de motorruimte laten nog even op zich wachten omdat ik die eerst op orde moet brengen, maar hier onder alvast de buitenkant en het interieur:

Oud en nieuw bij elkaar vorige week zaterdag toen de oude opgehaald werd, was me nog een behoorlijk rotwerk om het standaard stuur er weer terug op te zetten :wtf:

Afbeelding

"Was dat ding toch eens man!" ja I know, ik moet er alleen wel tijd voor hebben :nerd:

Afbeelding

Hier nog even mijn voormalige beestje, gaat volgens de nieuwe eigenaar nog voor de APK in februari opgeknapt worden.. mis hem toch ergens wel een beetje

Afbeelding

Even later ging ze met de nieuwe eigenaar op weg naar dr nieuwe thuis... heel merkwaardig maar vooral gemengd gevoel heb je dan als je hem na alle tijd, moeite en geld met een ander weg ziet rijden... zou hij er even zuinig op zijn als je er zelf op geweest bent, zou hij even goed onderhouden worden als je dat zelf deed enzovoorts... je zult zeggen het is een levenloos ding maar het is toch ergens een beetje je kindje

Afbeelding

Fast forward naar deze woensdag morgen toen ik zowat het hele Autoglym programma bij een automaterialenzaak in de buurt gekocht heb á iets over de €100. Schijnt een nogal goede naam te hebben en met het Engelse koninklijke zegel van goedkeuring er op mag het ook wel, de velgen van mijn pa z'n auto zijn er in ieder geval vele malen beter schoon van geworden als met die rommel van Meguiars :wtf:

Afbeelding

Getverdegetver wat een vuillak :bag: Je kunt trouwens gerust wezen die suffe stickers op de deuren gaan zeer binnenkort er af, die op het linker zijruitje weet ik nog niet :roflol: De reflectorplaat tussen de achterlichten gaat er wel van af, ziet niet uit zo.

Afbeelding

Ik wil voortaan niets anders meer dan dit merk, het doet echt super zijn werk

Afbeelding

Zoals je in deze foto kunt zien. Goed wassen, flink schrobben en dan ziet het er even later (lees: deze foto's heb ik donderdag genomen) zo uit, om door een ringetje te halen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het kantoor met gek genoeg een facelift airbagstuur, wat in 1993 ingevoerd werd en in 1994 vergezeld werd door een bijrijders airbag op de plaats van de kaartenbak aan de passagierskant. Stoelen en achterbank moeten echt nodig een keer opnieuw bekleed worden vanwege de droogtescheuren maar ik ben voorlopig al blij dat de roest lang niet zo erg is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Super zo'n schuif/kanteldak, gaat vandezomer lekker touren worden :shakeit:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door InjectTheVenom op 07 jul 2014, 20:14, 103 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Nieuw speeltje

Bericht door Petrolhead Tom » 28 dec 2008, 19:59

Gave auto! Veel plezier ermee!

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Nieuw speeltje

Bericht door Stéphane » 28 dec 2008, 20:06

Gefeliciteerd hiermee. Ik heb me ooit eens laten vertellen dat de 4WD Calibra's wel eens wat problemen met de bak hadden, dus ik hoop dat je daar geen last van krijgt.

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Nieuw speeltje

Bericht door InjectTheVenom » 28 dec 2008, 20:10

Stéphane schreef:Gefeliciteerd hiermee. Ik heb me ooit eens laten vertellen dat de 4WD Calibra's wel eens wat problemen met de bak hadden, dus ik hoop dat je daar geen last van krijgt.
Thanks :D Helaas heb ik zoals hierboven beschreven wel last van het euvel dat er enkele delen binnen de verdeelbak overleden zijn (een oliepomp en een keerring als het goed is), maar toen ik er gister mee bij een specialist ben geweest had die goede hoop dat er geen tandwielen aan gort liggen daar de olie gewoon binnen blijft als je zekering 19 er uit haalt.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Nieuw speeltje

Bericht door Ar » 28 dec 2008, 20:23

Veel plezier ermee. Een kennis van mij heeft een gele 4wd turbo. Die wil ook niks anders en de huidige is zijn derde Calibra inmiddels. Neem een BMW zeg ik na al zijn problemen met de vorige Calibra's maar dat wil hij niet. :lol:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22512
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nieuw speeltje

Bericht door Niels » 28 dec 2008, 21:45

:thumbup: Rappe bak :!:

Veel plezier ermee! Leer wel ff goed onderhanden nemen dan krijg je het weer heel knap. Ik heb goede ervaring met setjes van colourlock :wink:

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Nieuw speeltje

Bericht door InjectTheVenom » 28 dec 2008, 21:54

Niels schreef::thumbup: Rappe bak :!:

Veel plezier ermee! Leer wel ff goed onderhanden nemen dan krijg je het weer heel knap. Ik heb goede ervaring met setjes van colourlock :wink:
Ookal vertoont het zulke ernstige scheuren als in die interieurfoto? Vooral hier is het ontzettend duidelijk te zien:

Afbeelding

Er zitten sowieso een paar vouwen in die me niet lekker zitten en me geen beker op gaan leveren voor mooiste interieur, dus als ik financieel bekomen ben van de 4x4 reparatie ga ik óf naar de stoffeerder óf ik spaar nog even door om eerst het plaatwerk aan te laten pakken :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22512
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nieuw speeltje

Bericht door Niels » 28 dec 2008, 21:56

Mail ze voor info even een foto en ze geven precies aan wat je nodig hebt :D

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Nieuw speeltje

Bericht door allen » 28 dec 2008, 22:47

Meestal ben je meer geld kwijt aan poets dan de kostprijs van die beker. Als het je daar om te doen is kun je die beter zelf kopen. :mrgreen:

Calibra altijd wel een mooie auto gevonden. Hoop dat je de huidige wielen er onder laat zitten!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Nieuw speeltje

Bericht door GTRene » 28 dec 2008, 23:01

pietje precies :mrgreen:

gefeliciteerd met je nwe aanwinst :thumbup:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nieuw speeltje

Bericht door Maik » 29 dec 2008, 10:11

Het blijft inderdaad een mooie auto. Die wielen staan hem inderdaad ook heel goed! Knappe bak, veel plezier ermee.

HSR
Berichten: 5514
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Nieuw speeltje

Bericht door HSR » 29 dec 2008, 12:26

Gefeliciteerd met je nieuwe wagen. :thumbup:

Die turbo's zijn serieus snelle wagens. Hoe zit het overigens met onderdelen? Heb mij laten vertellen dat het 4wd systeem enorm duur is ( tussenbak, ruim in de 3K euro's e.d. ) , of valt dat allemaal wel mee?

Ik neem aan dat het motorblok Opels' geprezen 2.0 16v is uit de Kadett GSI, maar dan met een turbo erop? If so, dan zullen die blokken wel redelijk fail safe zijn, lijkt me ?

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Re: Nieuw speeltje

Bericht door Elmar » 29 dec 2008, 16:56

Willem, het wordt tijd dat je je Viper Club of America membership maar opgeeft. Heb je weer een GM product gekocht, de Duitse Corvette nog wel...the horror.
:mrgreen:

Veel plezier ermee.

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Nieuw speeltje

Bericht door InjectTheVenom » 30 dec 2008, 18:56

hugo schreef:Gefeliciteerd met je nieuwe wagen. :thumbup:

Die turbo's zijn serieus snelle wagens. Hoe zit het overigens met onderdelen? Heb mij laten vertellen dat het 4wd systeem enorm duur is ( tussenbak, ruim in de 3K euro's e.d. ) , of valt dat allemaal wel mee?

Ik neem aan dat het motorblok Opels' geprezen 2.0 16v is uit de Kadett GSI, maar dan met een turbo erop? If so, dan zullen die blokken wel redelijk fail safe zijn, lijkt me ?
Een nieuwe 4wd bak kost bij Hurlimann in Zwitserland idd om en nabij de 4K euro's maar ik hoop dat de originele verdeelbak nog te reviseren valt, aankomende zaterdag weer terug naar de specialist en volgende week zaterdag weer ophalen. De rest van de onderdelen zijn doorgaans redelijk gemakkelijk te krijgen, zowat iedereen bouwt tegenwoordig een 16v blok zonder turbo in een Opel waar origineel een andere motor in zit.

Voor zover mij bekend is is dit idd het geprezen 2.0 16V GSI blok maar met enkele minimale veranderingen, zou voor de gein eens moeten informeren welke precies. Ze zijn over het algemeen redelijk fail safe maar als je een onbehandelde KS700 kop hebt loop je het risico op scheuren vanuit de oliekanalen naar de koelwaterpassages toe:

http://www.calibraturboclub.nl/calibrao ... t=cilinder" onclick="window.open(this.href);return false;

Een "coscast" cilinderkop (inderdaad, komt bij Cosworth vandaan) heeft dit niet omdat deze uit een sterkere legering bestaat.

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Nieuw speeltje

Bericht door InjectTheVenom » 30 dec 2008, 18:58

Elmar schreef:Willem, het wordt tijd dat je je Viper Club of America membership maar opgeeft. Heb je weer een GM product gekocht, de Duitse Corvette nog wel...the horror.
:mrgreen:

Veel plezier ermee.
Waarom? Veel mensen binnen de club zijn van een Corvette naar een Viper gegaan of hebben er nog steeds 1 als daily driver :wink:

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: Nieuw speeltje

Bericht door Niels v D » 30 dec 2008, 19:06

Maar..jij hebt toch helemaal geen viper? :sealed:

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Nieuw speeltje

Bericht door InjectTheVenom » 30 dec 2008, 19:07

Neluhz schreef:Maar..jij hebt toch helemaal geen viper? :sealed:
Daarom.. ben ik ook Associate Member en geen volledig Member :wink:

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer

Re: Nieuw speeltje

Bericht door Nutkees » 30 dec 2008, 19:19

Leuke auto hoor.

Heb zelf meer dan genoeg ervaring met die C20LET blokken.... Heb misschien binnenkort nog een vergroot inlaathuis te koop, misschien wel wat voor jouw. Levert duidelijk een betere airflow op t.o.v. de standaard inlaathuis.

Is trouwens ook voorzien van een DV aansluiting.

Veel plezier ermee en als er vragen zijn hoor ik het wel.... Kan die blokken wel dromen.

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Nieuw speeltje

Bericht door InjectTheVenom » 30 dec 2008, 19:54

Gaat helemaal goed komen :thumbup:
Dan heb ik gelijk al 1 vraag: tot hoe ver kan ik op een betrouwbare manier het vermogen omhoog krikken zonder dat de motor open moet en er een andere turbo noodzakelijk is? Op wat voor manier bereik ik dat punt en vanaf welk punt gaat de verdeelbak het niet meer leuk vinden?

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12609
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Nieuw speeltje

Bericht door Downforce Hans » 30 dec 2008, 19:58

Neluhz schreef:Maar..jij hebt toch helemaal geen viper? :sealed:

Is de kleur toevallig geen Viper blue :roflol: :bag:

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Nieuw speeltje

Bericht door InjectTheVenom » 30 dec 2008, 20:38

Zou zomaar kunnen :mrgreen:

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Nieuw speeltje

Bericht door InjectTheVenom » 01 jan 2009, 22:16

Leuk nabije toekomst projectje (lees: ergens dit jaar als ik eenmaal een beetje gewend ben aan de auto) om zaterdag over te kletsen :D Aftermarket ECU gaat er dan nog even niet in zitten maar dat komt dan later wel.

http://www.vmax.de/html/c20letevo5.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu maar hopen dat de verdeelbak niet al te veel ellende oplevert en dat deze een stijging in vermogen en koppel aan kan, hopelijk is extra versteviging niet nodig :sealed:

HSR
Berichten: 5514
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Nieuw speeltje

Bericht door HSR » 02 jan 2009, 00:32

InjectTheVenom schreef:Leuk nabije toekomst projectje (lees: ergens dit jaar als ik eenmaal een beetje gewend ben aan de auto) om zaterdag over te kletsen :D Aftermarket ECU gaat er dan nog even niet in zitten maar dat komt dan later wel.

http://www.vmax.de/html/c20letevo5.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu maar hopen dat de verdeelbak niet al te veel ellende oplevert en dat deze een stijging in vermogen en koppel aan kan, hopelijk is extra versteviging niet nodig :sealed:

260pk dmv een chip? Daarbij draai je de haakse overbrenging geheid in de soep helemaal in acht nemende dat het er al aardig wat jaartjes onder de auto zit. . Geld steken in preventief onderhoud zoals anti roest e.d. zo kan je ook veel langer lol hebben van de wagen. :!:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Nieuw speeltje

Bericht door Bert ///M3 » 02 jan 2009, 03:17

FYI ik weet iemand die daar mee rijd die 260 PK aanpassing.

Wel oke voor op straat maar hij heeft er eens een dagje CPZ mee gereden en toen meer in de pits gestaan met motormanagmentstoringen als daadwerkelijk rijden. Niet echt betrouwbaar bij hoge belasting dus.

Verder zit de turbo echt helemaal aan de max met 260 PK, ik heb dat ding ook op de dyno gezien. 260 PK bij 4300 RPM en gelijkblijvend tot aan 7000 RPM. Koppel zakte dus totaal in elkaar na 4300 RPM, daarboven levert de turbo niet genoeg flow.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Nieuw speeltje

Bericht door Tristan » 02 jan 2009, 10:54

Bert ///M3 schreef:FYI ik weet iemand die daar mee rijd die 260 PK aanpassing.

Wel oke voor op straat maar hij heeft er eens een dagje CPZ mee gereden en toen meer in de pits gestaan met motormanagmentstoringen als daadwerkelijk rijden.
Kan ik me nog wel herinneren, ja. Erg snel maar aan betrouwbaarheid moet echt aan gewerkt worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], BMWDennis, erwin20vt, EvdP, Fedmas, Joël D., KoenM, Rogerb, Thomas H en 10 gasten