Horloge / Horloges topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dale vito

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door dale vito » 16 dec 2008, 12:26

Ik ben lekker bezig.. deze is speciaal voor de ferrari freaks:

Afbeelding

Girard Perregaux Pour Enzo Ferrari - tourbillon, chronograaf, perpetual calender.

Wel zo discreet om de -GP signature- 3 gouden bruggen tourbillon aan de achterzijde te verbergen.. ik kan er even geen plaatje van vinden maar het lijkt hier op:

Afbeelding

HSR

Bericht door HSR » 16 dec 2008, 12:49

Metchu schreef:
hugo schreef:
En daarom is het gay ?
najah, zal in jou geval wel "sophisticated" zijn of "eigenwijs", maar ik vind het "gay"... Komop man, een vent draagt toch niet zo'n horloge... Maar dat is mijn mening...
dale vito schreef:Kom op, je moet wel toegeven dat het een béétje Fabergé is, deze Bovet.

understatement :nerd:

Het ging mij eerder om de keuze van het woord gay. Je bezigt dat nogal veel. :wink:

Ik ben het er mee eens dat het horloge een beetje barok aandoet maar ik zie het niet in een lijn met Farberge. Carl was namelijk wel heel enthousiast met glitter dingen. :D

cooldragon

Bericht door cooldragon » 16 dec 2008, 12:59

nice.....

maar deed Panerai niet exclusief voor Ferrari dan?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 dec 2008, 13:06

cooldragon schreef:nice.....

Panerai DOET dat nu inderdaad....
GP deed dat(ik had een GP Ferrari F300 chrono in staal ergens in 2001 ofzo)Wél de klok, niet de kar :oops: :bag:
GP doet nu met BMW/Oracle Racing.

RVV

Bericht door RVV » 16 dec 2008, 13:18

De GP klokken hierboven zijn van voor de samenwerking met Panerai.

Hugo quartz word niet afgezeken, het enige wat gezegd word is dat horloge liefhebbers met gevoel voor techniek een mechanisch uurwerk veel aansprekender vinden.

Een quartz horloge koop je als je de tijd wil weten, een mechanisch horloge koop je als je wilt weten hoe de tijd tot stand komt door de techniek.

Mensen die niet veel met horloges hebben kiezen bijna altijd voor een quartz horloge. Maar bijna altijd als je gegrepen word door het horloge virus en je gaat verdiepen in de techniek en het tot stand komen van die techniek dan is de keuze voor een quartz horloge eigenlijk niet meer aan de orde.

Een mechanisch horloge leeft schreef ik, letterlijk want zonder menselijke inspanning, het opwinden van het mechaniek al dan met behulp van een rotor is essentieel anders loopt het horloge niet. Hou een horloge tegen je oor en je hoort hem tikken.. Wat je hoort is je eigen leven, eigen inspanning.. dat intrigeert me, dat maakt een mechanisch horloge bijzonder..in een tijd dat alles zo'n beetje functioneert dankzij/door stroom bijft het mechanische horloge als een rots in de branding staan van de electronische revolutie.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 16 dec 2008, 13:19

Dexter schreef:
allen schreef:
Macboy schreef:Maar zoals Rico terecht opmerkt: een echte autoliefhebber loopt niet echt warm voor een diesel en al helemaal niet voor een hybride auto. Niet dat je niet kunt genieten van een diesel (335d) of hybride, maar een echte Petrolhead zal je er niet mee worden.
En dit is dus precies dezelfde BS waar ik al voor vreesde. Of jij of ik warm worden van een diesel is de vraag, maar dat betekent echt niet dat een anders denkende geen petrolhead in de meest pure zin van het woord is. Wellicht dan nog wel fijn om te weten dat ik je nooit zal beschuldigen voor het eventuele gebruik van geest verruimende middelen. Wat een hokjesgeest. :mrgreen: :wink:

En dat horloge van Hugo laat me gruwelen. Dan liever een Swatch op batterijen om m'n pols. Of zo'n gemodde Rolex. Zwart met rode wijzertjes.

welterusten...
Allen,

Ik ben van mening dat het door Macboy aangehaalde vergelijk, niet duidelijk genoeg de pure essentie weergeeft die een echte horloge-liefhebber drijft tot het tegen elke (voor hem betaalbare) prijs willen bezitten van een stukje mechaniek in de vorm van een uurwerk dat 'alleen' maar in staat is de tijd, op een paar seconden per maand na, nauwkeurig weer te geven.
Per slot van rekening doen goedkope in serie gemaakte quartz uurwerkjes dat ten eerste 100% nauwkeurig én ten tweede tegen een fractie van de kostprijs van zo'n mechanisch uurwerk.

Waar het allemaal om gaat bij de horloge-liefhebber is de techniek en pas op het tweede plan komt de 'verpakking' van dat stukje techniek.
En die laatste factor heeft dan weer voor het grootste deel te maken met de verschillende zogenoemde 'complicaties' die in een uurwerk kunnen zijn verwerkt.
De (naast de dag- en datum-aanduiding en het zelfopwindende automatische uurwerk) bij het grote publiek meest bekende daarvan, is de chronograaf die naast de 'gewone' tijd ook nog eens tussentijden kan opnemen en weergeven.
Daartoe dienen er dan extra wijzerplaatjes en een extra mechaniek in het uurwerk te worden verwerkt en alleen dat al kost een heleboel moeite.
Voeg daar dan aan toe dat het mechaniek en de wijzerplaat er ook nog mooi uit moeten zien én dat je aan de achterzijde ook moet kunnen zien hoe dat mechaniek eruit ziet, en je krijgt een stuk noeste handarbeid wat je nooit mag vergelijken met een horloge met een 'hart' in de vorm van een quartz uurwerkje van welke prijs dan ook.

Kort en goed......een horloge met een quartz uurwerk kan op het eerste gezicht aan de buitenkant zeker net zo mooi zijn als een horloge met een mechanisch uurwerk (vaak zijn bij de mainstream fabrikanten zoals bijvoorbeeld Omega en TAG Heuer beide uitvoeringen naast elkaar verkrijgbaar) maar voor de horloge-liefhebber is een mechanisch uurwerk de meerprijs altijd waard.
Gewoon, omdat je bewondering hebt voor de techniek en het vakmanschap waarmee dat uurwerk door een horlogemaker met de hand zorgvuldig in elkaar is gezet, in tegenstelling tot de quartz uitvoering die er aan de buitenkant weliswaar hetzelfde uitziet maar 'gewoon' van de lopende band afkomt.

Dat de gemiddelde consument aan een quartz horloge net zoveel plezier kan beleven, blijkt wel uit het feit dat de overgrote meerderheid van de mensen zo'n ding tot volle tevredenheid en met trots draagt, en zelfs bereid is om (heel) veel geld neer te tellen voor iets wat feitelijk alleen maar een mooie 'verpakking' is voor een in massa geproduceerd en relatief goedkoop stukje techniek, waar een 'oude' en vaak bekende merknaam is opgeplakt om het marketingtechnisch gezien als een écht uurwerk te kunnen verkopen.
Een horloge-liefhebber daarentegen zal dat nooit kunnen en/of willen en daardoor een quartz horloge dus nooit hetzelfde kunnen zien als degene die zo'n klokje draagt en dat zorgt er automatisch voor dat hij zichzelf daarmee in een hokje plaatst ja...... :angel:
Eigenlijk is dat omgekeerd evenredig net zoals bij de hierboven genoemde diesel- en hybride-rijders, die zichzelf ook in een hokje plaatsen met hun keuze wat dan weer niet hoeft te betekenen dat ze niet van hun auto zouden kunnen genieten.

Als afsluiter wil ik het kort even hebben over de keuze van Hugo voor de Bovet Tourbillon: Dat uurwerk is opgebouwd uit 368 stukjes!
Over smaak valt niet te twisten, maar ik kan niet anders dan pure bewondering hebben voor de toegepaste 'ouderwetse' techniek in dat uurwerk, waar een ander afgaat op het uiterlijk en daarom roept dat het niet mooi is......en dat geeft misschien nog het beste weer waar het verschil zit denk ik dan.
Live and let live zou ik zeggen........:whistle:
Kleine anecdote:
Ik heb ook een aantal klokkies, waaronder een Citizen bi-color titan voor dagelijks gebruik en een Omega Seamaster multifunction Titan/goud (is een quartz, ja ik weet het, niet voor de echte liefhebber, maar vind ik een mooi klokkie) voor de "show".

Ik kwam met mijn Omega seamaster bij de meester horlogier om batterij te wisselen.
Ik klaagde erover dat mijn Citizen onder alle omstandigheden functioneert (duiken tot ca 40m, sleutelen, sauna etc), maar daarentegen had ik de Omega een keer in de sauna aan en die besloeg aan de binnenkant glas, mag toch eigenlijk niet?
Zijn kommentaar:
Mijnheer, als u puur voor tijdweergave doet, neem dan een goede Japanner, (Citizen, Seiko oid) die dingen zijn gewoon onverwoestbaar en kunnen overal tegen. Een merk (als in luxe) horloge koop je voor de techniek en het mooie, maar die kunnen minder hebben. :hmmm:

cooldragon

Bericht door cooldragon » 16 dec 2008, 13:20

Robin schreef:

GP doet nu met BMW/Oracle Racing.
en Oris dan? :o

RVV

Bericht door RVV » 16 dec 2008, 13:22

Oris zit in de formule 1 hoek.

GP in de zeiljachten hoek.

Dexter

Bericht door Dexter » 16 dec 2008, 13:35

NSXRS schreef:Kleine anecdote:
Ik heb ook een aantal klokkies, waaronder een Citizen bi-color titan voor dagelijks gebruik en een Omega Seamaster multifunction Titan/goud (is een quartz, ja ik weet het, niet voor de echte liefhebber, maar vind ik een mooi klokkie) voor de "show".

Ik kwam met mijn Omega seamaster bij de meester horlogier om batterij te wisselen.
Ik klaagde erover dat mijn Citizen onder alle omstandigheden functioneert (duiken tot ca 40m, sleutelen, sauna etc), maar daarentegen had ik de Omega een keer in de sauna aan en die besloeg aan de binnenkant glas, mag toch eigenlijk niet?
Zijn kommentaar:
Mijnheer, als u puur voor tijdweergave doet, neem dan een goede Japanner, (Citizen, Seiko oid) die dingen zijn gewoon onverwoestbaar en kunnen overal tegen. Een merk (als in luxe) horloge koop je voor de techniek en het mooie, maar die kunnen minder hebben. :hmmm:
Ja, dat is ook precies wat ik al zei.....merken met quartzklokjes zoals Citizen en Seiko en Pulsar zijn superbetrouwbaar, geven heel nauwkeurig de tijd aan en zien er vaak nog mooi uit ook.
Ik zou een Omega dan ook alleen maar met een automatisch mechanisch uurwerk willen.
Voor een quartz klokje ga ik dan wel naar de Jappen...... :mrgreen:

Maar nu even andersom: Ik heb hier een stalen Favre-Leuba automaat met bijbehorende massief stalen schakelband en een 36000 uurwerk liggen die ik in 1973 nieuw heb gekocht.
Loopt nog net zo mooi als toen en heeft de tand des tijds goed doorstaan.
Dat vind ik nou zo mooi aan zo'n ding........dat het onverwoestbaar is bedoel ik dan. :whistle: :wink:

allen

Bericht door allen » 16 dec 2008, 13:38

LOL@Rico: Wat zei je tegen de beste man?
"Meneer, is de techniek van die Casio niet beter, gezien die onverwoestbaar is?" :mrgreen:

Robin

Bericht door Robin » 16 dec 2008, 13:39

Rico schreef:Oris zit in de formule 1 hoek.

GP in de zeiljachten hoek.
ORIS zit bij WILLIAMS, niet meer bij (Williams)BMW, is nu BMWSauber F1.....

cooldragon

Bericht door cooldragon » 16 dec 2008, 13:47

ik zat je maar een beetje te stangen, Robin 8)
Ik ben aan vakantie toe :'(

RVV

Bericht door RVV » 16 dec 2008, 13:53

Williams is toch ook Formule 1 :whistle:

(maar ik was inderdaad in de veronderstelling dat het nog bij BMW zat)

Robin

Bericht door Robin » 21 dec 2008, 13:46

Had ook in 't kerstkaart draadje gekund...NSFW beware...

Afbeelding

Afbeelding

Robin

Bericht door Robin » 24 dec 2008, 13:59

Geinig, had nog geen kerstcadeautje voor 'mezelf' , komt er een kennis met een Zenith Class El primero, deze:
Afbeelding

M'n pa droeg deze zelf, en heb dit horloge 4 jaar geleden aan die kennis verkocht en nu weer ingeruild, voor mezelf.
Skitterende klok, hoef ik niet te zoeken naar de Breguet Transatlantique XXI. En leuke achtergrondinfo voor mezelf. Zal er binnenkort denk ik wel 'n leren band om doen. Nu eerst genieten van die prachtige dial en dat superchronografenmovenment.

Hier nog wat info:
http://www.timezone.com/library/itsabou ... 0263945784" onclick="window.open(this.href);return false;

En 'n foto zoals ie is(dit is een internetfoto ook)
Afbeelding

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 dec 2008, 17:11

hmmm, die Zenith doet me niet veel..................

Macboy

Bericht door Macboy » 24 dec 2008, 21:39

Zenith is magisch. Dat merk vind ik zo geweldig, met name natuurlijk vanwege hun hoge tikgetal. Maar ze hebben een aantal pareltjes, hoewel hun nieuwe lijn mij minder kan bekoren. Zenith is classic op zijn best vind ik.

En zie dit filmpje om het onderscheid quartz/mechanisch voor eens en voor altijd begrijpelijk te proberen te maken ;)
(zonder neerbuigend te doen)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=faDyZ-8E ... re=related[/youtube]

dale vito

Bericht door dale vito » 25 dec 2008, 02:09

Mooi die El Primero! Ben je geschoold horlogemaker Robin? Vind je de El Primero vanuit dat oogpunt nog steeds mooi? Dit is overigens geen oordeel, maar ik ben gewoon benieuwd..

Afbeelding

Robin

Bericht door Robin » 25 dec 2008, 14:56

dale vito schreef:Mooi die El Primero! Ben je geschoold horlogemaker Robin? Vind je de El Primero vanuit dat oogpunt nog steeds mooi? Dit is overigens geen oordeel, maar ik ben gewoon benieuwd..

Afbeelding
Mijn vader is al meer dan 40 jaar geschoold/gediplomeerd horlogemaker(Huygens Rotterdam), en voor zover ik daar genetisch mee ' bevlekt' ben: JA daardoor/om vind ik het El-Primero caliber buiten z'n niet zo'n luxe afwerking(...) naast de Daytona 4130(?) het beste/eukste/geilste/interessantste'normaal betaalbare' chronografenmovement en 'manufactuur' nog steeds. Al bijna 40 jaar aan de top zeg maar.Dat tikgetal van 36000 is ook kicke ook al heeft 't niet zoveel zin en zou het op den duur eerder slijten,(wordt gezegd, maar wij als ex Zenith dealer hebben daar in de praktijk nog niks van gemerkt...)denk aan een 8300rpm draaiende V8 ofzo :mrgreen: :banaan:

Die klok op die foto, wat bedoel je daar mee Dale?

Andre

Bericht door Andre » 26 dec 2008, 01:41

Met die klok op de foto robin bedoeld ie denk ik mee dat je ook de tijd digitaal kunt zien voor een appel en een ei.

:)

dale vito

Bericht door dale vito » 26 dec 2008, 12:18

Ha nee, dat is de laatste aanwinst.. Ingeruild op een oude Heuer Bundeswehr Flyback..

Afbeelding

Robin

Bericht door Robin » 26 dec 2008, 12:27

Hee Dale, die 1000m Heuer in 't midden met die lichtmatgroene band, leuk ding. Zo'n zelfde heb ik 20 jaar geleden ofzo aan Andre verkocht met stalen band, Andre ruilde 'm in een aantal jaren terug, ik verkocht 'm weer en de klant doet er wedstrijdzeilen mee en het ding loopt nog steeds als 'n tierelier.

dale vito

Bericht door dale vito » 26 dec 2008, 13:13

Ja geinig he.. Echt jaren 80 design. Ik heb een ArmbandUhren Magazine van ergens begin jaren 90 waarin hij tegen een Seadweller wordt getest.. Hij wint het uiteraard niet, maar het enige waar véél punten op verloren wordt is het uurwerk (eta vs manufactuur).. En dat voor de helft van de prijs (destijds ik geloof 1990 dm , Seadweller 4990 dm ofzo)

Andre

Bericht door Andre » 26 dec 2008, 18:02

ja een ouwe bekende die tag heuer.

Mooie klok

Robin

Bericht door Robin » 26 dec 2008, 21:13

Ik hoor nu allemaal indianenverhalen dat omdat (wat ik ook in 't recessiedraadje al linkte) Rolex waarschijnlijk 900miljoen US dollar heeft verloren in het Madoff verhaal(pyarmidespel 50 miljard foetsie) dat Rolex moet oppassen voor z'n voortbestaan, want dit is een best etik...

????

Nog andere bronnen?

Plaats reactie