Girard Perregaux Pour Enzo Ferrari - tourbillon, chronograaf, perpetual calender.
Wel zo discreet om de -GP signature- 3 gouden bruggen tourbillon aan de achterzijde te verbergen.. ik kan er even geen plaatje van vinden maar het lijkt hier op:
Metchu schreef:najah, zal in jou geval wel "sophisticated" zijn of "eigenwijs", maar ik vind het "gay"... Komop man, een vent draagt toch niet zo'n horloge... Maar dat is mijn mening...hugo schreef:
En daarom is het gay ?
dale vito schreef:Kom op, je moet wel toegeven dat het een béétje Fabergé is, deze Bovet.
understatement
Panerai DOET dat nu inderdaad....cooldragon schreef:nice.....
maar deed Panerai niet exclusief voor Ferrari dan?
cooldragon schreef:nice.....
Kleine anecdote:Dexter schreef:Allen,allen schreef:En dit is dus precies dezelfde BS waar ik al voor vreesde. Of jij of ik warm worden van een diesel is de vraag, maar dat betekent echt niet dat een anders denkende geen petrolhead in de meest pure zin van het woord is. Wellicht dan nog wel fijn om te weten dat ik je nooit zal beschuldigen voor het eventuele gebruik van geest verruimende middelen. Wat een hokjesgeest.Macboy schreef:Maar zoals Rico terecht opmerkt: een echte autoliefhebber loopt niet echt warm voor een diesel en al helemaal niet voor een hybride auto. Niet dat je niet kunt genieten van een diesel (335d) of hybride, maar een echte Petrolhead zal je er niet mee worden.![]()
![]()
En dat horloge van Hugo laat me gruwelen. Dan liever een Swatch op batterijen om m'n pols. Of zo'n gemodde Rolex. Zwart met rode wijzertjes.
welterusten...
Ik ben van mening dat het door Macboy aangehaalde vergelijk, niet duidelijk genoeg de pure essentie weergeeft die een echte horloge-liefhebber drijft tot het tegen elke (voor hem betaalbare) prijs willen bezitten van een stukje mechaniek in de vorm van een uurwerk dat 'alleen' maar in staat is de tijd, op een paar seconden per maand na, nauwkeurig weer te geven.
Per slot van rekening doen goedkope in serie gemaakte quartz uurwerkjes dat ten eerste 100% nauwkeurig én ten tweede tegen een fractie van de kostprijs van zo'n mechanisch uurwerk.
Waar het allemaal om gaat bij de horloge-liefhebber is de techniek en pas op het tweede plan komt de 'verpakking' van dat stukje techniek.
En die laatste factor heeft dan weer voor het grootste deel te maken met de verschillende zogenoemde 'complicaties' die in een uurwerk kunnen zijn verwerkt.
De (naast de dag- en datum-aanduiding en het zelfopwindende automatische uurwerk) bij het grote publiek meest bekende daarvan, is de chronograaf die naast de 'gewone' tijd ook nog eens tussentijden kan opnemen en weergeven.
Daartoe dienen er dan extra wijzerplaatjes en een extra mechaniek in het uurwerk te worden verwerkt en alleen dat al kost een heleboel moeite.
Voeg daar dan aan toe dat het mechaniek en de wijzerplaat er ook nog mooi uit moeten zien én dat je aan de achterzijde ook moet kunnen zien hoe dat mechaniek eruit ziet, en je krijgt een stuk noeste handarbeid wat je nooit mag vergelijken met een horloge met een 'hart' in de vorm van een quartz uurwerkje van welke prijs dan ook.
Kort en goed......een horloge met een quartz uurwerk kan op het eerste gezicht aan de buitenkant zeker net zo mooi zijn als een horloge met een mechanisch uurwerk (vaak zijn bij de mainstream fabrikanten zoals bijvoorbeeld Omega en TAG Heuer beide uitvoeringen naast elkaar verkrijgbaar) maar voor de horloge-liefhebber is een mechanisch uurwerk de meerprijs altijd waard.
Gewoon, omdat je bewondering hebt voor de techniek en het vakmanschap waarmee dat uurwerk door een horlogemaker met de hand zorgvuldig in elkaar is gezet, in tegenstelling tot de quartz uitvoering die er aan de buitenkant weliswaar hetzelfde uitziet maar 'gewoon' van de lopende band afkomt.
Dat de gemiddelde consument aan een quartz horloge net zoveel plezier kan beleven, blijkt wel uit het feit dat de overgrote meerderheid van de mensen zo'n ding tot volle tevredenheid en met trots draagt, en zelfs bereid is om (heel) veel geld neer te tellen voor iets wat feitelijk alleen maar een mooie 'verpakking' is voor een in massa geproduceerd en relatief goedkoop stukje techniek, waar een 'oude' en vaak bekende merknaam is opgeplakt om het marketingtechnisch gezien als een écht uurwerk te kunnen verkopen.
Een horloge-liefhebber daarentegen zal dat nooit kunnen en/of willen en daardoor een quartz horloge dus nooit hetzelfde kunnen zien als degene die zo'n klokje draagt en dat zorgt er automatisch voor dat hij zichzelf daarmee in een hokje plaatst ja......![]()
Eigenlijk is dat omgekeerd evenredig net zoals bij de hierboven genoemde diesel- en hybride-rijders, die zichzelf ook in een hokje plaatsen met hun keuze wat dan weer niet hoeft te betekenen dat ze niet van hun auto zouden kunnen genieten.
Als afsluiter wil ik het kort even hebben over de keuze van Hugo voor de Bovet Tourbillon: Dat uurwerk is opgebouwd uit 368 stukjes!
Over smaak valt niet te twisten, maar ik kan niet anders dan pure bewondering hebben voor de toegepaste 'ouderwetse' techniek in dat uurwerk, waar een ander afgaat op het uiterlijk en daarom roept dat het niet mooi is......en dat geeft misschien nog het beste weer waar het verschil zit denk ik dan.
Live and let live zou ik zeggen........
en Oris dan? :oRobin schreef:GP doet nu met BMW/Oracle Racing.cooldragon schreef:nice.....
Ja, dat is ook precies wat ik al zei.....merken met quartzklokjes zoals Citizen en Seiko en Pulsar zijn superbetrouwbaar, geven heel nauwkeurig de tijd aan en zien er vaak nog mooi uit ook.NSXRS schreef:Kleine anecdote:
Ik heb ook een aantal klokkies, waaronder een Citizen bi-color titan voor dagelijks gebruik en een Omega Seamaster multifunction Titan/goud (is een quartz, ja ik weet het, niet voor de echte liefhebber, maar vind ik een mooi klokkie) voor de "show".
Ik kwam met mijn Omega seamaster bij de meester horlogier om batterij te wisselen.
Ik klaagde erover dat mijn Citizen onder alle omstandigheden functioneert (duiken tot ca 40m, sleutelen, sauna etc), maar daarentegen had ik de Omega een keer in de sauna aan en die besloeg aan de binnenkant glas, mag toch eigenlijk niet?
Zijn kommentaar:
Mijnheer, als u puur voor tijdweergave doet, neem dan een goede Japanner, (Citizen, Seiko oid) die dingen zijn gewoon onverwoestbaar en kunnen overal tegen. Een merk (als in luxe) horloge koop je voor de techniek en het mooie, maar die kunnen minder hebben.
ORIS zit bij WILLIAMS, niet meer bij (Williams)BMW, is nu BMWSauber F1.....Rico schreef:Oris zit in de formule 1 hoek.
GP in de zeiljachten hoek.
Mijn vader is al meer dan 40 jaar geschoold/gediplomeerd horlogemaker(Huygens Rotterdam), en voor zover ik daar genetisch mee ' bevlekt' ben: JA daardoor/om vind ik het El-Primero caliber buiten z'n niet zo'n luxe afwerking(...) naast de Daytona 4130(?) het beste/eukste/geilste/interessantste'normaal betaalbare' chronografenmovement en 'manufactuur' nog steeds. Al bijna 40 jaar aan de top zeg maar.Dat tikgetal van 36000 is ook kicke ook al heeft 't niet zoveel zin en zou het op den duur eerder slijten,(wordt gezegd, maar wij als ex Zenith dealer hebben daar in de praktijk nog niks van gemerkt...)denk aan een 8300rpm draaiende V8 ofzodale vito schreef:Mooi die El Primero! Ben je geschoold horlogemaker Robin? Vind je de El Primero vanuit dat oogpunt nog steeds mooi? Dit is overigens geen oordeel, maar ik ben gewoon benieuwd..
Gebruikers op dit forum: EricYellow, Kadett, MarcF, Martijn M, MParallel, Sidney, SlowCo, Ti-Tourist (Erik), tomgtr en 2 gasten