Lange korte slag motoren: De M3 4.0V8 is weer 'n Kurzhuber dus inderdaad koppellam.

Mag je mij toevoegen aan je lijstje.alpinab10biturbo schreef:....
Daarnaast hebben maar weinigen ervaring met alle in remko's lijstje vermelde types. Zo twijfel ik eraan dat er buiten mijzelf en Steve Smith andere DFérs zijn die in een E28 M5 gereden hebben. En dan kun je niet meer over gevoel praten. Daar kom je niet uit.
Ok. Met een relatief korte slag t.o.v. de boring kan de slag nog steeds groter zijn dan de boring. Maar dat is misschien meer een manier van schrijven en interpreteren. Het boring x slag verhaal is inderdaad minder eenduidig dan vaak wordt gedacht. Het hangt volgens mij ook erg sterk samen met compressie en zoals je schrijft, de afkomst van het motorblok.Bert ///M3 schreef:Korte slag tov boring klopt niet altijd.
Veel motoren zoals E36 M3 3,2, E46 M3 en CSL hebben een grotere slag als boring. Die motoren zijn doorontwikkeld van de eerste S50, dus de 3.0. Maar omdat ze maar zo weinig ruimte tussen de cylinders hebben konden ze weinig anders als de slag vergroten om meer cylinder inhoud te krijgen. Bij de E46 M3 is de boring alsnog iets vergroot met 0,6 mm maar dan blijft de boring x slag nog steeds 87mm x 91mm.
De M5 S38 motoren hebben juist weer wel een korte slag tov hun boring. Zowel de 3.6 als 3.8 hebben meer boring als slaglengte.
Bedankt voor de info, ik ga het verwerken. Leuk om op deze manier nieuwe kennis te vergaren.Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Remco;
"De E31 850csi heeft wel 4 kleppen per cilinder"
Correctie; de 850CSi heeft toch echt maar twee kleppen per cilinder, hoor.
De motor die in het bekende M8-protoype hing en later voor de McLaren F1 is doorontwikkeld is wèl een vierklepper, maar die heeft de serieproductie in de E31 nooit gehaald.
Lijstjes houden geen rekening met rijcapaciteiten. En waar stopt het dan? Droog weer, vochtig weer, goed ontbeten, slecht ontbeten, koffie gehad of niet, zonnebril thuis laten liggen of niet, lege tank, volle tank, Dunlop of Michelin, goed onderhouden, slecht onderhouden, goed humeur, slecht humeur, krampjes, spierpijn, etc, etc.Aernoudt schreef: Nog even los van een nog belangrijker faktor: wie zit er achter het stuur; kan hij/zij überhaupt wel er uit halen wat er in zo'n auto zit.
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt tav de meerwaarde van dit pk/gewicht lijstje...Remko schreef:....
Lijstjes houden geen rekening met rijcapaciteiten. En waar stopt het dan? Droog weer, vochtig weer, goed ontbeten, slecht ontbeten, koffie gehad of niet, zonnebril thuis laten liggen of niet, lege tank, volle tank, Dunlop of Michelin, goed onderhouden, slecht onderhouden, goed humeur, slecht humeur, krampjes, spierpijn, etc, etc.
Probeer het nog eens opnieuw Aernoudt want mijn lijstje is niets meer dan een objectieve benadering van datgene waar BMW op doelt bij het ontwikkelen van M produkten. Vanuit dat oogpunt bekeken is het een prima lijstje dat voorbij gaat aan persoonlijke voorkeuren. Zoals ik eerder postte vind ik het jammer om de E28 M5 laag te zien staan. Dat is volgens mij een M BMW met een fantastische rijbeleving. Maar ik denk ook dat hij zoek gereden wordt door nagenoeg alle auto's die boven hem staan in de lijst. Het is toch mooi om te zien dat de E30 M3 195pk, de E30 M3 Cecotto 215pk en de E30 M3 Sport Evo 238pk duidelijk verschillende plaatsen in de lijst pakken en dat de twee evolutiemodellen hoger in de pikorde worden geplaatst dan het origineel.Aernoudt schreef:Bedankt voor het bevestigen van mijn punt tav de meerwaarde van dit pk/gewicht lijstje...Remko schreef:....
Lijstjes houden geen rekening met rijcapaciteiten. En waar stopt het dan? Droog weer, vochtig weer, goed ontbeten, slecht ontbeten, koffie gehad of niet, zonnebril thuis laten liggen of niet, lege tank, volle tank, Dunlop of Michelin, goed onderhouden, slecht onderhouden, goed humeur, slecht humeur, krampjes, spierpijn, etc, etc.
CheckHansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Remko;
"Klopt het wel dat de 850csi 2 gaskleppen heeft of schiet ik daar ook mis?"Nee hoor, tel ze maar:
Waar de IVA al niet goed voor is :playcar:Robin schreef:Remko, qua boring x slag. Kijk naar de Boring. Is die groter dan de slag= korteslag. Gelijk: Vierkant. Korteslag= overvierkante motor in vaktermen(IVA 1991=93 hier)
Bedankt voor de gegevens, de auto's zijn toegevoegd.M@rcel schreef:Remko,
Nog een paar interessante e36 (M3's) om toe te voegen?
AC Schnitzer S3 # 2.962 cc ~ 240pk/5700 ~ 315Nm/4200 ~ 1412 kg
AC Schnitzer S3 Sport CLS (14 stuks) # 2.990 cc - 320pk/7000 ~ 340Nm/3600 ~ 1360 kg
AC Schnitzer S3 CLS II (2 stuks) # 2.990 cc ~ 350pk/7800 ~ 380Nm/4450 ~ 1401kg
Alpina B3 3.0 # 2.997 cc - 250pk/5700 ~ 320Nm/4400 ~ 1.431kg
Volgens mij zijn de ACS S3 en de Alpina opgeboorde M50's?
Toegevoegd:XR5Turbo schreef:Ik vind dit persoonlijk wel een grappige berekening.
Uiteraard is het beter om de auto's live te testen. Maargoed voor op een forum als deze perfect.
Kan ik een toevoeging doorgeven? OK!
Graag het vergelijk met de
ALPINA E46 B3s 3.4 305pk
ALPINA E90 B3 360pk bi-turbo
Valt nog mee.hugo schreef:Cijferneuken in het kwadraat dit !![]()
![]()
En de stijfheid van de auto.Robin schreef:daarom staat ie er ook tussen. Wat sjouwt dat ding en klinkt ie goed en ligt ie strak
Robin schreef:Strak dingetje![]()
M Factor ofwáh?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten