Lange korte slag motoren: De M3 4.0V8 is weer 'n Kurzhuber dus inderdaad koppellam.
De M factor berekend
-
Robin
- Berichten: 56294
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: De M factor berekend
De nr 1 M car, hierdoor kreeg ik echt trek in een BMW (M) toendertijd. Al denkt Quentin Wilson daar op 't end anders over
Lange korte slag motoren: De M3 4.0V8 is weer 'n Kurzhuber dus inderdaad koppellam.
maar toeren maken!
Lange korte slag motoren: De M3 4.0V8 is weer 'n Kurzhuber dus inderdaad koppellam.
-
Hansv (Hans van Velzen)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: De M factor berekend
Ha, die Remco;
"De E31 850csi heeft wel 4 kleppen per cilinder"
Correctie; de 850CSi heeft toch echt maar twee kleppen per cilinder, hoor.
De motor die in het bekende M8-protoype hing en later voor de McLaren F1 is doorontwikkeld is wèl een vierklepper, maar die heeft de serieproductie in de E31 nooit gehaald.
"De E31 850csi heeft wel 4 kleppen per cilinder"
Correctie; de 850CSi heeft toch echt maar twee kleppen per cilinder, hoor.
De motor die in het bekende M8-protoype hing en later voor de McLaren F1 is doorontwikkeld is wèl een vierklepper, maar die heeft de serieproductie in de E31 nooit gehaald.
-
Aernoudt
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: De M factor berekend
Mag je mij toevoegen aan je lijstje.alpinab10biturbo schreef:....
Daarnaast hebben maar weinigen ervaring met alle in remko's lijstje vermelde types. Zo twijfel ik eraan dat er buiten mijzelf en Steve Smith andere DFérs zijn die in een E28 M5 gereden hebben. En dan kun je niet meer over gevoel praten. Daar kom je niet uit.
Het lijstje blijft een beetje 'stoplichtsprint' lijstje, want naast pk/gewicht gebeuren zegt buiten dat weinig over een auto.
Nog even los van een nog belangrijker faktor: wie zit er achter het stuur; kan hij/zij überhaupt wel er uit halen wat er in zo'n auto zit.
- Remko
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: De M factor berekend
Ok. Met een relatief korte slag t.o.v. de boring kan de slag nog steeds groter zijn dan de boring. Maar dat is misschien meer een manier van schrijven en interpreteren. Het boring x slag verhaal is inderdaad minder eenduidig dan vaak wordt gedacht. Het hangt volgens mij ook erg sterk samen met compressie en zoals je schrijft, de afkomst van het motorblok.Bert ///M3 schreef:Korte slag tov boring klopt niet altijd.
Veel motoren zoals E36 M3 3,2, E46 M3 en CSL hebben een grotere slag als boring. Die motoren zijn doorontwikkeld van de eerste S50, dus de 3.0. Maar omdat ze maar zo weinig ruimte tussen de cylinders hebben konden ze weinig anders als de slag vergroten om meer cylinder inhoud te krijgen. Bij de E46 M3 is de boring alsnog iets vergroot met 0,6 mm maar dan blijft de boring x slag nog steeds 87mm x 91mm.
De M5 S38 motoren hebben juist weer wel een korte slag tov hun boring. Zowel de 3.6 als 3.8 hebben meer boring als slaglengte.
Bedankt voor de info, ik ga het verwerken. Leuk om op deze manier nieuwe kennis te vergaren.Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Remco;
"De E31 850csi heeft wel 4 kleppen per cilinder"
Correctie; de 850CSi heeft toch echt maar twee kleppen per cilinder, hoor.
De motor die in het bekende M8-protoype hing en later voor de McLaren F1 is doorontwikkeld is wèl een vierklepper, maar die heeft de serieproductie in de E31 nooit gehaald.
Klopt het wel dat de 850csi 2 gaskleppen heeft of schiet ik daar ook mis?
Lijstjes houden geen rekening met rijcapaciteiten. En waar stopt het dan? Droog weer, vochtig weer, goed ontbeten, slecht ontbeten, koffie gehad of niet, zonnebril thuis laten liggen of niet, lege tank, volle tank, Dunlop of Michelin, goed onderhouden, slecht onderhouden, goed humeur, slecht humeur, krampjes, spierpijn, etc, etc.Aernoudt schreef: Nog even los van een nog belangrijker faktor: wie zit er achter het stuur; kan hij/zij überhaupt wel er uit halen wat er in zo'n auto zit.
-
Aernoudt
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: De M factor berekend
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt tav de meerwaarde van dit pk/gewicht lijstje...Remko schreef:....
Lijstjes houden geen rekening met rijcapaciteiten. En waar stopt het dan? Droog weer, vochtig weer, goed ontbeten, slecht ontbeten, koffie gehad of niet, zonnebril thuis laten liggen of niet, lege tank, volle tank, Dunlop of Michelin, goed onderhouden, slecht onderhouden, goed humeur, slecht humeur, krampjes, spierpijn, etc, etc.
- Remko
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: De M factor berekend
Probeer het nog eens opnieuw Aernoudt want mijn lijstje is niets meer dan een objectieve benadering van datgene waar BMW op doelt bij het ontwikkelen van M produkten. Vanuit dat oogpunt bekeken is het een prima lijstje dat voorbij gaat aan persoonlijke voorkeuren. Zoals ik eerder postte vind ik het jammer om de E28 M5 laag te zien staan. Dat is volgens mij een M BMW met een fantastische rijbeleving. Maar ik denk ook dat hij zoek gereden wordt door nagenoeg alle auto's die boven hem staan in de lijst. Het is toch mooi om te zien dat de E30 M3 195pk, de E30 M3 Cecotto 215pk en de E30 M3 Sport Evo 238pk duidelijk verschillende plaatsen in de lijst pakken en dat de twee evolutiemodellen hoger in de pikorde worden geplaatst dan het origineel.Aernoudt schreef:Bedankt voor het bevestigen van mijn punt tav de meerwaarde van dit pk/gewicht lijstje...Remko schreef:....
Lijstjes houden geen rekening met rijcapaciteiten. En waar stopt het dan? Droog weer, vochtig weer, goed ontbeten, slecht ontbeten, koffie gehad of niet, zonnebril thuis laten liggen of niet, lege tank, volle tank, Dunlop of Michelin, goed onderhouden, slecht onderhouden, goed humeur, slecht humeur, krampjes, spierpijn, etc, etc.
Kijk ook nog even naar de score van de rode lantaarn dan zie je hoe klein de marges zijn.
-
Hansv (Hans van Velzen)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: De M factor berekend
Ha, die Remko;
"Klopt het wel dat de 850csi 2 gaskleppen heeft of schiet ik daar ook mis?"Nee hoor, tel ze maar:

"Klopt het wel dat de 850csi 2 gaskleppen heeft of schiet ik daar ook mis?"Nee hoor, tel ze maar:
-
Robin
- Berichten: 56294
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: De M factor berekend
Remko, qua boring x slag. Kijk naar de Boring. Is die groter dan de slag= korteslag. Gelijk: Vierkant. Korteslag= overvierkante motor in vaktermen(IVA 1991=93 hier
)
- Remko
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: De M factor berekend
CheckHansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Remko;
"Klopt het wel dat de 850csi 2 gaskleppen heeft of schiet ik daar ook mis?"Nee hoor, tel ze maar:
Waar de IVA al niet goed voor is :playcar:Robin schreef:Remko, qua boring x slag. Kijk naar de Boring. Is die groter dan de slag= korteslag. Gelijk: Vierkant. Korteslag= overvierkante motor in vaktermen(IVA 1991=93 hier)
Check
Dank u
-
M@rcel
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: De M factor berekend
Remko,
Nog een paar interessante e36 (M3's) om toe te voegen?
AC Schnitzer S3 # 2.962 cc ~ 240pk/5700 ~ 315Nm/4200 ~ 1412 kg
AC Schnitzer S3 Sport CLS (14 stuks) # 2.990 cc - 320pk/7000 ~ 340Nm/3600 ~ 1360 kg
AC Schnitzer S3 CLS II (2 stuks) # 2.990 cc ~ 350pk/7800 ~ 380Nm/4450 ~ 1401kg
Alpina B3 3.0 # 2.997 cc - 250pk/5700 ~ 320Nm/4400 ~ 1.431kg
Volgens mij zijn de ACS S3 en de Alpina opgeboorde M50's?
Nog een paar interessante e36 (M3's) om toe te voegen?
AC Schnitzer S3 # 2.962 cc ~ 240pk/5700 ~ 315Nm/4200 ~ 1412 kg
AC Schnitzer S3 Sport CLS (14 stuks) # 2.990 cc - 320pk/7000 ~ 340Nm/3600 ~ 1360 kg
AC Schnitzer S3 CLS II (2 stuks) # 2.990 cc ~ 350pk/7800 ~ 380Nm/4450 ~ 1401kg
Alpina B3 3.0 # 2.997 cc - 250pk/5700 ~ 320Nm/4400 ~ 1.431kg
Volgens mij zijn de ACS S3 en de Alpina opgeboorde M50's?
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: De M factor berekend
Klopt Marcel. De CLS varianten zijn wel gebaseerd op M3's.
- Remko
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: De M factor berekend
Bedankt voor de gegevens, de auto's zijn toegevoegd.M@rcel schreef:Remko,
Nog een paar interessante e36 (M3's) om toe te voegen?
AC Schnitzer S3 # 2.962 cc ~ 240pk/5700 ~ 315Nm/4200 ~ 1412 kg
AC Schnitzer S3 Sport CLS (14 stuks) # 2.990 cc - 320pk/7000 ~ 340Nm/3600 ~ 1360 kg
AC Schnitzer S3 CLS II (2 stuks) # 2.990 cc ~ 350pk/7800 ~ 380Nm/4450 ~ 1401kg
Alpina B3 3.0 # 2.997 cc - 250pk/5700 ~ 320Nm/4400 ~ 1.431kg
Volgens mij zijn de ACS S3 en de Alpina opgeboorde M50's?
- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: De M factor berekend
Ik vind dit persoonlijk wel een grappige berekening.
Uiteraard is het beter om de auto's live te testen. Maargoed voor op een forum als deze perfect.
Kan ik een toevoeging doorgeven? OK!
Graag het vergelijk met de
ALPINA E46 B3s 3.4 305pk
ALPINA E90 B3 360pk bi-turbo
Uiteraard is het beter om de auto's live te testen. Maargoed voor op een forum als deze perfect.
Kan ik een toevoeging doorgeven? OK!
Graag het vergelijk met de
ALPINA E46 B3s 3.4 305pk
ALPINA E90 B3 360pk bi-turbo
- Remko
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: De M factor berekend
Toegevoegd:XR5Turbo schreef:Ik vind dit persoonlijk wel een grappige berekening.
Uiteraard is het beter om de auto's live te testen. Maargoed voor op een forum als deze perfect.
Kan ik een toevoeging doorgeven? OK!
Graag het vergelijk met de
ALPINA E46 B3s 3.4 305pk
ALPINA E90 B3 360pk bi-turbo
Alpina E36 B8 4.6 sedan
Alpina E46 B3S 3.4 coupe
Alpina E92 B3S 3.0 biturbo
Alpina E60 B5S 4.4 kompressor
Alpina E63 B6S 4.4 kompressor
Alpina E92 D3 2.0 diesel biturbo
Zoals verwacht voor deze koppelbeesten geen hoge M-factor score.
Maar goed, doe mij maar een B8 4.6, daarmee rijd je elke E36 M3 zoek in de tussensprint.
- Remko
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: De M factor berekend
Hier en daar wat typefouten in de lijst maar die filter ik er op termijn wel uit.
Alpina E46 B8 moet zijn Alpina E36 B8.
Alpina E46 B8 moet zijn Alpina E36 B8.
- Remko
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: De M factor berekend
Voordat de verwarring toeslaat waarom een Alpina B5S met 530pk en 725nm niet hoger scoort dan een M5 met 507pk en 520 pk......... het is duidelijk dat de Alpina tot een hoog vermogen + koppel komt door de toepassing van een kompressor en dat is tot nu toe not done in M-land. De M5 werkt met z'n atmosferische V10 naar een verhouding nm/pk toe die een sportmotor waardig is, tenminste voor een serieproductieauto. De Alpina heeft "te veel" koppel voor een sportmotor.
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Re: De M factor berekend
Valt nog mee.hugo schreef:Cijferneuken in het kwadraat dit !![]()
![]()
Ik zou graag Remko's rekenmodel zien. Hoe wordt de factor precies berekend?
-
Robin
- Berichten: 56294
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: De M factor berekend
Strak dingetje
M Factor ofwáh?
M Factor ofwáh?
-
Xave30
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: De M factor berekend
Without a doubt.
-
Robin
- Berichten: 56294
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: De M factor berekend
daarom staat ie er ook tussen. Wat sjouwt dat ding en klinkt ie goed en ligt ie strak 
-
Robin
- Berichten: 56294
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: De M factor berekend
Zo'n E30 M3 blijft toch 't behendigst, hier een E9x M3 , kijk naar die body roll man.
- Tristan
- Berichten: 13444
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: De M factor berekend
En de stijfheid van de auto.Robin schreef:daarom staat ie er ook tussen. Wat sjouwt dat ding en klinkt ie goed en ligt ie strak
- Remko
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: De M factor berekend
Volgens mij heeft die E30 M3 zo veel grip dat ie eerder omslaat dan dat ie uitbreekt.
Brute kar, zo te horen met alpha N o.i.d.
Brute kar, zo te horen met alpha N o.i.d.
- frank de jonge
- Berichten: 9954
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: De M factor berekend
Airbox icm Alpha-N idd 8) 
-
Rupie
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: De M factor berekend
Robin schreef:Strak dingetje![]()
M Factor ofwáh?
Dat filmpje moet je laten zien aan mensen die zeggen dat autosport geen sport is.. Dit vraagt wat van je lichamelijk vermogen
Scary movie overigens van die E90..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] en 9 gasten
