De M factor berekend

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 55109
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: De M factor berekend

Bericht door Robin » 30 nov 2008, 14:02

De nr 1 M car, hierdoor kreeg ik echt trek in een BMW (M) toendertijd. Al denkt Quentin Wilson daar op 't end anders over :hmmm: :df:


Lange korte slag motoren: De M3 4.0V8 is weer 'n Kurzhuber dus inderdaad koppellam. :lol: maar toeren maken!

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: De M factor berekend

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 01 dec 2008, 01:54

Ha, die Remco;

"De E31 850csi heeft wel 4 kleppen per cilinder"

Correctie; de 850CSi heeft toch echt maar twee kleppen per cilinder, hoor.
De motor die in het bekende M8-protoype hing en later voor de McLaren F1 is doorontwikkeld is wèl een vierklepper, maar die heeft de serieproductie in de E31 nooit gehaald.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: De M factor berekend

Bericht door Aernoudt » 01 dec 2008, 09:43

alpinab10biturbo schreef:....
Daarnaast hebben maar weinigen ervaring met alle in remko's lijstje vermelde types. Zo twijfel ik eraan dat er buiten mijzelf en Steve Smith andere DFérs zijn die in een E28 M5 gereden hebben. En dan kun je niet meer over gevoel praten. Daar kom je niet uit.
Mag je mij toevoegen aan je lijstje.
Het lijstje blijft een beetje 'stoplichtsprint' lijstje, want naast pk/gewicht gebeuren zegt buiten dat weinig over een auto.
Nog even los van een nog belangrijker faktor: wie zit er achter het stuur; kan hij/zij überhaupt wel er uit halen wat er in zo'n auto zit.

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: De M factor berekend

Bericht door Remko » 01 dec 2008, 10:10

Bert ///M3 schreef:Korte slag tov boring klopt niet altijd.

Veel motoren zoals E36 M3 3,2, E46 M3 en CSL hebben een grotere slag als boring. Die motoren zijn doorontwikkeld van de eerste S50, dus de 3.0. Maar omdat ze maar zo weinig ruimte tussen de cylinders hebben konden ze weinig anders als de slag vergroten om meer cylinder inhoud te krijgen. Bij de E46 M3 is de boring alsnog iets vergroot met 0,6 mm maar dan blijft de boring x slag nog steeds 87mm x 91mm.

De M5 S38 motoren hebben juist weer wel een korte slag tov hun boring. Zowel de 3.6 als 3.8 hebben meer boring als slaglengte.
Ok. Met een relatief korte slag t.o.v. de boring kan de slag nog steeds groter zijn dan de boring. Maar dat is misschien meer een manier van schrijven en interpreteren. Het boring x slag verhaal is inderdaad minder eenduidig dan vaak wordt gedacht. Het hangt volgens mij ook erg sterk samen met compressie en zoals je schrijft, de afkomst van het motorblok.
Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Remco;

"De E31 850csi heeft wel 4 kleppen per cilinder"

Correctie; de 850CSi heeft toch echt maar twee kleppen per cilinder, hoor.
De motor die in het bekende M8-protoype hing en later voor de McLaren F1 is doorontwikkeld is wèl een vierklepper, maar die heeft de serieproductie in de E31 nooit gehaald.
Bedankt voor de info, ik ga het verwerken. Leuk om op deze manier nieuwe kennis te vergaren.
Klopt het wel dat de 850csi 2 gaskleppen heeft of schiet ik daar ook mis?
Aernoudt schreef: Nog even los van een nog belangrijker faktor: wie zit er achter het stuur; kan hij/zij überhaupt wel er uit halen wat er in zo'n auto zit.
Lijstjes houden geen rekening met rijcapaciteiten. En waar stopt het dan? Droog weer, vochtig weer, goed ontbeten, slecht ontbeten, koffie gehad of niet, zonnebril thuis laten liggen of niet, lege tank, volle tank, Dunlop of Michelin, goed onderhouden, slecht onderhouden, goed humeur, slecht humeur, krampjes, spierpijn, etc, etc.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: De M factor berekend

Bericht door Aernoudt » 01 dec 2008, 10:52

Remko schreef:....
Lijstjes houden geen rekening met rijcapaciteiten. En waar stopt het dan? Droog weer, vochtig weer, goed ontbeten, slecht ontbeten, koffie gehad of niet, zonnebril thuis laten liggen of niet, lege tank, volle tank, Dunlop of Michelin, goed onderhouden, slecht onderhouden, goed humeur, slecht humeur, krampjes, spierpijn, etc, etc.
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt tav de meerwaarde van dit pk/gewicht lijstje...

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: De M factor berekend

Bericht door Remko » 01 dec 2008, 11:33

Aernoudt schreef:
Remko schreef:....
Lijstjes houden geen rekening met rijcapaciteiten. En waar stopt het dan? Droog weer, vochtig weer, goed ontbeten, slecht ontbeten, koffie gehad of niet, zonnebril thuis laten liggen of niet, lege tank, volle tank, Dunlop of Michelin, goed onderhouden, slecht onderhouden, goed humeur, slecht humeur, krampjes, spierpijn, etc, etc.
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt tav de meerwaarde van dit pk/gewicht lijstje...
Probeer het nog eens opnieuw Aernoudt want mijn lijstje is niets meer dan een objectieve benadering van datgene waar BMW op doelt bij het ontwikkelen van M produkten. Vanuit dat oogpunt bekeken is het een prima lijstje dat voorbij gaat aan persoonlijke voorkeuren. Zoals ik eerder postte vind ik het jammer om de E28 M5 laag te zien staan. Dat is volgens mij een M BMW met een fantastische rijbeleving. Maar ik denk ook dat hij zoek gereden wordt door nagenoeg alle auto's die boven hem staan in de lijst. Het is toch mooi om te zien dat de E30 M3 195pk, de E30 M3 Cecotto 215pk en de E30 M3 Sport Evo 238pk duidelijk verschillende plaatsen in de lijst pakken en dat de twee evolutiemodellen hoger in de pikorde worden geplaatst dan het origineel.

Kijk ook nog even naar de score van de rode lantaarn dan zie je hoe klein de marges zijn.

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: De M factor berekend

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 01 dec 2008, 14:37

Ha, die Remko;

"Klopt het wel dat de 850csi 2 gaskleppen heeft of schiet ik daar ook mis?"Nee hoor, tel ze maar:

Afbeelding

Robin
Berichten: 55109
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: De M factor berekend

Bericht door Robin » 01 dec 2008, 14:49

Remko, qua boring x slag. Kijk naar de Boring. Is die groter dan de slag= korteslag. Gelijk: Vierkant. Korteslag= overvierkante motor in vaktermen(IVA 1991=93 hier :bag: )

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: De M factor berekend

Bericht door Remko » 01 dec 2008, 16:08

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Remko;

"Klopt het wel dat de 850csi 2 gaskleppen heeft of schiet ik daar ook mis?"Nee hoor, tel ze maar:
Check
Robin schreef:Remko, qua boring x slag. Kijk naar de Boring. Is die groter dan de slag= korteslag. Gelijk: Vierkant. Korteslag= overvierkante motor in vaktermen(IVA 1991=93 hier :bag: )
Waar de IVA al niet goed voor is :playcar:

Check

Dank u

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: De M factor berekend

Bericht door M@rcel » 02 dec 2008, 13:09

Remko,

Nog een paar interessante e36 (M3's) om toe te voegen?

AC Schnitzer S3 # 2.962 cc ~ 240pk/5700 ~ 315Nm/4200 ~ 1412 kg
AC Schnitzer S3 Sport CLS (14 stuks) # 2.990 cc - 320pk/7000 ~ 340Nm/3600 ~ 1360 kg
AC Schnitzer S3 CLS II (2 stuks) # 2.990 cc ~ 350pk/7800 ~ 380Nm/4450 ~ 1401kg
Alpina B3 3.0 # 2.997 cc - 250pk/5700 ~ 320Nm/4400 ~ 1.431kg

Volgens mij zijn de ACS S3 en de Alpina opgeboorde M50's?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: De M factor berekend

Bericht door Bert ///M3 » 02 dec 2008, 13:27

Klopt Marcel. De CLS varianten zijn wel gebaseerd op M3's.

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: De M factor berekend

Bericht door Remko » 02 dec 2008, 18:29

M@rcel schreef:Remko,

Nog een paar interessante e36 (M3's) om toe te voegen?

AC Schnitzer S3 # 2.962 cc ~ 240pk/5700 ~ 315Nm/4200 ~ 1412 kg
AC Schnitzer S3 Sport CLS (14 stuks) # 2.990 cc - 320pk/7000 ~ 340Nm/3600 ~ 1360 kg
AC Schnitzer S3 CLS II (2 stuks) # 2.990 cc ~ 350pk/7800 ~ 380Nm/4450 ~ 1401kg
Alpina B3 3.0 # 2.997 cc - 250pk/5700 ~ 320Nm/4400 ~ 1.431kg

Volgens mij zijn de ACS S3 en de Alpina opgeboorde M50's?
Bedankt voor de gegevens, de auto's zijn toegevoegd.

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: De M factor berekend

Bericht door Chris van S. » 02 dec 2008, 18:41

Ik vind dit persoonlijk wel een grappige berekening.
Uiteraard is het beter om de auto's live te testen. Maargoed voor op een forum als deze perfect.

Kan ik een toevoeging doorgeven? OK!

Graag het vergelijk met de
ALPINA E46 B3s 3.4 305pk
ALPINA E90 B3 360pk bi-turbo

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: De M factor berekend

Bericht door Remko » 02 dec 2008, 22:10

XR5Turbo schreef:Ik vind dit persoonlijk wel een grappige berekening.
Uiteraard is het beter om de auto's live te testen. Maargoed voor op een forum als deze perfect.

Kan ik een toevoeging doorgeven? OK!

Graag het vergelijk met de
ALPINA E46 B3s 3.4 305pk
ALPINA E90 B3 360pk bi-turbo
Toegevoegd:

Alpina E36 B8 4.6 sedan
Alpina E46 B3S 3.4 coupe
Alpina E92 B3S 3.0 biturbo
Alpina E60 B5S 4.4 kompressor
Alpina E63 B6S 4.4 kompressor
Alpina E92 D3 2.0 diesel biturbo

Zoals verwacht voor deze koppelbeesten geen hoge M-factor score.
Maar goed, doe mij maar een B8 4.6, daarmee rijd je elke E36 M3 zoek in de tussensprint.

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: De M factor berekend

Bericht door Remko » 02 dec 2008, 22:12

Hier en daar wat typefouten in de lijst maar die filter ik er op termijn wel uit.
Alpina E46 B8 moet zijn Alpina E36 B8.

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: De M factor berekend

Bericht door Remko » 03 dec 2008, 23:12

Voordat de verwarring toeslaat waarom een Alpina B5S met 530pk en 725nm niet hoger scoort dan een M5 met 507pk en 520 pk......... het is duidelijk dat de Alpina tot een hoog vermogen + koppel komt door de toepassing van een kompressor en dat is tot nu toe not done in M-land. De M5 werkt met z'n atmosferische V10 naar een verhouding nm/pk toe die een sportmotor waardig is, tenminste voor een serieproductieauto. De Alpina heeft "te veel" koppel voor een sportmotor.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Re: De M factor berekend

Bericht door Geelhoed » 04 dec 2008, 08:29

hugo schreef:Cijferneuken in het kwadraat dit ! :lol: :lol:
Valt nog mee.
Ik zou graag Remko's rekenmodel zien. Hoe wordt de factor precies berekend?

Robin
Berichten: 55109
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: De M factor berekend

Bericht door Robin » 04 dec 2008, 21:46

Strak dingetje :df:



M Factor ofwáh?

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: De M factor berekend

Bericht door Xave30 » 04 dec 2008, 21:53

Without a doubt.

Robin
Berichten: 55109
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: De M factor berekend

Bericht door Robin » 04 dec 2008, 21:54

daarom staat ie er ook tussen. Wat sjouwt dat ding en klinkt ie goed en ligt ie strak :thumbup:

Robin
Berichten: 55109
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: De M factor berekend

Bericht door Robin » 04 dec 2008, 22:06

Zo'n E30 M3 blijft toch 't behendigst, hier een E9x M3 , kijk naar die body roll man.


Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: De M factor berekend

Bericht door Tristan » 04 dec 2008, 22:10

Robin schreef:daarom staat ie er ook tussen. Wat sjouwt dat ding en klinkt ie goed en ligt ie strak :thumbup:
En de stijfheid van de auto. :shock:

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: De M factor berekend

Bericht door Remko » 05 dec 2008, 16:17

Volgens mij heeft die E30 M3 zo veel grip dat ie eerder omslaat dan dat ie uitbreekt.
Brute kar, zo te horen met alpha N o.i.d.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: De M factor berekend

Bericht door frank de jonge » 05 dec 2008, 17:16

Airbox icm Alpha-N idd 8) :df:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: De M factor berekend

Bericht door Rupie » 06 dec 2008, 08:53

Robin schreef:Strak dingetje :df:



M Factor ofwáh?

Dat filmpje moet je laten zien aan mensen die zeggen dat autosport geen sport is.. Dit vraagt wat van je lichamelijk vermogen :shock:


Scary movie overigens van die E90..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten