Lotus Elise S2 135R

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Stéphane

Re: Lotus Elise

Bericht door Stéphane » 26 okt 2008, 17:22

Christoph schreef:Stephane, was dat in Rotterdam die parkeerplaats? Want dan heb ik wel interesse :)
Het is in Dordrecht. Je ziet het wel liggen als je er langs rijdt. Je ziet het hieronder ook wel liggen. Op deze foto staat de parkeerplaats vol, maar normaal gesproken meestal wel leeg op in dit geval een constructie in de hoek na.

Afbeelding

allen

Bericht door allen » 26 okt 2008, 17:26

Je hebt daar een beetje geluk gehad dan vandaag. Geloof me maar op m'n woord. :idea:
Het is de parkeerplek van de tennisclub die er vroeger zat. Een stuk asfalt en vrij groot. Worden vaak rijlessen van motorrijscholen gehouden nu. De sterke arm is helaas vaker streng dan relaxed bij ons. :'(

Stéphane

Bericht door Stéphane » 26 okt 2008, 17:38

allen schreef:Je hebt daar een beetje geluk gehad dan vandaag. Geloof me maar op m'n woord. :idea:
Het is de parkeerplek van de tennisclub die er vroeger zat. Een stuk asfalt en vrij groot. Worden vaak rijlessen van motorrijscholen gehouden nu. De sterke arm is helaas vaker streng dan relaxed bij ons. :'(
Dat neem ik zo van je aan. Deze motoragent was überrelaxed. Hij vertelde ook dat er een man was die daar in de buurt,en ik citeer, "Klaagde om het klagen". Hij zei ook al dat dit helemaal geen lawaai maakte en dat het verder ook geen gevaarzetting was. In feite was dat ook zo en ook erg prettig dat hij dat ook zo zag. Was verder ook geen superspannend gebeuren. Beetje in zijn 2 draaien en dan op gas de boel dwars gooien. Dwars houden was lastig want door de bladeren gleed je zo weer rond. Wel een paar keer op de niet met bladeren bedekte stukken even door kunnen trekken en tot de Elise weer terugkwam. Dan de terugslag opvangen en weer recht vooruit hobbelen.

Joy

Bericht door Joy » 26 okt 2008, 17:39

Hey bekende plek :mrgreen: daar hebben ik en Tommy ook nog aardig wat lopen burnen in de regen. Ook een prima plek om met brandstofmodelletjes te racen.

Maus

Bericht door Maus » 27 okt 2008, 22:22

Of die enkele keer dat er net een paar mm sneeuw ligt, kan je er ook leuk uit de voeten. :)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 16 nov 2008, 20:59

Vandaag nog even een paar foto's gemaakt. Had een bepaald idee en het is eigenlijk precies gelukt met wat ik in gedachten had. Alleen voor de bewegende/tijdens het rijden moet ik nog even een betere zoeken, maar nu eerst TG kijken :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Trouwens lekker naar het zuiden gereden met het dak open. Blijft grappig om dan mensen zo te zien kijken. Maar met goede jas, shawl en muts gaat het prima :mrgreen:

Macboy

Bericht door Macboy » 17 nov 2008, 12:38

Leuke foto's ! Cabrio rijden kan het hele jaar, alleen bij regen is het iets minder. Maar ik heb in Duitsland in augustus met de TT roadster gewoon open gereden op de snelweg in de stortbuien. Geen enkel probleem, totdat je stilstaat :)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 17 nov 2008, 14:28

@M: Dank je van de foto's.

Je kunt inderdaad het hele jaar open rijden, zolang je je maar warm aankleedt :) Verwarming in de Elise is ook niet noemenswaardig, maar voldoende om je op temperatuur te houden. Pasgeleden ook inderdaad in de regen met het dak open gereden en dan merk je er ook weinig van. Alleen wat druppels die tegen het achterraam aanwaaien. Is prima te doen :thumbup:

allen

Bericht door allen » 17 nov 2008, 14:35

Mooie platen. Zelf net ook weer de (geleende) hardtop verwijderd. Jammer dat deze verplicht was zaterdag. Anders had ik de terugweg van Spa lekker open kunnen rijden. Stop zelf overigens ook nog oordoppen in wanneer ik open rijd. Anders wordt het bij 120 en sneller toch onplezierig in deze tijd van het jaar. Imho kun je overigens niet zuinig genoeg zijn op je gehoor.

Weet niet hoe het bij een speedster zit, maar kon je bij een elise niet gewoon een betere kachelunit plaatsen? Heb weleens kachelunits op eliseparts gezien.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 17 nov 2008, 14:45

@Allen: Dank je.

Ik heb zelf niet de ervaring dat het windgeruis tot overlast leidt. Zelfs met hogere snelheden heb ik er weinig last van. Wat de verwarming betreft kan het altijd beter, maar het is eigenlijk niet echt nodig. Warme jas, muts op je hoofd en verwarming op je benen is voldoende. Je zit verder redelijk beschut :D

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 17 nov 2008, 17:32

Altijd goed om te zien als iemand zo kan genieten van zijn auto.

Leuke foto's ook btw. Zijn die eerste 2 genomen bij de Maassilo toevallig? Doet het vaak wel goed zo'n fabrieksterrein.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 17 nov 2008, 18:45

ceet schreef:Altijd goed om te zien als iemand zo kan genieten van zijn auto.
Dank je. Dat doe ik zeker :)
ceet schreef:Leuke foto's ook btw. Zijn die eerste 2 genomen bij de Maassilo toevallig? Doet het vaak wel goed zo'n fabrieksterrein.
Ja, dat klopt daar zijn die foto's genomen. Was ook echt op zoek naar een vervallen fabrieksterrein en dit was bij uitstek zo'n locatie.

Christiaan van H.

Bericht door Christiaan van H. » 17 nov 2008, 19:39

Oh dan heb ik nog een mooie locatie voor je,

Antwerpen, Litouwenstraat.
http://maps.google.com/maps?f=d&saddr=5 ... =UTF8&z=17

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stéphane

Bericht door Stéphane » 17 nov 2008, 20:20

Dat ziet er ook wel aardig uit ;)

N!co
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Bericht door N!co » 18 nov 2008, 13:35

Stéphane, je verhaal begint met het ophalen van de Elise, maar hoe ben je tot je keus gekomen voor dat exemplaar? Ik bedoel, ik zie best wel wat leuke Elise's in de UK te koop staan, maar ik begrijp dat je daar niet zo ff een auto kan uitvoeren. Het overschrijven gaat volgens mij via de post, duurt zo'n 2 weken en dan moet je nog export platen regelen, gaat ook niet binnen een dag denk. Moet je dan 2 x op en neer naar Engeland? Hoe heb jij dat geregeld?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 18 nov 2008, 15:31

N!co schreef:Stéphane, je verhaal begint met het ophalen van de Elise, maar hoe ben je tot je keus gekomen voor dat exemplaar? Ik bedoel, ik zie best wel wat leuke Elise's in de UK te koop staan, maar ik begrijp dat je daar niet zo ff een auto kan uitvoeren. Het overschrijven gaat volgens mij via de post, duurt zo'n 2 weken en dan moet je nog export platen regelen, gaat ook niet binnen een dag denk. Moet je dan 2 x op en neer naar Engeland? Hoe heb jij dat geregeld?
Goeie en leuke vraag :D

Ik heb er bewust voor gekozen om een auto bij een Lotus-dealer te kopen, in principe zelfs met garantie. Ik had geen zin in verhalen met allerlei problemen met gebruikte Elises die je voor relatief weinig geld kunt kopen. Exemplaren zoals die bij Target in Eindhoven staan zijn daarvan een goed voorbeeld. Als je dat een beetje volgt zie je dat die auto's over het algemeen lang daar staan en dat is niet voor niets. Ik kijk ook regelmatig op Pistonheads of Seloc en daar komen nog steeds mooie Elises voorbij. Een Scandal Green 160S bijvoorbeeld zoals deze:
Afbeelding

Deze staan dan wel voor zo'n £12K te koop, exclusief BPM en de rest dan nog. Zelfs bij die van mij waren nog wel wat punten voor verbetering ondanks dat de dealer nog best wat dingen had vervangen voor hij in de showroom gekomen was (wiellagers, remschijven etc.). Ik ben ongeveer nog €3500 kwijt geweest aan diverse kleinere (stuurkogels) en grotere dingen (radiateur incl. montage €2000).

Overschrijven is in mijn geval door de dealer geregeld en ik ben met de Engelse platen en op Nederlandse verzekering op chassisnummer naar Nederland gereden. Dan staat de auto op jouw naam voor zover bij mij bekend. En bij controle door Belgische Rijkswacht bleek dat ook geen probleem, behalve het feit dat ik geen schriftelijk bewijs van verzekering had. Daar moet je dus wel op letten.

In Nederland had ik wel tijdelijke platen nodig. Die kun je bij de RDW regelen. Als je dan je Nederlandse kenteken hebt na inschrijving en betalen BPM wordt de auto in de UK afgemeld en is het verder allemaal geregeld. Je hoeft dus maar 1 keer naar Engeland, alleen om de auto op te halen. Of 2 keer uiteraard als je eerst op onderzoek uit wilt.

N!co
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Bericht door N!co » 19 nov 2008, 16:25

Die groene, lekker giftig kleurtje! :D

Ja, wat in Eindhoven staat zijn waarschijnlijk de exemplaren die in Engeland voor 6-7000 pond staan en dan hier verkopen voor 11000 euro, leuke handel voor ze, maar dan ga ik er liever zelf 1 halen. Wat achterstallig onderhoud boeit me ook niet zo als de prijs daar tenminste naar is, sleutelen kan ik zelf, kost alleen onderdelen.

Maar ik wist niet dat je als buitenlander in bv. engeland een auto op je naam kon zetten? Had je er echt papieren bij dat het engelse kenteken op jouw naam stond of was het een soort verklaring dat dat kenteken geexporteerd was. Want dan rij je eigenlijk kentekenloos naar en van de boot, wel verzekerd dan op chassis.

Hoe het in NL vervolgens werkt heb ik wel ervaring mee, ooit eens een motor uit Belgie geimporteerd.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 19 nov 2008, 16:55

N!co schreef:Die groene, lekker giftig kleurtje! :D
Hé, jij ook hier :P Die groene is erg gaaf inderdaad 8)
N!co schreef:Ja, wat in Eindhoven staat zijn waarschijnlijk de exemplaren die in Engeland voor 6-7000 pond staan en dan hier verkopen voor 11000 euro, leuke handel voor ze, maar dan ga ik er liever zelf 1 halen. Wat achterstallig onderhoud boeit me ook niet zo als de prijs daar tenminste naar is, sleutelen kan ik zelf, kost alleen onderdelen.
Achterstallig onderhoud is niet het enige. Als jij een chassis hebt wat niet goed (meer) is heb je in feite een auto waar je niets meer aan hebt. Is een verlijmd chassis, zoals je misschien weet, en als dat dus krom of slecht gerepareerd is ben je mooi klaar. Dat moet je echt zien op een brug zonder de bodemplaten er op en je moet echt weten waar je op moet letten. Misschien niet extreem moeilijk, maar kijk anders bij Van Sten op de website om een idee te krijgen. En dat is echt niet bedoeld om mensen bang te maken, maar helaas gewoon de realiteit in veel gevallen.

Verder is het onderhoud aan een Elise ook een kwestie van weten waar je mee bezig bent. Het is allemaal net wat anders dan bij een gewone auto. Als je dingen wilt doen moet je bijvoorbeeld de front/rear-clamshell verwijderen en dat is echt rotwerk, wat je vaak ook niet alleen kunt doen. En ook moet je daar heel voorzichtig mee zijn, want als je het verkeerd doet en er breekt wat af van de clamshell kun je een nieuwe gaan halen.

Ik ga er zelf niet aan beginnen in ieder geval, nog los van of ik het wel kan. Maar die keuze kan iedereen het beste voor zichzelf maken.
N!co schreef:Maar ik wist niet dat je als buitenlander in bv. engeland een auto op je naam kon zetten? Had je er echt papieren bij dat het engelse kenteken op jouw naam stond of was het een soort verklaring dat dat kenteken geexporteerd was. Want dan rij je eigenlijk kentekenloos naar en van de boot, wel verzekerd dan op chassis.

Hoe het in NL vervolgens werkt heb ik wel ervaring mee, ooit eens een motor uit Belgie geimporteerd.
Volgens mij was het inderdaad dat de auto geëxporteerd was en op mijn naam stond. Dan heb je dus nog wel een kenteken. Anders had ik hem namelijk ook niet bij de RDW kunnen inschrijven. Die sturen na inschrijving in NL een bevestiging van inschrijving naar de UK waar het oude kenteken dan pas ongeldig verklaard wordt.

Verder is het gewoon een kwestie van doen. Is bij mij zo ook allemaal zo goed als prima gelopen ;)

redsub

Bericht door redsub » 20 nov 2008, 23:49

Op het moment dat jij het V5 formulier hebt ingevult en het kleine strookje opgestuurd wordt naar de dvla staat de auto met uk kenteken op jou naam.

officieel ag je natuurlijk niet rijden als nederlander in een auto met uk platen maar ook ik heb die gok maar gewoon genomen toendertijd :mrgreen:

Revje

Bericht door Revje » 21 nov 2008, 17:36

Hallo ik ben even nieuw hier.
Leuk hier de verhalen te lezen. Zelf heb ik de Elise ook altijd leuke auto's gevonden. Me er voorderest nooit echt in verdiept enzo of nagedacht 1 te kopen. Maar ben nu toch wel nieuwsgierig in een paar dingen.

Belangrijkste eigenlijk zal ik erin passen? Ik ben 1.95 wat breder gebouwd(niet dik). Ik zag dus bij Top gear dat Jeremy clarkson er wel in kon. En hij is niet echt de kleinste dacht ik zo. Hij reed wel een het nieuwere model dus ik weet niet of er verschil is zit kwa ruimte of je het oudere of het nieuwere model heb.
Voorderest onderhoud is dat veel? Kwa wegenbelasting en benzine zal het allemaal wel meevallen door het gewicht maar kunnen de kosten bij de garage hoog zijn? Ook verzekering wat zijn daarvan de kosten.
Ik rij zelf nu in een Seat Leon FR dus zeker kwa banden ben ik kwa kosten wel wat gewend.

Shakes

Bericht door Shakes » 21 nov 2008, 17:41

kwa omgangsvormen vind ik het kwa netheid dat even eerst te doen netjes.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 21 nov 2008, 23:18

Revje schreef:Hallo ik ben even nieuw hier.
Leuk hier de verhalen te lezen. Zelf heb ik de Elise ook altijd leuke auto's gevonden. Me er voorderest nooit echt in verdiept enzo of nagedacht 1 te kopen. Maar ben nu toch wel nieuwsgierig in een paar dingen.

Belangrijkste eigenlijk zal ik erin passen? Ik ben 1.95 wat breder gebouwd(niet dik). Ik zag dus bij Top gear dat Jeremy clarkson er wel in kon. En hij is niet echt de kleinste dacht ik zo. Hij reed wel een het nieuwere model dus ik weet niet of er verschil is zit kwa ruimte of je het oudere of het nieuwere model heb.
Voorderest onderhoud is dat veel? Kwa wegenbelasting en benzine zal het allemaal wel meevallen door het gewicht maar kunnen de kosten bij de garage hoog zijn? Ook verzekering wat zijn daarvan de kosten.
Ik rij zelf nu in een Seat Leon FR dus zeker kwa banden ben ik kwa kosten wel wat gewend.
Ik denk dat je er niet in gaat passen. Vriend van me is van dezelfde lengte en qua postuur ook niet echt dik. Hij heeft problemen om de auto in zijn 5 te krijgen omdat hij zijn benen niet kwijt kan anders. Verder moet je niet aan een Elise beginnen als je je zorgen maakt over kosten voor verzekering en onderhoud. Is geen auto voor dagelijks gebruik, dat is althans mijn advies.

allen

Bericht door allen » 21 nov 2008, 23:39

Aan de andere kant is het ook maar de vraag of mensen niet een verkeerd beeld hebben van de auto. In mijn geval is de auto (in de basis niet veel anders) een heel stuk goedkoper dan een normale wagen. Zowel de verzekering, mrb, verbruik en het onderhoud. Had ik vantevoren iig niet van durven dromen. Of je met 2 meter gaat passen is een tweede, maar Maik is ook de kleinste niet, toch?
Denk onze lengtes bij elkaar opgeteld + een beetje... :mrgreen:

Maik

Bericht door Maik » 22 nov 2008, 13:18

*Lange behangtafel meldt zich*

Voor wat betreft de neplotus (opel speedster):
Ik pas met mijn 1.94m nog net goed in de speedster. Met helm op is het echter bijna niet te doen met het soft topje erop, dus circuitrijden moet open (wat een straf :wink: ).
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een beetje rare verhoudingen heb, ik heb vrij kort benen namelijk. Als je langere benen hebt dan ik, dan ga je inderdaad last hebben met de versnellingen inleggen, maar vooral de eerste 2 versnellingen (of de 5de, als je een RHD elise hebt zoals Stephane :wink: ). Ik heb als lengtemaat voor mijn broeken maatje 34, ik heb al gemerkt dat als mensen lengtemaat 36 hebben dat het echt niet meer gaat passen....

En dan de kosten van de speedster: ik heb 50.000km gereden in de speedster (km stand nu 55.000km) en de kosten van onderhoud zijn tot nu toe een lachertje. De eerste beurtjes waren 130euro voor een kleine en iets van 230euro voor een grote, daarna zijn ze ietsje slimmer geworden bij de opel dealer in Gouda (waar een topmonteur aan de speedsters sleuteld) en hebben ze de beurtjes iets duurder gemaakt. De monteur was altijd minimaal een halve dag bezig met de beurtjes van mijn speedster, hij is nogal een pietje precies namelijk :wink:
De laatste beurt zijn er wat kleine dingetjes aan het licht gekomen, een gescheurd rubbertje van de rose joint van de voorwielophanging (kostte 2 tientjes ofzo) en 1 van de twee stuurhuishoezen is nu gescheurd. Dat moet de volgende keer vervangen worden en gaat me misschien 100 euro kosten.
Samengevat: niet slecht voor 50.000km waarvan ongeveer 8000km circuit...
De kosten zullen wat oplopen bij hogere km-standen. Op een keer zijn onderdelen van de wielophanging aan de beurt denk ik...

gerard lubbe

Bericht door gerard lubbe » 22 nov 2008, 13:47

Ik heb als lengtemaat voor mijn broeken maatje 34, ik heb al gemerkt dat als mensen lengtemaat 36 hebben dat het echt niet meer gaat passen....
Oh, dan zijn mijn broeken een stuk te lang zeker.

Plaats reactie