Nog even een verslag. Ik heb de foto's ook klaar, dus nog even wat foto's van de donderdag (dag dat we heen reden).
Verslag van donderdag en vrijdag kun je onderaan de vorige pagina vinden. Hieronder dus de foto's met kort wat commentaar.
Donderdag (heenreis naar hotel in Zweden):

Femme's soep

Op de boot

In het hotel, filmmateriaal van die dag bekijken
Vrijdag (ophalen bij ESS in Noorwegen):

's Ochtends in het hotel, kut weer buiten.

De sletten waren net de deur uit.

De WTF-auto.

De Alpina. Smerig en met testuitrusting.

Under da hood.

Twee Alpina's.

Hoezo, in de middle of nowhere?

De 850i van een medewerker van ESS. Stond er in erg goede staat bij en helemaal origineel.

Femme reed voor de eerste keer mee met ESS-dude.

Gepoetst en klaar voor ons.
Zaterdag (filmen):
Hier was ik gebleven met m'n verslagje. Op zaterdag gingen we filmmateriaal schieten. Femme had flink veel materiaal bij, van zuignappen tot een complete camerakraan om zijn HD-camera tot zo'n drie meter hoogte te krijgen. Gelukkig was het zaterdag een stuk beter weer dan de dag ervoor. Een prachtige heldere lucht en droog! In deze omgeving moest dat zeker lukken. De gehele dag hebben we toen in de omgeving op alle mogelijke manieren videobeelden geschoten. Eigenlijk heb ik de hele dag gereden en is de Alpina op verschillende manieren (rijdend) vastgelegd. Ook 's avonds hebben we een mooie locatie gevonden voor leuke beelden. Ik ga niet teveel verklappen. De video volgt zodra al het materiaal is uitgezocht, gemonteerd en bewerkt. Dat zal nog een hele klus zijn.
De hele dag heb ik in de Alpina gereden. Femme heeft de auto slechts vier meter gereden die dag, van de supermarkt tot een wasbox. Verschil moet er zijn. Omdat het droog was en ik de hele dag ermee gereden heb kon ik ook wat meer van de auto voelen. De dag ervoor was dat niet mogelijk. Toen was het al donker, nat en reed ik op onoverzichtelijke wegen. En dat met een auto die je niet kent en van iemand anders is.
Ik kan niet anders zeggen dat dit project echt dik voor elkaar is. Alle zaken waren natuurlijk al aangepakt om dit vermogen aan te kunnen. Een perfecte auto in de basis (laag gewicht, sportieve auto, etc.), sperdif, onderstel en remmen. De Alpina heeft geen probleem met de 435pk na de ESS Supercharger ingreep. Ondanks al dat vermogen is de auto (op normale snelheden) makkelijk te rijden, geen nerveus gevoel of plotseling gigantisch veel vermogen. Wanneer het gas erop gaat merk je dat je in iets heel speciaals rijdt. Aan vermogen wen je zeggen ze, dit zal wat minder snel wennen. Wat gaat dat hard vooruit!! Zo'n compressor is trouwens een mooi stukje techniek, ik had nooit zo'n hoge pet op van zulke tuning (houd meer van atmosferisch) maar er kleven eigenlijk geen nadelen aan. Althans voor gebruik op de openbare weg, hoe dat op circuit zit weet ik niet in verband met hitte of betrouwbaarheid. Reactie op gaspedaal is super en de opbouw van vermogen is geweldig.
Overigens ben ik ook erg onder de indruk van het onderstel. Ik ben niet zo'n coureur, houd wel van doorrijden maar zal niet snel de limiet opzoeken. Maar dit onderstel was ook voor mij als redelijke 'leek' op dat gebied merkbaar beter. Oneffenheden in een bocht, waar je normaal geleidelijk van het gas afgaat, maakt eigenlijk niet uit. De auto geeft je ontzettend veel vertrouwen en gaat er erg goed mee om. Kan het moeilijk beschrijven, maar het verbaasde mij erg. Ook dat ik het gewoon op de openbare weg zonder op de limiet te rijden al kon merken. Het standaard Z4 onderstel (wel M), zoals onder mijn Z4 en ook standaard onder de Alpina te vinden is, doet het een stuk minder. Ook super zijn de stoelen, zitten echt heerlijk. De Mov'it remmen zien er super uit, al had ik daar misschien hogere verwachtingen van. Ze zullen zichzelf wel bewijzen op circuit (geen last van fading), maar op de openbare weg vond ik het niet echt spannend. De standaard remmen onder een Z4 zijn maar net voldoende dus het is logisch met een dergelijk vermogen dat er fatsoenlijke remmen onderzitten. De Brembo's onder de B10 Touring vond ik wel lekker aanvoelen.
In de avond zijn we voorzichtig begonnen met de terugweg. De bestemming was een hotel in Zweden zodat we op zondag alleen snelweg hadden en niet de volledige afstand hoefde af te leggen. Helaas hadden we daar geen werkend internet dus geen verslagje
Zondag (terugrit):
De dag erop ontbijtje naar binnen gewerkt en vertrokken (met twee parkeerboetes.. rukkers). In Zweden nog redelijk doorgereden, niet te hard vanwege de vrij hoge boetes. In Denemarken vervolgens op zoek naar een tankstation met 98. Iets wat daar vrijwel onmogelijk is aangezien ze overal 92 en 95 verkopen. Rijden ze daar niet met dikke auto's? Uiteindelijk een Shell gevonden met V-Power (99 oct.). Dus weer op weg, al hadden we daar wel wat tijd verloren.
Toen op de boot met een vrij onrustige overtocht naar Duitsland. In Duitsland was het behoorlijk druk, ook een stuk file. Na die file werd het geleidelijk aan rustiger op de weg. Wat later op de avond kon het gas erop. Modderfok wat wil die Alpina ervandoor. Ik reed in de B10 Touring met een niet misselijke 260pk maar zag Femme keer op keer vol wegspurten. Het maakte niet uit vanaf welke snelheid. Het duurde dus even voor ik kon 'aanhaken'. Daarna ook nog twee Polizei-auto's ingehaald. Ik geloof de eerste met een snelheid van boven de 200 en de tweede was Femme ook vol langsgereden. Ik dacht dat we nog in een 120km-limiet zaten dus moest aanspraak maken op de Brembo's. We zaten gelukkig al bijna in Nederland. Het was toen rond 21:30 toen we de buitenweggetjes rondom Ruurlo opzochten. Hier was Femme bekend dus ik moest op goed geluk de facelift achterlichten van zijn Z4 achterna sturen. Natuurlijk was ik redelijk kansloos. Ondanks dat ook ik op die 80km-wegen snelheden heb gezien waarbij je zelfs op de snelweg je rijbewijs mag inleveren
Om een uur of tien kwamen we bij Femme aan. Snel het videomateriaal overgeladen en toen ben ik naar huis vertrokken. Dat was ook iets meer dan een uur rijden. Uiteindelijk iets langer omdat m'n navigatie niet mee wilde werken en ik op de gok maar naar huis ben gereden.
Al met al een ontzettend gave ervaring in twee mooie landen. Ik zou er nooit op zijn gekomen om daarheen te gaan (houd meer van warme landen) maar de omgeving daar is erg mooi. En zoals ik al zei is het te begrijpen dat er veel rallyrijders vandaan komen.. met die wegen en de winters leer je daar wel rijden! Femme bedankt
