BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Aernoudt » 09 nov 2008, 21:24

Joy Jolliffe schreef:Ga gerust je gang, ben niet zo moeilijk. Ja Aernoudt, dat is lastig kiezen. Of meer por of meer wegligging. Serieus, een 318is met een 2.5 motor uit een E30 M3, en dan een carbon airbox en alpha-n :banaan:
Dat is inderdaad een wereld combo ! 6 bak er achter zodat je nog kortere eindreductie kunt rijden en dus de versnellingen nog dichter bij elkaar kunt brengen 8)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2008, 21:27

6 bak is alleen een stuk zwaarder.

Of je moet een sequenciele 6 bak hebben in alu of magnesium behuizing :love: (catching :cry: :cry: :cry: )

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Aernoudt » 09 nov 2008, 21:32

Wel wat zwaarder, maar ligt wel vrijwel in het centrum van de auto, dus qua rij-dynamiek zal het weinig invloed hebben.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2008, 21:45

Hm nee maar je sleept wel een hoop extra KG mee. Een S14 bak hoeft normaal niet zo veel koppel te verwerken en dus lichter uitgevoerd. Wil je dan een 6 bak dan kom je denk ik automatisch bij de M3 3,2 of M5 bakken uit en dat is meteen een stuk zwaarder.

De meesten die met een M3 3,2 racen bijvoorbeeld vervangen de standaard 6 bak voor de 5 bak van een 3.0, vanwege het gewicht, net zoals het achterdiff.

Als je trouwens naar de gearspread kijkt van die BMw 6 bakken dan denk ik dat het echt onzin is om er een 6 bak achter te hangen. Misschien voor Spa handig om die 6 te hebben. Maar op de rest van de lokale circuitjes maakt het niet zo heel veel uit. Je zit dan toch meestal in 3 of hoger, en in 5 heb je meestal top genoeg. tenzij je echt heel kort gaat met je diff, 4.45 of nog korter :)

Plus je moet denk ik ook niet te veel schakelen, je verlies toch elke keer wat tijd tijdens opschakelen. Alleen bij sequencieel heb je dat niet. Dan is 6 versnellingen echt ideaal natuurlijk.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Aernoudt » 09 nov 2008, 21:58

Voor een auto die veel koppel heeft is een 5 bak ook prima, op de Ring en Spa bijvoorbeeld is een 6 bak zeker wel nuttig voor een 4 pitter. Hoe minder kilo's hoe beter dat is duidelijk, maar het gewicht zit laag en centraal. Icm een super kort diff lijkt mij dat een prima combi. Beter dan een 5 bak. Kan het echter niet aantonen omdat ik er zelf nog niet mee heb gereden (rondetijden).

Luco

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Luco » 09 nov 2008, 22:01

zesbak sequentieel :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Aernoudt » 09 nov 2008, 22:52

Klopt; alleen nog even een sponsor zoeken :lol:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Bert ///M3 » 09 nov 2008, 23:09

Wel meer als 1 sponsor hehe. Voor het bedrag van zo'n bak kan je een T car bouwen :shock:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Aernoudt » 11 nov 2008, 17:55

Enig navraag leert dat een S14 inbouwen in een e36 nog niet zo 1-2-3 te doen is helaas.
(carter, bak etc)
Laatst gewijzigd door Aernoudt op 11 nov 2008, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Bert ///M3 » 11 nov 2008, 18:06

Waar zit dat probleem dan in Aernoudt? Aangezien het in de M3 Compact cup al gedaan word :?:
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 11 nov 2008, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Michel P » 11 nov 2008, 18:10

Aernoudt schreef:Enig navraag leert dat een S14 inbouwen in een e36 nog niet zo 1-2-3 te doen is helaas.
Mijn monteur heeft een e36 318i coupe met s14 turbo en dogleg 5 bak, past erg goed.

Michel

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Aernoudt » 11 nov 2008, 18:20

Wat kost zo'n dogleg bak (incl onderhoud)...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Bert ///M3 » 11 nov 2008, 18:23

Die dogleg bakken zitten standaard op een S14 in een E30 M3. Dogleg wil alleen maar zeggen dat de 1 linksonderin zit (en het is close ratio).

Qua onderhoud dus niet echt meer kosten als een normale bak denk ik.

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Marco R. » 11 nov 2008, 18:27

bij een dogleg is de 1 toch ook behoorlijk lang toch? En hij maakt behoorlijk wat meer geluid dan een std bak, als ik mij niet vergis?

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Aernoudt » 11 nov 2008, 18:36

Dogleg zoals ik dat ken, houdt ook in dat je zonder koppelen kan schakelen. Race bak dus, en die zijn onderhouds technischmeestal niet el-cheapo (ik neem dat soort zaken mee in de overweging omdat ik 200+ rondjes Ring per jaar wil kunnen rijden, niet 6 races van 20 minuten zeg maar ;) )

6 bak versus 5 scheelt ongeveer 15 kilo volgens de info die ik heb gekregen overigens, dus dat is evt nog een leuke optie (alleen wel aanpassingskosten voor de cardanas uiteraard die er bij komen qua kostenplaatje)

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Christiaan van H. » 11 nov 2008, 18:38

Michel P schreef:
Aernoudt schreef:Enig navraag leert dat een S14 inbouwen in een e36 nog niet zo 1-2-3 te doen is helaas.
Mijn monteur heeft een e36 318i coupe met s14 turbo en dogleg 5 bak, past erg goed.

Michel
Mega interessant :shock:

Zou je hem dringend doch vriendelijk willen verzoeken zich hier aan te melden :lol: . Ben erg nieuwsgierig

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Bert ///M3 » 11 nov 2008, 18:39

Nee dat is wat ze dogbox noemen. Die kan je ook met een standaard H pattern krijgen.

Dogleg / sportbak is wat er standaard al in een E30 M3 zit :)

Dogleg / sportbak heeft idd een vrij lange 1 en dan versnellingen die vrij kort op elkaar zitten, gekoppeld aan een lang diff. Maar qua schakelen en geluid is het net een gewone bak behalve dat de versnellingen dus op een andere plek zitten.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Aernoudt » 11 nov 2008, 18:39

ceet schreef:....
Mega interessant :shock:

Zou je hem dringend doch vriendelijk willen verzoeken zich hier aan te melden :lol: . Ben erg nieuwsgierig
+1 Zou wel eens willen weten hoeveel tijd daar in is gaan zitten alsmede de aanpassingen aan carter etc.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Bert ///M3 » 11 nov 2008, 18:41

Aernoudt schreef:Dogleg zoals ik dat ken, houdt ook in dat je zonder koppelen kan schakelen. Race bak dus, en die zijn onderhouds technischmeestal niet el-cheapo (ik neem dat soort zaken mee in de overweging omdat ik 200+ rondjes Ring per jaar wil kunnen rijden, niet 6 races van 20 minuten zeg maar ;) )

6 bak versus 5 scheelt ongeveer 15 kilo volgens de info die ik heb gekregen overigens, dus dat is evt nog een leuke optie (alleen wel aanpassingskosten voor de cardanas uiteraard die er bij komen qua kostenplaatje)
Je bell housing en koppeling worden volgens mij ook anders bij een 6 bak.

De S14 heeft volgens mij namelijk een 228mm plaat en de E34 M5 en E36 M3 6 bak etc hebben 240mm platen. Het is dus niet alleen je cardan.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Joy » 22 nov 2008, 22:02

Hey Ceet, net vernomen dat de mogelijkheid bij AST om achter coilovers te nemen geen meerprijs heeft. Dus voor hetzelfde geld, heb je coilovers ipv veer/demper apart. :hmmm:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Aernoudt » 22 nov 2008, 22:05

Joy Jolliffe schreef:Hey Ceet, net vernomen dat de mogelijkheid bij AST om achter coilovers te nemen geen meerprijs heeft. Dus voor hetzelfde geld, heb je coilovers ipv veer/demper apart. :hmmm:

Doen, Echter wel belangrijk om je achterkant te verstevigen (waar je dempers aan de carrosserie zitten).

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Joy » 22 nov 2008, 22:10

Die Z3 plaatjes bedoel je ? Ik heb achter nu coilovers. Bij Ceet hebben ze de normale veerpoot geleverd. In hoeverre dat uitmaakt weet ik verder niet.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Aernoudt » 22 nov 2008, 22:21

Joy Jolliffe schreef:Die Z3 plaatjes bedoel je ? Ik heb achter nu coilovers. Bij Ceet hebben ze de normale veerpoot geleverd. In hoeverre dat uitmaakt weet ik verder niet.
De hele torens moet je dan serieus verstevigen. Bij voorkeur onderdeel van je rolkooi maken

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Joy » 22 nov 2008, 22:27

Ik zal het onthouden.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Aernoudt » 22 nov 2008, 23:56

Joy Jolliffe schreef:Ik zal het onthouden.
Binnenkort wat foto's maken van mijn torens. of langs komen als je wilt (regio Arnhem)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Bokkepoot, e30touring1990, JdvPolo, jvb, Kocheler, SvB en 15 gasten