Dat is inderdaad een wereld combo ! 6 bak er achter zodat je nog kortere eindreductie kunt rijden en dus de versnellingen nog dichter bij elkaar kunt brengen 8)Joy Jolliffe schreef:Ga gerust je gang, ben niet zo moeilijk. Ja Aernoudt, dat is lastig kiezen. Of meer por of meer wegligging. Serieus, een 318is met een 2.5 motor uit een E30 M3, en dan een carbon airbox en alpha-n :banaan:
BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
6 bak is alleen een stuk zwaarder.
Of je moet een sequenciele 6 bak hebben in alu of magnesium behuizing
(catching
)
Of je moet een sequenciele 6 bak hebben in alu of magnesium behuizing




-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Wel wat zwaarder, maar ligt wel vrijwel in het centrum van de auto, dus qua rij-dynamiek zal het weinig invloed hebben.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Hm nee maar je sleept wel een hoop extra KG mee. Een S14 bak hoeft normaal niet zo veel koppel te verwerken en dus lichter uitgevoerd. Wil je dan een 6 bak dan kom je denk ik automatisch bij de M3 3,2 of M5 bakken uit en dat is meteen een stuk zwaarder.
De meesten die met een M3 3,2 racen bijvoorbeeld vervangen de standaard 6 bak voor de 5 bak van een 3.0, vanwege het gewicht, net zoals het achterdiff.
Als je trouwens naar de gearspread kijkt van die BMw 6 bakken dan denk ik dat het echt onzin is om er een 6 bak achter te hangen. Misschien voor Spa handig om die 6 te hebben. Maar op de rest van de lokale circuitjes maakt het niet zo heel veel uit. Je zit dan toch meestal in 3 of hoger, en in 5 heb je meestal top genoeg. tenzij je echt heel kort gaat met je diff, 4.45 of nog korter
Plus je moet denk ik ook niet te veel schakelen, je verlies toch elke keer wat tijd tijdens opschakelen. Alleen bij sequencieel heb je dat niet. Dan is 6 versnellingen echt ideaal natuurlijk.
De meesten die met een M3 3,2 racen bijvoorbeeld vervangen de standaard 6 bak voor de 5 bak van een 3.0, vanwege het gewicht, net zoals het achterdiff.
Als je trouwens naar de gearspread kijkt van die BMw 6 bakken dan denk ik dat het echt onzin is om er een 6 bak achter te hangen. Misschien voor Spa handig om die 6 te hebben. Maar op de rest van de lokale circuitjes maakt het niet zo heel veel uit. Je zit dan toch meestal in 3 of hoger, en in 5 heb je meestal top genoeg. tenzij je echt heel kort gaat met je diff, 4.45 of nog korter

Plus je moet denk ik ook niet te veel schakelen, je verlies toch elke keer wat tijd tijdens opschakelen. Alleen bij sequencieel heb je dat niet. Dan is 6 versnellingen echt ideaal natuurlijk.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Voor een auto die veel koppel heeft is een 5 bak ook prima, op de Ring en Spa bijvoorbeeld is een 6 bak zeker wel nuttig voor een 4 pitter. Hoe minder kilo's hoe beter dat is duidelijk, maar het gewicht zit laag en centraal. Icm een super kort diff lijkt mij dat een prima combi. Beter dan een 5 bak. Kan het echter niet aantonen omdat ik er zelf nog niet mee heb gereden (rondetijden).
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Klopt; alleen nog even een sponsor zoeken 

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Wel meer als 1 sponsor hehe. Voor het bedrag van zo'n bak kan je een T car bouwen 

-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Enig navraag leert dat een S14 inbouwen in een e36 nog niet zo 1-2-3 te doen is helaas.
(carter, bak etc)
(carter, bak etc)
Laatst gewijzigd door Aernoudt op 11 nov 2008, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Waar zit dat probleem dan in Aernoudt? Aangezien het in de M3 Compact cup al gedaan word
:

Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 11 nov 2008, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Mijn monteur heeft een e36 318i coupe met s14 turbo en dogleg 5 bak, past erg goed.Aernoudt schreef:Enig navraag leert dat een S14 inbouwen in een e36 nog niet zo 1-2-3 te doen is helaas.
Michel
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Wat kost zo'n dogleg bak (incl onderhoud)...
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Die dogleg bakken zitten standaard op een S14 in een E30 M3. Dogleg wil alleen maar zeggen dat de 1 linksonderin zit (en het is close ratio).
Qua onderhoud dus niet echt meer kosten als een normale bak denk ik.
Qua onderhoud dus niet echt meer kosten als een normale bak denk ik.
-
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
bij een dogleg is de 1 toch ook behoorlijk lang toch? En hij maakt behoorlijk wat meer geluid dan een std bak, als ik mij niet vergis?
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Dogleg zoals ik dat ken, houdt ook in dat je zonder koppelen kan schakelen. Race bak dus, en die zijn onderhouds technischmeestal niet el-cheapo (ik neem dat soort zaken mee in de overweging omdat ik 200+ rondjes Ring per jaar wil kunnen rijden, niet 6 races van 20 minuten zeg maar
)
6 bak versus 5 scheelt ongeveer 15 kilo volgens de info die ik heb gekregen overigens, dus dat is evt nog een leuke optie (alleen wel aanpassingskosten voor de cardanas uiteraard die er bij komen qua kostenplaatje)

6 bak versus 5 scheelt ongeveer 15 kilo volgens de info die ik heb gekregen overigens, dus dat is evt nog een leuke optie (alleen wel aanpassingskosten voor de cardanas uiteraard die er bij komen qua kostenplaatje)
- Christiaan van H.
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
- Locatie: P-hil
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Mega interessantMichel P schreef:Mijn monteur heeft een e36 318i coupe met s14 turbo en dogleg 5 bak, past erg goed.Aernoudt schreef:Enig navraag leert dat een S14 inbouwen in een e36 nog niet zo 1-2-3 te doen is helaas.
Michel

Zou je hem dringend doch vriendelijk willen verzoeken zich hier aan te melden

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Nee dat is wat ze dogbox noemen. Die kan je ook met een standaard H pattern krijgen.
Dogleg / sportbak is wat er standaard al in een E30 M3 zit
Dogleg / sportbak heeft idd een vrij lange 1 en dan versnellingen die vrij kort op elkaar zitten, gekoppeld aan een lang diff. Maar qua schakelen en geluid is het net een gewone bak behalve dat de versnellingen dus op een andere plek zitten.
Dogleg / sportbak is wat er standaard al in een E30 M3 zit

Dogleg / sportbak heeft idd een vrij lange 1 en dan versnellingen die vrij kort op elkaar zitten, gekoppeld aan een lang diff. Maar qua schakelen en geluid is het net een gewone bak behalve dat de versnellingen dus op een andere plek zitten.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
+1 Zou wel eens willen weten hoeveel tijd daar in is gaan zitten alsmede de aanpassingen aan carter etc.ceet schreef:....
Mega interessant![]()
Zou je hem dringend doch vriendelijk willen verzoeken zich hier aan te melden. Ben erg nieuwsgierig
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Je bell housing en koppeling worden volgens mij ook anders bij een 6 bak.Aernoudt schreef:Dogleg zoals ik dat ken, houdt ook in dat je zonder koppelen kan schakelen. Race bak dus, en die zijn onderhouds technischmeestal niet el-cheapo (ik neem dat soort zaken mee in de overweging omdat ik 200+ rondjes Ring per jaar wil kunnen rijden, niet 6 races van 20 minuten zeg maar)
6 bak versus 5 scheelt ongeveer 15 kilo volgens de info die ik heb gekregen overigens, dus dat is evt nog een leuke optie (alleen wel aanpassingskosten voor de cardanas uiteraard die er bij komen qua kostenplaatje)
De S14 heeft volgens mij namelijk een 228mm plaat en de E34 M5 en E36 M3 6 bak etc hebben 240mm platen. Het is dus niet alleen je cardan.
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Hey Ceet, net vernomen dat de mogelijkheid bij AST om achter coilovers te nemen geen meerprijs heeft. Dus voor hetzelfde geld, heb je coilovers ipv veer/demper apart. 

-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Joy Jolliffe schreef:Hey Ceet, net vernomen dat de mogelijkheid bij AST om achter coilovers te nemen geen meerprijs heeft. Dus voor hetzelfde geld, heb je coilovers ipv veer/demper apart.
Doen, Echter wel belangrijk om je achterkant te verstevigen (waar je dempers aan de carrosserie zitten).
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Die Z3 plaatjes bedoel je ? Ik heb achter nu coilovers. Bij Ceet hebben ze de normale veerpoot geleverd. In hoeverre dat uitmaakt weet ik verder niet.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
De hele torens moet je dan serieus verstevigen. Bij voorkeur onderdeel van je rolkooi makenJoy Jolliffe schreef:Die Z3 plaatjes bedoel je ? Ik heb achter nu coilovers. Bij Ceet hebben ze de normale veerpoot geleverd. In hoeverre dat uitmaakt weet ik verder niet.
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Ik zal het onthouden.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Binnenkort wat foto's maken van mijn torens. of langs komen als je wilt (regio Arnhem)Joy Jolliffe schreef:Ik zal het onthouden.