Porsche beschuldigt Nissan van oplichting op Nurburgring

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Porsche beschuldigt Nissan van oplichting op Nurburgring

Bericht door Robin » 11 okt 2008, 08:52

Allemaal mooi en aardig, maar (ook ergens hier in auto's ALGEMEEN) als Marc Basseng(ALMS coureur) met EVO blijkbaar een MC12 op een droge Nordschleife naar een 7:24 en een beetje knalt vind ik de 7:29 voor de 1700kg/500?pk GTR steeds moeilijker te geloven, hoe graag ik 't ook zou willen:)

De MC12 heeft downforce, weegt voor zover ik een Sportauto bij de hand heb 1150kg ofzo, heeft 650 ofzo pk en semislickachtig spul rondom. Dat de Enzo neef 'maar' 5 seconden sneller is dan de zeer goed bereden GTR geloof ik dan eigenlijk niet qua eigenlijk al het voordeel wat de MC12 heeft. OF(vraag) is die 4wd van dat ding het punt waar 't uiteindelijk om draait en niet zozeer de (meer dan 500 turbo)pk's ...EN is teveel massa een te overdreven punt op de Ring(blijkbaar?) oftwel is een veel lichtere kar niet direct in 't voordeel op de Ring met 100pk ofzo meer...Ik weet 't niet meer...

:?: :?: :?:

Robin

Bericht door Robin » 11 okt 2008, 11:25

:please:

:morecoffee:

Gijzer

Bericht door Gijzer » 11 okt 2008, 11:27

koekje erbij?

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 11 okt 2008, 15:17

Hoe hard ging zo'n Radical SR8 wel niet op de Nürburgring??

Overigens ben ik dan ook benieuwd of die speciaal geprepareerd is..

Robin

Bericht door Robin » 12 okt 2008, 09:29

Dit bijvoorbeeld, het antwoord in rood ben ik 't niet mee eens. En dat van die MC12, anybody :?: :?: :?:

Quote:
Originally Posted by swamp2
I have simply gone from "massively under rated", which I quickly admitted was premature, to only "clearly under rated" at this point. You have gone from not under rated and WILL be SAE certified to now having neither of those positions. Who is flip flopping?

This is nit picking, all of us have changed our stance on this point. Does moving from 480hp to a 525hp belief sound any more extreme than a 570hp to 525hp belief.

Quote:
1. Yes true, but what percentage of a track is corner exits? As well such effects should be much larger on tighter and slower speed tracks, which the N'Ring isn't. I'd say it is more like a bunch of rolling start drag strips linked by corners....

A misconception this, awd has more of an effect in mid to high speed corners than slow.The reality is that in slow speed corners awd car usually suffer understeer more on entry and this cancels out any advantage on the exit.

Quote:
Well that isn't very accurate, it has a ton of turns and many high speed sweepers as well, but it is clearly a high speed track. Times around 7:30 yield and average speed of about 100 mph. That is a pretty fast track. As well, although this wheel spin thing can be an issue, I would hardly call the cars I mentioned in the 7:30 range "street cars on street sneakers". The Enzo and C-GT both have sizes and compounds specifically designed for that vehicle.

swamp, you require a foot with finesse to get the best out of a rwd car with over 600hp on a track as bumpy as the ring. I know given the choice I would chose the awd car with similar power every time.

Quote:
2. See above. We can agree that the GT-R out corners the 997TT and out corner exits it too, but as you said the 997TT gets the advantage in the straights.

Everyone believes this with the possible exception of Porsche themselves.

Quote:
That anecdote is certainly another good data point. With that we can see the differences between Horst and factory pilots ranges from about 5-15 seconds. However, given all the ranting and raving about how easy the GT-R is to drive fast I would expect better parity than 15 seconds between Horst and the Nissan test drivers. It is interesting to note that this difference is just about the same difference attributable to UHP+ tires or semi-race tires compared to UHP tires. That allows me to finally bring it full circle and to claim it is almost for sure that a BMW hot shoe has broken the magic 8 minute mark in the M3.

Maybe the guys driving style is better suited to rwd setups. Not everyone can get the best out of an awd even if they are easier to drive, though I bet given time Horst would approach the magic figure. Audi drivers estimated the R8's time to be 7:52 on the ring and Horst is now within 4 seconds of that.

P.S.
Also given the each car is an individual one can expect variations in output and performance up to a degree and given the length of the ring if two GTR lapped Silverstone South circuit (2+miles) and there was found to be a difference of say 0.5s one wouldn't think anything of it, but that would equate to over 3.5 seconds on the ring and know the surface differences compared to Silverstone I wouldn't be surprised to see 5 seconds.

See my point.

Daan

Bericht door Daan » 12 okt 2008, 17:17

Voor wat betreft die rode zin, ik denk dat een AWD setup zoals die in de GT-R (maar ook in b.v. een moderne EVO) juist de voordelen van RWD met AWD combineert. De vermogens distributie tussen tussen de aangedreven wielen onderling, wordt altijd zo verdeeld dat de auto met maximale snelheid door een bocht kan. Dit in tegenstelling tot het conventionele permanente AWD of het veilige AWD (VAG?). Dit is het grote verschil tussen AWD op een auto toepassen voor de veiligheid en/of onverhard terrein, of het toepassen omdat dit overall tot de snelste rondetijd leidt.

Daan...

Robin

Bericht door Robin » 12 okt 2008, 19:28

Die beleving zou kunnen....

Maar waarom is een RWD 997 GT2 dan toch 10 seconden sneller dan de sportieve AWD 997Turbo op de NS en élke kar genoemd in de EVO test heeft géén awd...

Dat hele awd op de Ring zie IK niet als weldoener, vooral niet met 1700KG, want kijk naar de R8 die bij Horst 8:04 deed(kon sneller hoor) en de e92 M3 8:05(kon ook sneller). Waar is dan het zogenaamde voordeel?

Anyway. Leg mij het verschil tussen een 630pk/1350kg downforce besemislickede MC12 en een GTR van 1700kg en 500 en 'n beetje pk uit over 20,8km met beide puike pro drivers en Ringkenners aan boord. 5 secondes kan niet. :hmmm:

De GTR blijft prima, maar Nissan liegt ergens.... :hmmm:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 12 okt 2008, 19:39

Daan schreef:Heb je die Yank ook weer hoor..... :lol:

Chris Harris had natuurlijk ook kunnen zeggen : " Hmm, bloedsnel apparaat die GT-R, maar geef mij maar een lekkere ouderwetse achterwielaandrijver zoals de elfer. Veel meer fun etc.... "

By the way, die Viper ACT is geen 'normale' straatauto meer, maar eerder een competitie auto met straat toelating. Bij die Amerikaanse test waarvan hier ergens een link werd gedumpt, stond vermeld dat Chrysler naast de Viper ook een techneut had meegeleverd. Deze zat gedurende de testdag met laptops te klooien en volgens mij zelfs onderstel settings en banden te wijzigen. Als je dat allemaal moet organiseren om zo'n Datsun eruit te rijden, is het best sneu :wink:

Daan...
Francisco schreef:op welke banden stond die ACR trouwens, en waarom moet je een heel F1 team meezeulen om dat kreng met goed fastoen over de baan te jagen :goodnight:

Hahaha. En jullie denken zeker dat ze met die datsun gewoon naar de ring gereden zijn, rondje gereden hebben wat ook toevallig op 7.29 uit kwam. Daar heeft net zo goed een heel team van engineers de hand in gehad.

Daan

Bericht door Daan » 12 okt 2008, 19:48

Tja, ik ben ook geen expert. :hmmm:

Maar het verschil tussen die elfers, daar kan ik nog redelijk in komen. Kwestie van gewichts- en vermogens voordeel en wellicht ook een voordeel op het gebied van gewichtsverdeling en andere kleine details. De GT2 zal toch wel wat GT3 DNA in zich hebben, terwijl de 997TT tegenwoordig bijna de moderne 928 is qua rij-eigenschappen voor alle dag. Of is de GT2 gewoon een 997TT zonder AWD? Ik denk daarnaast ook dat je de verschillen tussen Porsche AWD en GT-R AWD tekort doet. Ik denk dat de aandrijflijn van de Jap toch iets geavanceerder is qua snelle diffs, Yaw- & G-sensors, software, carbon onderdelen etc. Maar dat is gewoon zooi wat ik uit de boekies haal.

V.w.b. het te kleine verschil tussen de MC12 en de GT-R, geen idee. Wat bij de snelle GT-R tijd (of die nu wel of niet klopt) niet onderschat mag worden, is dat die auto zo'n beetje om testrijder Suzuki heen gebouwd is. Of terwijl, wat hij er mee kan zal bijna niemand kunnen evenaren. Tenzij die andere persoon ook een heel ontwikkeltraject meegelopen heeft, plus wat talent natuurlijk :lol: Ik weet nog goed dat Herr Röhrl na zijn 'record lap' op de NS in de CGT zei, "de auto kan nog wel iets sneller, maar ik durf er niet harder mee te rijden". Misschien dat Suzuki dat met de GT-R wel durft. Er blijven natuurlijk kamikaze genen in die jappen zitten :lol:

Daan...

Daan

Bericht door Daan » 12 okt 2008, 19:49

Hahaha. En jullie denken zeker dat ze met die datsun gewoon naar de ring gereden zijn, rondje gereden hebben wat ook toevallig op 7.29 uit kwam. Daar heeft net zo goed een heel team van engineers de hand in gehad.
Bij de beruchte ring tijd wel. Maar echt niet in de tientallen noemenswaardige andere tests. :wink:

Daan...

Robin

Bericht door Robin » 12 okt 2008, 20:04

Fair enough.

Ik vind dat ten overstaan van de hele wereld(media etc) mijnheer Suzuki 'gewoon'ff weer een 7:29er neer moet zetten in een bij een Nissan dealer weggeplukte stock GTR. Als ie dan 5 seconden trager is die dag/ronde, vergeef ik 'm. Maar 10s of meer en Nissan heeft 't verhaal wat mij berteft verloren...

Daan

Bericht door Daan » 12 okt 2008, 20:50

Helemaal mee eens!

Daan...

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 13 okt 2008, 17:48

Ha, die Drivers;

link naar Top Gear

"Reckon we’ve heard the last of this? Us neither. There’s only one way to settle this.

The Stig.

Enough said."

Nieuwe afleveringen vanaf 2 november; ik voorzie tenminste één leuk item....

Robin

Bericht door Robin » 16 okt 2008, 11:01

:hmmm:
http://www.autocar.co.uk/blogs/anything ... rners.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Tristan

Bericht door Tristan » 16 okt 2008, 11:05

Kortom, ze hebben een stuk van 300 yards niet meegeteld. Tja, dat verklaart een hoop.

Macboy

Bericht door Macboy » 16 okt 2008, 11:36

Ik heb de beelden bekeken. Inderdaad zit er een gat van 4/5 seconden tussen startmoment en stopmoment.

Erg slordig van Nissan. Verklaart echter nog steeds niet het grote verschil.

MX5T

Bericht door MX5T » 16 okt 2008, 12:47

Macboy schreef:Ik heb de beelden bekeken. Inderdaad zit er een gat van 4/5 seconden tussen startmoment en stopmoment.

Erg slordig van Nissan. Verklaart echter nog steeds niet het grote verschil.
En van welke planeet komen jullie ??

Zoals kennelijk niet bekend bij het grote publiek wordt de rondetijd volgens de Sport-Auto track gemeten en dat sluit het T13 stuk uit. Uiteindelijk wordt over 20,600 km gemeten ipv de volle 20,832 km. Dit stamt nog uit de tijd dat de toegang op T13 was (inklusief de kaartverkoop tijdens TF)

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 16 okt 2008, 13:09

lol

Robin

Bericht door Robin » 16 okt 2008, 13:28

En hoe werd de Viper ACR/ZR1 en MC12 cs gemeten dan?

Op de normale manier bij mijn weten :hmmm: dus scheelt 't nog steeds.

Francisco

Bericht door Francisco » 16 okt 2008, 16:19

Ja halo nurburgring tijden 101. :please:

alle sportauto tijden worden zo gemeten en dus doen (eerlijke) fabrikanten het ook zo. Dan heb je een eerlijk vergelijk namelijk.

en nog iets

horst von schoarma rijd 2 rondjes voor de sportauto tijd. niet meer niet minder.

matzumoto kazijama! banzai! testrijder van GT-R 10.000 ofzo. vandaar ook de verschillen.

walter rohl rijd ook sneller in een gt2 dan horst.

Robin

Bericht door Robin » 16 okt 2008, 17:06

zo ver was ik óók al, Frisco :lol:

ErikS

Bericht door ErikS » 17 okt 2008, 20:30

Wat een machine zeg.. tering! :shock:

Herman Gast

Bericht door Herman Gast » 17 okt 2008, 21:04

Robin schreef:Fair enough.

Ik vind dat ten overstaan van de hele wereld(media etc) mijnheer Suzuki 'gewoon'ff weer een 7:29er neer moet zetten in een bij een Nissan dealer weggeplukte stock GTR. Als ie dan 5 seconden trager is die dag/ronde, vergeef ik 'm. Maar 10s of meer en Nissan heeft 't verhaal wat mij berteft verloren...
Sla "CAR and DRIVER" vol.54 OCT 2008 maar eens open op bladzijde 28 :bignews:

Er zijn snelle en langzame versies in omloop. Ruim boven de 500 pk in plaats van de standaard dealer versie met 'maar' 480pk. Laat me raden welke van de 2 gebruikt wordt voor PR doeleinden :hmmm:
Geeft weer wel een goed beeld bij de tune-baarheid van het geheel. Denk niet dat veel mensen de reserves ongebruikt willen laten :D

Stéphane

Bericht door Stéphane » 17 okt 2008, 21:45

Tunebaarheid is nog wel een ding. Mines kon er nog weinig uithalen voor zover te zien:

SteV6

Bericht door SteV6 » 17 okt 2008, 21:50

In de eerste persverslagen en aankondigingen is ook aangegeven dat Nissan het zo moeilijk mogelijk heeft gemaakt om de auto te tunen/upgraden. De kleinste verandering zouden ze kunnen uitlezen en ben je je 3 jaar garantie en 3 jaar gratis onderhoud kwijt. Maar dat laatste zal de eigenaar die gaat tunen worst wezen.

Softwarematig zou het dus wel eens een heidens karwei kunnen zijn om de performance te verbeteren :roll:

SteV6

Plaats reactie