Dure auto zakelijk rijden?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 13 aug 2008, 09:37

luco hornsveld schreef:
SteV6 schreef:Volgens mij zijn dat gewoon autokosten ... dus betalen met de zakelijke rekening en opnemen in de boeken als kosten.

Zou wel heel apart zijn om dat als investering op te voeren, investeringsaftrek genieten en over 3, 5 of 10 jaar af te schrijven :wink:

SteV6
Ligt eraan wat het kost enzo
Ik mag alle kosten/investeringen tot 2500 euro in 1 jaar afschrijven, alles daarboven kan/mag/moet je over enkele jaren afschrijven.
Dat dacht ik ook. Die 2500 euro, is dat een afspraak die jij met de Bd hebt gemaakt? Normaal gesproken ligt de grens toch op 450 euro (voor zelfstandige tenminste).

Als het min of meer normaal onderhoud is, dan zijn dat geen investeringen en hoef je het niet over meerdere jaren af te trekken. Maar hoe zit het met accessoires?

BTW. Waarom zou het fijner zijn om een investering over 3, 5 of 10 jaar af te trekken dan in 1 jaar? Ik zou het liefst de investering aftrekken in het jaar dat ik em doe. Maar ik heb geen BV, ben ZZPer.
Als ik investeringen in hetzelfde jaar kan aftrekken, dan doe ik de uitgave van mijn bruto omzet en dat drukt mijn winst. Oftewel, dan kost het me grofweg de helft.
Als ik over meerdere jaren moet afschrijven, dan kost me dat dit jaar meer: mijn winst is groter en ik betaal meer belasting. Ja, volgend jaar kan ik afschrijven en mijn winst drukken, maar wie weet hoe volgend jaar eruit ziet? Alles wat ik nu meer kan verdienen heb ik toch maar verdiend :-)

Martijn

Bericht door Martijn » 13 aug 2008, 15:48

Panda, laat die kraaltjes en spiegeltjes nou gewoon zitten, blijft een 125i hoeveel van die Halfordstroep je er ook op plakt. Een 135i is wat je écht wil :D

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 13 aug 2008, 16:25

Hehehe. Tja.

JA! :-)

Maar dat worden wel erg veel centjes voor een speledingetje.

Kasteel

Re:

Bericht door Kasteel » 06 sep 2008, 14:02

wooter schreef:De raceauto moet je in een vereniging stoppen waar je BV op kan sponsoren
Wat zijn hier eigenlijk de criteria van, zijn hier wat meer gegevens over te vinden online?

Erik
Auto: BMW ///M

Re: Dure auto zakelijk rijden?

Bericht door Erik » 07 sep 2008, 00:22

ik zit in het zelfde schuitje
had een 3jr oude bak op het oog
een BTW wagen maar ex BTW kwam hij op 30k euro
nieuwwaarde in 2005 84k euro
nu komt het
de bijtelling moet je als dga in mindering brengen op de gemaakte autokosten
want de bijtelling wordt gezien als prive onttrekking
als de bijtelling hoger is dan de gemaakte autokosten zijn je fiscale autokosten dus nihil
dit houdt in dat die wagen van 30k ex BTW die je in 3 jaar afschrijft naar 9k euro restwaarde dus 7k per jaar
heb je nog 8k onderhoud en brandstof (heel ruim genomen) kom je aan 15k
je bijtelling is 25%x84000 = >15k per jaar
dus je onderhoud is niet fiscaal verrekenbaar............

WTF ?????????????????????????????

Indien je niet over die grens gaat wordt de voorbelasting over de bijtelling trouwens naar verhouding gecorrigeerd met 12% (zoiets ik zal dat deel wel verkeerd uitleggen want ik had natuurlijk al afgehaakt toen de deal niet gelijk door kon gaan)
pak aan

NL ondernemersklimaat gecreerd door de overheid ?
dacht het niet
graaien ohne ende

maar goed
we gaan de trucendoos vol open trekken natuurlijk
er bestaat nog zoiets als lenen van de bv
kilometervergoedingen door de zaak
etc etc etc

maar het is best wel puur belachelijk, soort van bescherming van de nieuwe automakt lijkt het wel (zou me niet verbazen ook)

E

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 07 sep 2008, 11:21

Ik ben geen DGA, maar zelfstandige. Dan heb je die regel dat je fiscale bijtelling nooit hoger kan zijn dan je werkelijke autokosten + afschrijving.
Klinkt leuk, maar betekent in de praktijk dat je alle kosten gewoon netto betaald.

Voorbeeld:
Autokosten+afschrijving 10.000 euro/jr. Zakelijke kosten, dus bruto.
Dure auto, zeg fiscale bijtelling 15.000 euro. Wordt dus gemaximaliseerd op 10.000 euro.

Als ik de bedragen grofweg door de helft deel (52% belasting), dan heb ik ongeveer 5000 euro netto aan autokosten en 5000 euro netto aan bijtelling.
Dus betaal je nog alles privé.

Ok, dit is een kort door de bocht berekening, maar het scheelt dus een paar honderd euro op jaarbasis de ene of de andere kant op.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 07 sep 2008, 11:47

kosten voor onderhoud zijn voor de zaak dus je bijtelling is 10.000 euro netto grofweg 5000 euro..
Volgensmij een kleine rekenfout.. ?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 07 sep 2008, 11:56

Daarom is het dus onhandig om als DGA een 2 hands auto te kopen die een hoge aanschafprijs had in het verleden.

Zakelijk rijden; nieuw, ja met bijtelling, maar ook met een forse afschrijving, dan wordt het plaatje al anders.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 07 sep 2008, 12:06

en de brandstofkosten zijn toch ook gewoon voor de zaak. als je prive veel rijdt scheelt dat toch echt wel?

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 08 sep 2008, 16:00

Jelmer850i schreef:en de brandstofkosten zijn toch ook gewoon voor de zaak. als je prive veel rijdt scheelt dat toch echt wel?
Maar die brandstofkosten zijn onkosten en gaan dus af van je winst, dus je houdt er ook minder aan over.
Stel dat je 52% belasting betaald, dan kosten die brandstofkosten je netto de helft. Maar je betaalt wél weer fiscale bijtelling.

Zoals ik al zei: als zelfstandige is je fiscale bijtelling gemaximeerd op het bedrag aan autokosten+afschrijving.
Dus je kan wel degelijk een heel dure auto rijden, dan is je bijtelling hoogstens gelijk aan je autokosten+afschrijving, maar dat komt er in de praktijk (als je in de 52%-schaal zit) op neer dat je de autokosten+afschrijving gewoon netto kwijt bent. Dus had je net zo goed privé kunnen rijden.

Is een kort door de bocht-berekening, dus zal misschien een paar 100 euro de ene of de andere kant op schelen. Maar veel verschil zit er niet in.
Misschien is het veel anders als je max 42% of minder betaalt.

En als je geen privé-km maakt dan is een auto vd zaak wel weer veel interessanter, maar dan is een echt leuke auto weer zonde van het geld.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 08 sep 2008, 17:58

wat ik dan wel weer flauw vindt is dat je een hogere hypotheek kan krijgen zonder auto van de zaak omdat je dan meer winst maakt.
terwijl je dezelfde kosten hebt terwijl het dan van je prive rekening af gaat...
Gewoon een verschuiving..

RutgerK

Bericht door RutgerK » 08 sep 2008, 18:21

Ik snap de maximering van de fiscale bijtelling nog steeds niet. Hoe bepaal ik de afschrijvingskosten van de auto die ik lease? De leasemaatschappij houdt de boekwaarde van de auto sowieso de eerste 2,5 jaar hoger dan de marktwaarde, dus bepaling van de afschrijving wordt toch subjectief.

Jelmer, als je de auto moet bijtellen gaat de bedrag voor fiscale bijtelling toch tellen als netto salaris waarover inkomensbelasting moet worden betaald. Heft dat elkaar dan weer niet op?

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 08 sep 2008, 18:27

Bij een eenmanszaak niet...
De autokosten gaan simpelweg van de winst af, en je betaalt vervolgens ook nog eens bijtelling.

Kortom voorbeeld:

Waade auto: 40.000 euro
Inkomen/winst: 100.000 euro
Autokosten incl. afschrijving de hele reutemeteut: 20.000 euro

je belastbare inkomen is: 100.000 euro + 25% van de 40.000 euro => 110.000 euro

Alle kosten zijn voor de zaak, maar zou je het omdraaien, dus prive een auto rijden:

Inkomen: 120.000 euro zonder bijtelling...

peer

Re: Re:

Bericht door peer » 08 sep 2008, 18:55

Kasteel schreef:
wooter schreef:De raceauto moet je in een vereniging stoppen waar je BV op kan sponsoren
Wat zijn hier eigenlijk de criteria van, zijn hier wat meer gegevens over te vinden online?

Je hoeft de auto niet onder een vereniging te laten vallen.

Volgens mijn financieel adviseur moet je gewoon niet alles van je raceauto laten sponsoren door je eigen zaak. De kosten moeten opwegen tegen het verwachte resultaat (gegenereerde omzet).
Zelf heb ik een ambulance gekocht op naam van de zaak en koop de banden op naam van de zaak. Op de auto komt nog een grote sticker en de ambulance is beschilderd met het logo en de naam van het bedrijf. Dit zou voldoende moeten zijn, maar er zijn geen strakke richtlijnen voor.

Hier is een mooi stukje geschreven.
http://www.cropgroep.nl/templates/mercu ... euws&id=56

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 08 sep 2008, 20:29

Jelmer850i schreef:Bij een eenmanszaak niet...
De autokosten gaan simpelweg van de winst af, en je betaalt vervolgens ook nog eens bijtelling.

Kortom voorbeeld:

Waade auto: 40.000 euro
Inkomen/winst: 100.000 euro
Autokosten incl. afschrijving de hele reutemeteut: 20.000 euro

je belastbare inkomen is: 100.000 euro + 25% van de 40.000 euro => 110.000 euro
Je netto inkomen is dus:
Belasting over 110.000 euro: ca. 40.000 euro
Netto inkomen: 100.000 - 40.000 euro = 60.000 euro
Jelmer850i schreef: Alle kosten zijn voor de zaak, maar zou je het omdraaien, dus prive een auto rijden:

Inkomen: 120.000 euro zonder bijtelling...
En in dit geval is je inkomen:
Belasting over 120.000 euro: ca. 45.000 euro
Netto inkomen: 120.000 - 45.000 euro = 75.000 euro
Minus autokosten: 75.000 euro - 20.000 euro = 55.000 euro

Heeeeee.......
Vergis ik me nou al die tijd?

*Start spreadsheet op en bladert autobrochures door*

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 08 sep 2008, 20:31

RutgerK schreef:Ik snap de maximering van de fiscale bijtelling nog steeds niet. Hoe bepaal ik de afschrijvingskosten van de auto die ik lease? De leasemaatschappij houdt de boekwaarde van de auto sowieso de eerste 2,5 jaar hoger dan de marktwaarde, dus bepaling van de afschrijving wordt toch subjectief.

Jelmer, als je de auto moet bijtellen gaat de bedrag voor fiscale bijtelling toch tellen als netto salaris waarover inkomensbelasting moet worden betaald. Heft dat elkaar dan weer niet op?
Bij een leaseauto zijn de autokosten gelijk aan die van je leasebedrag. Dan hoef je niet ook nog eens rekening te houden met afschrijving dat doet de leasemij voor je.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 08 sep 2008, 22:21

Ooooookeeee.

Heb even wat berekeningetjes gemaakt.
Hoe hoger de autokosten, hoe voordeliger het is om zakelijk te rijden.

Als je autokosten gelijk zijn aan je fiscale bijtelling, dan maakt het niks uit.
Als je autokosten hoger worden dan je fiscale bijtelling, dan is zakelijk rijden goedkoper.

Voorbeeld van hierboven (omzet 120.000 euro), netto inkomen:
Auto 10k kosten zakelijk: 67258
Auto 10k kosten privé: 67258
Auto 40k, kosten 20k zakelijk: 61938
Auto 40k, kosten 20k privé: 57258 -> = -4680 euro!
Auto 60k, kosten 20k zakelijk: 59598
Auto 60k, kosten 20k privé: 57258 -> = -2340 euro
Auto 40k, 30k kosten zakelijk: 56618
Auto 40k, 30k kosten privé: 47258 -> = - 9360 euro!

En als je autokosten voor een groot deel uit afschrijving bestaan, dan wordt het al heel gauw aantrekkelijk om zakelijk te rijden.
Afschrijving is nl. een reservering en dus geen reeele kosten.

* Snelt naar dealer *

Disclaimer: Ik ben maar een goedbedoelende amateur, bovenstaande berekening kan incorrect zijn!

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 sep 2008, 22:27

En als je autokosten voor een groot deel uit afschrijving bestaan, dan wordt het al heel gauw aantrekkelijk om zakelijk te rijden.
Afschrijving is nl. een reservering en dus geen reeele kosten.

Zie mijn post van 7 september............................................ :mrgreen:

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 09 sep 2008, 10:20

Romo, ik snap nog niet waarom een nieuwe auto dan beter is dan een jonge tweedehands?

romo

Bericht door romo » 09 sep 2008, 10:59

Panda de Beer schreef:Romo, ik snap nog niet waarom een nieuwe auto dan beter is dan een jonge tweedehands?
Zolals ik het begrepen heb; puur een afschrijvings verhaal, bij een nieuwe ligt dat hoger.......................
Laatst gewijzigd door romo op 09 sep 2008, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 09 sep 2008, 12:09

Dat betekent dat je relatieve voordeel wel groter is, maar ook je absolute kosten.

Kasteel

Re: Re:

Bericht door Kasteel » 09 sep 2008, 19:00

peer schreef:
Kasteel schreef:

Je hoeft de auto niet onder een vereniging te laten vallen.

Volgens mijn financieel adviseur moet je gewoon niet alles van je raceauto laten sponsoren door je eigen zaak. De kosten moeten opwegen tegen het verwachte resultaat (gegenereerde omzet).
Zelf heb ik een ambulance gekocht op naam van de zaak en koop de banden op naam van de zaak. Op de auto komt nog een grote sticker en de ambulance is beschilderd met het logo en de naam van het bedrijf. Dit zou voldoende moeten zijn, maar er zijn geen strakke richtlijnen voor.

Hier is een mooi stukje geschreven.
http://www.cropgroep.nl/templates/mercu ... euws&id=56
Het is dus idd zo vaag als ik dacht, eerdaags misschien maar eens wat meer in gaan verdiepen :).

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 10 sep 2008, 09:08

Ik dacht er nog eens over na en eigenlijk is de vuistregel simpel:

Als je autokosten hoger zijn dan je fiscale bijtelling, dan is het voordeliger om zakelijk te rijden.

'Duh' dus eigenlijk :oops:
Dit ontging me, omdat ik verwacht zo weinig kosten te maken, dan die lager dan of gelijk zijn aan de verwachte fiscale bijtelling.

Met deze vuistregel kan je ook 'verklaren' waarom het relatief onvoordeliger is om tweedehands te rijden: je fiscale bijtelling is hoog, maar je autokosten juist lager.

Aan de andere kant: een auto van 60k nieuwwaarde heeft een fiscale bijtelling van 15.000 euro. Maar als je werkelijke autokosten minder zijn betaal je ook minder fiscale bijtelling en dus is het net zo duur als wanneer je privé reed. Als je zelfstandige bent.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 10 sep 2008, 09:12

Nou, dit topic is met de km heffing in het vooruitzicht ineens veel minder actueel geworden. Als dat doorgaat komt hier een (motor)scooter voor woon/werk verkeer. :roll: :) :|

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 10 sep 2008, 09:24

Tja, het is een keuze. Goedkoop een mooie auto rijden kan in NL niet, daar heeft de linkse nivelleringsbrigade wel voor gezorgd. Dus je zal altijd moeten bloeden.

Wat ik me afvraag is wat ze met de fiscale bijtelling gaan doen. Als de catalogusprijzen van auto's dalen vanwege de afschaffing van de BPM, dan dalen de inkomsten van de overheid uit de fiscale bijtelling ook. Wat doen ze dan? De fiscale bijtelling verhogen? Of wordt dat al gecompenseerd door de kilometerheffing?

Plaats reactie