Dure auto zakelijk rijden?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Dure auto zakelijk rijden?

Bericht door Wouter81 » 10 aug 2008, 22:25

Even een vraag wat me bezighoudt. Is nu nog niet aan de orde maar zat vanmiddag eens wat te brainstormen. Rij nu een vrij goedkope auto zakelijk (19.000 euro cataloguswaarde) en hou geen km-administratie bij, rij ook alles privé met deze auto. Betaal dus volledige bijtelling, maar dat valt wel mee bij deze auto. Ik moet nog 2 jaar in deze rijden, dan kan er weer wat anders komen.

Zit te denken om hierna een gebruikte auto te kopen. Vind de afschrijving op nieuwe auto's niet zo leuk zeg maar (beetje zonde geld) dus rij liever voor hetzelfde geld een jong gebruikte occassion met bijvoorbeeld nog een jaar garantie erop. Of ik nou een nieuwe auto rij of 1 met bijv. 60/70k op de klok maakt me niet eens zoveel uit, als de auto verder goed is. Rij bijv. veel liever in een jonggebruikte Golf V GTI dan in een nieuwe Fiat Bravo, om maar wat te noemen.

Stel, ik zou hierna een E46 M3 kopen, altijd toch 1 van mijn droomauto's geweest. Inmiddels behoorlijk betaalbaar (je ziet ze al voor onder de 30k euro) maar wat je altijd nekt is de bijtelling. Heb uiteraard geen trek om 25% bijtelling te betalen over een auto met een cataloguswaarde van destijds 80.000 euro. Als de bijtelling nou over de dagwaarde ging, dan was het uiteraard een ander verhaal. Of neem een 135i, errug leuk en over 2 jaar vast voor zo'n 30/35k te koop maar dan betaal je dus weer bijtelling over 55k, vind ik nogal een verschil.

Ik wil eigenlijk principieel geen bijtelling betalen voor een auto die ik nooit nieuw heb gereden. Op deze manier is het dus totaal niet aantrekkelijk om een occassion zakelijk in te zetten, vanwege die bijtelling. Eigenlijk is het zo oneerlijk als wat, maar ja.

Een andere optie is privé een auto rijden en de kilometers aan de zaak te declareren. Maar ja, dat schiet met 19 cent de km ook niet op natuurlijk, tenminste niet als je een M3 rijdt. Bovendien, hoe financier je het ding uit de zaak zonder dat de fiscus je daar weer op aanpakt?

Komt er dus op neer: hoe kun je een leuke occassion rijden (die ooit veel meer geld kostte dan tegenwoordig) zonder dat de fiscus je uitkleed? :?:

Hoe doen de mensen hier het, met dure zakelijke auto's? Gewoon toch maar bukken voor Wouter Bos of zijn er andere constructies te bedenken die ik niet weet?

Wellicht een topic tegen beter weten in :) maar ik ben benieuwd.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 aug 2008, 22:28

Wouter, je bent toch eigen ondernemer? (eenmanszaak of VOF?)

Luco

Bericht door Luco » 10 aug 2008, 22:29

Dure auto nemen van 15 jaar of ouder, dan betaal je bijtelling naar dagwaarde.
Als je twee dezelfde neemt, 1 prive en 1 zakelijk dan heb je geen bijtelling en kan je maar raak rommelen met de kosten van de priveauto :D :D :D
Maar de fiscus ook niet dom, als de onderhoudskosten dan hoger zijn dan de bijtelling gaan ze dacht ik ook vervelend doen.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 10 aug 2008, 22:30

Maurice Graber schreef:Wouter, je bent toch eigen ondernemer? (eenmanszaak of VOF?)
Ondernemer ja. Nu nog een VOF maar later dit jaar nog BV. Weet al waar je naartoe wilt (werkelijke kosten ipv. cataloguswaarde). :) Zal dan bij mij niet meer opgaan lijkt me.

Dat van 15 jaar was inderdaad ook bij me bekend Luco, maar ja... zie mezelf niet in een E36 rijden. :wink: Wil wel een beetje een recente auto.

Sjoemelen kan altijd maar ze controleren volgens mij steeds strenger, moet wel een beetje legaal dus. Heb geen zin om bij elk ritje naar de bouwmarkt rond te moeten spieden naar kenteken-noterende fiscus-NSB'ers in het struikgewas. :wink:
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 10 aug 2008, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 aug 2008, 22:33

Haha helaas, ja daar wilde ik idd heen :)

RVV

Bericht door RVV » 10 aug 2008, 23:05

Een andere optie is privé een auto rijden en de kilometers aan de zaak te declareren. Maar ja, dat schiet met 19 cent de km ook niet op natuurlijk, tenminste niet als je een M3 rijdt. Bovendien, hoe financier je het ding uit de zaak zonder dat de fiscus je daar weer op aanpakt?
Hoezo waar moet de fiscus je dan op aanpakken ? Gewoon lenen van je BV en netjes rente betalen aan de BV (kan op papier) en de fiscus maakt zich nergens druk over hoor.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 10 aug 2008, 23:09

Okee, dat het zo 'simpel' was wist ik niet Rico.

Maar dan nog, dan zou iedere ondernemer het toch zo doen, om aan de bijtelling te ontkomen? :?: Dit is dan toch altijd goedkoper dan bijtelling betalen? Of vergeet ik dan iets?

RVV

Bericht door RVV » 10 aug 2008, 23:18

Wouter81 schreef:Okee, dat het zo 'simpel' was wist ik niet Rico.

Maar dan nog, dan zou iedere ondernemer het toch zo doen, om aan de bijtelling te ontkomen? :?: Dit is dan toch altijd goedkoper dan bijtelling betalen? Of vergeet ik dan iets?
Je kunt natuurlijk alleen maar die 19 cent dclareren, niet je overige autokosten of je afschrijving natuurlijk.

Je zou met het geleende geld ook een deel van de running cost kunnen betalen.

Je leent 35000 euro van je BV, voor 25000 euro koop je een auto en 10000 euro hou je achter de hand om de auto kosten te betalen. Je zou de 19 cent declaratie de kilometer op papier als aflossing kunnen gebruiken voor de schuld aan de BV. Stel je rijd 30000 km per jaar a 0.19 cent = 5700 euro wat je onbelast tegoed krijgt van je BV. Dit geld betaal je jezelf niet uit maar los je op papier je schuld mee af aan de BV.

Uiteraard moet er prive nog steeds geld bij, want autorijden is een dure hobby. Maar op deze manier is het wel te doen om in een leuke auto te rijden zonder dikke bijtelling elke maand.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 aug 2008, 07:35

Ik heb het hele verhaal onlangs nog weer besproken met mijn accountant en boekhouder ( jawel, het hele team had ik gemobiliseerd :lol: )

Het is een duidelijk verhaal; wil je een dure nieuwe auto rijden dan moet je dat altijd zakelijk doen, dit ondanks de bijtelling. Mede gezien de afschrijving, onderhoud, benzine kosten etc die allemaal ten laste van de onderneming gaan.
Persoonlijk vind ik het nog steeds een ordinaire vorm van diefstal, ik heb de auto reeds betaald uit mijn zuur verdiende en gespaarde geld, er is ook belasting over betaald, krijg je nog eens een keer 25% bijtelling.......
Ik heb de laatste tijd veel in dubio gestaan, ik doe het niet, ik doe het wel...............ik ben er nog niet uit..........................

Prive kan dit dus niet, behoudens de 19 eurocent/km.

Blijft alleen de vraag of je het er voor over hebt, en kan je na 2,5 jaar weer een nieuwe aanschaffen? Want dat is zo het meest gunstig heb ik begrepen, correct me if I`m wrong................

wooter

Bericht door wooter » 11 aug 2008, 09:08

Wouter,

Met je accountant bespreken. Die kan voor je inschatten en berekenen wat het voordeligste zou uitkomen. Als je een goeie hebt, kan ie je perfect uit de doeken doen wat je lasten gaan zijn in alle scenario's.

Daniel

Bericht door Daniel » 11 aug 2008, 09:51

Auto's met een hoge cataloguswaarde moet je zakelijk kopen als ze nieuw zijn, en privé als ze gebruikt zijn. Je bent echt een dief van je eigen portemonnee als je belasting gaat betalen over waarde die de auto niet meer heeft (nl. het verschil tussen nieuwwaarde en aanschafwaarde). Hoe groter de afschrijving, hoe groter het verschil.

Voor het naar privé-vermogen halen van geld uit de onderneming zijn verschillende constructies denkbaar, bijvoorbeeld in de vorm van dividend (25% belasting), loon (min. 42% belasting maar gaat ten laste van de winst waardoor je over dat bedrag vennootschapsbelasting kunt besparen) of in de vorm van een lening. De laatste constructie is meestal het gunstigst, zeker als je zoals hierboven al aangegeven een kilometervergoeding kunt claimen bij de BV die je kunt uitruilen tegen de rente en aflossing op de lening.

Overigens ga ik er hierbij van uit dat het een BV betreft, bij eenmanszaken en VOF-constructies is er een minder strikte scheiding tussen prive en zakelijk vermogen, bovendien heb ik daar geen ervaring mee.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 aug 2008, 09:58

Ik kan het ook prive betalen, naar ik begrepen heb van mijn accountant. Toch geeft hij aan dat het niet slim is dit zo te doen; duur en nieuw; zakelijk............................( ondanks de bijtelling) ( maar blijft een klote gevoel)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 11 aug 2008, 12:39

Rico v Velzen schreef:
Hoezo waar moet de fiscus je dan op aanpakken ? Gewoon lenen van je BV en netjes rente betalen aan de BV (kan op papier) en de fiscus maakt zich nergens druk over hoor.
Over 35.000 euro betaal je per jaar met 5% rente al 1750 euro rente!!
Dan moet je nog gaan afbetalen.
Volgensmij kan dat nooit uit. Als je nagaat dat je bij een dik salaris over een relatief dikke 1 serie zo'n 400 euro tot 500 euro bijtelling kwijt bent, netto.

Als je hem prive financiert met een lening vanuit je zaak ben je denk ik dom bezig. Je hebt nog onderhoud, weggenbelasting, verzekering, afschrijving, en benzine wat je nooit allemaal kan betalen met die lullige 19 cent. Dat ben je voor de brandstof alleen al kwijt.

Gewoon zakelijk rijden.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 11 aug 2008, 12:45

Wilde net een verhaaltje tikken...

Daniel jij was me voor! 8)

Zo zit het niet anders. Niet slim als je een gebruikte auto van 4/5 jaar oud koopt die nieuw 80K euro was op de zaak dan gewoon prive.

De gemiddelde accoutant heeft geen verstand van auto's!!!! Marge / BTW snappen ze al vaak niet. Als je zakelijk koopt kun je ook marge auto aanschaffen mits de prijs lager is dan die van ee BTW auto minus de 19% en daarna kan het gewoon weer een BTW worden!

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 11 aug 2008, 13:05

duifjes.com schreef:Als je zakelijk koopt kun je ook marge auto aanschaffen mits de prijs lager is dan die van ee BTW auto minus de 19% en daarna kan het gewoon weer een BTW worden!
Wat bedoel je hiermee?

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 11 aug 2008, 13:17

Simpel niet koppend (over de BPM wordt nl. geen BTW geheft) voorbeeld, maar het gaat om het ide:

Als een auto 100.000 euro kost en marge is (dus zonder BTW)
Kan je die wagen zakelijk kopen.
Als je deze zakelijk weer wil verkopen kan je hem voor 119.000 euro verkopen met BTW. Niet echt aantrekkelijk dus..

Kortom als bedrijf zijnde kan je de BTW terug vorderen.
Dus koop je een auto van 119.000 euro dan krijg je 19.000 euro BTW terug (totdat je hem weer verkoopt).

Zakelijk gezien is een wagen van 100.000 euro Marge gelijk aan een auto van 119.000 euro met BTW.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 11 aug 2008, 13:21

Ah, duidelijk, bedankt!

Daniel

Bericht door Daniel » 11 aug 2008, 13:45

Jelmer850i schreef: Over 35.000 euro betaal je per jaar met 5% rente al 1750 euro rente!!
Dan moet je nog gaan afbetalen.
Volgens mij kan dat nooit uit. Als je nagaat dat je bij een dik salaris over een relatief dikke 1 serie zo'n 400 euro tot 500 euro bijtelling kwijt bent, netto.

Als je hem prive financiert met een lening vanuit je zaak ben je denk ik dom bezig. Je hebt nog onderhoud, weggenbelasting, verzekering, afschrijving, en benzine wat je nooit allemaal kan betalen met die lullige 19 cent. Dat ben je voor de brandstof alleen al kwijt.

Gewoon zakelijk rijden.
Wie zei dat autorijden gratis kon zijn?
Bij zoiets als de 1-serie die je aanhaalt is het verschil inderdaad niet zo groot, omdat dat een relatief laag geprijsde auto is waarbij het verschil tussen nieuwwaarde en occassionprijs in absolute zin niet zo groot is. De pijn in de bijtelling is dan ook een stuk geringer.

Maar bekijk het eens met bijvoorbeeld een dikke 7-serie, nieuwwaarde 140.000 euro maar nu als occasion nog 50.000 euro. Dan is de bijtelling eventjes 1500 euro per maand, netto (uitgaande van 52%-tarief). Uit die 18.000 per jaar euro moet je gemakkelijk alle running costs en vaste lasten kunnen financieren. Betaal 10k per jaar af, dan jou je nog 8k per jaar over voor de rest. De brandstof kan uit de 19 cent die je van je bedrijf mag krijgen, en je maakt mij niet wijs dat je een bijna 700 euro per maand opmaakt aan verzekering, belasting en onderhoud. En de restwaarde van het voertuig over een paar jaar is ook voor jezelf in plaats van voor je bedrijf.
En zelfs al zou dat zo zijn: die kosten heb je ook allemaal in de BV, 't is niet dat kosten door de BV gemaakt geen pijn doen - alleen minder.

romo

Bericht door romo » 11 aug 2008, 13:49

Ik zit in een bedrijfstak waar ik niet BTW plichtig ben, die kan ik dus ook niet terugvorderen.............................

Stel ik koop die M3 zakelijk zeg voor €125K, dan wordt het er al helemaal niet beter op toch?

RVV

Bericht door RVV » 11 aug 2008, 13:55

Jelmer, Wouter heeft in zijn eerste post over een e46 M3! Die had wel een andere nieuwprijs en bijtelling over de nieuwwaarde dan een 1 serie van 40000 euro.

En Wouter geeft expleciet aan dat hij geen bijtelling wil betalen over een auto met een hoge nieuwprijs.

Een e46 M3 koop je nu wel voor 30000 euro. Maar nieuw koste die 90000/100000 euro.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 11 aug 2008, 15:44

Klopt, echter zegt mijn boekhouder altijd dat zakelijk rijden altijd goedkoper is dan prive rijden:

o.a., quoteje van Wouter: "Weet al waar je naartoe wilt (werkelijke kosten ipv. cataloguswaarde). "

Reken daarbij ook nog eens dat je de wagen aanschaft van een vermogen waar je al >40% belasting over hebt betaald!

Maar goed, handigste stap is bespreken met je accountant die kunnen het beter beoordelen dan wij :D

RVV

Bericht door RVV » 11 aug 2008, 18:13

Jelmer ik zeg ook niet dat het de verstandigste oplossing is. Maar als je een M3 wilt rijden wel een alternatief. 1200 euro bijtelling betalen elke maand over een auto die nog maar 30000 euro waard is, is per definitie niet slim. Na 4 jaar rijden heb je alleen aan bijtelling al bijna 60000 euro betaald.

SteV6

Bericht door SteV6 » 11 aug 2008, 18:40

Het blijft een kwestie van rekenen. Zelf even alle cijfertjes erbij pakken en uitrekenen of zakelijk voordeliger is ... vergeet namelijk de valkuil van bijtelling versus (boekhoudkundige) afschrijving (en dus boekwinst aan het einde van de rit) niet mee te nemen in je overweging. Er zijn namelijk niet zomaar simpele stelregeltjes op te stellen. Teveel variabelen.

Ik heb zelf de instelling dat als ik de kosten al kan maken voordat ik met de fiscus moet afrekenen ik dat zeker niet zal laten. Laat Woutertje B. maar lekker meebetalen ;)

SteV6

Luco

Bericht door Luco » 11 aug 2008, 18:45

Waarom geen oude "dikke" bak van 15 jaar op de zaak zetten.
Deze helemaal laten restaureren op kosten van de zaak.
Dikke motor erin op kosten van de zaak.

En dan lekker afrekenen (bijtelling) naar economische dagwaarde met de fiscus :D :D :D :D

SteV6

Bericht door SteV6 » 11 aug 2008, 18:55

luco hornsveld schreef:Waarom geen oude "dikke" bak van 15 jaar op de zaak zetten.
Deze helemaal laten restaureren op kosten van de zaak.
Dat idee spookt steeds vaker door mijn hoofd. 15 jaar oude (super)sportwagen kopen, restaureren en een tijdje zakelijk rijden.

Omzeil je een fikse bijtelling en ontloop je de slurptax enz. enz.

SteV6

(Gezien de milieumaatregelen en heffingen van de laatste tijd dus de meest onbegrijpelijke maatregel van deze regering. Maar wel eentje om eventueel goed gebruik van te maken)

Plaats reactie