Zit te denken om hierna een gebruikte auto te kopen. Vind de afschrijving op nieuwe auto's niet zo leuk zeg maar (beetje zonde geld) dus rij liever voor hetzelfde geld een jong gebruikte occassion met bijvoorbeeld nog een jaar garantie erop. Of ik nou een nieuwe auto rij of 1 met bijv. 60/70k op de klok maakt me niet eens zoveel uit, als de auto verder goed is. Rij bijv. veel liever in een jonggebruikte Golf V GTI dan in een nieuwe Fiat Bravo, om maar wat te noemen.
Stel, ik zou hierna een E46 M3 kopen, altijd toch 1 van mijn droomauto's geweest. Inmiddels behoorlijk betaalbaar (je ziet ze al voor onder de 30k euro) maar wat je altijd nekt is de bijtelling. Heb uiteraard geen trek om 25% bijtelling te betalen over een auto met een cataloguswaarde van destijds 80.000 euro. Als de bijtelling nou over de dagwaarde ging, dan was het uiteraard een ander verhaal. Of neem een 135i, errug leuk en over 2 jaar vast voor zo'n 30/35k te koop maar dan betaal je dus weer bijtelling over 55k, vind ik nogal een verschil.
Ik wil eigenlijk principieel geen bijtelling betalen voor een auto die ik nooit nieuw heb gereden. Op deze manier is het dus totaal niet aantrekkelijk om een occassion zakelijk in te zetten, vanwege die bijtelling. Eigenlijk is het zo oneerlijk als wat, maar ja.
Een andere optie is privé een auto rijden en de kilometers aan de zaak te declareren. Maar ja, dat schiet met 19 cent de km ook niet op natuurlijk, tenminste niet als je een M3 rijdt. Bovendien, hoe financier je het ding uit de zaak zonder dat de fiscus je daar weer op aanpakt?
Komt er dus op neer: hoe kun je een leuke occassion rijden (die ooit veel meer geld kostte dan tegenwoordig) zonder dat de fiscus je uitkleed?

Hoe doen de mensen hier het, met dure zakelijke auto's? Gewoon toch maar bukken voor Wouter Bos of zijn er andere constructies te bedenken die ik niet weet?
Wellicht een topic tegen beter weten in