ALMS RACER, BMWs (LEMANS) GTR 2008

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 07 feb 2008, 21:35

Bert ///M3 schreef:S65 is het basisblok wat in de gewone M3 ligt. P65 is de racemotor. Misschien dat ze hetzelfde onderblok delen maar dan houd het vaak wel op. ECU is geavanceerder, betere en lichtere, internals, drysumping enz enz. Het is niet even andere software schrijven en we hebben ook 485 PK.

Beetje ala een M42 in een 318iS met 140 PK en een S42 in een BMW toerwagen met 300+ PK. Blokken van de zelfde basis maar toch een hele andere orde.
Akkoord, maar het spreekt toch voor zich dat het eea aangepast wordt, daarmee wordt wel inzichtelijk wat de potentie van het (basis)blok is......

Bij een eventuele E92 CSL zal het niet anders zijn....................................

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 08 feb 2008, 11:28

Bert ///M3 schreef:Blokken van de zelfde basis maar toch een hele andere orde.
Het hoeft ook ietsje minder lang heel te blijven. :D

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 08 feb 2008, 22:09

wat een superbrute bak zeg

en maar 1150kg! dat biedt perspectieven voor een M3 EVO met wat lichtgewicht onderdelen om ze te homologeren voor een dergelijke serie

alhoewel, dat hoeft blijkbaar tegenwoordig niet meer in tegenstelling tot the good old days van de jaren 80 toen we lekker elk jaar een nieuwe 500+ stuks M3 homologatie run hadden [1987 EVO, 1988 EVO 2, 1989 Cecotto/Ravaglia, 1990 Sport EVO] om ze snel te houden in het DTM etc.

frank

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 10 feb 2008, 10:58

Ontzettend gave bak.
En wat ik wel een leuk detail vind, David Letterman is mede-eigenaar. Vink leuk.. :)

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 14 feb 2008, 20:22

Dutch schreef:
Michel Pol schreef:Toch blijft het gek dat ze ALMS qua regels niet gelijk laat zijn, dat is voor de fabrikanten toch het meest wenselijk!
Is ook raar, maar daar heeft IMSA (die de regels van de ALMS bepaalt) al jaren heel eigen ideeën over in vergelijking met de ACO. Met de prototypes precies hetzelfde: het verschil tussen LMP1 en LMP2 is in de ALMS net even anders dan op Le Mans en voor de LMS. Verbaast me niks dat Audi dit jaar naar Europa komt en daar zelfs de nadruk op lijkt te leggen, want in Amerika worden ze veel te veel bedreigd door de Porsches en Acura's uit de LMP2-klasse (die daar volgens Audi met hoogst professionele teams en auto's misbruik maken van de vrijheid voor de 'amateurklasse' LMP2). In Europa is dat beter geregeld. (Hier zijn de races ook langer, wat natuurlijk in het voordeel is van de diesels.)
Zag net een quote van de ALMS-baas Scott Atherton. Volgens hem moet de ALMS noodgedwongen zijn regels aanpassen omdat de ALMS-velden gewoon te klein zijn in vergelijking met de LMS.

Als ze bijvoorbeeld de ACO zouden volgen en de LMP2-auto's dezelfde handicap geven als in Europa (om ervoor te zorgen de LMP1 de belangrijkste klasse blijft), dan verdwijnt de spanning volledig uit de ALMS. De LMP1-klasse in Europa bulkt van de gelijkwaardige auto's, in de ALMS heb je alleen Audi en een paar veldvullers. Dus zou Audi onbedreigd alle races winnen. Nu moeten ze tenminste nog de strijd aangaan met de Porsches en Acura's in de LMP2-klasse, die daar nog volledig mogen profiteren van het oorspronkelijke gewichtsvoordeel.

In de LMS en op Le Mans mag dat niet meer, dus je hoeft niet te verwachten dat Verstappen vooraan meerijdt met z'n Porsche. Die gaat gewoon onzichtbaar voor klasseoverwinningen, terwijl Audi, Peugeot en de Lola-Aston Martin het vooraan uitvechten om de echte ereplaatsen.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 14 jul 2008, 18:02


Robin
Berichten: 55112
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 14 jul 2008, 18:20

mooi, valt me niks tegen qua looks, minder TF&TF zegmaar.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 14 jul 2008, 18:34

Fraai filmpje en absoluut een aanwinst voor de ALMS :). Weet iemand of deze dan ook naar Le Mans gaat komen of zit dit nog niet de planning?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 14 jul 2008, 20:01

hij lijkt wel AM lang, maar wel een super mooie wideversion :twisted:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 14 jul 2008, 20:31

Joop schreef:Had 'm nog niet gezien, maar dit wordt wel weer wat in dat ALMS kampioenschap. Laat die Corvettes maar stof happen.
Sweet dreams boy..... :mrgreen: :wink:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 14 jul 2008, 21:43

HANZ06 schreef:
Joop schreef:Had 'm nog niet gezien, maar dit wordt wel weer wat in dat ALMS kampioenschap. Laat die Corvettes maar stof happen.
Sweet dreams boy..... :mrgreen: :wink:
Als die corvettes net zo rap zijn als jij toehapt, dan hebben we niets te vrezen.... :D :wink:

De Vettes zijn wel de 'cars to beat' ook voor BMW.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 14 jul 2008, 21:52

Joop schreef:
HANZ06 schreef:
Joop schreef:Had 'm nog niet gezien, maar dit wordt wel weer wat in dat ALMS kampioenschap. Laat die Corvettes maar stof happen.
Sweet dreams boy..... :mrgreen: :wink:
Als die corvettes net zo rap zijn als jij toehapt, dan hebben we niets te vrezen.... :D :wink:

De Vettes zijn wel de 'cars to beat' ook voor BMW.
Ach, ik zie ook niet altijd alles maar soms ben ik een beetje aan het struinen door wat topics en dan plaats ik eens wat.
Een beetje stangen en reacties uitlokken, meer niet :wink:
Vind het wel een bruut ding, bijna net zoveel pk`s als mijn daily driver :mrgreen: :wink:

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 14 jul 2008, 23:01

Ik neem aan dat hij in de GT2 klasse gaat rijden, tegen Gt3's, 430's etc. Dat wordt stofhappen van corvette's ;).

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 18 jul 2008, 16:05

Als er auto's gaan stofhappen, dan zijn het inderdaad Porsches, Ferrari's en de Ford GT van Doran. De Corvettes blijven de eenzame GT1-vertegenwoordigers in de ALMS.

Geen idee of de auto ook naar de LMS/Le Mans komt. De ALMS-regels zijn op details net even anders, maar niet onoverkomelijk. Het zal vooral een politieke beslissing zijn van BMW.

Er zit in ieder geval voldoende fabrieksinspanning achter, getuige ook het optreden van Jörg Müller als testrijder. De vorige ALMS-racer van BMW was echt een Amerikaans privéproject, net als trouwens de huidige M6 GT die in het rivaliserende GrandAm-kampioenschap rondrijdt.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 18 jul 2008, 17:21

De E46 M3 GTR voor ALMS zat anders ook voldoende support achter hoor.

Team PTG reed er idd prive mee. Maar er hebben ook 2 auto's van BMW Motorsport meegedaan met oa Stuck en Müller als rijders. BMW Motorsport heeft destijds zelfs het kampioenschap gewonnen als ik mij niet vergis.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 18 jul 2008, 18:08

Ach ja, Schnitzer heeft in 2001 ook meegedaan met Lehto/J Müller en D Müller/Ekblom, Jörg werd GT-kampioen. Goed gecorrigeerd, Bert!

Maar Stuck heeft volgens mij alleen voor PTG en Alegra gereden.

En PTG was al sinds '99 in de ALMS actief, en met succes, dus was het niet zo dat BMW pas later ontdekte dat ze met een goed ontwikkelde M3-GTR een goede kans maakten tegen Porsche? Want in 2000 was Schnitzer nog actief in de GTP-prototypeklasse van de ALMS met de BMW V12 LMR.

De terugkeer van PTG in 2006 was hoe dan ook echt een privéaangelegenheid.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: ALMS RACER, BMWs (LEMANS) GTR 2008

Bericht door Dutch » 06 sep 2008, 22:52

Testfoto's van de Lausitzring, waar BMW aan het testen was voordat het moest plaatsmaken voor de jongens van de ADAC GT Masters (Duits GT-kampioenschap):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het testwerk werd gedaan door WTCC-regulars Jörg Müller en Augusto Farfus, omdat de auto door Schnitzer wordt ontwikkeld.

Robin
Berichten: 55112
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re:

Bericht door Robin » 07 sep 2008, 12:33

romo schreef:
Bert ///M3 schreef:S65 is het basisblok wat in de gewone M3 ligt. P65 is de racemotor. Misschien dat ze hetzelfde onderblok delen maar dan houd het vaak wel op. ECU is geavanceerder, betere en lichtere, internals, drysumping enz enz. Het is niet even andere software schrijven en we hebben ook 485 PK.

Beetje ala een M42 in een 318iS met 140 PK en een S42 in een BMW toerwagen met 300+ PK. Blokken van de zelfde basis maar toch een hele andere orde.
Akkoord, maar het spreekt toch voor zich dat het eea aangepast wordt, daarmee wordt wel inzichtelijk wat de potentie van het (basis)blok is......

Bij een eventuele E92 CSL zal het niet anders zijn....................................
Aldus Andre is het eigenlijk alleen de Computer/Ecu die veranderd is Bert. Zó goed blijkt die motor te zijn 'with room for more hp' Er zit al drysump in een 4.0 V8 M motor(aldus een speciale brochure die ik hier heb met zeer interessante weetjes)

FWIW. Mooi blok. Top, moeten ze in een TVR/Wiesmann ofzo plaatsen, dan komt ie HELEMAAL tot z'n recht. :df:

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: ALMS RACER, BMWs (LEMANS) GTR 2008

Bericht door Dutch » 17 nov 2008, 21:32

Eerste rijdersduo is bekend: de PTG-oudgedienden Auberlen en Hand.

http://www.endurance-info.com/article.p ... 60&thold=0" onclick="window.open(this.href);return false;

De verwachting is nog steeds dat Jörg Müller straks in de eerste auto plaatsneemt. Z'n teamgenoot? Farfus? Maar misschien stapt Priaulx ook wel over. Wat heeft die nog te winnen in het WTCC? Gesteld dat BMW daarin aanwezig blijft...

Robin
Berichten: 55112
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: ALMS RACER, BMWs (LEMANS) GTR 2008

Bericht door Robin » 17 nov 2008, 21:47

Aha Bill Auberlen, de enthousiasteling in de witte E60 M5. En wat je zegt over Farfus en Priaulx:inderdaad.

Hup ramme met dat ding. :df:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: ALMS RACER, BMWs (LEMANS) GTR 2008

Bericht door indobesar » 17 nov 2008, 21:48

Dit soort auto's zie ik veel liever dan de huidige DTM bolides. :thumbup:

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: ALMS RACER, BMWs (LEMANS) GTR 2008

Bericht door Dutch » 19 nov 2008, 13:17

Van dailysportscar.com:
Four test days are scheduled for Wednesday and Thursday at Road Atlanta in Braselton, Ga., and Sebring International Raceway in Sebring, Fla., on November 24-25. The tests will see BMW Motorsport drivers Jörg Muller, Andy Priaulx and Augusto Farfus behind the wheel of the test car. No decision yet on whether any of the factory WTCC drivers will figure in a season long campaign or as added weight in the longer races. Comments from Priaulx over the weekend of the WTCC season finale in Macao though seem to point to BMW continuing in WTCC alongside their ALMS GT2 programme.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: ALMS RACER, BMWs (LEMANS) GTR 2008

Bericht door Dutch » 20 nov 2008, 14:44

Eerste foto van de auto met (een paar) stickers erop en een startnummer. Locatie: Road Atlanta. Jörg Müller deed opnieuw het meeste werk. Volgend week verhuizen ze naar Sebring.

Afbeelding

http://www.projectlemans.de/rennserien/ ... erika.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Robin
Berichten: 55112
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: ALMS RACER, BMWs (LEMANS) GTR 2008

Bericht door Robin » 20 nov 2008, 18:51

heb 'm al als bureaubladachtergrond. Jenna Jameson met d'r sluis open vond m'n vrouw toch wat té :mrgreen:

Nog meer actiefoto's van dat ding? Zie alleen maar persfoto's(niet bedoelende barende vrouwen)

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: ALMS RACER, BMWs (LEMANS) GTR 2008

Bericht door Dutch » 20 nov 2008, 19:15

EI heeft de bovenstaande plaat met veel meer pixels:

http://www.endurance-info.com/article.p ... 72&thold=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Kijk, da's beter voor je bureaublad. Nu maar hopen dat 't ding net zo wendbaar is als miss JJ.

Verder nog geen foto's of meer info, het bovenstaande is puur wat is vrijgegeven door BMW en de ALMS-organisatie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Fabian en 15 gasten