Dutch schreef:Michel Pol schreef:Toch blijft het gek dat ze ALMS qua regels niet gelijk laat zijn, dat is voor de fabrikanten toch het meest wenselijk!
Is ook raar, maar daar heeft IMSA (die de regels van de ALMS bepaalt) al jaren heel eigen ideeën over in vergelijking met de ACO. Met de prototypes precies hetzelfde: het verschil tussen LMP1 en LMP2 is in de ALMS net even anders dan op Le Mans en voor de LMS. Verbaast me niks dat Audi dit jaar naar Europa komt en daar zelfs de nadruk op lijkt te leggen, want in Amerika worden ze veel te veel bedreigd door de Porsches en Acura's uit de LMP2-klasse (die daar volgens Audi met hoogst professionele teams en auto's misbruik maken van de vrijheid voor de 'amateurklasse' LMP2). In Europa is dat beter geregeld. (Hier zijn de races ook langer, wat natuurlijk in het voordeel is van de diesels.)
Zag net een quote van de ALMS-baas Scott Atherton. Volgens hem moet de ALMS noodgedwongen zijn regels aanpassen omdat de ALMS-velden gewoon te klein zijn in vergelijking met de LMS.
Als ze bijvoorbeeld de ACO zouden volgen en de LMP2-auto's dezelfde handicap geven als in Europa (om ervoor te zorgen de LMP1 de belangrijkste klasse blijft), dan verdwijnt de spanning volledig uit de ALMS. De LMP1-klasse in Europa bulkt van de gelijkwaardige auto's, in de ALMS heb je alleen Audi en een paar veldvullers. Dus zou Audi onbedreigd alle races winnen. Nu moeten ze tenminste nog de strijd aangaan met de Porsches en Acura's in de LMP2-klasse, die daar nog volledig mogen profiteren van het oorspronkelijke gewichtsvoordeel.
In de LMS en op Le Mans mag dat niet meer, dus je hoeft niet te verwachten dat Verstappen vooraan meerijdt met z'n Porsche. Die gaat gewoon onzichtbaar voor klasseoverwinningen, terwijl Audi, Peugeot en de Lola-Aston Martin het vooraan uitvechten om de echte ereplaatsen.