Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
JohanH

Re: Fotografie

Bericht door JohanH » 30 aug 2008, 20:55

Tom schreef:Morgen ga ik weer es urbexen :)

Target: een verlaten treinstation.
En we hadden nog twee alternatieven geloof ik.

Ben benieuwd.
Dat wil ik ook nog wel eens doen :)
Helaas is hier in de regio niet echt iets wat meer dan vijf jaar leeg staat (zodat je de tand des tijds wat ziet), het meeste wordt binnen twee jaar gesloopt :(

Geen last van :police: op dat treinstation trouwens?

Tom

Bericht door Tom » 30 aug 2008, 20:59

Johan Hutting schreef: Dat wil ik ook nog wel eens doen :)
Helaas is hier in de regio niet echt iets wat meer dan vijf jaar leeg staat (zodat je de tand des tijds wat ziet), het meeste wordt binnen twee jaar gesloopt :(

Geen last van :police: op dat treinstation trouwens?
Nee in Nederland is amper iets te vinden. Je moet er echt voor naar Belgie of Duitsland... maargoed woon gelukkig in het zuiden dus dat scheelt.
En tja politie is altijd afwachten, tot dusver geen last van gehad, een keer een beheerder tegengekomen maar die vond het prima (al was het wel even spannend want hij sprak frans ipv nederlands). Bij dat station zijn we nog nooit geweest trouwens.

Post het resultaat wel :)

Xave30

Bericht door Xave30 » 30 aug 2008, 23:21

Looking forward Tom :wink: :D

RutgerK

Bericht door RutgerK » 31 aug 2008, 16:03

Dat herken ik inderdaad Tom. Ik kan zelden geinspireerd raken in een locatie om een auto te fotograferen. Ik zou nog wel een een tijdje door Europa willen rijden met een leuke auto en op vele locaties in Europa foto's maken.

Ik heb nog een een hele andere vraag. Zo nu en dan worden foto's gebruikt voor een site. Dat vind ik natuurlijk geweldig. In de meeste gevallen word ook gevraagd of ze gebruikt mogen worden. Soms echter ook niet. Wat is redelijk, voor een niet professionele fotograaf, om te vragen? Ik heb werkelijk geen flauw idee.

Tom

Bericht door Tom » 31 aug 2008, 20:39

Inmiddels terug en was toch een beetje een tegenvaller. Weinig echte urbex foto's kunnen maken.

De eerste locatie was inmiddels verbouwd tot een restaurant/terras met als thema een station. Er stonden nog een hoop oude treinstellen. Wel wat foto's kunnen maken, maar de 'urbex'-sfeer is wat ver te zoeken. Ze stonden buiten en het was nogal mooi weer.

De tweede locatie was ook een oude hal bij een rangeerterrein. Dit was letterlijk en figuurlijk een grote hal, weinig leuke details. Er stonden wat treinstellen maar dat was het wel. Bovendien waren er twee andere fotografen bezig met modelshoots.

Daarna zijn we nog even naar een andere locatie gereden (oud kasteel), maar het was al laat en we konden daar moeilijk naar binnen. Zeker met mij want ik heb wat aan m'n voeten, loop dus wat lastig op ongelijke ondergrond e.d. Toen we weer huiswaarts wilden keren zagen we dat het hek wel gesloten was met ketting, maar dat het slot de kettingdelen niet eens aan elkaar hield, maar dat een tiewrap dat deed. Was dus erg makkelijk binnenkomen, maargoed vanwege de tijd zijn we huiswaarts gegaan (er hing ook wat volk rond, niet echt ideaal dus). Misschien dat we daar nog eens teruggaan, was een oud kasteel en zag er behoorlijk groot uit.

Foto's komen morgen denk ik, ga nu ff filmpje kijken.
RutgerK schreef:
Ik heb nog een een hele andere vraag. Zo nu en dan worden foto's gebruikt voor een site. Dat vind ik natuurlijk geweldig. In de meeste gevallen word ook gevraagd of ze gebruikt mogen worden. Soms echter ook niet. Wat is redelijk, voor een niet professionele fotograaf, om te vragen? Ik heb werkelijk geen flauw idee.
Is een beetje wat de gek ervoor geeft denk ik. Er bestond zo'n site (richtprijzen.org geloof ik?) maar die heeft het over, in mijn ogen, belachelijke bedragen.

JohanH

Bericht door JohanH » 31 aug 2008, 21:54

Jammer Tom, maar je hebt mooie lokaties niet altijd zelf in de hand zoals je ook al opmerkt met de modelshoots :?
Dat kasteel klinkt dan wel weer goed, dus wie weet heb je de volgende keer wel de kans op veel fraaie urbex foto's :)

JohanH

Bericht door JohanH » 31 aug 2008, 22:09

Met betrekking tot betalen voor gebruik van je foto's, dat kan natuurlijk twee kanten uit. Er is natuurlijk ook kans dat je jezelf in je voet schiet - er zijn genoeg andere fotografen die hun foto's gratis aanbieden. En de vraagprijs moet natuurlijk wel in verhouding staan met de waarde van het gebruik, ook al zie je soms werk van 'professionele'-betaalde fotografen waarbij je denkt 'mwoah, had ik beter gedaan...'

Voor een backfire momentje zou je ook eens kunnen kijken naar de discussie die op DF gevoerd is met Kristof Boels die na een tijdje geld is gaan vragen om zijn gemaakte kosten wat te dekken. Er waren vrij veel mensen verbolgen dat hij naar een DF sessie op ik meen Zandvoort gekomen was om foto's te maken en pas naderhand kenbaar maakte dat er betaald moest worden voor de foto's. Sindsdien heb ik hem ook niet echt veel meer zien posten. (Even los van de discussie of dat terecht was, die hoort thuis in dat topic ;))

Voor internet gebruik doe ik er niet moeilijk over, voor publicatie in bladen of op echt grote sites wil ik er nog wel eens over nadenken of ik geld voor het gebruik kan vragen. Het is voor mij vooral hobby, geld verdienen doe ik wel met dingen die soms ook minder leuk zijn 8)

Joost H.

Bericht door Joost H. » 31 aug 2008, 22:31

Schitterend ! :thumbup:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 31 aug 2008, 23:07

Ik vind het wederom klasse, Tom. Respect and thumbs up :thumbup:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 31 aug 2008, 23:55

WAUW!!!!

Wat een schitterende locatie ook wederom. Hoe vind je die locaties toch iedere keer weer man!!! Super!!!

Tom

Bericht door Tom » 01 sep 2008, 00:26

Nog een paar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mark,
Een maat van mij heeft ooit een middag besteed om een hoop locaties te zoeken. Daarna heeft ie z'n lijstje af en toe aangevuld als ie ergens foto's zag van een mooie locatie (op flickr, eosdigitaal.nl, dpz etc.). Sowieso zul je de grens overmoeten naar Belgie of Duitsland, hier staan er gelijk gigantische hekwerken omheen en is iets binnen een maand platgegooit... in Belgie kunnen zaken tientallen jaren leegstaan.

Beste methode is een shoot te zoeken... daar staat vaak wel een naam bij van de locatie (naam van een kasteel bijv.). Daarna ga je wat verder zoeken in google. Een echt adres zul je moeilijk vinden omdat sommige locaties afgelegen zijn en niet (meer) aan een doorgaande weg liggen. In dit geval hadden wij alleen de plaatsnaam en via google maps een oude spoorlijn gevonden. Tja, daarna wat rondgereden in de omgeving.
Vandaag waren beide locaties erg makkelijk, de eerste locatie was omgebouwd tot eettent/terras (La Gare), stond dus met bordjes aangegeven. De tweede locatie lag langs een deel dat nog in gebruik was. Stukje omgereden om aan de andere kant van het spoor te komen. Simpel dus, we hebben wel eens langer rondgereden om iets te vinden.. maargoed, dat maakt het ook wel leuk ;)

Dit filmpje is ook een aanrader, krijg je een beetje het urbex-gevoel.. ;)
http://www.6pack.tv/default.php?log=1564&cont=viewLog" onclick="window.open(this.href);return false;
Veelbesproken kasteel maar ziet er ons wat te gevaarlijk (en vernield :( ) uit... leukste is als zaken er onaangetast bijstaan... maargoed er hangen helaas niet alleen fotografen rond op die locaties (ooit in een verlaten huis geweest waar de spuiten op de grond lagen, was echt niks, snel weer weggegaan dus).

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 01 sep 2008, 00:31

Echt super Tom, heel fraai. De sfeer komt je zo tegemoet. 8)

Kan me voorstellen dat bepaalde verlaten locaties zelfs best 'eng' kunnen zijn soms. :!:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 01 sep 2008, 00:41

Deze is echt super. Met die lucht zo ook!

Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 01 sep 2008, 00:50

Deze heeft voor mij een bijzonder IETS. Kudos Tom.
Afbeelding

Hoewel ze allemaal geslaagde shots zijn.

Wim te Riet
Auto: Saab 9-3

Bericht door Wim te Riet » 01 sep 2008, 09:32

Top sfeer in je foto's! Heerlijk. Vergane glorie is erg fotogeniek! :thumbup:

JohanH

Bericht door JohanH » 01 sep 2008, 09:40

Beetje jammer Tom, je fotosessie een beetje downplayen en dan vervolgens een set aan zeer fraaie foto's posten ;)

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 01 sep 2008, 15:04

Super hoor, de sfeer straalt er weer vanaf. :spin: :thumbup:

Tom

Bericht door Tom » 01 sep 2008, 15:07

Johan Hutting schreef:Beetje jammer Tom, je fotosessie een beetje downplayen en dan vervolgens een set aan zeer fraaie foto's posten ;)
Ja zo op het schermpje vond ik de foto's niet echt geweldig...

Tom V

Bericht door Tom V » 01 sep 2008, 16:00

Erg mooi Tom, de sfeer spat er weer vanaf. :)

JohanH

Bericht door JohanH » 01 sep 2008, 18:54

Tom schreef:
Johan Hutting schreef:Beetje jammer Tom, je fotosessie een beetje downplayen en dan vervolgens een set aan zeer fraaie foto's posten ;)
Ja zo op het schermpje vond ik de foto's niet echt geweldig...
Dat heb ik regelmatig andersom :stom:

Zoals de rest al aangeeft, de sfeer zit er perfect in verwerkt. Bovendien lijkt het me op een dergelijke plek moeilijk om precies de vergane details in beeld te brengen terwijl je dat juist goed is gelukt.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 01 sep 2008, 21:32

Tom, erg mooie foto's. De 'tand des tijds' spat er vanaf. Heb je een filter gebruikt voor de kleur? Technisch vind ik de foto van de tankwagon het mooist. Je verwacht een kromming van de lens maar hij is echt super strak over de hele diepte. Echt top!

@Johan, ik heb dat foto van een DF-dag verhaal half half meegekregen. Dat is ook niet helemaal wat ik bedoel. Het gaat mij om de situatie dat de foto een belangrijk of wezenlijk deel van een commerciële site uitmaakt zonder vermelding. Het is hypothetisch maar ik vroeg het mij af.
Laatst gewijzigd door RutgerK op 01 sep 2008, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 01 sep 2008, 21:51

Johan Hutting schreef: Zoals de rest al aangeeft, de sfeer zit er perfect in verwerkt. Bovendien lijkt het me op een dergelijke plek moeilijk om precies de vergane details in beeld te brengen terwijl je dat juist goed is gelukt.
Dat is juist (vind ik) makkelijk, het zijn plekken waar genoeg te zien is. Je moet wel op de details letten natuurlijk...
RutgerK schreef:Tom, erg mooie foto's. De 'tand des tijds' spat er vanaf. Heb je een filter gebruikt voor de kleur? Technisch vind ik de foto van de tankwagon het mooist. Je verwacht een kromme van de lens maar hij is echt super strak over de hele diepte. Echt top!
Komt vooral door de nabewerking.. geen filters gebruikt verder..
Voorbeeld van twee foto's voor en na de bewerking:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was dus een een hele mooie zomerse dag dus dat hielp niet mee om zo'n sfeertje te krijgen.

Dutch

Bericht door Dutch » 01 sep 2008, 22:06

Ja, zo kan ik 't ook! :mrgreen: :wink:

Nee hoor, eens met Johan en anderen. Eerst een beetje mopperen en dan met zoiets komen. Foei. (Nabewerken hoort ook bij fotograferen en is ook een kunst.)

RutgerK

Bericht door RutgerK » 01 sep 2008, 22:16

Bewerkingen horen er inderdaad bij. De onbewerkte foto's zijn op het eerste oog niet zo spannend. Des te knapper om de potentie van het plaatje erin te zien. :D

Tom

Bericht door Tom » 01 sep 2008, 22:21

Denk dat ik daarom niet zo enthousiast was ;)

Maare genoeg over mijn foto's :mrgreen:

Plaats reactie