Het is inderdaad altijd goed om bij deze dingen stil te staan. Ik heb zelf ook deze gevallen van heel dichtbij meegemaakt, maar ik weet ook dat het verkeer altijd vol risico's zit. Niet persé wanneer je 160 rijdt, maar ook wanneer mijn moeder in de auto probeert een CD in de radio te doen met 115 km/u. Kwestie van relativeren. Als ik in de auto stap, kijk ik meestal even naar de banden en heb daardoor de laatste maand 2x 1,2 bar in de banden van de auto van mijn moeder gedaan. Tijdens de vakantierit naar Duitsland kregen zij een klapband. Mijn baas knoept altijd vol de stoep op tijdens het inparkeren, maar rijdt altijd netjes volgens de maximum snelheid. Wel heb ik hem 2x een band laten verwisselen vanwege een dikke vette canvasbreuk. Ik bedoel, ik rijdt 80 % van de tijd met mijn handen op kwart voor 3 aan het stuur en de stoelleuning rechtop, maar wel te hard. Bij de meeste mensen zie ik 1 hand boven- of onderaan het stuur en de stoelleuning in de relaxstand. Niet dat IK perfect rijdt en een ongeluk kan voorkomen, maar het gevaar kan van zoveel factoren afhankelijk zijn. Echt niet alleen snelheid. Feit is wel dat snelheid een ongeluk ernstiger maakt, wanneer je niet mee kunt ontwijken of remmen......
Op de 2-daagse cursus, die ik moest volgen vanwege mijn snelheidsovertreding, hadden ze het ook telkens over dergelijke gevaren. "Weet je wel wat er gebeurt als je met 80 km/u snelheidsverschil iemand inhaalt?" "Ja.....ongeveer hetzelfde als wat iedereen dagelijks ervaart, wanneer hij over de provinciale weg naar zijn werk rijdt met 160 km/u snelheidsverschil langs tegemoetkomende vrachtauto's. Alleen reed ik op een lege weg rond middernacht."
Ik bedoel alleen dat je zulke ongelukken nooit echt kunt voorkomen. Jezelf netjes aan de maximum snelheid houden en wel dagelijks blindelings vertrouwen op die ene kwikfitmonteur die bij elke beurt je wielmoeren met exact 110 Nm moet vastdraaien

Ook verbaas ik me telkens over mensen die geen probleem hebben met het feit dat je 140 rijdt met de hele auto vol ooms en tantes, maar wanneer je vertelt dat je met de baby in de auto 140 hebt gereden op de terugweg van de wintersport, dan barst de hel los:-) Voor mij zijn het allemaal mensen en ik maak geen verschil!
Wanneer de oorzaak van een ongeval de te hoge snelheid is, wordt dat altijd meteen hoog opgevat. Maar wanneer een ongeval te wijten is aan nalatigheid (bandenspanning, slecht onderhoud aan de auto) of onoplettendheid (kinderen op de achterbank in de gaten houden, telefoneren, enz.), gaan mensen meteen oordelen, inclusief de rechter.