Kiezen uit 2 extremen, Megane R26R of Focus RS.

Dit is ons algemene autoforum.

De ultieme Sport FWD (poll)

Renault Megane R26R
24
27%
Ford Focus RS
51
58%
FWD wasda ?
13
15%

Totaal aantal stemmen: 88

HSR

Bericht door HSR » 28 jul 2008, 17:27

Hielke schreef:Ik kan me bij beiden voor het rijden nog niks voorstellen. Heb een tijdje terug met een Mini Cooper S John huppeldepup marketing versie voor bijna 50.000 euro gereden en die auto deed me helemaal niks. Een FWD schaatsertje van de oude orde waarbij een heleboel dynamiek voor een veilig en voorspelbaar weggedrag is ingeleverd. Al had die auto 350 pk gehad dan was het (misschien juist daarom) nog niks geweest.

Als zo'n Renault of Ford, wat zien ze er beiden overdreven kitscherig uit trouwens, bij benadering ook zo rijden dan zijn ze hun centen niet half waard. Ook niet als ze onder de 8 minuten over De Ring rondgaan. Die Megane RS als poor man's GT3? Bij de GT3 lever je geen 2 zitplaatsen in, bij de Megane wel. Daar zie ik de logica niet van in. En zonder die apenkooi zou die auto nog een keer 25 kilo lichter zijn geweest.

Ik moet maar eens met zo'n Megane rijden. Waar staat die demo ook alweer? Oh, bij een van de 2 dealers in Limburg? Lamaar :wink:

Hielke , kan je een wat uitgebreider vertellen waarom je de cooper S works niks vond? Dat de cooper S alles behalve vrij is van koppelstuur is bekend, maar ik vind het verder wel een entertainer.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 jul 2008, 17:33

Waarschijnlijk dat Hielke na 3 rondjes met dat ding maximaal op de limiet reed, en dat was 't dan. Tenminste, dat vind ik van een cooper S. Gaat rap, is best leuk (understatement), maar het is geen 'killer'. Of deze Megane en Focus dat wel zijn vraag ik me af. Maar leuk zullen ze zeker rijden. Die rolkooi snap ik ook niet. Stom ding, de meerprijs zit 'm vooral in de marge die renault ermee opstrijkt. :)

Als ik mocht kiezen: De Focus. Lijkt me een prima allrounder, zoals de Golf GTI, maar dan lelijker en een tikkie spannender.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 28 jul 2008, 17:42

Aernoudt schreef:@Arthur: In EVO wordt gesproken over 1392 kilo ipv 1292 voor de ST. Tevens dat de RS zwaarder zal zijn dan de ST en dus > 1400 kilo gaat wegen. Daarmee bijna 200 kilo zwaarder dan de .R versie van de Megane RS...

Ga eens rijden met de Focus ST en daarna met een Megane RS, en vergelijk dan eens het verschil van bijvoorbeeld bocht in sturen :wink:

Het leven is te kort voor een Ford :lol:
Aernoudt, toevallig heb ik een tijdje met een ST gereden :o
Maar ik ben geen Schumi :lol:
Een 5-drs weliswaar en die woog 1337kg.
Dus 1292kg voor de 3-drs ST zal toch echt wel kloppen.
Dus >1400kg voor de RS is ff afwachten.
Nu is de vraag welke gewichten men hanteert maar ik hanteer de gewichten vermeld op het kentekenbewijs.
Dat is "massa ledig voertuig" die men ook handhaaft voor de belasting.
Het hoeft geen wellus/nietus te worden hoor.
Maar toen ik die gewichten las meende ik dat er iets niet klopte.
En mijn kentekenbewijs van de ST bevestigde dat :wink:
En daarmee is de ST dus lichter dan de "normale" R26 van 1330kg.
Scheelt toch 38kg in het voordeel van de ST.
Maar dat hoeft niets te zeggen over het gewicht van de RS :)

Luco

Bericht door Luco » 28 jul 2008, 17:50

Hielke schreef:
Als zo'n Renault of Ford, wat zien ze er beiden overdreven kitscherig uit trouwens, bij benadering ook zo rijden dan zijn ze hun centen niet half waard. Ook niet als ze onder de 8 minuten over De Ring rondgaan.

Ik moet maar eens met zo'n Megane rijden. Waar staat die demo ook alweer? Oh, bij een van de 2 dealers in Limburg? Lamaar :wink:
Nee een 130i is zijn centen dan wel waard?? Trager is die iig :D

Kinderachtig zeg bij een dealer in limburg :roll: in rotterdam zal een serieus gegadigde best mogen rijden, maar gezien jouw vooroordeel zou je er nog niet in mogen zitten :lol:

Arthur

Bericht door Arthur » 28 jul 2008, 17:53

De 130i is trager op het circuit, bedoel je?
De papieren cijfers iig niet :lol: :wink:

Haalt hij de 130i er weer bij... overgewaardeerde auto :wink:

Luco

Bericht door Luco » 28 jul 2008, 17:57

alstublieft :D en dat is nog niet eens de R26R maar de "gewone" f1 megane :twisted: :lol:

quote="hugo"]
Francisco schreef:http://www.fastestlaps.com/index.php?pa ... 9d358f03bf

Lap Times

130i
Hockenheim Short 1:19.2
Oschersleben 1:52.32
Balocco 3:02.80
Inta 1:16.09

Megane Sport F1-Team R26
Hockenheim Short 1:18.6
Oschersleben 1:51.78
Balocco 2:59.60
Inta 1:13.91

Close, but no cigar voor de 130i.
Wellicht dat de BMW op het rechte stuk van de Nordschleife wat tijd goed kan maken en dat het een tie wordt.
Nou, die 130i is maar een sloom hok. :?[/quote

Arthur

Bericht door Arthur » 28 jul 2008, 17:59

That is :mrgreen:
Gelukkig rijd ik altijd op de gewone straat... :wink:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 jul 2008, 18:02

Ik denk dat Hylke liever deze Renault had gereden.Waarom? Geen flauw idee. :lol: Kan met het aandrijfconcept te maken hebben. :wink:

'There is more in life than frontwheeldrive'

[img:600:399]http://www.superkitcar.net/meeting/arcl/DSC_6142.jpg[/img]

Van deze 2 kies ik dan maar de Ford, alhoewel ik de Renault niet lelijk vind...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 jul 2008, 18:05

Ja de 130i is wel sloom (uhuh), maar het is net als deze Porsche vs R8:

[img:392:102]http://img165.imageshack.us/img165/6333 ... iftqy1.gif[/img]

It makes me smile for a while!
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 28 jul 2008, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 jul 2008, 18:07

Ik denk dat Hylke liever deze Renault had gereden.Waarom? Geen flauw idee. :lol: Kan met het aandrijfconcept te maken hebben. :wink:

Die is wel gaaf! Niets voor jou Luco?

Roman

Bericht door Roman » 28 jul 2008, 18:47

luco hornsveld schreef: Nee een 130i is zijn centen dan wel waard?? Trager is die iig :D

Kinderachtig zeg bij een dealer in limburg :roll: in rotterdam zal een serieus gegadigde best mogen rijden, maar gezien jouw vooroordeel zou je er nog niet in mogen zitten :lol:
Een 130i heeft tenminste wel rwd, wat over het algemeen meer lol zou kunnen brengen als dat je ding is.
En het is en blijft een BMW, goede kwaliteit, etc etc.

Ik heb geen eens een renault maar heb met de renault van pa en ma genoeg gereden en dan altijd naar de dealer om een van de ouders op te halen omdat er weer eens wat mis was met de Renault. Nog geen 40k op de teller en inmiddels al een keer of 20 bij de dealer geweest buiten service beurten om.

Al was de Renault nog zo'n mooi ding, hij had rwd moeten hebben dan nam ik de rest voor lief.

Luco

Bericht door Luco » 28 jul 2008, 19:01

rwd/fwd het is maar net wat je leuk vind
maar om nu op basis daarvan auto's af te zeiken :? :? :?
nog gekker een auto die veel te duur is voor zijn geld en ook nog trager is ophemelen, daar kan ik echt niet bij.
realistisch zijn is er ook niet meer bij.
net of een je altijd met je kont dwars de bocht door komt, kom nou zeg, wat een onzin.
en een beetje chauffeur kan dat met een fwd ook.

HSR

Bericht door HSR » 28 jul 2008, 19:14

Roman schreef:
Een 130i heeft tenminste wel rwd, wat over het algemeen meer lol zou kunnen brengen als dat je ding is.
En het is en blijft een BMW, goede kwaliteit, etc etc.

Kom op he, wat een indianenverhaal. Ik kan zo legio FWD'ers aanwijzen die heel wat uitdagender zijn dan een bmw. daarnaast is de goede qualiteit ook overrated.

Luco

Bericht door Luco » 28 jul 2008, 19:16

Dennis Cavallino schreef:

Die is wel gaaf! Niets voor jou Luco?
qua icoon misschien wel, maar qua prestaties valt die ook gewoon tegen, en die prijzen pffffewwwwwwwwwwww

Hielke

Bericht door Hielke » 28 jul 2008, 19:41

Het gaat me niet om FWD of RWD, er moet gewoon ook leven in de kont van een auto zitten. Dat is bij die speciale versie van de Cooper S niet het geval. Daarbij is het geluid ook nog een zware afknapper. Voor een beginneling is dit een leuke auto. Ben je een beetje stuurman dan weet je na 3 bochtjes al precies wat voor vlees je in de kuip hebt. Een kek uitziend "staanlatertje" dus :wink:

Zit zo'n Renault of Ford qua prijs in de buurt van een 130i dan moet het wel een verdomd lekker rijdende auto zijn. En dat sluit ik niet uit. Maar dat zo'n snelle Megane dan ook nog de robuustheid van een BMW heeft lijkt me heel sterk. Renaults hebben nu eenmaal geen beste reputatie vwb degelijkheid. Je kunt dat willen ontkennen of met de mantel van merkliefde bedekken, maar voor het gros van de potentiële kopers is dat een zwaarwegend argument om een auto te laten staan. Laag gewicht is en blijft altijd een grote pré voor sportieve auto's.

Luco

Bericht door Luco » 28 jul 2008, 19:59

een gewone f1 26 kost 33k
wat kost een 130i met sportstoelen en een sportief onderstelletje, ik denk niet dat je hem hebt voor 53k, scheelt 20k, nogal een verschil he, appels met peren.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 28 jul 2008, 20:39

Ik denk dat er weinig mensen zo kritisch zijn over fwd dan ik (life's too short to drive a front wheel drive car :lol:), maar ik was echt 200% onder de indruk van de Focus RS op de Ring.
Dat ding gaat gewoon even hard de hoek om als een 430 Scuderia en harder dan wat er verder ook maar rond rijdt (inclusief verschillende Astons en een paar verdwaalde R8'en). Combineer dat met een erg bruut motorgeluid en een WRC uiterlijk en ik denk dat Ford iedereen weer gaat verbazen met wat er mogelijk is met een fwd chassis, eigenlijk net zoals de vorige RS vijf jaar geleden al deed.
Maak me maar wakker op het moment dat BMW ook dat soort auto's gaat bouwen, maar voorlopig zie ik daar voor normaal geld geen enkele sportieve auto in de showroom staan, tenzij je het halve onderstel en aandrijflijn gaat vervangen.
En dan ben ik echt 10x meer BMW fan dan Ford fan (voor zover ik al fan van een merk ben), maar een 130i aangepakt op de manier zoals Ford en Renault nu doen zou ik wel blij van kunnen worden. Niet een catalogus met kraaltjes als carbon diffusers en weet ik wat voor rommel waar je achter het stuur niks van merkt.

Raymond

Bericht door Raymond » 28 jul 2008, 21:24

Als ik mocht kiezen: zonder twijfel de rs.
Die renault ziet er toch niet uit?:?

Luco

Bericht door Luco » 28 jul 2008, 21:27

Raymond schreef:Als ik mocht kiezen: zonder twijfel de rs.
Die renault ziet er toch niet uit?:?
Of je hem nu mooi of lelijk vind (ik vind hem qua model ook niet echt mooi) het is iig geen eenheidsworst waarbij je niet kan onderscheiden van welk merk/model die is, zoals bij vele andere merken

RVV

Bericht door RVV » 28 jul 2008, 21:40

Luco het is nu je eigen schuld hé....

Dat je dit topic loopt te vervuilen door over een 130i te beginnen, dat is nou toch net datgene waar jezelf steeds van baalde, weer dat BMW gezeur :roll: :twisted: :wink:

In het algemeeen, dus voor iedereen.

FF serieus het is beter om te kappen met het zoveelste 130i gezeik in deze juist zo interessante draad waarbij alles om de de 2 heetste FWD cars van dit moment draait.

Anders had ik wel 130i als een poll keuze erbij gezet. Maar ik wilde het over het paard getilde lelijke eendje van de Beierse buk brigade :twisted: juist de afgang besparen tegen deze hard core wagens.

Harrie

Bericht door Harrie » 28 jul 2008, 21:56

Aernoudt schreef:@Arthur: In EVO wordt gesproken over 1392 kilo ipv 1292 voor de ST. Tevens dat de RS zwaarder zal zijn dan de ST en dus > 1400 kilo gaat wegen. Daarmee bijna 200 kilo zwaarder dan de .R versie van de Megane RS...

Ga eens rijden met de Focus ST en daarna met een Megane RS, en vergelijk dan eens het verschil van bijvoorbeeld bocht in sturen :wink:

Het leven is te kort voor een Ford :lol:
Ga jij eens een keer rijden in een Focus RS. De eerste gewone Focus zette maatstaven in dat segment. Zeggen we 10 jaar geleden. 5 jaar geleden was de Focus RS de term hothatch ontgroeit. Nu zijn er nog steeds fabrikanten die trots zijn op ringtijden die 5 jaar geleden al met de RS werden gereden. Je kan een FST onder geen beding vergelijken met een FRS. :wink:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 28 jul 2008, 22:11

Harrie schreef:...

Ga jij eens een keer rijden in een Focus RS. De eerste gewone Focus zette maatstaven in dat segment. Zeggen we 10 jaar geleden. 5 jaar geleden was de Focus RS de term hothatch ontgroeit. Nu zijn er nog steeds fabrikanten die trots zijn op ringtijden die 5 jaar geleden al met de RS werden gereden. Je kan een FST onder geen beding vergelijken met een FRS. :wink:
Tenzij ik er bij vermeld dat ik er niet zelf in heb gereden, is mijn commentaar altijd op basis eigen ervaring met een auto Harry (ik weet dat dat niet voor iedereen hier geldt ;) ).
Sterker nog: ik heb er bijna 1 gekocht... maar de gedachte een Ford als hobby auto te hebben, daar kon ik niet goed tegen.

Je hebt een goed punt: de 4 cylinder RS (vorige model) is niet te vergelijken met de 5 cylinder (huidige) ST. De vorige RS 100x liever dan de huidige ST. De lovende bewoording tav Ford FWD versus andere fabrikanten vind ik echter vaak overtrokken.

Ik denk dat de nieuwe RS het, zeker voor mij, niet gaat worden versus de .R versie van de Megane: tussen de 150 en 200 kilo verschil (aldus EVO) is simpelweg niet (makkelijk) te compenseren met wat extra pk's. Zeker niet voor het betere stuurwerk. De sensatie van het perfekt insturen van een bocht is voor mij de ultieme kick van het auto rijden. Daar geniet ik echt wezenloos van. Ter illustratie: hoewel ik nogal gek op het geluid van de 6 cylinder lijn motoren van BMW ligt toch mijn voorkeur bij de 4 cylinder modellen precies om die reden..

Topfuel

Bericht door Topfuel » 28 jul 2008, 22:17

De Focus RS kun je niet vergelijken met gewone Hot Hatchbacks, de RS is gewoon van een heel ander niveau. Dat weet je pas wanneer je er in gereden hebt!

gr. TF

Joy

Bericht door Joy » 28 jul 2008, 22:23

Ik ga met Peter T. mee. De Focus RS is 1 van de beste voorwielaandrijvers die er zijn. Bij BMW is er geen betaalbaar model meer wat mij aanspreekt. Een 120i, een 320ci het is allemaal 3 x niks totdat je een grote motor pakt. En dan nog is het geen scheurijzer.

Een vorig model Focus RS staat nog steeds hoog op m'n verlanglijstje en ik hoop dat de nieuwe ook nieuwe maatstaven neerzet.

Andre

Bericht door Andre » 29 jul 2008, 01:07

Bmw heeft gewoon niks meer in de aanbieding.

Een 130i is wat van te maken. Wil je diesel 123d. En dan moet je als fun auto er nog het nodige aan verspijkeren.

Focus RS is klaar maakte bmw maar zoiets.

Wil zeker een proefrit maken. Als dit ding mij enigzins plezier geeft dan trap ik er 1 bmw uit.:)

Plaats reactie