Kiezen uit 2 extremen, Megane R26R of Focus RS.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

De ultieme Sport FWD (poll)

Renault Megane R26R
24
27%
Ford Focus RS
51
58%
FWD wasda ?
13
15%
 
Totaal aantal stemmen: 88

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Kiezen uit 2 extremen, Megane R26R of Focus RS.

Bericht door RVV » 22 jul 2008, 23:00

Er komen 2 hele interessante FWD auto's op de markt die 100% zeker een boel op de kop gaan zetten betreffende dynamische eigenschappen en kwaliteiten. Even afgezien van prijzen/uitrustingen ed. Welke heeft jouw voorkeur ?

De Renault Megane R26R of de Ford Focus RS ?


Ford Focus RS

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/2/86b ... 452c52.jpg[/img]


Nog heftiger dan gehoopt: Ford Focus RS

Hij is dan eindelijk officieel: de Ford Focus RS. De specificaties waar Ford eerder mee op de proppen kwam, waren al veelbelovend. Team RS geeft de definitieve auto echter nog meer vermogen mee dan ze eerder beloofden.
Het vermogen van de 2,5-liter turbomotor bedraagt namelijk 300 pk, waar Ford eerder ‘in ieder geval 280 pk’ beloofde. Het maximumkoppel bedraagt ‘meer dan 410 Nm’. De sprint van 0 tot 100 kilometer per uur kost de Focus RS minder dan zes seconden.
De Focus RS heeft gewoon voorwielaandrijving. Om ervoor te zorgen dat het forse vermogen op een behoorlijke manier op de weg wordt gebracht, monteert Ford Team RS een geavanceerd Quaife-sperdifferentieel, zoals we dat ook kennen uit de vorige Focus RS.
Een ander hulpmiddel is de ‘Revoknuckle’ voorwielophanging, die ongewenste stuurreacties en ‘torque steer’ tijdens fors gasgeven moet voorkomen. Jost Capito, die de scepter zwaait bij Ford Team RS, vertelt dat z’n mannen wel degelijk het monteren van vierwielaandrijving hebben overwogen: “Dat was een optie, maar wij zijn ervan overtuigd dat een Ford Focus een uitstekende basis is voor een supersnelle hatchback. Door af te zien van vierwielaandrijving hebben we het gewicht van de RS weten te beperken. Maar tegelijkertijd hebben we een balans tussen tractie, rij-eigenschappen en prestaties gevonden die toonaangevend is voor z’n klasse.”
De Ford Focus RS staat standaard op 19 inch lichtmetaal en is 40 millimeter verbreed ten opzichte van de gewone modellen. Het ESP systeem is speciaal ontwikkeld voor de RS en grijpt later in dan dat van de andere Focussen.
Het exterieur van de RS onderscheidt de auto duidelijk van de andere Focussen, ook van de ST. Allereerst is er de felgroene kleur, een verwijzing naar het Le Mans-groen van de Escort RS1600 uit de zeventiger jaren. Als contrast met het groen zijn er piano-zwarte stylingsdetails, onder meer de grille, de buitenspiegels en achter de voorste wielkasten. Maar het meest opvallend is toch wel de grote, zwarte dakspoiler aan de achterkant van de auto. De RS heeft standaard xenonverlichting.
Binnenin is de styling iets ingetogener. Uiteraard zijn er kuipstoelen met RS- en Recaro-logo’s, maar ook zijn er diverse elementen die het groen-zwarte thema van het exterieur voortzetten. Geborsteld aluminium en koolstofvezel-look elementen zorgen voor nog wat extra klasse.
De Ford Focus RS beleeft op 22 juli z’n publieksdebuut op de London International Motor Show. Ford gaat de auto gewoon tussen de andere Focussen produceren op de productielijn in het Duitse Saarlouis. De RS komt in het eerste kwartaal van 2009 op de markt.

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/2/181 ... 7cc752.jpg[/img]

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/6/2a1 ... 2b7bb6.jpg[/img]

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/a/1bd ... 068b9a.jpg[/img]

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/d/ad9 ... 491f8d.jpg[/img]

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/2/8a3 ... be9bd2.jpg[/img]

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/4/4f4 ... 8acaf4.jpg[/img]

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/e/908 ... 1399ee.jpg[/img]



Renault Megane R26R

Dit is de sterkste Mégane ooit. Het nieuwste lid van de Renault Sport familie heet de Mégane R26.R. De laatste R staat in dit geval voor Radicale.
De Renault Mégane R26.R is gebaseerd op de Mégane F1 Team R26 en gebruikt dezelfde motor, versnellingsbak en limited slip differentieel.

De grote kracht van de nieuwe telg is zijn gewicht. Maarliefst 123 kg heeft de sportdivisie van Renault van het gewicht van de F1 Team R26 weten af te halen. Ook is het onderstel onderhanden genomen: dat dit zijn uitwerking heeft op de prestaties, blijkt uit het record dat de R26.R zette op 23 juni van dit jaar.
Op die dag verbrak de Renault het ronderecord voor zijn segment waarin de Mégane valt op de Nordschleife. De radicale Mégane maakt zo’n rondje in 8 minuten en 17 seconden.

Dit is de sterkste Mégane ooit. Het nieuwste lid van de Renault Sport familie heet de Mégane R26.R. De laatste R staat in dit geval voor Radicale.
De Renault Mégane R26.R is gebaseerd op de Mégane F1 Team R26 en gebruikt dezelfde motor, versnellingsbak en limited slip differentieel. De grote kracht van de nieuwe telg is zijn gewicht. Maarliefst 123 kg heeft de sportdivisie van Renault van het gewicht van de F1 Team R26 weten af te halen. Ook is het onderstel onderhanden genomen: dat dit zijn uitwerking heeft op de prestaties, blijkt uit het record dat de R26.R zette op 23 juni van dit jaar. Op die dag verbrak de Renault het ronderecord voor zijn segment waarin de Mégane valt op de Nordschleife. De radicale Mégane maakt zo’n rondje in 8 minuten en 17 seconden. De R26.R beschikt over 230 pk en 310 Nm. Daarmee kan hij in zes seconden naar honderd km/u. De topsnelheid is 237 km/u. Om de Mégame een extreem voorkomen te geven staat hij op naar keuze zwarte of rode 18-inch wielen. Verder is de R26.R voorzien van een andere spoiler, een koolstofvezel motorkap en stickers. Binnen is er gekozen voor leer- en suèdebekleding. Racekuipjes van Sabelt moeten je op je plek houden tijdens het stevigere bochtenwerk. Als optie voor mensen die af en toe het circuit opzoeken is er de mogelijkheid een rolkooi laten monteren.
Vanaf oktober is de auto te koop, maar wie interesse heeft moet wel snel zijn. De productie is namelijk beperkt tot 450 stuks.

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/4/77b ... 4b07f4.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/5/d57 ... adb295.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/e/9f5 ... f46f9e.jpg[/img]

[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/1/f30 ... f2ce41.jpg[/img]

[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/1/c5f ... ddd3a1.jpg[/img]

[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/5/a22 ... aceab5.jpg[/img]

[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/4/753 ... 9da424.jpg[/img]

[IMG:368:533]http://www.autoweek.nl/images/800/c/fee ... 24da5c.jpg[/img]

[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/b/ed1 ... b0b14b.jpg[/img]

[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/8/14b ... 456488.jpg[/img]

[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/e/f59 ... e872ee.jpg[/img]

[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/8/963 ... a34748.jpg[/img]

[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/d/431 ... b515cd.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door RVV op 22 jul 2008, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 22 jul 2008, 23:04

Megane geen seconde twijfel!

Fuck BMW, Renault is goed bezig, minder gewicht meer power, prijzen ok!

Lezen jullie mee in Beieren?

Ford zegt me niets.

N.

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 22 jul 2008, 23:06

Ik zou kiezen voor de Focus RS. Hoewel ik de Megane echt werelds vind. Die zou eigenlijk mijn voorkeur hebben maar zonder in beide gereden te hebben kies ik voor de Ford simpelweg vanwege mijn zeer slechte ervaringen met het merk Renault.

En die Focus is natuurlijk ook wel erg bruut ook 8)

Maar als ik de Ring in de buurt zou hebben zou die keuze na wat proefrijden om gedraait kunnen worden.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Bericht door Niall » 22 jul 2008, 23:06

Focus all the way. Daar sta je tenminste halverwege de circuit niet mee stil :P

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 22 jul 2008, 23:07

Liever de Japanse Civic Type-R (FD2), maar als ik tussen deze 2 moest kiezen, dan absoluut de Focus. Heb er gewoon meer vertrouwen dat ie gewoon nog beter stuurt dan de Megane.

Gebruikersavatar
Dennis van der Schoot
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
Locatie: Tilburg

Bericht door Dennis van der Schoot » 22 jul 2008, 23:14

Ik ga voor de Megane (verassend he?).
Denk wel dat de Focus (een stukje?) sneller is,laat ik het zo zeggen,het zou me verbazen als de Focus langzamer is.
Heeft toch een klap meer vermogen/koppel.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43084
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 22 jul 2008, 23:15

Zonder de antwoorden en de specs te hebben bekeken: De Focus.
Vind ik gewoon mooier 8)

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 22 jul 2008, 23:16

Voor de Ford heb ik nu nog zoiets van "Eerst zien, dan geloven!". Daarom nu op basis van bewezen eigenschappen de Mégane. En ook omdat ik het eigenlijk gewoon een bruut apparaat vind. Ding rijdt al in standaardversie echt goed :D

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Bericht door Pescatore » 22 jul 2008, 23:16

130i, jonggebruikt :lol:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 22 jul 2008, 23:24

Megane. Alleen vind ik het een misser dat ze de dakhemel niet even zwart maken. Die met de rode wielen oogt verder prachtig. Dat zeg ik over een renault. :shock: 8)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 22 jul 2008, 23:25

Ik kan niet kiezen tussen deze 2 :shock:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 22 jul 2008, 23:26

Verbaast me niets na al jouw opgestarte draadjes Rico. :wink:

Gebruikersavatar
stefan740
Berichten: 1419
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
Locatie: Nijmegen

Bericht door stefan740 » 22 jul 2008, 23:29

Ze geven me alletwee geen hebbuh-hebbuh gevoel :roll:

Luco

Bericht door Luco » 22 jul 2008, 23:38

Eigenlijk zijn ze niet te vergelijken.
De focus kan je gewoon bestellen en is een zeer snelle en ongetwijfeld een goede auto.

Van de megane komen er maar 10 naar nederland en zullen er zeer weinig mensen in kunnen rijden vanwege deze beperkte oplage.

Gebruikersavatar
Ivar
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 aug 2007, 00:06
Locatie: Rotterdam

Bericht door Ivar » 22 jul 2008, 23:39

Focus RS, de oude Focus RS was briljant en naar mijn bescheiden mening de beste FWD auto die er is! Kan me niet voorstellen dat de nieuwe slechter is en daarnaast vind ik m er ook nog een stuk beter uitzien!

HSR
Berichten: 5499
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 23 jul 2008, 00:14

eerst meer eens met de wagens rijden.

Andre
Berichten: 11407
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 23 jul 2008, 00:31

Prachtig hoe renault deze auto op de markt brengt.

Je zou toch wensen dat er een 130i zo uitgevoerd zou worden. Wat verschrikkelijk mooi. Achterbank eruit 2 carbon race kuipen mooi kooi in het interieur weggebouwd. Brillant.

Keuze is moeilijk.

Als ik moet kiezen. De focus RS met de interieur van de renault.

Wat verschrikkleijk mooi die renault inside.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 23 jul 2008, 00:50

luco hornsveld schreef:Eigenlijk zijn ze niet te vergelijken.
De focus kan je gewoon bestellen en is een zeer snelle en ongetwijfeld een goede auto.

Van de megane komen er maar 10 naar nederland en zullen er zeer weinig mensen in kunnen rijden vanwege deze beperkte oplage.
Er wordt niet gevraagd welke beter is, maar welke jij zelf liever hebt. Ik ga nu voor het slapen gaan even de test tussen deze twee wagens lezen om te kijken of ik de juiste keuze heb gemaakt. :wink:
Laatst gewijzigd door allen op 23 jul 2008, 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 23 jul 2008, 00:51

Focus RS please :twisted:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 23 jul 2008, 01:06

Ik kies voor de extreme Megane R26R.. aan alles zie je dat het geen show is, maar pure doelmatigheid. De RS hinkt me nog iets teveel op 2 gedachten.. Oke erg bruut, veel power, maar ergens ook weer te luxe en dat maakt hem denk ik minder extreem als de specs en het persbericht je wil doen geloven.

Het feit dat bij de Megane echt voor gewichtsbesparing is gekozen als doel opzich, geeft wel enigzins aan dat Renault mee winst ziet in gewichtsbesparing dan in het creeëren van brute power. Want in theorie is het niet zo moeilijk om ook de Renault meer dan 250pk mee te geven.

Gebruikersavatar
skinnybmw
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 mei 2007, 18:16
Locatie: Dokkum/Leeuwarden, Frl.

Bericht door skinnybmw » 23 jul 2008, 01:10

Focus RS...by far! Zoveel mooiere looks!

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Bericht door steve smith » 23 jul 2008, 03:19

R26R all the way.

Heb onlangs binnen enkele uren van elkaar Focus ST en Megane Team F1 gereden, (dus beiden zonder sper) waarbij de Megane een VEEL lichtvoeterige auto was dan de Focus. De Megane leek te zeggen "come on, let's play!" terwijl de Focus met tegenzin hard lijkt te werken.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 23 jul 2008, 07:20

100% zeker de Focus....dikke bak!!

wimwerf
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
Locatie: Utrecht

Bericht door wimwerf » 23 jul 2008, 07:43

steve smith schreef:R26R all the way.

Heb onlangs binnen enkele uren van elkaar Focus ST en Megane Team F1 gereden, (dus beiden zonder sper) waarbij de Megane een VEEL lichtvoeterige auto was dan de Focus. De Megane leek te zeggen "come on, let's play!" terwijl de Focus met tegenzin hard lijkt te werken.
:?

Waar wordt gesproken over een focus ST? En lichtvoetig wil nog niet zeggen dat ie ook beter rijd of beter op de weg ligt.

Anyway...ik zou kiezen voor de Focus alleen omdat ik m mooier vind.
De achterkant van de Megane had net zo goed een voorkant kunnen zijn.
V.w.b. de testuitslagen van de Megane zover zijn ze gewoon formidabel. Kan niets anders zeggen dat het een leuk scheurijzer is :)

V.w.b. de Focus, het zou raar zijn als de auto minder goed rijd dan de vorige RS, en die was al zover bekend een super FWD. Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40186
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 23 jul 2008, 07:43

Focus RS... prachtige auto, supererieure 5cilinder roffel!

En ik moet geen franse meuk... 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jvb en 4 gasten