Kiezen uit 2 extremen, Megane R26R of Focus RS.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Kiezen uit 2 extremen, Megane R26R of Focus RS.
Er komen 2 hele interessante FWD auto's op de markt die 100% zeker een boel op de kop gaan zetten betreffende dynamische eigenschappen en kwaliteiten. Even afgezien van prijzen/uitrustingen ed. Welke heeft jouw voorkeur ?
De Renault Megane R26R of de Ford Focus RS ?
Ford Focus RS
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/2/86b ... 452c52.jpg[/img]
Nog heftiger dan gehoopt: Ford Focus RS
Hij is dan eindelijk officieel: de Ford Focus RS. De specificaties waar Ford eerder mee op de proppen kwam, waren al veelbelovend. Team RS geeft de definitieve auto echter nog meer vermogen mee dan ze eerder beloofden.
Het vermogen van de 2,5-liter turbomotor bedraagt namelijk 300 pk, waar Ford eerder ‘in ieder geval 280 pk’ beloofde. Het maximumkoppel bedraagt ‘meer dan 410 Nm’. De sprint van 0 tot 100 kilometer per uur kost de Focus RS minder dan zes seconden.
De Focus RS heeft gewoon voorwielaandrijving. Om ervoor te zorgen dat het forse vermogen op een behoorlijke manier op de weg wordt gebracht, monteert Ford Team RS een geavanceerd Quaife-sperdifferentieel, zoals we dat ook kennen uit de vorige Focus RS.
Een ander hulpmiddel is de ‘Revoknuckle’ voorwielophanging, die ongewenste stuurreacties en ‘torque steer’ tijdens fors gasgeven moet voorkomen. Jost Capito, die de scepter zwaait bij Ford Team RS, vertelt dat z’n mannen wel degelijk het monteren van vierwielaandrijving hebben overwogen: “Dat was een optie, maar wij zijn ervan overtuigd dat een Ford Focus een uitstekende basis is voor een supersnelle hatchback. Door af te zien van vierwielaandrijving hebben we het gewicht van de RS weten te beperken. Maar tegelijkertijd hebben we een balans tussen tractie, rij-eigenschappen en prestaties gevonden die toonaangevend is voor z’n klasse.”
De Ford Focus RS staat standaard op 19 inch lichtmetaal en is 40 millimeter verbreed ten opzichte van de gewone modellen. Het ESP systeem is speciaal ontwikkeld voor de RS en grijpt later in dan dat van de andere Focussen.
Het exterieur van de RS onderscheidt de auto duidelijk van de andere Focussen, ook van de ST. Allereerst is er de felgroene kleur, een verwijzing naar het Le Mans-groen van de Escort RS1600 uit de zeventiger jaren. Als contrast met het groen zijn er piano-zwarte stylingsdetails, onder meer de grille, de buitenspiegels en achter de voorste wielkasten. Maar het meest opvallend is toch wel de grote, zwarte dakspoiler aan de achterkant van de auto. De RS heeft standaard xenonverlichting.
Binnenin is de styling iets ingetogener. Uiteraard zijn er kuipstoelen met RS- en Recaro-logo’s, maar ook zijn er diverse elementen die het groen-zwarte thema van het exterieur voortzetten. Geborsteld aluminium en koolstofvezel-look elementen zorgen voor nog wat extra klasse.
De Ford Focus RS beleeft op 22 juli z’n publieksdebuut op de London International Motor Show. Ford gaat de auto gewoon tussen de andere Focussen produceren op de productielijn in het Duitse Saarlouis. De RS komt in het eerste kwartaal van 2009 op de markt.
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/2/181 ... 7cc752.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/6/2a1 ... 2b7bb6.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/a/1bd ... 068b9a.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/d/ad9 ... 491f8d.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/2/8a3 ... be9bd2.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/4/4f4 ... 8acaf4.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/e/908 ... 1399ee.jpg[/img]
Renault Megane R26R
Dit is de sterkste Mégane ooit. Het nieuwste lid van de Renault Sport familie heet de Mégane R26.R. De laatste R staat in dit geval voor Radicale.
De Renault Mégane R26.R is gebaseerd op de Mégane F1 Team R26 en gebruikt dezelfde motor, versnellingsbak en limited slip differentieel.
De grote kracht van de nieuwe telg is zijn gewicht. Maarliefst 123 kg heeft de sportdivisie van Renault van het gewicht van de F1 Team R26 weten af te halen. Ook is het onderstel onderhanden genomen: dat dit zijn uitwerking heeft op de prestaties, blijkt uit het record dat de R26.R zette op 23 juni van dit jaar.
Op die dag verbrak de Renault het ronderecord voor zijn segment waarin de Mégane valt op de Nordschleife. De radicale Mégane maakt zo’n rondje in 8 minuten en 17 seconden.
Dit is de sterkste Mégane ooit. Het nieuwste lid van de Renault Sport familie heet de Mégane R26.R. De laatste R staat in dit geval voor Radicale.
De Renault Mégane R26.R is gebaseerd op de Mégane F1 Team R26 en gebruikt dezelfde motor, versnellingsbak en limited slip differentieel. De grote kracht van de nieuwe telg is zijn gewicht. Maarliefst 123 kg heeft de sportdivisie van Renault van het gewicht van de F1 Team R26 weten af te halen. Ook is het onderstel onderhanden genomen: dat dit zijn uitwerking heeft op de prestaties, blijkt uit het record dat de R26.R zette op 23 juni van dit jaar. Op die dag verbrak de Renault het ronderecord voor zijn segment waarin de Mégane valt op de Nordschleife. De radicale Mégane maakt zo’n rondje in 8 minuten en 17 seconden. De R26.R beschikt over 230 pk en 310 Nm. Daarmee kan hij in zes seconden naar honderd km/u. De topsnelheid is 237 km/u. Om de Mégame een extreem voorkomen te geven staat hij op naar keuze zwarte of rode 18-inch wielen. Verder is de R26.R voorzien van een andere spoiler, een koolstofvezel motorkap en stickers. Binnen is er gekozen voor leer- en suèdebekleding. Racekuipjes van Sabelt moeten je op je plek houden tijdens het stevigere bochtenwerk. Als optie voor mensen die af en toe het circuit opzoeken is er de mogelijkheid een rolkooi laten monteren.
Vanaf oktober is de auto te koop, maar wie interesse heeft moet wel snel zijn. De productie is namelijk beperkt tot 450 stuks.
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/4/77b ... 4b07f4.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/5/d57 ... adb295.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/e/9f5 ... f46f9e.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/1/f30 ... f2ce41.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/1/c5f ... ddd3a1.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/5/a22 ... aceab5.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/4/753 ... 9da424.jpg[/img]
[IMG:368:533]http://www.autoweek.nl/images/800/c/fee ... 24da5c.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/b/ed1 ... b0b14b.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/8/14b ... 456488.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/e/f59 ... e872ee.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/8/963 ... a34748.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/d/431 ... b515cd.jpg[/img]
De Renault Megane R26R of de Ford Focus RS ?
Ford Focus RS
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/2/86b ... 452c52.jpg[/img]
Nog heftiger dan gehoopt: Ford Focus RS
Hij is dan eindelijk officieel: de Ford Focus RS. De specificaties waar Ford eerder mee op de proppen kwam, waren al veelbelovend. Team RS geeft de definitieve auto echter nog meer vermogen mee dan ze eerder beloofden.
Het vermogen van de 2,5-liter turbomotor bedraagt namelijk 300 pk, waar Ford eerder ‘in ieder geval 280 pk’ beloofde. Het maximumkoppel bedraagt ‘meer dan 410 Nm’. De sprint van 0 tot 100 kilometer per uur kost de Focus RS minder dan zes seconden.
De Focus RS heeft gewoon voorwielaandrijving. Om ervoor te zorgen dat het forse vermogen op een behoorlijke manier op de weg wordt gebracht, monteert Ford Team RS een geavanceerd Quaife-sperdifferentieel, zoals we dat ook kennen uit de vorige Focus RS.
Een ander hulpmiddel is de ‘Revoknuckle’ voorwielophanging, die ongewenste stuurreacties en ‘torque steer’ tijdens fors gasgeven moet voorkomen. Jost Capito, die de scepter zwaait bij Ford Team RS, vertelt dat z’n mannen wel degelijk het monteren van vierwielaandrijving hebben overwogen: “Dat was een optie, maar wij zijn ervan overtuigd dat een Ford Focus een uitstekende basis is voor een supersnelle hatchback. Door af te zien van vierwielaandrijving hebben we het gewicht van de RS weten te beperken. Maar tegelijkertijd hebben we een balans tussen tractie, rij-eigenschappen en prestaties gevonden die toonaangevend is voor z’n klasse.”
De Ford Focus RS staat standaard op 19 inch lichtmetaal en is 40 millimeter verbreed ten opzichte van de gewone modellen. Het ESP systeem is speciaal ontwikkeld voor de RS en grijpt later in dan dat van de andere Focussen.
Het exterieur van de RS onderscheidt de auto duidelijk van de andere Focussen, ook van de ST. Allereerst is er de felgroene kleur, een verwijzing naar het Le Mans-groen van de Escort RS1600 uit de zeventiger jaren. Als contrast met het groen zijn er piano-zwarte stylingsdetails, onder meer de grille, de buitenspiegels en achter de voorste wielkasten. Maar het meest opvallend is toch wel de grote, zwarte dakspoiler aan de achterkant van de auto. De RS heeft standaard xenonverlichting.
Binnenin is de styling iets ingetogener. Uiteraard zijn er kuipstoelen met RS- en Recaro-logo’s, maar ook zijn er diverse elementen die het groen-zwarte thema van het exterieur voortzetten. Geborsteld aluminium en koolstofvezel-look elementen zorgen voor nog wat extra klasse.
De Ford Focus RS beleeft op 22 juli z’n publieksdebuut op de London International Motor Show. Ford gaat de auto gewoon tussen de andere Focussen produceren op de productielijn in het Duitse Saarlouis. De RS komt in het eerste kwartaal van 2009 op de markt.
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/2/181 ... 7cc752.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/6/2a1 ... 2b7bb6.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/a/1bd ... 068b9a.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/d/ad9 ... 491f8d.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/2/8a3 ... be9bd2.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/4/4f4 ... 8acaf4.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/e/908 ... 1399ee.jpg[/img]
Renault Megane R26R
Dit is de sterkste Mégane ooit. Het nieuwste lid van de Renault Sport familie heet de Mégane R26.R. De laatste R staat in dit geval voor Radicale.
De Renault Mégane R26.R is gebaseerd op de Mégane F1 Team R26 en gebruikt dezelfde motor, versnellingsbak en limited slip differentieel.
De grote kracht van de nieuwe telg is zijn gewicht. Maarliefst 123 kg heeft de sportdivisie van Renault van het gewicht van de F1 Team R26 weten af te halen. Ook is het onderstel onderhanden genomen: dat dit zijn uitwerking heeft op de prestaties, blijkt uit het record dat de R26.R zette op 23 juni van dit jaar.
Op die dag verbrak de Renault het ronderecord voor zijn segment waarin de Mégane valt op de Nordschleife. De radicale Mégane maakt zo’n rondje in 8 minuten en 17 seconden.
Dit is de sterkste Mégane ooit. Het nieuwste lid van de Renault Sport familie heet de Mégane R26.R. De laatste R staat in dit geval voor Radicale.
De Renault Mégane R26.R is gebaseerd op de Mégane F1 Team R26 en gebruikt dezelfde motor, versnellingsbak en limited slip differentieel. De grote kracht van de nieuwe telg is zijn gewicht. Maarliefst 123 kg heeft de sportdivisie van Renault van het gewicht van de F1 Team R26 weten af te halen. Ook is het onderstel onderhanden genomen: dat dit zijn uitwerking heeft op de prestaties, blijkt uit het record dat de R26.R zette op 23 juni van dit jaar. Op die dag verbrak de Renault het ronderecord voor zijn segment waarin de Mégane valt op de Nordschleife. De radicale Mégane maakt zo’n rondje in 8 minuten en 17 seconden. De R26.R beschikt over 230 pk en 310 Nm. Daarmee kan hij in zes seconden naar honderd km/u. De topsnelheid is 237 km/u. Om de Mégame een extreem voorkomen te geven staat hij op naar keuze zwarte of rode 18-inch wielen. Verder is de R26.R voorzien van een andere spoiler, een koolstofvezel motorkap en stickers. Binnen is er gekozen voor leer- en suèdebekleding. Racekuipjes van Sabelt moeten je op je plek houden tijdens het stevigere bochtenwerk. Als optie voor mensen die af en toe het circuit opzoeken is er de mogelijkheid een rolkooi laten monteren.
Vanaf oktober is de auto te koop, maar wie interesse heeft moet wel snel zijn. De productie is namelijk beperkt tot 450 stuks.
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/4/77b ... 4b07f4.jpg[/img]
[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/5/d57 ... adb295.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/e/9f5 ... f46f9e.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/1/f30 ... f2ce41.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/1/c5f ... ddd3a1.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/5/a22 ... aceab5.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/4/753 ... 9da424.jpg[/img]
[IMG:368:533]http://www.autoweek.nl/images/800/c/fee ... 24da5c.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/b/ed1 ... b0b14b.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/8/14b ... 456488.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/e/f59 ... e872ee.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/8/963 ... a34748.jpg[/img]
[IMG:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/d/431 ... b515cd.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door RVV op 22 jul 2008, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- Roman
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
- Locatie: Liverpool
Ik zou kiezen voor de Focus RS. Hoewel ik de Megane echt werelds vind. Die zou eigenlijk mijn voorkeur hebben maar zonder in beide gereden te hebben kies ik voor de Ford simpelweg vanwege mijn zeer slechte ervaringen met het merk Renault.
En die Focus is natuurlijk ook wel erg bruut ook 8)
Maar als ik de Ring in de buurt zou hebben zou die keuze na wat proefrijden om gedraait kunnen worden.
En die Focus is natuurlijk ook wel erg bruut ook 8)
Maar als ik de Ring in de buurt zou hebben zou die keuze na wat proefrijden om gedraait kunnen worden.
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Dennis van der Schoot
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
- Locatie: Tilburg
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
-
- Berichten: 11407
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Prachtig hoe renault deze auto op de markt brengt.
Je zou toch wensen dat er een 130i zo uitgevoerd zou worden. Wat verschrikkelijk mooi. Achterbank eruit 2 carbon race kuipen mooi kooi in het interieur weggebouwd. Brillant.
Keuze is moeilijk.
Als ik moet kiezen. De focus RS met de interieur van de renault.
Wat verschrikkleijk mooi die renault inside.
Je zou toch wensen dat er een 130i zo uitgevoerd zou worden. Wat verschrikkelijk mooi. Achterbank eruit 2 carbon race kuipen mooi kooi in het interieur weggebouwd. Brillant.
Keuze is moeilijk.
Als ik moet kiezen. De focus RS met de interieur van de renault.
Wat verschrikkleijk mooi die renault inside.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Er wordt niet gevraagd welke beter is, maar welke jij zelf liever hebt. Ik ga nu voor het slapen gaan even de test tussen deze twee wagens lezen om te kijken of ik de juiste keuze heb gemaakt.luco hornsveld schreef:Eigenlijk zijn ze niet te vergelijken.
De focus kan je gewoon bestellen en is een zeer snelle en ongetwijfeld een goede auto.
Van de megane komen er maar 10 naar nederland en zullen er zeer weinig mensen in kunnen rijden vanwege deze beperkte oplage.

Laatst gewijzigd door allen op 23 jul 2008, 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Ik kies voor de extreme Megane R26R.. aan alles zie je dat het geen show is, maar pure doelmatigheid. De RS hinkt me nog iets teveel op 2 gedachten.. Oke erg bruut, veel power, maar ergens ook weer te luxe en dat maakt hem denk ik minder extreem als de specs en het persbericht je wil doen geloven.
Het feit dat bij de Megane echt voor gewichtsbesparing is gekozen als doel opzich, geeft wel enigzins aan dat Renault mee winst ziet in gewichtsbesparing dan in het creeëren van brute power. Want in theorie is het niet zo moeilijk om ook de Renault meer dan 250pk mee te geven.
Het feit dat bij de Megane echt voor gewichtsbesparing is gekozen als doel opzich, geeft wel enigzins aan dat Renault mee winst ziet in gewichtsbesparing dan in het creeëren van brute power. Want in theorie is het niet zo moeilijk om ook de Renault meer dan 250pk mee te geven.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
-
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
- Locatie: Utrecht
steve smith schreef:R26R all the way.
Heb onlangs binnen enkele uren van elkaar Focus ST en Megane Team F1 gereden, (dus beiden zonder sper) waarbij de Megane een VEEL lichtvoeterige auto was dan de Focus. De Megane leek te zeggen "come on, let's play!" terwijl de Focus met tegenzin hard lijkt te werken.

Waar wordt gesproken over een focus ST? En lichtvoetig wil nog niet zeggen dat ie ook beter rijd of beter op de weg ligt.
Anyway...ik zou kiezen voor de Focus alleen omdat ik m mooier vind.
De achterkant van de Megane had net zo goed een voorkant kunnen zijn.
V.w.b. de testuitslagen van de Megane zover zijn ze gewoon formidabel. Kan niets anders zeggen dat het een leuk scheurijzer is

V.w.b. de Focus, het zou raar zijn als de auto minder goed rijd dan de vorige RS, en die was al zover bekend een super FWD. Ben benieuwd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten