Dutch supercar challenge.

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 22 apr 2008, 13:29

indobesar schreef:
Andre schreef:Bleekemolen had een GT3 cup staan. Van een jaar oud. 117.500 Motorevisie erop en je kan 2 jaar dsc rijden.

Het is gods onmogelijk om een auto te bouwen voor dat geld en laat staan hem bijhouden. Er worden bmw gebouwd van 2 ton en meer. Die worden gewoon om de oren gereden door zo n cup.

Zet nog een motorupdate op zo n GT3 zoals op die van duncan dan rij je gewoon tussen de GT door. En trek je iedereen een lange neus die tonnen aan het uitgeven is voor zelfbouw projecten. Kan je zo n ding mooi of niet mooi vinden. Het is gewoon de auto om te winnen.
Andre, waar zit het verschil in? Welke onderdelen van de auto maken de GT3 zoveel beter dan een customized V8 GTR?
Ik kan me voorstellen dat de GT3 in de basis al zover ontwikkeld is dat de basis, bijv. kwa handling zoveel beter is dan een zelfbouw. Is het dan niet zo dat je dmv veel testen de auto op het zelfde niveau kunt brengen, of blijft dat een utopie?
Ik heb de cijfers niet paraat, maar de enorme race-ervaring en het engineeringsbudget bij Porsche zullen ongetwijfeld het verschil maken.

Anderzijds: De V8Star kan toch ook aardig mee. :wink:

Michel P

Bericht door Michel P » 22 apr 2008, 13:38

@Andre,

Kan me je frustratie voorstellen, want zo'n perfect product wat eigenlijk zo uit het schap komt en door en door getest is en qua prijs zo bereikbaar in vergelijk met zelf bouw, dat is om de vingers als coureur bij af likken.

Mooi is in de racerij van ondergeschikt belang.

Michel

Mustafa al-Sahaf

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 22 apr 2008, 13:39

Jan Ozephius schreef:Anderzijds: De V8Star kan toch ook aardig mee. :wink:
Die auto is dan ook al vanuit de basis ontwikkeld als raceauto. Het is een zogenaamde " silhouet" auto die alleen qua body lijkt op een Passat.

Hoeveel verschil dat maakt is vaak niet erg inzichtelijk maar ik denk dat Bert het bij het juiste eind heeft. Als het om de laatste (tienden van) secondes gaat moet je echt zorgvuldig op de details zijn als je wilt meekomen, laat staan winnen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 apr 2008, 13:53

Plus volume telt ook mee in deze natuurlijk.

Als jij zelf een BMW V8 bouwt, kosten bouwen en ontwikkelen zeg 250.000 euro en dan heb je er 1 staan, of misschien een paar in team verband.

Porsche ontwikkeld een Cup auto, kosten ongeveer 200.000-250.000 euro als je hem nieuw besteld. Produceerd vervolgens 265 van die dingen en verkoopt ze. Dus omdat je afname veel groter is kan je je R&D budget spreiden over veel meer units, en is ook veel hoger. Al je gedane kennis over dat chassis neem je elke keer mee als je weer een nieuwe serie uitbengt dus dat gaat dubbel op.

Dat is ook 1 van de redenen dat veel teams in wat voor raceklasse dan ook niet snel de overstap naar een ander merk maken denk ik. Want in feite moet je dan weer overnieuw beginnen met kennis op doen. Zowel van amateur tot semi prof niveau gaat dat op, zelfs de hobby racers zoals hier op het forum. Bij mijzelf bijvoorbeeld, dat ik een M3 kies als hobbyproject heeft ook een reden, namelijk dat ik niet nog eens een keer het wiel hoef uit te vinden wbt die auto's. Als ik een Subaru GTT of Honda gekocht had dan zou ik eerst uit moeten vissen hoe zo'n auto in elkaar zit. Al is de basis sneller, als je niet weet hoe het in elkaar steekt heb je er niks aan of duurt het in elk geval langer voor je resultaat ziet :)

Andre

Bericht door Andre » 22 apr 2008, 13:56

In de dsc kon je vroeger nog leuk met hobby auto s terecht. Maar door de GT3 zijn de bakens verlegd en ben je overbodig in de dsc met al je zelf bouwprojecten. Je kan mooi rondjes rijden achter de gt3 s aan.

Er is maar 1 mogelijkheid tegen de gt3 dat is zelf een gt3 rijden Doe je dat niet is het gewoon geld over de balk gooien en het brengt alleen rondjes rijden. En door uitval van de gt3 gebeurt bijna nooit trouwens kan je in de prijzen komen. Racen om te rijden kan je overal. Racen om te winnen is de goal.

Corvettes rijden in de GT4 met 100kg extra en moeten de luchtwegen grof uitvoeren met restrictors anders veel te veel vermogen voor GT4.

De SS1 klasse was zo mooi maar het is inmiddels uitgegroeid tot een halve GT klasse.

3.7kg per pk moet terug dan wordt het weer mooi. De GT3 voldoen hier niet aan en zeker een aantal niet want die zijn fors getuned ook nog. Maar de heer van elk sluit zijn ogen en telt het inschrijfgeld nog even na.

Jammer
Laatst gewijzigd door Andre op 24 apr 2008, 02:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Mustafa al-Sahaf

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 22 apr 2008, 14:05

Ik ga mezelf hiermee niet populair maken maar ik begrijp wel wat je bedoelt André, maar op het eind van de rekening moet van Elk ook zwarte cijfers schrijven met zijn raceserie. Dat ie daarvoor regels gaat veranderen is natuurlijk een discutabel verhaal, dat kan niet de bedoeling zijn.

Er zijn natuurlijk ook andere series waar je met een zelfbouw GTR aan de bak komt maar het probleem is dat Porsche een té goede auto heeft gebouwd. Dat is weleens eerder gebeurd in andere klassen en die wagens werden vervolgens weer "uitgereguleerd" door restrictors of zoals bij de TT-R van Brinkmann door de carbon remmen te verbieden.

Het lijkt erop dat van Elk op korte termijn keuzes moet gaan maken.

Andre

Bericht door Andre » 22 apr 2008, 14:08

Bert ziet het inderdaad helder. Zo is het.

Je bent gek als je bij motorsport een z4 motorsport haalt voor 300.000 euro. Dat zijn 2x GT3 cup. Heb je er 1 op reserve.

Porsche kan met al die cups zich niet veroorloven om een slechte auto neer te zetten. Plus dat al die GT3 ook nog veel op trackdays rijden. Het is gewoon een door ontwikkeld product. Windtunnels duizenden test km etc etc. Lui die uren staan te denken in de ontwikkelings ruimte etc etc. Kijk naar de lmp2 auto van porsche rijdt gewoon voorin tussen lmp1 auto s. Ze weten waar ze over praten bij porsche als het over racen gaat.

En nu ga jij even een karroserie bestellen en het zelf allemaal beter bedenken dan al die ingeneurs bij porsche. En dat voor de prijs van ca. 150k euro. hahahaha.

Een kant klare wttc auto ca. 250k met 280pk 4 cil. Is geen endurance auto. Kan maar heel kort die tijden rijden op zandvoort op ultra zacht rubber. Met bmw motorsport erbij 10 overbrengingen om te testen etc etc.

Die gaan alleen hard omdat de fabriek erbij zit. Als jij zelf zo n wtcc inelkaar knutselt rij je die tijden echt niet.

Luco

Bericht door Luco » 22 apr 2008, 14:22

Komen we toch weer op het punt dat de heer van Elk enkel naar de centjes kijkt.
Natuurlijk moet die winst draaien, maar dat deed die al.
Schijnbaar maakt het hem niks uit dat op deze manier een mooie serie om zeep wordt geholpen, tegen die tijd zijn de heer van Elk zijn zakjes allang gevuld en de echte motorsportliefhebber en diverse teams zijn de dupe.

Andre

Bericht door Andre » 22 apr 2008, 14:43

Maar als er teams komen met grote budgetten en als mensen als duncan huisman worden ingezet. Dan is het niet meer een ons kent ons clubske. Er moet regels zijn en die moeten nageleefd worden. Anders gaat het een amaturistisch zooitje worden.
Laatst gewijzigd door Andre op 24 apr 2008, 02:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Dutch

Bericht door Dutch » 22 apr 2008, 16:08

Andre schreef:Anders gaat het een amaturistisch zooitje worden.
Nee, anders blijft het een amateuristisch zooitje. :lol:

Als het om de centjes zou draaien, zou het er juist anders aan toegaan. Nu het DSC groter wordt, krijgt Van Elk voor het eerst te maken met de dilemma's waarvoor elke grote organisator staat bij de toerwagens en de GT's: hoe hou je iedereen te vriend? Want Van Elk houdt blijkbaar toch niet iedereen te vriend. Als SS1 straks feitelijk een Porsche Cup wordt omdat alle andere teams zijn weggejaagd, heeft hij die klasse van binnenuit laten uithollen. Dat is al zo vaak eerder gebeurd op vergelijkbare manieren: er komt meer geld en professionaliteit een klasse binnenstromen, één product blijkt superieur, de rest wil niet voor spek en bonen meerijden en haakt af, kampioenschap dood. Zie ITC, zie de eerste incarnatie van FIA GT met Mercedes, enz.

In de monopostoracerij hebben ze dat opgelost door iedereen dezelfde auto te geven. Behalve in de F1, het echt allerlaatste autosportbolwerk van de pure techniek, maar dat vinden veel mensen juist daarom ook zo saai.

In de toerwagens doet men soms ook zulke dingen: de NASCAR-stockcars zijn identieke silhouettes, het Franse Supertourisme-kampioenschap koos op een gegeven moment ook voor silhouettes, idem in België. (Daar heeft het Franse Solution-F nog steeds een goede handel aan.)

Maar overal waar men toch op basis van de echte straatauto's wil werken en streeft naar zo veel mogelijk variatie, daar moet je op een gegeven moment kunstgrepen toepassen. Strafgewichten, restrictors, vleugelbeperkingen, equivalentieregels tussen benzine/diesel en atmo/turbo, you name it. Steeds veranderend om toch maar de balans te houden en iedereen een kans te geven op de winst. In de toerwagens en GT's is allang geen plaats meer voor eerlijke strijd binnen een open reglement. Daarvoor zijn de marketingbelangen van de ondersteunende fabrieken te groot. GT3 is bijvoorbeeld volledig gebaseerd op het gelijkheidsbeginsel: aan het begin van het jaar worden alle GT3-auto's bij elkaar gezet in een zogeheten 'equalisation session', een topcoureur (dat was dit jaar Christophe Bouchut) en een liefhebber zetten tijden in elke auto en op basis daarvan worden gewichten en restricties toegevoegd. Is weinig eerlijks aan, maar de organisator heeft wel een vol veld met de prachtigste sportauto's.

De DSC was tot nu toe redelijk klein en daardoor vrij immuun voor grotere commerciële belangen, maar dat is langzaam aan het veranderen. Van Elk moet nu opeens gaan nadenken over dezelfde dingen waarover onder meer SRO (FIA GT, Brits GT, Belcar), ACO (Le Mans, LMS), GTSport (GT Open, Spaans GT) en Eurosport (WTCC) dagelijks moeten nadenken: hoe houd ik iedereen binnenboord?

De DSC-regels waren altijd verfrissend helder en simpel. Het zou mooi zijn als de organisatie die met harde hand kan handhaven en ze daardoor simpel houdt. Maar er wordt nu al mee gemarchandeerd om interessante auto's te kunnen toelaten. Da's misschien leuk voor de groei op de (zeer) korte termijn, maar op de langere termijn kan de wal het schip keren. Ik ben heel benieuwd hoe Van Elk de balans weet te houden tussen een open reglement en iedereen erbij houden.

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 22 apr 2008, 16:32

Andre schreef:nou niet alleen naar de centjes. Dick wil iedereen te vriend houden en heeft geen ruggegraat. Ons kent ons race clubske.

Maar als er teams komen met grote budgetten en als mensen als duncan huisman worden ingezet. Dan is het niet meer een ons kent ons clubske. Er moet regels zijn en die moeten nageleefd worden. Anders gaat het een amaturistisch zooitje worden.
Andre,
Ik heb nog maar heel weinig ervaring in deze wereld, maar is het niet zo dat vals spelen inherent is aan autosport? En zo ja, moet de boel dan ook niet gewoon zo vrij mogelijk gelaten worden?

Elmar

Bericht door Elmar » 22 apr 2008, 18:53

Ik vind het dan toch wel knap dat de ooit de verkeerde plaatsing van de motor (achter de achteras) bij de 911 toch geslepen kan worden tot een succes.

Andre, hopelijk zijn alle volgende races in de regen, dan blijf je ze toch wel voor?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 22 apr 2008, 19:01

Goeie post, Mattijs!

De oplossing is zo simpel als wat:
Gewoon de fabrieksauto's en de hobbyprojecten uit elkaar halen en in verschillende klassen uit laten komen.
Nu is het zoiets als Roger Federer die meedoet aan de clubkampioenschappen bij tennisclub Zandvoort. Leuk voor Roger dat hij ook eens een toernooitje op gravel wint, maar eerlijk is anders. ;)

Andre

Bericht door Andre » 22 apr 2008, 21:36

Je kan roger ook gewoon 10kg aan beide enkels hangen omdat ie zo goed is. Dat is ook zoiets wat ze in de DSC doen. Ardi van de hoek was reed een keer in de 996 gt3 en reed ook het hele veld op rondje of ie even wat kg lood wou storten in dat stuk blik. optie 2 is je gaat half gas op de laptimer rijden en net doen of je niet harder kan.

Luco

Bericht door Luco » 22 apr 2008, 21:42

Andre schreef: optie 2 is je gaat half gas op de laptimer rijden en net doen of je niet harder kan.
Dan stopte ik er gelijk mee, het gaat er bij racen juist om om het uiterste uit mens en machine te halen.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 22 apr 2008, 21:50

Als je niet mag gassen wat is dan de lol van het racen?

Kijk dat je in een 24 uurs race wat rustiger aan doet om de auto aan de finish te brengen dat kan ik heel goed begrijpen.

Maar dat je in een DSC race met half gas rijdt daar kan ik de lol niet van inzien :?

Net zo iets als zeilen zonder zeil of roeien zonder peddel.
Nee, racen zonder gaspedaal zou niet mijn ding zijn.

Andre

Bericht door Andre » 23 apr 2008, 00:13

ook niet de mijne.

Gewoon volle polle met een GT3 en iedereen op een ronde rijden.

Henk thuis komt van plek 26 rijdt in 40min al naar plek 1. Kijk dan heb je gewoon de juiste keus gedaan qua auto.

Ik zou het misschien zelf ook liever met een bmw hebben gedaan. Maar ik erken gewoon mijn meerdere. De GT3 is DE auto voor de SS1 op dit moment. Je bent gewoon met je 2 ton plus auto veld vulling. Porsche staat zoveel mijlen hoger dan de meeste andere merken.

Wij hebben onboard beelden dat ik achter een GT3 rij met duncan achter het stuur. Ik zit een partij te worstelen. En de porsche stuurt zo mooi in je kan zo mooi vroeg op het gas staan. Elke bocht verlies je gewoon minimaal 2 tiende. Power is nagenoeg gelijk illigaal of niet. De GTR heeft zelfde vermogen. Porsche wint alles op wegligging.

Je kan 2 dingen doen.

Of je koopt een porsche. Of je gaat met je bmw elders rijden, want dit heeft geen zin. Geld trouwens niet alleen voor bmw. meganes aston martin opel silhoutte allemaal veld vulling. Spek en bonen rijders.

kris

Bericht door kris » 23 apr 2008, 08:10

goh dré, heb je daar nu echt zo lang moeten over doen om dit door te hebben? 8)

ik mis het de strontbulten wat in dit verhaal :P :P :lol:
Andre schreef:ook niet de mijne.

Gewoon volle polle met een GT3 en iedereen op een ronde rijden.

Henk thuis komt van plek 26 rijdt in 40min al naar plek 1. Kijk dan heb je gewoon de juiste keus gedaan qua auto.

Ik zou het misschien zelf ook liever met een bmw hebben gedaan. Maar ik erken gewoon mijn meerdere. De GT3 is DE auto voor de SS1 op dit moment. Je bent gewoon met je 2 ton plus auto veld vulling. Porsche staat zoveel mijlen hoger dan de meeste andere merken.

Wij hebben onboard beelden dat ik achter een GT3 rij met duncan achter het stuur. Ik zit een partij te worstelen. En de porsche stuurt zo mooi in je kan zo mooi vroeg op het gas staan. Elke bocht verlies je gewoon minimaal 2 tiende. Power is nagenoeg gelijk illigaal of niet. De GTR heeft zelfde vermogen. Porsche wint alles op wegligging.

Je kan 2 dingen doen.

Of je koopt een porsche. Of je gaat met je bmw elders rijden, want dit heeft geen zin. Geld trouwens niet alleen voor bmw. meganes aston martin opel silhoutte allemaal veld vulling. Spek en bonen rijders.

Andre

Bericht door Andre » 23 apr 2008, 09:25

Ja het moest even doordringen kris.

Maar het zit er nu goed in.:)

RVV

Bericht door RVV » 23 apr 2008, 10:04

Andre ijn er mogelijkheden om op de een of andere manier dan Porsche GT3 te gaan (mee)rijden ?

Andre

Bericht door Andre » 23 apr 2008, 10:39

Nee nu even niet wie weet ooit.

We kunnen nu beter een 6 cil in die gtr zetten en ss2 gaan rijden. Dan heb je teminste nog een beetje eer van je auto.

Is toch gewoon humor. Straks rij je de sokken uit je race schoenen en komt henk thuis van 63 jaar met 2 vingers in de neus je voorbij. Das voor mij echt geen racen meer. Geld trouwens ook voor richard van de berg wat een van de betere rijders binnen de ss1 klasse is. Hij rijdt gewoon op plek 7 en 8 terwijl met de kunde die hij heeft daar absoluut niet thuis hoort. Hij wordt door gentelman racer om de oren gesjeesd in GT3 s. Tja wat is nu wijsheid.

Hielke

Bericht door Hielke » 23 apr 2008, 10:55

Wijsheid is door te erkennen dat alle wegen in de SS1 naar de 997 GT3 leiden.

Zij die dat niet zien zijn ziende blind. En ik zie liever een heel veld vol met GT3's dan 20 van die eigenbouw meuk gebakjes.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 23 apr 2008, 11:20

Hielke,

Mits er een beetje fatsoenlijk geracet wordt.
Met het mes tussen de tanden.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 23 apr 2008, 12:12

Andre schreef:Nee nu even niet wie weet ooit.

We kunnen nu beter een 6 cil in die gtr zetten en ss2 gaan rijden. Dan heb je teminste nog een beetje eer van je auto.

Is toch gewoon humor. Straks rij je de sokken uit je race schoenen en komt henk thuis van 63 jaar met 2 vingers in de neus je voorbij. Das voor mij echt geen racen meer. Geld trouwens ook voor richard van de berg wat een van de betere rijders binnen de ss1 klasse is. Hij rijdt gewoon op plek 7 en 8 terwijl met de kunde die hij heeft daar absoluut niet thuis hoort. Hij wordt door gentelman racer om de oren gesjeesd in GT3 s. Tja wat is nu wijsheid.
Nou, dat zal Henk leuk vinden.
Daar ben je dan 63 voor geworden om te lezen dat je na 40 minuten naar voren rijd omdat je auto geweldig is.
Net alsof je ineens niet meer kan rijden op die leeftijd......:wink:

Dutch

Bericht door Dutch » 23 apr 2008, 12:34

Hielke schreef:Wijsheid is door te erkennen dat alle wegen in de SS1 naar de 997 GT3 leiden.

Zij die dat niet zien zijn ziende blind. En ik zie liever een heel veld vol met GT3's dan 20 van die eigenbouw meuk gebakjes.
Fair point Hielke, maar je kunt er ook anders naar kijken. SS1 hoort een toerwagenklasse te zijn. En laten we wel wezen, de GT3 is gewoon een GT.

In omringende landen rijdt hij ofwel tegen 360/430 Challenges (in Cup-configuratie) ofwel tegen andere GT3's zoals de DBRS9, C6 Z.06, Viper Competition Coupé, Gallardo GT3, 430 GT3, Ford GT, Ascari KZ1R, dat soort spul. Da's wel andere kost dan silhouette-toerwagens en BMW-zelfbouw.

In het buitenland werkt dat bovendien prima dankzij het gelijkheidsbeginsel van FIA GT3. Het DSC-reglement is totaal anders en ik ga voor een groot deel mee met je sympathie voor de eenvoud ervan. Maar als je het zo eenvoudig wilt houden en dus de overwinning van de techniek boven ieders commerciële belangen wilt laten gaan, ja, dan eindig je inderdaad vanzelf met een SS1-veld vol 997 GT3's. Die mogen daar volgens de letter van de DSC-wet aan meedoen, maar of het volgens de geest de bedoeling is?

Plaats reactie