Dutch supercar challenge.

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Andre

Dutch supercar challenge.

Bericht door Andre » 23 mar 2008, 19:48

Er loopt een prachtige discussie op de DSC site waar ik jullie even op wil wijzen.

http://www.supercarchallenge.nl/news/0/ ... t_2008.htm

Ga het maar eens lezen voordat ik alles opnieuw hier op moet schrijven.

Het komt eigenlijk hier op neer dat als je verstandig bent een porsche GT3 cup moet kopen. Dan weet je zeker dat je een auto hebt die vooraan kan rijden. Een auto die jaren is door getest en weinig tot nul uitval heeft.

Dus maw de SS1 klasse kan je net zo goed een porsche cup klasse van maken.

De tijden van een gt3 cup liggen ca. tussen de GT en SS1 zo goed is die auto terwijl het qua specs een SS1 is. Een z4 motorsport red het ook niet tegen een GT3 cup. Daar komt bij een Z4 motorsport kost 300k. en GT3 cup haal je voor ca. 110k 2e hands 1 jaar oud en Als je een nieuwe cup vindt zal ie ca. 150k kosten.

Dus al je zelfbouw projecten kan je weggegooien tegen porsche fabrieks auto s. Alleen de silhouette auto s kunnen de porsche nog wat competitie geven. Kijk je kan natuurlijk niet een porsche vergelijken met slechte rijder en een bijv een renault trophy met goeie rijder. De tijden van de renault trophy op spa is 2.28 en gt3 cup pole is 2.24 dat is dan op michelin. Ik trek met de m3 GTR v8 alles eruit en rijdt dan 2.33. Misschien op nieuw rubber en perfecte ronde een 2.31. Dan kom ik op zo gt3 cup nog even 7 sec te kort. Laten we nog even dunlop op de GT3 zetten. Voor mijn part 5 sec. Dat is dan 5 sec per ronde. Kan je met 2 vingers in de neus winnen met een GT3 cup.

Waar de dsc bekend stond om de verschillende auto s zul je steeds meer porsches gaan zien. 14 stuks nu al in de SS1.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 23 mar 2008, 20:29

Leuke en interessante discussie André.

Ik kan je 'angst' volledig begrijpen en denk ook dat het terecht is. Wel vind ik dat Dick van Elk de regels op zich goed voor elkaar heeft om hiervoor een stokje te kunnen steken voor wat betreft de competitie. Feit blijft dat het dat voor een team natuurlijk nog steeds goedkoper is om een 997 Cup auto te kopen voor volgend seizoen. Dan verlies je gewoon de insteek van de DSC, waarin het juist leuk is om verschillende auto's competatief met elkaar te kunnen laten racen. Dat is erg jammer en dat moet niet de bedoeling zijn. Het aan de start verschijnen met een geprepareerde Corvette, M3 GTR of Sagaris is juist de charme en niet het kopen van een GT3, de trailer uitrijden en meedoen.

Het zou jammer zijn als de SS1 klasse volledig gedomineerd gaat worden door alle GT3's. Ik heb zelf niet het inzicht in hoesnel al deze jongens zullen zijn en ben daarom ook erg benieuwd hoe het zal gaan over 4 weken. Daar zal de praktijk uitwijzen of deze ongersutheid terecht is.

Wat zou een oplossing kunnen zijn?? De GT3's naar de GT klasse doorschuiven?? Is dat mogelijk, hoe zijn de tijden daar, kan een GT3 zich daar mee meten? Maakt het dan groot verschil wie er achter het stuur zit, een jongen als Huisman, of een rookie?

Ik ben zelf van plan om komend jaar in ieder geval alle nationale DSC evenementen te bezoeken en om jullie aan te moedigen Dré, maar hoop over het gehele veld gezien wel een leuke competitie te zien. Niet alleen GT3's vooraan in de SS1 en al helemaal geen aparte klasse. Dat is niet de insteek van de DSC.

Hielke

Bericht door Hielke » 23 mar 2008, 20:38

De dominantie van de GT3's bestaat tot nu toe alleen nog maar op papier. Het zijn de afgelopen jaren de verschillende BMW's geweest die de dienst hebben uitgemaakt. Dat er nu verschillende BMW's in aanbouw zijn is dan ook geen wonder.

GT3's zijn populair omdat ze in bijvoorbeeld cup hoedanigheid heel degelijk en snel zijn. Dat de resultaten er nog niet zijn heeft, zoals je al zegt, waarschijnlijk alles met het ontbreken van goeie rijders in die Porsches te maken. Henk Thuis met z'n 62 jaren zou het daarom dit jaar wel eens kunnen laten zien in z'n 997 cup.

En het beleid om meerdere verschillende auto's tegen elkaar te laten strijden is natuurlijk een wassen neus. Je gaat niet voor merk Y kiezen omdat er al zoveel in merk X en Z rijden terwijl toch gebleken is dat merk X veruit de snelste is. Het hoort een natuurlijke ontwikkeling te zijn dat de beste auto's in een klasse de populairste auto's worden. In theorie is zo'n GT3 de beste, maar in de praktijk is het er nog steeds niet uitgekomen.

Maar ik herhaal het nog een keer. Tot nu toe winnen nog steeds de eigenbouw gebakjes van de verschillende teams. Ook wanneer ze op 16 races gemiddeld 6 keer uitvallen. Dat zegt natuurlijk mede iets over de klasse. Ik hoop dat er dit jaar wel een goeie rijder een jaar lang in zo'n GT3 de vloer met de andere auto's gaat aanvegen. Tot nu toe is de dominantie van de GT3 een papieren dominantie gebleken. Ze zijn sterk in aantal geweest, that's all..

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 mar 2008, 21:41

Tsja wat rijd zo'n 911 GT3 Cup op Zandvoort, 1.46?

Dan zou je bij wijze van spreken een E90 WTCC auto aan moeten rukken en dan kom je nog 2 sec te kort. Wat PK's er bij sleutelen en dan trek je dat ook wel recht, maar dan nog ben je volgens mij 5 keer zo duur uit als zo'n GT3.

Dus op papier zou het de beste keuze voor je poen zijn.

Steff

Bericht door Steff » 23 mar 2008, 21:44

Ik zag trouwens ook een v8 supercar etussen staan, erg gaaf.
Heel erg benieuwd wat deze auto voor geweld brengt, zie ze altijd op motors tv maar nog nooit in het echt gezien.

Terugkomend op de gt3rs, je kunt het gewoon met skutsje silen vergelijken :lol: .
Ook in het skutsjesilen zijn er schepen die in de basis een stuk sneller zijn dan een ander schip (de zogenaamde kampioenskandidaten). Er zijn ook schepen die een stuk minder snel zijn, maar gevaren worden door een schipper met talent.
In de regel is het zo, dat de schipper met talent het vaak wint van degene met minder talent (ook met minder materiaal).

Op een gegeven ogenblik gaat ervaring meetellen, snelle rondetijden zijn leuk maar heel aan de finish komen is nog leuker.

Een getalenteerde rijder als andre kan zich meten met andere rijders in veel beter materiaal.
Volgens mij komt dit doordat hij bepaalde situaties anders/beter inschat dan anderen, dus zullen de raceronden misschien nog niet eens zover uit elkaar liggen, in tegenstelling tot de kwalificatieronden (maarja, hierin kan je vrij rijden).

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar heb het meer geprobeerd te koppelen naar iets waar ik wel verstand van heb.
Ik hoop dat het een beetje te vergelijken is

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 23 mar 2008, 21:48

Leuke discussie en eigenlijk is het toch wel simpel en draait het om één woord: budget.
Ik heb me er een beetje in verdiept, je kunt met een beetje zoeken 996 GT3 en Cup auto's namelijk al voor erg aantrekkelijke prijzen te koop aangeboden vinden. En daar is een goede reden voor: running costs. Die zijn schrikbarend hoog. Een motor- en bakrevisie kost ongeveer evenveel als het BNP van Angola, daar kom je met een zelfbouw BMW'tje al een heel eind mee voor je complete seizoensbegroting inclusief alles.
En dat zie je blijkbaar ook terug in de tijden, het zij zo.
Ik denk dat als je dat soort bedragen in een zelfbouwproject pompt (en dat hoeft dan geen BMW te zijn, auto's als een Exige, Noble of Corvette kunnen zeker zo interessant zijn om als basis te dienen) je qua tijden ook wel in de buurt van zo'n 911 kunt komen.
Maar dan doet niemand, want als je dat soort geld uit gaat geven is het veel makkelijker om dan toch maar die kant-en-klare hoofdpijnvrije 911 te kopen.

Dat is gewoon inherent aan een klasse die met een maximale pk/kg verhouding werkt; hoe meer geld je er dan tegenaan gooit, des te harder je gaat.

Andre had als voorstel om alle GT3's bij elkaar in een aparte klasse te zetten. Waarom dan niet een stapje verder gaan en alle fabrieksauto's in een apart klassement zetten en niet tussen de hobbyschuur projecten.

Dat is zeker zo eerlijk in mijn ogen en zo hou je de klasse interessant voor de mensen die er meer in geloven om een auto met kennis en enthousiasme op een 'lowbudget' manier op te bouwen t.o.v. mensen die 'gewoon' diep in de buidel tasten om een fabrieksauto te kopen.

Hielke

Bericht door Hielke » 23 mar 2008, 22:02

Steff zegt: Het draait om talent.

Peter zegt: Het draait om budget.

Tegengestelder kunnen meningen niet zijn. Prachtig :D

Ik deel Steff's mening overigens. De DSC is dan weliswaar lang niet zo competatief als de 130i of Clio cup, maar zo slecht is het er ook weer niet gesteld. De regels voor wat betreft de pk/gewicht verhouding zijn zo goed dichtgetimmerd dat een overwinning niet te kopen valt. Lever je 4 seconden op een hele goeie rijder in, dan kun je er 1 miljoen, 2 miljoen of tig miljoen in stoppen, de regels verhinderen het je een auto te bouwen die het verschil goed zou kunnen maken. Je zult dan per saldo nog steeds 3 seconden per rondje gaan inleveren.

Luco

Bericht door Luco » 23 mar 2008, 22:10

Volgens mij gaat het om beiden.

Heb je talent maar geen topauto, red je het niet.
Heb je een topauto maar geen talent, red je het ook niet.

Moet een combinatie van beiden zijn, en als ik naar de namen kijk in de dsc, zijn er maar weinig echte goede rijders :?
Jammer voor de klasse vind ik.
Maar weer eens een bewijs dat het voor de mensen met een veel poen is.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 23 mar 2008, 22:11

Hielke, ik neem min of meer gelijkwaardige coureurs als uitgangspunt, dan draait het om budget.
Als je zelf 5 seconden per rondje laat liggen, mag je wel met een heel gezond budget aantreden, maar dat is niet mijn insteek. :lol:

Ik denk dat er op DF een flinke groep mensen rondlopen die allemaal binnen 1 seconde van elkaar zitten in dezelfde auto, KoT was overigens wel het bewijs daarvoor (blijft jammer van de magere opkomst, want dan hadden we dit soort discussies niet gehad :lol:).
Dat is nog een wereld van verschil, want juist die laatste paar tienden maken het verschil tussen een enkele erg goede coureur en de relatief grote groep mensen die redelijk hard kunnen gaan, maar een paar tienden tot een seconde per ronde is budgettair wel goed te maken.

Hielke

Bericht door Hielke » 23 mar 2008, 22:36

Peter Tunissen schreef:Hielke, ik neem min of meer gelijkwaardige coureurs als uitgangspunt, dan draait het om budget.
Als je hiermee bedoelt dat de "gelijkwaardige coureurs" van heel hoog niveau zijn en dat ze de competitie zijn ingegaan met de insteek om het kampioenschap te gaan winnen, dan ben ik het met je eens.

Maar je zou ze de kost moeten geven die gezien hun talent totaal kansloos zijn en er toch omwille van de show, de buitenwereld, het gedoe, de blits of weet ik veel wat onzinnig grote budgetten in willen steken. Helemaal niet erg allemaal ware het niet dat je uit hun woorden zou moeten geloven dat ze ook nog een poging willen ondernemen vooraan mee te rijden. Doe je mee om het meedoen (en dat kan ook prachtig zijn, overal in het veld kan gestreden worden) dan volstaat voor de SS1 en lagere klasses een relatief laag budget.
Ook wanneer je wel vooraan kunt meerijden dan is het niet zo dat, mits een auto met de juiste portie boerenlogica is gekozen en/of opgebouwd, een auto van 150.000 euro zomaar 2 seconden sneller is dan een auto van 50.000 euro. Ik ben er van overtuigd dat een auto van 50.000 euro ook heel dicht bij de optimaal te rijden tijd rondgereden kan worden. Maar dat is een ander verhaal.

Dwalen we nu af? :wink:

Anyway Andre, Porsche GT3 all the way. Hoe meer hoe beter :lol:

Wilbert

Bericht door Wilbert » 23 mar 2008, 22:56

Ik heb dit vehaal een beetje zitten volgen op de site van de DSC. Ik denk dat het wel mee gaat vallen. André zie het aan de mannen van de ETEC viper. Die zijn toch ook 2de geworden in de GT's tegen ex DTM auto's. Die door een team van super techneuten bij ABT in elkaar geschroefd zijn. Drivingskills zijn een belangrijke factor. Ik ga het allemaal wel weer aanschouwen het aankomende jaar. Ik zal door onze sponsoring op de ETEC Viper elek race op de circuits rond lopen.

Andre

Bericht door Andre » 23 mar 2008, 23:18

wilbert er zijn ook de zogenaamde laptimers rijders. Ik weet zeker dat de audi dtm ook op de laptimer rijden. Die kunnen makkelijk sneller. Kijk maar eens naar de tijden die die auto s kunnen rijden.

Ik weet zeker als je mij een GT3 cup geeft kan ik gewoon op de laptimer rijden. Niet te snelle tijden. Gewoon voor mijn doen rustig in de meute mee rijden. Als ik een bmw heb in SS1 moet ik alles eruit persen. Maar omdat er geen knappe rijders zitten in GT3 kan je dat soms net redden.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 23 mar 2008, 23:23

Hielke schreef:Ook wanneer je wel vooraan kunt meerijden dan is het niet zo dat, mits een auto met de juiste portie boerenlogica is gekozen en/of opgebouwd, een auto van 150.000 euro zomaar 2 seconden sneller is dan een auto van 50.000 euro. Ik ben er van overtuigd dat een auto van 50.000 euro ook heel dicht bij de optimaal te rijden tijd rondgereden kan worden. Maar dat is een ander verhaal.

Dwalen we nu af? :wink:
Ja, maar ik wil er toch even heel kort op ingaan. ;)
Het gaat mij niet eens zozeer om het budget om die auto te bouwen, dat zijn eenmalige kosten, denk vooral ook eens aan de running costs.

Ervan uitgaande dat nieuwe banden sneller zijn dan gebruikte banden kun je daar heel makkelijk een voordeel pakken.
In iedere race zit een verplichte pitstop van even uit mijn hoofd een minuut dacht ik; in ieder geval ruim voldoende tijd om een set wielen te wisselen (zeker als je met centerlock naven rijdt).

Rij je met een beperkt budget (zeg €50.000 per jaar), dan kun je niet zomaar iedere keer dat je wil een verse set banden monteren.
Zeg dat die in 18" of 19" €2000 per set kosten (incl. btw), 16 races, dus in theorie kun je dan 32 sets slicks erdoorheen jagen, regenbanden en intermediates nog niet meegeteld.
Dan ben je wel al ruim over je budget heen en heb je alleen nog maar banden gekocht en nog geen meter gereden en het inschrijfgeld is ook nog niet betaald.
Rij je met een budget van €250.000 per jaar rond, dan is een setje banden meer of minder per race ook niet zo boeiend, als je daarmee een seconde per ronde kunt pakken zou je wel heel dom zijn om het niet te doen.

Hetzelfde met basisdingen als demperrevisies, motorrevisies etc.
Met een beperkt budget ga je die dingen niet meteen reviseren als ze nog maar 98% zijn en je dus een beetje tijd per ronde kosten.
Met een onbeperkt budget haal je na iedere race de motor uit elkaar en zet hem weer met verse pakkingen en vloeistoffen in elkaar.
Toch geld zat en die 5pk extra en compleet verse dempers schelen toch weer een paar tienden per ronde.

En zo kun je wel 100 voorbeelden bedenken waarom je met veel geld altijd sneller zult zijn dan met weinig geld, boerenverstand of niet. ;)

RVV

Bericht door RVV » 24 mar 2008, 00:15

Andre schreef:wilbert er zijn ook de zogenaamde laptimers rijders. Ik weet zeker dat de audi dtm ook op de laptimer rijden. Die kunnen makkelijk sneller. Kijk maar eens naar de tijden die die auto s kunnen rijden.

Ik weet zeker als je mij een GT3 cup geeft kan ik gewoon op de laptimer rijden. Niet te snelle tijden. Gewoon voor mijn doen rustig in de meute mee rijden. Als ik een bmw heb in SS1 moet ik alles eruit persen. Maar omdat er geen knappe rijders zitten in GT3 kan je dat soms net redden.

Andre wat houd dat precies in een laptimer rijder ?

Andre

Bericht door Andre » 24 mar 2008, 00:36

Voordat je over de streep gaat kijk je eerst op je laptimer wat voor ronde tijd je rijdt zodat je niet te snel gaat en anders laat je voor de streep even gas los.

Je rijdt dus niet op het maximale kunnen van de auto. Je houdt zo de concurrentie voor de gek.

Zou je wel vol doorgaan kan de organisatie ingrijpen en je gewicht geven. Dus dan is lekker voor de gek houden makkelijker. Kan je mooi behouden door tuffen:) En als je over hebt kan je ook mooi op oud rubber rijden. Want je hebt het toch niet nodig voor de concurrentie.

RVV

Bericht door RVV » 24 mar 2008, 00:53

Ah ik begrijp het.. gaat inderdaad tegen het principe in van de snelste willen wezen.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 24 mar 2008, 00:58

Rico v Velzen schreef:Ah ik begrijp het.. gaat inderdaad tegen het principe in van de snelste willen wezen.
Volledig mee eens. En dat is wel het gevaar dat je loopt inderdaad met zoveel GT3's in de SS1 klasse. Dan kan Van Elk wel zeggen dat er een regelening is met 15 seconden extra pitijd etc, maar dan krijg je inderdaad laptimer rijders zoals jij dat zo mooi zegt.

Wilbert

Bericht door Wilbert » 24 mar 2008, 17:15

Dat zou kunnen André, Toch denk ik dat ze wel aardig door trappen met die dingen want ze spinnen nog wel eens en er is vorig jaar ook aan de auto wel het een en ander naar de klote gereden. Twee carbon aandrijflijnen a 25000 euro per stuk.

m@rco

Bericht door m@rco » 24 mar 2008, 18:13

Ben erg benieuwd wat er dit jaar gebeuren in deze klasse..Zal dan denk ik ook een hoop te vinden zijn sowieso de nationale evenementen en belgië is ook nog te doen natuurlijk, zelfs vanuit Friesland.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 mar 2008, 10:52

Hopelijk wordt 2008 weer prachtig voor 't publiek, want dat was de grote winnaar in 2007. Het DSC kreeg als één van de weinige raceklassen het publiek bovenop de banken! Een rijder als André pik je er zo tussenuit in dat veld, zijn auto gaat andere voorbij op een mooie en soms spectaculaire wijze, maar toch 'gecalculeerd', geen kamikaze acties. En dat werd gewaardeerd, of 'ie nu in een E36 of E46 reed. Niet alleen door mij of andere bekenden, maar ook door de jan modaal op de tribune. Men ziet dat heus wel. Dat is gaaf.

En wat betreft out of the box auto's, to finish first, you first have to finish. Wat Wilbert zegt, ze glijden er nog weleens af. Lammertink heeft 't natuurlijk gewoon goed voor mekaar. En ook logisch dat zij in zo'n Porker rijden. Een maatje van me heeft ook contact gehad met een GT3 team, de rijderskosten vielen nog best mee, naar verhouding, maar hij zei al meteen dat dat team toch niet vooraan kon rijden, ondanks de auto. Want die lui hadden gewoon een GT3 gekocht en dachten daarmee klaar te zijn. De rest van 't team bleef in zijn ogen amateuristisch. En dan zie je dat alles toch valt of staat met budget en een visie. Zelfs met talent maak je dat niet meer goed, als je naast afstellingen en geld meebrengen niets hebt in te brengen bij zo'n eigenwijs team.

Andre

Bericht door Andre » 25 mar 2008, 11:01

Ik stel de race auto s ook af. Ik heb daar ook heel erg plezier in. Meeste race teams doen daar inderdaad weinig aan.

Wilbert

Bericht door Wilbert » 25 mar 2008, 19:28

André nou hebben er vorig jaar toch ook al een hoop 996 & 997 GT3 meegereden maar de finale ging om mannen in een BMW. Ik denk dat de mannen die willen race en er niet te veel naar om willen kijken een GT3 kopen. Het is wat anders als er echt racers in stappen die net zo als jij de auto echt afstellen en daar ook mee bezig zijn. Ik weet van carworld waar ook een of twee GT3's reden dat er wijnig input was van de rijders.

Kan me de Finale race in assen nog wel voor de geest halen waar er drie GT3's afgleden. kijk maar even naar de beelden van deze mannen van af een minuut of 18:30 http://www.supercarchallenge.nl/dscplay ... i&portal=1

Nogmaals ik zal het gaan zien. Nog drie weken en dan is het weer zo ver

Andre

Bericht door Andre » 25 mar 2008, 20:16

Wilbert het gaat niet om het feit dat de bmw vooraan zitten.

Als je de fia tijden erbij haalt de belcar en vln dan zul je zien dat er niks opgewassen is in de kg per pk verhouding van de gt3.

Dat er niet een knappe coureur zo n auto bestuurd is altijd nog geluk geweest voor ons bmw rijders.

Maar dat de GT3 in handen van een goeie coureur een van de beste auto is al zeker. Dit vindt ik helemaal niet erg.

Maar weet je wat waardeloos is in de dsc. En ik heb het eerder gezien.

Als ik morgen een GT3 koop, omdat het de beste auto is. En ik rijdt het hele ss1 veld op een rondje dan krijg ik gewoon 100kg ballast mee van dick van elk. Maar omdat je niet kan rijden wel een GT3 hebt en je rijdt op plek 5 maalt niemand erover. Dat jij dan met een BMW je het zweet in de bilnaat rijdt tegen gt3 met mindere rijders hoor je niemand over.

Dus maw een goeie auto kopen word ook meteen in de kiem gesmoord als je goed kan sturen.

Daarom zeg ik toekomst en snelle auto kopen en op de laptimer rijden. Elke race net kunnen winnen. De audi TT DTM rijden ook al 2 jaar zo.

Waardeloos maar dick van elk ziet het niet of wil het niet zien. Alles voor de kijkcijfers zullen we maar zeggen.

Ik wil alleen jullie duidelijk maken hoe het werkelijk zit.

Roman

Bericht door Roman » 25 mar 2008, 20:19

Andre schreef: Ik wil alleen jullie duidelijk maken hoe het werkelijk zit.
Vooral ook blijven doen, lekker leesvoer 8)

Wilbert

Bericht door Wilbert » 25 mar 2008, 20:29

Natuurlijk andré ik begrijp dit en jou maar al te goed. De mannen van de viper hebben er weer een hoop geld in moeten pompen om hem sneller te maken. Dat geld moet wel weer bij de sponsoren vandaan komen. Wij hebben dit jaar ook veel meer neer moeten leggen dan vorig jaar.

Plaats reactie