Dat is ook hoe ik er over denk nu ik wat meer over de olie gelezen heb.Jan Speed schreef:m.a.w. geschikt voor de M3 als je fors gebruik maakt van het vermogen, regelmatig boven de 6500tpm draait en dan bij voorkeur in de zomer.////Maikel schreef:Motul 300 V LE MANS ist ein ganzjährig verwendbares, vollsynthetisches Motorsportmotorenöl auf Esterbasis, für Rennmotoren entwickelt, ob Turbolader oder Mehrventiltechnik. Ebenso verwendbar für Serienfahrzeuge mit konventionellen Otto- und Dieselmotoren. Im Rennsport besonders empfehlenswert für Langstreckenrennen. Auch für Oldtimerrennen geeignet
Maar goed, als je het er niet inkieperd wil ik het graag van je overnemen.
Als je als een natte dweil met max 4000tpm rond rijdt en vaak koude starts moet doen is 10W40 beter. Helemaal in de winter.
Conclusie: het gaat er vooral om hoe je de auto gebruikt! Het is zaak bij dat gebruiksdoel de juiste olieviscociteit te kiezen.
Niks weerhoudt je om zomers 20W60 te gebruiken en 'swinters 10W40!
(doe ik ook met mijn daily driver: 10W40 in winter, 15W50 in zomer)
anekdote: ik ben wel eens op een clubdagje geweest in Lelystad. Daar reed toen een Volvo T5 rond die keihard op z'n donder kreeg bij het rondjes rijden. Echt volle polle. Op een zeker moment : blauw roken uit de uitlaat en klepperig draaien. Kap open, wat kan het toch zijn?! Olie oververhit! Die gaat dan schuimen en is dan te dun om hydraulische klepstoters op druk te houden. Die olie was dus niet geschikt om mee over het circuit te rossen maar prima geschikt om de dagelijkse km's mee te doen.
En ik trap de auto uiteraard wel eens door, maar echt niet dagelijks. Het is geen ''track-car'' he. Iemand die zijn daily driver elke dag gaat afraggen en meer in het hoge toerengebied dan in het lage toerengebied zit vind ik ronduit achterlijk. Het ding hoeft niet binnen de kortste tijd gereviseerd te worden. Verder kan ik het ding niet eens afraggen al wilde ik. Als ik naar werk rij is het zo druk op de weg dat je in feite niet eens kan inhalen...maar goed ook, want op die weg waar ik dagelijks rij valt volgens mij maandelijks wel een dode. Ben er zelf ook al dicht bij in de buurt geweest...d8 wel ff te kunnen inhalen komt er nog een andere gek met minimaal 150-160 me tegemoet waar je 80 mag. Dan schrik je toch wel ff. Sinds dat moment doe ik alleen nog maar ''gekke'' dingen wanneer het ook daadwerkelijk kan en niet levensgevaarlijk is.