Motul 300V Le Mans 20W60

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
1995 M3

Motul 300V Le Mans 20W60

Bericht door 1995 M3 » 05 apr 2008, 10:57

Hallo,

Op aanraden van een aantal forummembers heb ik deze olie gehaald voor mijn US M3.

Nu ben ik net naar een garage geweest om te vragen of hij vandaag nog tijd had om die olie en een nieuw filter erin te zetten.

Hij vertelde mij dat hij die olie dus NIET erin ging gooien, tenzij ik wilde dat mijn nokkenassen binnen 1000km naar de tering waren.
Ik heb hem uitgelegd dat ik op aanraden van forummembers deze olie heb gehaald, en hij verklaarde jullie werkelijk voor gek.

Er moet volgens hem normale 10W40 in...20W60 is veel te dik, zon olie wordt in tractors gebruikt zegt hij. Maar als ik wilde dat mijn motor de soep in draaide wilde hij hem best erin gooien :shock:

De man van deze garage heeft vroeger ook altijd E36 M3 gereden, zowel 3.0 als 3.2. Ook de Alpina uitvoering heeft hij gehad en hij noemde zich een echte kenner. Hoe kan het dat hij dit allemaal zegt? En wie van jullie rijdt WEL ECHT met de Motul olie????

GTRene

Bericht door GTRene » 05 apr 2008, 11:08

wat een larie koek..in tractors :lol: ze gebruiken die Motul lemans 20w60 ook in de raceserij.

Ik heb het in m'n Hartge zitten en daarvoor in de S54 M coupe (E46 M3 motor)

google het type olie maar samen met BMW kom je vast wel wat tegen, maar voor straat misschien wat minder bekend omdat je het niet zo overal kan kopen, en castrol de bmw huisleverancier is geloof ik :roll:

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 05 apr 2008, 11:21

GTRene schreef:wat een larie koek..in tractors :lol: ze gebruiken die Motul lemans 20w60 ook in de raceserij.

Ik heb het in m'n Hartge zitten en daarvoor in de S54 M coupe (E46 M3 motor)

google het type olie maar samen met BMW kom je vast wel wat tegen, maar voor straat misschien wat minder bekend omdat je het niet zo overal kan kopen, en castrol de bmw huisleverancier is geloof ik :roll:
Ik heb hem ook uitgelegd dat dit 100% syntetische race-olie is. Maar hij bleef er dus op hameren dat hij het best erin wilde gooien, maar dat hij me bijna kon garanderen dat mijn motor binnen 1000km kapot was.
Voor RACE motoren zou deze olie goed zijn, maar zeer zeker NIET voor een M3 waarmee dagelijks gereden wordt.

Vooral bij koude starts was een 20W EXTREEM slecht voor de motor zegt hij. Misschien dat het voor auto's van +400-500pk goed was, maar NIET voor een M3 met ''slechts'' 265pk. Volgens hem is olie die bedoeld is voor echte race motoren zeer slecht voor straat auto's die maar af en toe eens doorgetrapt worden.

Wie moet ik nu geloven? Is die olie echt zo slecht bij koude starts en gaat hij kapot lopen??? Want je ziet ook werkelijk bijna niemand die ook daadwerkelijk met deze olie rijdt :?:

GTRene

Bericht door GTRene » 05 apr 2008, 11:45

als het voor 400 en 500 pk goed is, tja dan zal het wel slecht zijn voor 265pk...hoe vind je zijn uitleg :wink:

dan maak je maar een weddenschap met hem, dat als ie langer dan 1000km meegaat hij jou een paar duizend euro geeft, hij garandeert jou dat toch? die 10w40 zal inderdaad best voldoende zijn, en koude starts? das nog een beetje van vroeger met slechte kwaliteit olie, nu heb je olie soorten die een mooie film over de metalen maakt en dus ook wat beschermt, maar goed ik ben geen olie deskundige :wink:
SAE 20W-60, RACING-PRODUCT VOLLSYNTHETISCH - DOPPEL-ESTER-TECHNOLOGIE

300 V LE MANS ist ein ganzjährig verwendbares, vollsynthetisches Motorsportmotorenöl auf Esterbasis, für Rennmotoren entwickelt, ob Turbolader oder Mehrventiltechnik. Ebenso verwendbar für Serienfahrzeuge mit konventionellen Otto- und Dieselmotoren. Im Rennsport besonders empfehlenswert für Langstreckenrennen. Auch für Oldtimerrennen geeignet. Doppel-Ester-Technologie: max. Ölfilmstabilität, optimales Haftvermögen, hohe Temperaturfestigkeit. Sehr hohes Druckaufnahmevermögen garantiert höchste Schmiersicherheit auch in extremen Temperaturbereichen. Die hohe HTHS-Viskosität ermöglicht einen perfekten Verschleißschutz auch bei extremen hoher Temperatur. Die Esterbasis reduziert die Betriebstemperatur bis zu 10°C in den oberen Bereichen, besitzt ein sehr gutes Haft- bzw. Kriechvermögen und schützt den Motor schon in der Kaltstartphase zuverlässig vor Verschleiß. Keine Verkokungen, hervorragender Korrosionsschutz; ganzjährig zu verwenden. Die Viskosität von 20W-60 bewirkt einen stabilen Öldruck, eine verbesserte Motordurchölung bei extremen Betriebsbedingungen und ist ein guter Schutz vor Ölverdünnung durch Kraftstoff. Minimale Verdampfungsneigung, dadurch geringer Ölverbrauch. 100% scherfest, kein Scherverlust, stabiler Öldruck unter allen Betriebsbedingungen.

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 05 apr 2008, 11:52

GTRene schreef:als het voor 400 en 500 pk goed is, tja dan zal het wel slecht zijn voor 265pk...hoe vind je zijn uitleg :wink:

dan maak je maar een weddenschap met hem, dat als ie langer dan 1000km meegaat hij jou een paar duizend euro geeft, hij garandeert jou dat toch? die 10w40 zal inderdaad best voldoende zijn, en koude starts? das nog een beetje van vroeger met slechte kwaliteit olie, nu heb je olie soorten die een mooie film over de metalen maakt en dus ook wat beschermt, maar goed ik ben geen olie deskundige :wink:
SAE 20W-60, RACING-PRODUCT VOLLSYNTHETISCH - DOPPEL-ESTER-TECHNOLOGIE

300 V LE MANS ist ein ganzjährig verwendbares, vollsynthetisches Motorsportmotorenöl auf Esterbasis, für Rennmotoren entwickelt, ob Turbolader oder Mehrventiltechnik. Ebenso verwendbar für Serienfahrzeuge mit konventionellen Otto- und Dieselmotoren. Im Rennsport besonders empfehlenswert für Langstreckenrennen. Auch für Oldtimerrennen geeignet. Doppel-Ester-Technologie: max. Ölfilmstabilität, optimales Haftvermögen, hohe Temperaturfestigkeit. Sehr hohes Druckaufnahmevermögen garantiert höchste Schmiersicherheit auch in extremen Temperaturbereichen. Die hohe HTHS-Viskosität ermöglicht einen perfekten Verschleißschutz auch bei extremen hoher Temperatur. Die Esterbasis reduziert die Betriebstemperatur bis zu 10°C in den oberen Bereichen, besitzt ein sehr gutes Haft- bzw. Kriechvermögen und schützt den Motor schon in der Kaltstartphase zuverlässig vor Verschleiß. Keine Verkokungen, hervorragender Korrosionsschutz; ganzjährig zu verwenden. Die Viskosität von 20W-60 bewirkt einen stabilen Öldruck, eine verbesserte Motordurchölung bei extremen Betriebsbedingungen und ist ein guter Schutz vor Ölverdünnung durch Kraftstoff. Minimale Verdampfungsneigung, dadurch geringer Ölverbrauch. 100% scherfest, kein Scherverlust, stabiler Öldruck unter allen Betriebsbedingungen.
Dat van 400-500pk snap ik ook niet echt...dat LIJKT mij ook complete onzin.

Kan ik niet een deal maken met jou? Als mijn motor binnen 1000km kapot loopt door het gebruik van deze olie betaal jij me een nieuwe motor? :lol:

Maar jij rijdt dus met deze olie....rij je ook dagelijks met je auto? Hoe zit het met de oliedruk door gebruik van deze dikke olie?

Kan jij mij ''GARANDEREN'' dat mijn motor niet kapot gaat lopen met deze olie bij dagelijks gebruik?

GTRene

Bericht door GTRene » 05 apr 2008, 11:58

garanderen is een groot woordt, bewijs maar eens dat het daardoor kwam, maar ga er van uit dat met deze olie je motor heus niet in de soep loopt na 1000km, ja na 1000km :lol: maar hoe ver na 1000km? :wink:
de 20w60 is de opvolger van de 15w60 van Motul.

de motor zal stiller draaien, en minder olie verbruik hebben, verder is de film aardig dik en kun je iets meer afdichting hebben...so far so good :wink:

maar hoe dat met jou motor zit? feit is op de S54 M3 liep het super, en op de S62 en M62 V8 motoren is het helemaal lekker...tja hoe dat met jou motor zit? ik zou het er in pleuren 8) in theorie kan je niet veel gebeuren of je moet hydraulische kleppen hebben? dan zou het iets kunnen schelen geloof ik...misschien dat BertM3 meer weet.

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 05 apr 2008, 12:07

GTRene schreef:garanderen is een groot woordt, bewijs maar eens dat het daardoor kwam, maar ga er van uit dat met deze olie je motor heus niet in de soep loopt na 1000km, ja na 1000km :lol: maar hoe ver na 1000km? :wink:
de 20w60 is de opvolger van de 15w60 van Motul.

de motor zal stiller draaien, en minder olie verbruik hebben, verder is de film aardig dik en kun je iets meer afdichting hebben...so far so good :wink:

maar hoe dat met jou motor zit? feit is op de S54 M3 liep het super, en op de S62 en M62 V8 motoren is het helemaal lekker...tja hoe dat met jou motor zit? ik zou het er in pleuren 8) in theorie kan je niet veel gebeuren of je moet hydraulische kleppen hebben? dan zou het iets kunnen schelen geloof ik...misschien dat BertM3 meer weet.
Ik heb hydraulische kleppen ja....het is in feite een opgeboorde 325i motor.

Volgens mij rijdt er ook zo goed als niemand met deze olie in een E36 M3.

Peric

Bericht door Peric » 05 apr 2008, 12:40

Gisteravond toevallig veel gelezen over olie.

Mischien is het vloeken, maar lees dit draadje 's door, ook de daarbij behorende links.
Hm... Kan niet gelinkt worden..
http://gummen.org/ Forum/DE Garage/Olie en de onzin er omheen

Dan weet je al veel meer.
Het KAN wel hoor, die olie erin. Maar dat is meer voor als je vaak hoogtoerig rijdt, anders voldoet een 5W40 of een 10W40 gewoon.
Ik gooi bijvoorbeeld gewoon de voorgeschreven 5W40 erin, want ik gebruik 'm normaal, dus niet te vaak doortrekken, want race er niet mee.

Joy

Bericht door Joy » 05 apr 2008, 13:22

20W60 lijkt mij een tikkie te dik voor koude starts in de winterperiode.
Deze olie is geschikt tot 10 graden onder 0. De 10W60 is geschikt tot 20 graden onder 0.

Hoe dikker, hoe minder snel het motorblok in zijn geheel gesmeerd is.

Als de auto geen trackdays voor z'n kiezen krijgt zou ik gewoon de voorgeschreven olie gebruiken.

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 05 apr 2008, 13:27

Joy Jolliffe schreef:20W60 lijkt mij een tikkie te dik voor koude starts in de winterperiode.
Deze olie is geschikt tot 10 graden onder 0. De 10W60 is geschikt tot 20 graden onder 0.

Hoe dikker, hoe minder snel het motorblok in zijn geheel gesmeerd is.

Als de auto geen trackdays voor z'n kiezen krijgt zou ik gewoon de voorgeschreven olie gebruiken.
Dat is dus heel mooi....lekker dat iemand van dit forum mij dus ff 165 euro voor wat olie door de neus boort omdat die volgens hem zo goed was voor mijn auto.

De BMW dealer net ff gebeld...en die zegt absoluut geen 20w60 erin doen. In de S54 zou het kunnen, maar in de S50 US zeker niet. De voorgeschreven olie voor het US model is 5W30 volgends de BMW dealer. 10W40 Ultra zou ook kunnen.

Iemand die 8L Motul 300V 20W60 wilt kopen? Of iemand die een goede site weet waar ik het snel verkocht krijg? Dankje.

allen

Bericht door allen » 05 apr 2008, 13:39

Ach ja, je had het ook kunnen navragen voor je het kocht. Weet niet hoe lang je het al hebt, maar is omruilen geen optie?

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 05 apr 2008, 14:08

allen schreef:Ach ja, je had het ook kunnen navragen voor je het kocht. Weet niet hoe lang je het al hebt, maar is omruilen geen optie?
Tja...als een welbekend forumlid mij dit aanraad mag ik er toch best van opaan dat dit een goede olie was? Voor hetzelfde geld had ik de olie er al ingegooid en liep mijn motor dus daadwerkelijk in de soep na een tijdje.
Maargoed, is ook stom van mij geweest om zomaar iemand op zijn woord te geloven (die overigens zelf geen ervaring met deze auto+motor heeft).

Ik heb de olie nu een paar dagen...maar ik neem niet aan dat ik de olie terug kan sturen en mijn 165 euro terug krijg. Om 16 uur vanmiddag ga ik naar een garage hier in de buurt waar mijn olie + filter, bezinefilter en onderste kettingspanner vervangen wordt. Volgende week woensdag ga ik naar de bmw dealer om mijn kleppen te laten stellen en om er een nieuwe lmm op te zetten.
Laatst gewijzigd door 1995 M3 op 05 apr 2008, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 05 apr 2008, 14:08

Op een forum wordt advies gegeven en soms is het een mening. Je zult altijd zelf moeten onderzoeken en daarna zelf beslissen wat je doet.

In dit geval. Rij je veel korte ritten of rij je veel op hoge toeren lange tijd?

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 05 apr 2008, 14:14

Ar schreef:Op een forum wordt advies gegeven en soms is het een mening. Je zult altijd zelf moeten onderzoeken en daarna zelf beslissen wat je doet.

In dit geval. Rij je veel korte ritten of rij je veel op hoge toeren lange tijd?
Ik rij veel lange, maar ook korte ritten op een dag. Elke dag van Roermond naar Weert voor te werken (ca 30km heen en 30 terug). Dan rij ik meestal 's avonds nog naar fitness wat zon 10km heen en 10km terug is. Het zijn dus lange en korte ritten die ik maak.

Maar wat betreft de olie zit het wel goed, er komt nu 10W40 Ultra in en volgens hem is er geen betere keuze. Aangezien hij zelf ook altijd M3 en Alpina heeft gereden vertrouw ik hem wel. Een maat van me komt er ook altijd met zn M6, en een andere maat ook met zijn E46 330ci....ook al ziet het eruit als een behoorlijke oude beun garage, verstand van BMW's heeft die kerel wel.

Maar weet iemand een forum waar veel mensen rondhangen die in de racerij zitten? Ws krijg ik mn olie daar wel verkocht.
Laatst gewijzigd door 1995 M3 op 05 apr 2008, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Peric

Bericht door Peric » 05 apr 2008, 14:15

Je kunt ook de olie houden en het er deze zomer inknikkeren, als het wat warmer is. Dan is het geen weggegooid geld.
't Is helemaal geen verkeerde olie, alleen met deze temperaturen is het niet ideaal.
Dus het kan er wel in, en als je niet teveel rijdt, de zomer staat voor de deur....

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 05 apr 2008, 14:16

Peric schreef:Je kunt ook de olie houden en het er deze zomer inknikkeren, als het wat warmer is. Dan is het geen weggegooid geld.
't Is helemaal geen verkeerde olie, alleen met deze temperaturen is het niet ideaal.
Dus het kan er wel in, en als je niet teveel rijdt, de zomer staat voor de deur....
Ook met de zomer hoeft deze olie er niet in. Hij is simpelweg niet geschikt voor mijn motorblok.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 apr 2008, 17:18

1995 M3 schreef:
Peric schreef:Je kunt ook de olie houden en het er deze zomer inknikkeren, als het wat warmer is. Dan is het geen weggegooid geld.
Ook met de zomer hoeft deze olie er niet in. Hij is simpelweg niet geschikt voor mijn motorblok.
moet jij je kleppen stellen? je had toch hydraulische? maakt je motor teveel lawaai dan...? of te hard gesleten? met wat voor olie was dat, immers hij heeft nog maar weinig gedraaid...

De Motul is 1 van de beste oliën daar hoef je niet bang voor te zijn, maar de gebruikelijke olie is natuurlijk ook goed, laat eerst die reparatie dingen nakijken en repareren en zien of er al niet veel is gesleten en vraag die garage of hij dan wel garant staat dat jou motor niet in de soep loopt zwart op wit :wink:

eneuh liefhebbers komen er wel voor jou eventuele olie 20w60 no problem, zorg eerst dat je je andere dingen op orde hebt want zo te horen scheelt er nu al wat aan :roll:

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 05 apr 2008, 18:08

GTRene schreef:
1995 M3 schreef:
moet jij je kleppen stellen? je had toch hydraulische? maakt je motor teveel lawaai dan...? of te hard gesleten? met wat voor olie was dat, immers hij heeft nog maar weinig gedraaid...

De Motul is 1 van de beste oliën daar hoef je niet bang voor te zijn, maar de gebruikelijke olie is natuurlijk ook goed, laat eerst die reparatie dingen nakijken en repareren en zien of er al niet veel is gesleten en vraag die garage of hij dan wel garant staat dat jou motor niet in de soep loopt zwart op wit :wink:

eneuh liefhebbers komen er wel voor jou eventuele olie 20w60 no problem, zorg eerst dat je je andere dingen op orde hebt want zo te horen scheelt er nu al wat aan :roll:
Ik hoef mijn kleppen niet te stellen nee. De beste man bij de BMW garage vertelde me wel dat ik elke inspection 2 de kleppen moest stellen. Ik zeg huh?! :roll:
De motor zelf maakt absoluut geen lawaai, de distributie wel. Hij verbruikt ook zo goed als geen olie, motor is nog in topconditie.
Komende week wordt de onderste en bovenste kettingspanner vervangen en dan is het geratel voor 99,9% weg.
Ik wilde eigelijk eerst alleen de onderste proberen aangezien ik dacht dat je gewoon de oude eruit, en de nieuwe erin kon doen. Maar de distributie kan dan gaan draaien waardoor de timing dus zou veranderen. Dus het kleppendeksel moet er toch af en dan kan ik net zo goed ook voor de zekerheid de bovenste vervangen.
Ook komt er een nieuwe lmm op aangezien die fouten aangaf, en de ICV wordt schoongemaakt.
Dan worden de velgen komende zaterdag afgedraaid, en er komen nieuwe bandjes op. Kan ik weer vooruit tot na de zomer. Helaas wel een heel maandloon weg maarjaaaaaaa.

En GTRene...je hoeft nu niet zo bijdehand te gaan doen. Jij hebt mij de verkeerde olie ''voorgeschreven'' en dat mag ik best zeggen. Vind het gewoon jammer dat je me 20W60 aanbeveelt terwijl dat dus absoluut niet in mijn auto hoort. Maargoed...ik krijg hem wel verkocht hoop ik :roll:
Laatst gewijzigd door 1995 M3 op 05 apr 2008, 19:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 apr 2008, 18:48

Rene zegt: "spring in de sloot"
Ben benieuwd :wink:

yorick

Bericht door yorick » 05 apr 2008, 19:39

Ik gooi ook olie in m'n carter die helemaal niet voorgeschreven staat... Maar ik bazeer die keuze niet op de posts van forum leden.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 apr 2008, 20:08

1995 M3 schreef:[
En GTRene...je hoeft nu niet zo bijdehand te gaan doen. Jij hebt mij de verkeerde olie ''voorgeschreven'' en dat mag ik best zeggen. Vind het gewoon jammer dat je me 20W60 aanbeveelt terwijl dat dus absoluut niet in mijn auto hoort. Maargoed...ik krijg hem wel verkocht hoop ik :roll:
Ik bijdehand? :roll: lees je andere post eens terug waarin je om goede olie vroeg...de goede olie heb je nou toch? nu nog de goede auto :lol: :wink: just kidding, en ik vertelde over m'n S54 en m'n Hartge dat het daar goed op doet, wat jij daar mee doet is jou zaak, en als je het niet aan durft ook, maargoed, hoop dat je het voor elkaar krijgt, trouwens BertM3 is veel meer deskundig op BMW gebied, ik maar beperkt op bepaalde types en daar praat ik ook over...

////Maikel

Bericht door ////Maikel » 05 apr 2008, 20:55

Motul 300 V LE MANS ist ein ganzjährig verwendbares, vollsynthetisches Motorsportmotorenöl auf Esterbasis, für Rennmotoren entwickelt, ob Turbolader oder Mehrventiltechnik. Ebenso verwendbar für Serienfahrzeuge mit konventionellen Otto- und Dieselmotoren. Im Rennsport besonders empfehlenswert für Langstreckenrennen. Auch für Oldtimerrennen geeignet

Maar goed, als je het er niet inkieperd wil ik het graag van je overnemen.

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 05 apr 2008, 22:42

////Maikel schreef:Motul 300 V LE MANS ist ein ganzjährig verwendbares, vollsynthetisches Motorsportmotorenöl auf Esterbasis, für Rennmotoren entwickelt, ob Turbolader oder Mehrventiltechnik. Ebenso verwendbar für Serienfahrzeuge mit konventionellen Otto- und Dieselmotoren. Im Rennsport besonders empfehlenswert für Langstreckenrennen. Auch für Oldtimerrennen geeignet

Jij mag het van me overnemen. Als jij een E36 M3 hebt zou het er wel inkunnen, daar is namelijk een dikkere olie voor voorgeschreven dan bij de US M3. In die van mij moet standaard 5W30, in de Europese M3 10W60. Een heel verschil dus.

Pm me maar als je serieuze interesse hebt.

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 05 apr 2008, 22:51

////Maikel schreef:Motul 300 V LE MANS ist ein ganzjährig verwendbares, vollsynthetisches Motorsportmotorenöl auf Esterbasis, für Rennmotoren entwickelt, ob Turbolader oder Mehrventiltechnik. Ebenso verwendbar für Serienfahrzeuge mit konventionellen Otto- und Dieselmotoren. Im Rennsport besonders empfehlenswert für Langstreckenrennen. Auch für Oldtimerrennen geeignet

m.a.w. geschikt voor de M3 als je fors gebruik maakt van het vermogen, regelmatig boven de 6500tpm draait en dan bij voorkeur in de zomer.
Als je als een natte dweil met max 4000tpm rond rijdt en vaak koude starts moet doen is 10W40 beter. Helemaal in de winter.

Conclusie: het gaat er vooral om hoe je de auto gebruikt! Het is zaak bij dat gebruiksdoel de juiste olieviscociteit te kiezen.
Niks weerhoudt je om zomers 20W60 te gebruiken en 'swinters 10W40!
(doe ik ook met mijn daily driver: 10W40 in winter, 15W50 in zomer)

anekdote: ik ben wel eens op een clubdagje geweest in Lelystad. Daar reed toen een Volvo T5 rond die keihard op z'n donder kreeg bij het rondjes rijden. Echt volle polle. Op een zeker moment : blauw roken uit de uitlaat en klepperig draaien. Kap open, wat kan het toch zijn?! Olie oververhit! Die gaat dan schuimen en is dan te dun om hydraulische klepstoters op druk te houden. Die olie was dus niet geschikt om mee over het circuit te rossen maar prima geschikt om de dagelijkse km's mee te doen.
Laatst gewijzigd door Jan Speed op 05 apr 2008, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Joy

Bericht door Joy » 05 apr 2008, 22:52

Precies Jan.

Plaats reactie