Motul 300V Le Mans 20W60

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 06 apr 2008, 02:44

Jan Speed schreef:
////Maikel schreef:Motul 300 V LE MANS ist ein ganzjährig verwendbares, vollsynthetisches Motorsportmotorenöl auf Esterbasis, für Rennmotoren entwickelt, ob Turbolader oder Mehrventiltechnik. Ebenso verwendbar für Serienfahrzeuge mit konventionellen Otto- und Dieselmotoren. Im Rennsport besonders empfehlenswert für Langstreckenrennen. Auch für Oldtimerrennen geeignet

Maar goed, als je het er niet inkieperd wil ik het graag van je overnemen.
m.a.w. geschikt voor de M3 als je fors gebruik maakt van het vermogen, regelmatig boven de 6500tpm draait en dan bij voorkeur in de zomer.
Als je als een natte dweil met max 4000tpm rond rijdt en vaak koude starts moet doen is 10W40 beter. Helemaal in de winter.

Conclusie: het gaat er vooral om hoe je de auto gebruikt! Het is zaak bij dat gebruiksdoel de juiste olieviscociteit te kiezen.
Niks weerhoudt je om zomers 20W60 te gebruiken en 'swinters 10W40!
(doe ik ook met mijn daily driver: 10W40 in winter, 15W50 in zomer)

anekdote: ik ben wel eens op een clubdagje geweest in Lelystad. Daar reed toen een Volvo T5 rond die keihard op z'n donder kreeg bij het rondjes rijden. Echt volle polle. Op een zeker moment : blauw roken uit de uitlaat en klepperig draaien. Kap open, wat kan het toch zijn?! Olie oververhit! Die gaat dan schuimen en is dan te dun om hydraulische klepstoters op druk te houden. Die olie was dus niet geschikt om mee over het circuit te rossen maar prima geschikt om de dagelijkse km's mee te doen.
Dat is ook hoe ik er over denk nu ik wat meer over de olie gelezen heb.
En ik trap de auto uiteraard wel eens door, maar echt niet dagelijks. Het is geen ''track-car'' he. Iemand die zijn daily driver elke dag gaat afraggen en meer in het hoge toerengebied dan in het lage toerengebied zit vind ik ronduit achterlijk. Het ding hoeft niet binnen de kortste tijd gereviseerd te worden. Verder kan ik het ding niet eens afraggen al wilde ik. Als ik naar werk rij is het zo druk op de weg dat je in feite niet eens kan inhalen...maar goed ook, want op die weg waar ik dagelijks rij valt volgens mij maandelijks wel een dode. Ben er zelf ook al dicht bij in de buurt geweest...d8 wel ff te kunnen inhalen komt er nog een andere gek met minimaal 150-160 me tegemoet waar je 80 mag. Dan schrik je toch wel ff. Sinds dat moment doe ik alleen nog maar ''gekke'' dingen wanneer het ook daadwerkelijk kan en niet levensgevaarlijk is.

1995 M3

Jan Speed schreef:
////Maikel schreef:Motul 300 V LE MANS ist ein ganzjährig verwendbares, vollsynthetisches Motorsportmotorenöl auf Esterbasis, für Rennmotoren entwickelt, ob Turbolader oder Mehrventiltechnik. Ebenso verwendbar für Serienfahrzeuge mit konventionellen Otto- und Dieselmotoren. Im Rennsport besonders empfehlenswert für Langstreckenrennen. Auch für Oldtimerrennen geeignet

m.a.w. geschikt voor de M3 als je fors gebruik maakt van het vermogen, regelmatig boven de 6500tpm draait en dan bij voorkeur in de zomer.
Als je als een natte dweil met max 4000tpm rond rijdt en vaak koude starts moet doen is 10W40 beter. Helemaal in de winter.

Conclusie: het gaat er vooral om hoe je de auto gebruikt! Het is zaak bij dat gebruiksdoel de juiste olieviscociteit te kiezen.

anekdote: ik ben wel eens op een clubdagje geweest in Lelystad. Daar reed toen een Volvo T5 rond die keihard op z'n donder kreeg bij het rondjes rijden. Echt volle polle. Op een zeker moment : blauw roken uit de uitlaat en klepperig draaien. Kap open, wat kan het toch zijn?! Olie oververhit! Die gaat dan schuimen en is dan te dun om hydraulische klepstoters op druk te houden. Die olie was dus niet geschikt om mee over het circuit te rossen maar prima geschikt om de dagelijkse km's mee te doen.
En ik trap de auto uiteraard wel eens door, maar echt niet dagelijks. Het is geen ''track-car'' he. Iemand die zijn daily driver elke dag gaat afraggen en meer in het hoge toerengebied dan in het lage toerengebied zit vind ik ronduit achterlijk. Het ding hoeft niet binnen de kortste tijd gereviseerd te worden. Verder kan ik het ding niet eens afraggen al wilde ik. Als ik naar werk rij is het zo druk op de weg dat je in feite niet eens kan inhalen...maar goed ook, want op die weg waar ik dagelijks rij valt volgens mij maandelijks wel een dode. Ben er zelf ook al dicht bij in de buurt geweest...d8 wel ff te kunnen inhalen komt er nog een andere gek met minimaal 150-160 me tegemoet waar je 80 mag. Dan schrik je toch wel ff. Sinds dat moment doe ik alleen nog maar ''gekke'' dingen wanneer het ook daadwerkelijk kan en niet levensgevaarlijk is.

1995 M3

Jan Speed schreef:

Maargoed...wat betreft de olie ben ik er nu wel uit. Tijd voor de volgende vraag. :wink:

Af en toe zoekt hij bij stationair lopen naar het juiste toerental. Hij gaat een paar keer op en neer tot hij goed stationair loopt (ca 650rpm).

Zover ik weet kunnen dit 2 dingen zijn. De lmm (waarvan ik weet dat die niet meer 100% is), ofwel de ICV die schoongemaakt moet worden (of evt een nieuwe). Iemand dit dit zelf heeft gehad en mij kan vertellen waar het bij jou aan lag?

Ze worden beide vervangen/schoongemaakt, maar toch zou ik graag horen of iemand dit zelf ook heeft meegemaakt en wat bij diegene het probleem was. :)

Erik K.

Bericht door Erik K. » 06 apr 2008, 12:38

Ik rij in een (321pk, geen hydr.klepstoters dus) e36 M3 3.2, daarin gebruikte ik altijd 15W60 300V van Motul, nu heb ik sinds kort de 20W60 erin zitten omdat de 15W60 niet meer te krijgen is.
De motor draait er goed op. Na de koude start is de motor wat luidruchtig, maar dat was ook zo met de 15W60 olie en schijnt normaal te zijn bij deze motoren. En met luidruchtig bedoel ik niet dat er van alles kraakt piept etc, maar simpelweg alsof je wat demping mist van je uitlaat.
Eenmaal warm loopt de motor superstil. De temperatuurs huishouding is prima, bij 'normaal' gebruik komt de olie temp. niet aan de 100 graden.
En dan rij ik toch best eens stevig door.

Ik rij nooit met deze auto als het vriest, staat altijd in de garage die +/- 18graden is, dus nooit een ijskoude start.
Uiteraard warm ik de motor altijd rustig op, iets wat volgens mij met 15W / 20W olie wel erg belangrijk is.
Het olieverbuik van de 15W60 olie was prima (nagenoeg niets na 10000km) van deze olie moet ik het nog ervaren het zit er nu een paar 100km in.

Misschien is voor jou motor de 15W50 van Motul een betere olie. Of anders een 10W x olie. Te dunne olie kan ook fataal zijn voor je hydr.klepstoters.
Laatst gewijzigd door Erik K. op 06 apr 2008, 12:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 06 apr 2008, 12:40

Af en toe zoekt hij bij stationair lopen naar het juiste toerental. Hij gaat een paar keer op en neer tot hij goed stationair loopt (ca 650rpm).
Doet hij dit als de motor warm of koud is?
Heb je dan wellicht toevallig ook je airco aan staan?
Als je airco aanslaat hoor je ook duidelijk het motortoerental even inzakken omdat de de pomp dan aardig vermogen trekt.

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 06 apr 2008, 13:07

ErikKramer schreef:
Doet hij dit als de motor warm of koud is?
Heb je dan wellicht toevallig ook je airco aan staan?
Als je airco aanslaat hoor je ook duidelijk het motortoerental even inzakken omdat de de pomp dan aardig vermogen trekt.
Over de olie is nu wel genoeg gezegd :lol: ...ik heb er nu een 10W40 in en de motor is nu merkbaar stiller en soepeler, dus dat zit wel goed.

Wat betreft het stationair lopen. Hij doet dit zowel warm als koud. Eerst doet hij het een hele tijd niet...en opeens doet hij het weer een paar keer wel. Best vreemd, maar het heeft volgens mij niks met een warme of koude motor te maken. Airco staat trouwens niet aan.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 06 apr 2008, 13:46

Zo onregelmatig is inderdaad vreemd, misschien eens uit laten lezen.
Wellicht een sensor niet helemaal lekker.

Joy

Bericht door Joy » 06 apr 2008, 13:47

Bij Tommy was het de luchtmassameter die kapot was. Precies hetzelfde. Ook dat zagen.

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 06 apr 2008, 15:48

Joy Jolliffe schreef:Bij Tommy was het de luchtmassameter die kapot was. Precies hetzelfde. Ook dat zagen.
En was het bij tommy ook niet altijd? Want bij mij is het niet dat hij het altijd doet...zojuist toen ik heb gereden deed hij het bijvoorbeeld niet.

Wat zijn andere eigenschappen van aan kapotte luchtmassameter? Minder vermogen, meer verbruik? Ik krijg mijn auto namelijk met geen moeite op 1 op 10, ook al rij ik extreem laag in de toeren (lees: niet boven de 3500rmp uitkomen). Zelfs dan verbruikt hij gemiddeld 1 op 7 ofzo.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 06 apr 2008, 18:21

1 op 7 met rustig rijden :shock:
Dat is echt teveel ja, ik neem aan dat als je lmm stuk is dat zo uit te lezen valt.

Tommy

Bericht door Tommy » 06 apr 2008, 18:35

Het was niet altijd,
combinatie van kapotte LMM, dode ECU en na alle ellende bleek de laatste stap in de verbeteringen een gasklep positiesensor te zijn.

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 06 apr 2008, 19:17

ErikKramer schreef:1 op 7 met rustig rijden :shock:
Dat is echt teveel ja, ik neem aan dat als je lmm stuk is dat zo uit te lezen valt.
Nja 1 op 8 dan...maar onder de 12L op 100km komt hij dus never nooit.

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 06 apr 2008, 19:19

Tommy schreef:Het was niet altijd,
combinatie van kapotte LMM, dode ECU en na alle ellende bleek de laatste stap in de verbeteringen een gasklep positiesensor te zijn.
Maar ik neem aan dat je dan ook meer merkte dan alleen af en toe haperen bij stationair als je hele ECU dood is toch? Lijkt mij dat je auto dan compleet bagger rijdt als je ECU kapot is, of zit ik hier fout?

En hoe ben je hierachter gekomen? Lmm kapot zie je als je hem uitleest, maar als je gasklep positiesensor niet meer goed is dat kan je toch niet zien met uitlezen?

Erik K.

Bericht door Erik K. » 06 apr 2008, 19:21

Vrij dorstig ja, vandaag toevallig even gekeken hoeveel mijn auto verbruikt bij 120km/u.
Dat is in de 6e versnelling bijna 1 op 12 bij constante snelheid.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 apr 2008, 19:31

1995 M3 schreef:
ErikKramer schreef:1 op 7 met rustig rijden :shock:
Nja 1 op 8 dan...maar onder de 12L op 100km komt hij dus never nooit.
't Is toch een US spec M3?
Brandstof kost daar geen drol, vandaar :wink:

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 06 apr 2008, 20:02

ErikKramer schreef:Vrij dorstig ja, vandaag toevallig even gekeken hoeveel mijn auto verbruikt bij 120km/u.
Dat is in de 6e versnelling bijna 1 op 12 bij constante snelheid.
Had ik ook maar eens 6e versnelling! :lol:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 07 apr 2008, 14:17

Die 20W60 komt ook in de 328.

Ding draait vaak volle bak, net als afgelopen zondag.
Dan is goede olie belangrijk.

Ik durf het er WEL op te wagen gezien mn 328 meer een toerenmotor is geworden na al mn mods.

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 07 apr 2008, 17:10

frank de jonge schreef:Die 20W60 komt ook in de 328.

Ding draait vaak volle bak, net als afgelopen zondag.
Dan is goede olie belangrijk.

Ik durf het er WEL op te wagen gezien mn 328 meer een toerenmotor is geworden na al mn mods.
Een toerenmotor is geworden? Een toerenmotor vind ik de echte M3's, die wel 8k rpm draaien (al helemaal na een chip beurtje). Ik denk niet dat jou 328 boven de 7200 toeren komt ofwel?
Maar als jij het ding echt gaat ''aftrappen'' dan kan je die olie er wel ingooien...maar mijn auto mag gerust nog wat langer mee. :lol:

Pescatore

Bericht door Pescatore » 07 apr 2008, 17:16

1995 M3 schreef: Kan ik niet een deal maken met jou? Als mijn motor binnen 1000km kapot loopt door het gebruik van deze olie betaal jij me een nieuwe motor? :lol:

Maar jij rijdt dus met deze olie....rij je ook dagelijks met je auto? Hoe zit het met de oliedruk door gebruik van deze dikke olie?

Kan jij mij ''GARANDEREN'' dat mijn motor niet kapot gaat lopen met deze olie bij dagelijks gebruik?
Biedt die garagist van je deze garantie wél, dan?

Zou toch wat zijn zeg, als nu je motor in de soep liep :P

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 07 apr 2008, 17:51

Ik vindt dat er wel verschil inzit in aftrappen.

Ik rij mn 328 altijd netjes warm. Gezien de M50 inlaat en de rest wat er aan gebeurt is bereikt hij zn vermogen pas in het hogere toerengebied.
Dus niet zoals een standaard 328 meer.

En nee, hij draait geen 7200rpm.
Misschien straks wel.

Vindt wel dat je af en toe wat narrig reageert maargoed.

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 07 apr 2008, 18:03

frank de jonge schreef:Ik vindt dat er wel verschil inzit in aftrappen.

Ik rij mn 328 altijd netjes warm. Gezien de M50 inlaat en de rest wat er aan gebeurt is bereikt hij zn vermogen pas in het hogere toerengebied.
Dus niet zoals een standaard 328 meer.

En nee, hij draait geen 7200rpm.
Misschien straks wel.

Vindt wel dat je af en toe wat narrig reageert maargoed.
Is niet mn bedoeling...alhoewel ik me nog steeds een klein beetje zit te ergeren op een bepaald feit.
En ook als een auto warm is kan je hem ''aftrappen''...het is natuurlijk logisch dat het dan allemaal veel harder slijt, en dat je de levensduur van de motor aanzienlijk verkort (welke olie je ook gebruikt). En hoger dan 7200rpm zou ik nooit gaan bij deze blokken...tenzij je van alles aan gaat passen maar dat is het geld niet waard.

Peric

Bericht door Peric » 07 apr 2008, 21:04

Je loopt je te ergeren aan het feit dat je ZELF blindelings een goedbedoeld advies hebt opgevolgd? En daar die persoon ook publiekelijk daarvan beschuldigd..
Beetje kinderachtig hoor, je hebt zelf die olie besteld.

Als ik ergens niet zeker van ben ga ik proberen op het net (want er IS zat te vinden, alleen moet je de moeite nemen) te vinden wat ik zoek. En via heel veel foute info vind je ook datgene wat je zoekt.

Dus niet zo lopen miepen nou..

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 08 apr 2008, 10:53

Peric schreef:Je loopt je te ergeren aan het feit dat je ZELF blindelings een goedbedoeld advies hebt opgevolgd? En daar die persoon ook publiekelijk daarvan beschuldigd..
Beetje kinderachtig hoor, je hebt zelf die olie besteld.

Als ik ergens niet zeker van ben ga ik proberen op het net (want er IS zat te vinden, alleen moet je de moeite nemen) te vinden wat ik zoek. En via heel veel foute info vind je ook datgene wat je zoekt.

Dus niet zo lopen miepen nou..
Hier zou ik niet eens op moeten ingaan...want dit is nog kinderachtiger dan mijn bericht. Als hij niet tegen kritiek kan mag hij dat zelf vermelden, dat hoef jij niet voor hem te doen meneer Peric. Maargoed, nu genoeg hierover. :wink:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 08 apr 2008, 11:01

Jonges, weer ontopic please

1995 M3

Bericht door 1995 M3 » 08 apr 2008, 11:02

frank de jonge schreef:Jonges, weer ontopic please
Wat mij betreft is dit topic ten einde. Heb een koper voor mijn olie en weet er nu voldoende over. Dus aub dit topic niet meer kicken en rustig laten vergaan 8)

Plaats reactie