ABS van tegenwoordig.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Bericht door Casper » 27 mar 2008, 23:12

Wat ik heb gehoord is dat als je spint met ABS je de wagen moeilijker tot stilstand kan brengen dan zonder ABS, omdat je zonder ABS in een spin alle 4 de wielen kan blokkeren...

Gebruikersavatar
Dennis van der Schoot
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
Locatie: Tilburg

Bericht door Dennis van der Schoot » 30 mar 2008, 13:15

Casper schreef:Wat ik heb gehoord is dat als je spint met ABS je de wagen moeilijker tot stilstand kan brengen dan zonder ABS, omdat je zonder ABS in een spin alle 4 de wielen kan blokkeren...
Nee,klopt niet,een goed werkend ABS systeem zal een wiel NOOIT blokkeren,het zit er dicht tegenaan,maar het blokeert net niet.

Robin
Berichten: 55144
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 30 mar 2008, 13:19

Dennis van der Schoot schreef:
Casper schreef:Wat ik heb gehoord is dat als je spint met ABS je de wagen moeilijker tot stilstand kan brengen dan zonder ABS, omdat je zonder ABS in een spin alle 4 de wielen kan blokkeren...
Nee,klopt niet,een goed werkend ABS systeem zal een wiel NOOIT blokkeren,het zit er dicht tegenaan,maar het blokeert net niet.
Goed lezen Dennis wat Casper zegt :wink:

Je kunt dus met een auto zonder abs , je wielen bats in 1 keer blokkeren als je spint /tolt/glijdt/(zijdelings etc), met een abs auto blokkeert ie inderdaad net niet waardoor de 'remweg'of het tot stilstand komen langer kan gaan duren, in bepaalde gevallen...toendertijd...

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 30 mar 2008, 13:34

Dan moet je RACE abs nemen van bmw motorsport. Als je zijdelings in een spin remt schakelt die abs uit.

Gebruikersavatar
Dennis van der Schoot
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
Locatie: Tilburg

Bericht door Dennis van der Schoot » 30 mar 2008, 13:36

Goed lezen moet je ook kunnen he? :oops:

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 08 apr 2008, 21:09

wjn schreef:
yorick schreef:Interessant topic,

Ik heb wel eens gelezen dat ABS op het circuit, voor onvoorspelbaar weggedrag kan zorgen. Het advies was ABS uit te zetten. Nu ben ik erg benieuwd hoe geavanceerd het systeem op de BMW E36 is..
Van (oudere) ESP kan ik me dit 100% voorstellen, van ABS had ik het nog niet gehoord.

Interessant...
zeker als de esp de remmen gebruikt om de auto op de weg te houden, en al helemaal bij door de remmen gesimuleerde sperdifs, kunnen de remmen volgens mij erg warm worden

in de EVO racen ze met een 350Z waarbij op een gegeven moment de hele ESP / ABS het liet afweten en er vrijwel geen remmen meer beschikbaar waren

lijkt me vrij gevaarlijk, ik kan me ook een top gear item van een mercedes herinneren waarbij de remmen oververhit raakten vanwege de ESP functie

frank

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 19 apr 2008, 11:48

frankv schreef:lijkt me vrij gevaarlijk, ik kan me ook een top gear item van een mercedes herinneren waarbij de remmen oververhit raakten vanwege de ESP functie

frank
Dat was volgens mij omdat de remmen gebruikt worden om een sperdiff. te simuleren.
(Is geen ABS / ESP functie.)

Gebruikersavatar
Dennis van der Schoot
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
Locatie: Tilburg

Bericht door Dennis van der Schoot » 19 apr 2008, 12:14

Tractioncontrole door een rem te activeren (of motorvermogen terugbrengen) zit op alle Renault's die uitgevoerd zijn met ESP.

En aangezien dat dit systeem niet van Renault,maar van Bosch is,zal dit op veel meer merken aanwezig zijn.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 19 apr 2008, 12:18

frankv schreef:
wjn schreef:
yorick schreef:Interessant topic,

Ik heb wel eens gelezen dat ABS op het circuit, voor onvoorspelbaar weggedrag kan zorgen. Het advies was ABS uit te zetten. Nu ben ik erg benieuwd hoe geavanceerd het systeem op de BMW E36 is..
Van (oudere) ESP kan ik me dit 100% voorstellen, van ABS had ik het nog niet gehoord.

Interessant...
zeker als de esp de remmen gebruikt om de auto op de weg te houden, en al helemaal bij door de remmen gesimuleerde sperdifs, kunnen de remmen volgens mij erg warm worden

in de EVO racen ze met een 350Z waarbij op een gegeven moment de hele ESP / ABS het liet afweten en er vrijwel geen remmen meer beschikbaar waren

lijkt me vrij gevaarlijk, ik kan me ook een top gear item van een mercedes herinneren waarbij de remmen oververhit raakten vanwege de ESP functie

frank
CLS55 AMG?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EvdP en 2 gasten