VW Up! + Audi A3 besteld [up p21]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 18 mar 2008, 10:32

Wienko Wever is ook een aanrader maar niet echt in de buurt voor jou.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 18 mar 2008, 14:41

Steven Nauta schreef: Als het goed is, dan is hij donderdag weer helemaal klaar. Vrijdag dus meteen even wat dijkjes rijden hier.
Wacht even tot zaterdag, dan rij ik mee, of achter je aan ;).

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Bericht door Pescatore » 18 mar 2008, 15:32

Steven Nauta schreef: Als het goed is, dan is hij donderdag weer helemaal klaar. Vrijdag dus meteen even wat dijkjes rijden hier.
Ga je het onderstel er zelf onder zetten, of laat je dit doen? Vergis je namelijk niet in de tijd die je dit zal kosten :wink:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 18 mar 2008, 16:49

Coen, nee dit laat ik doen. Heb het met de e30 destijds ook eens gedaan, kost inderdaad meer tijd dan je denkt. Ik neem dus ook meteen de rubbers ed. mee, dat kan ik thuis sowieso al niet.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10874
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 18 mar 2008, 17:54

Goed spul gekocht Steven. Dat ga je wel merken.

Paul

Bericht door Paul » 18 mar 2008, 18:10

50 tot 70 euro afhankelijk van wat er moet gebeuren...

En geloof me er is geen 2e in NL die het zo perfect wil hebben als deze meneer.. naar jouw wens!

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 18 mar 2008, 22:56

Bedankt Paul, ik zal het onthouden.

De volgende rubbernummers worden vervangen, 1, 6, 7 en 8:

[img:282:367]http://www.biesheuvel.nl/ENGINE/IMAGES/ ... e36bme.jpg[/img]

De vier grote zwarte rubbers worden later nog eens vervangen voor goed spul, wanneer de huidigen versleten zijn. Na Queen am Ring denk ik, anders na CPZ/Ring weekend.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 19 mar 2008, 10:37

Erg goed bezig Steven!

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 21 mar 2008, 21:11

Gister de auto weer opgehaald, vandaag meteen even een stukje gereden om te voelen hoe hij nu is. Ook al moet hij nog uitgelijnd worden kon ik het niet laten. Maar wát een verschil zeg! De rommel die er onder uit kwam was op één na allemaal lek, wat ik al dacht dus. Hier even een paar snelle fotootjes;

Hij loopt lichtjes aan in de wielkast, moet nog even zien wat ik daar aan doe.

Afbeelding

De M3 topmounts doen hun werk prima, camber zit er nu genoeg op lijkt het, precies getallen weet ik dus nog niet. Volgende week uitlijnen.

Afbeelding

Afbeelding

De Nauta M3's sleutelplek :lol:

Afbeelding

tot de volgende update..
Laatst gewijzigd door Steven N. op 27 mar 2009, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.

HSR
Berichten: 5514
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 21 mar 2008, 22:35

Dat lijkt wel 3.5 graden negatief. Is dat niet een beetje teveel van het goede gezien je veel straat kilometers maakt?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 21 mar 2008, 22:51

Lijkt me ook wel een beetje extreem idd. Een setje waarbij je het kunt verstellen verdien je uiteindelijk wel terug aan het NIET verslijten van je banden :wink:

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 21 mar 2008, 23:34

Het ziet er goed uit Steven. Komend weekend wil ik wel even een blokkie om met je vernieuwde 'M3'.

Wat betreft je camber. Het viel me meteen op toen ik de oprit op kwam rijden, is zeker 2.5 inderdaad. Ben benieuwd wat de meting uit zal wijzen. Misschien inderdaad nog eens kijken voor een setje waarbij je kunt verstellen, zoals Niels zegt.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 21 mar 2008, 23:45

Het zou me niets verbazen als dit 3,5 tot 4 graden negatief camber is, voor op een circuit zelfs al erg veel. Iets verstelbaars zou handig zijn inderdaad. Op straat gaan je banden er zo echt sneller aan.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Bericht door Xave30 » 21 mar 2008, 23:47

Nais nais. Probeer je ook voorlopig je Bilsteins mooi geel te houden? :lol:
Bij mij in het begin ging ik mijn Koni's altijd afvegen. :? :D

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 22 mar 2008, 00:32

Ja het meest ideaal zou rond de 2,5 graden negatief zijn. Ik moet sowieso de standaard topmounts nog even bij de garage ophalen, misschien dat ik deze dan weer monteer. Het is niet dat ik veel km's meer maak Hugo, maar de banden slijtage is op deze manier uiteraard wel extreem voor de straat km's die ik maak.
Zoals Tom ook zegt, 3,5 / 4 graden is zelfs voor het circuit gebruik waarvoor ik hem gebruik gewoon te veel. Ik ben ook nog maar een beginnend bestuurder he :lol:
Verder moet de bestuurdersstoel nog vervangen worden voor een goede kuip, maar het moet allemaal wel een beetje in het financiele plaatje passen. Dus mocht iemand een goede Sparco/Sandtler/enz. weten en dan niet voor de hoofdprijs hoor ik het graag. Dan is het eerst even goed met de aanpassingen en investeringen, tijd om circuit km's te maken!

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 22 mar 2008, 00:54

Da's best veel camber idd, minstens -3º

Maar ziet er verdomd toppie uit verder, die bilsteins zijn natuurlijk erg goed, daar heb je een goede koop mee gedaan. Hoe zit het met de anti-roll-bars bij een E36, zijn die voldoende voor trackdays e.d. of moet je dan toch voor aftermarket gaan ?

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 22 mar 2008, 07:18

Wat blijven het toch een mooie auto's die e36 coupe's, zou bijna mijn 130i inruilen. Nieuwe onderstel moet denk ik super zijn. [img:25:18]http://www.energeticforum.com/images/sm ... umbsup.gif[/img]

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10874
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 22 mar 2008, 10:25

Die M3 topmounts kun je verkeerde om monteren zodat je nog meer camber krijgt. Is dat hier gebeurd of zitten ze op de normale manier erin ?

Paul

Bericht door Paul » 22 mar 2008, 13:04

Uhmm ik sta ook op 2.5 en geloof me dat vreet voorbanden, wordt je niet vrolijk van.. mn 19inch banden hebben dan aan de buitenkant bijna nog 6mm profiel terwijl ze aan de binnenkant op het kanvas zitten :S

Teveel van het goede voor op de straat echt!

En breng hem aub naar dokkum te uitlijnen, die man is een GOEROE!!!! weet alles, doet ontzettend veel Ferraris en ander exotisch spul en rijdt zelf in een 328 coupe met een leuk onderstel en wat ouwe Ford Mk1tjes.. betere uitlijner is er echt niet..

Krijgt alles mee op papier, zint het je niet na de proefrit, doet ie het anders... kerel is PERFECT! is zelfs een ritje van 2uur wel waard... zit voor ons mooi in de buurt!

HSR
Berichten: 5514
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 22 mar 2008, 13:07

Ik had op de alfa om en nabij 1.5 graad negatief. Dit reed erg prettig en het slijtage aan de banden viel nog wel mee. Kan je eigenlijk caster stellen op een E36? Dat lijkt mij waardevoller dan een berg camber.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 22 mar 2008, 20:38

Stelletje wijven, jullie moeten gewoon harder rijden als jullie banden aan de binnenkant te veel slijten :wink: :lol:

Ik heb ze ook ongeveer zo staan als Steven, denk dat het een graad of -2,5-3 is als je het gaat meten. Bij mij slijt het gewoon recht af. Ik heb een stijver onderstel onder de auto zitten dus wat dat betreft kan je op zo'n set nog wel iets meer hebben. Enige is dat bij mij de voorkant ook verbreed is dus dan valt het iets minder op.

Alleen achter mag hij wel iets meer hebben zo te zien, graadje of -2,5 denk ik.

Even wat anders zitten die topmounts wel goed :?: Wat je meestal doet is omgekeerd monteren, dus recht aan de linker kant en vice versa. Maar bij jouw lijken ze gedraaid te zitten. Dan heb je wel een hoop meer camber maar minder caster.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 22 mar 2008, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 22 mar 2008, 20:41

hugo schreef:Ik had op de alfa om en nabij 1.5 graad negatief. Dit reed erg prettig en het slijtage aan de banden viel nog wel mee. Kan je eigenlijk caster stellen op een E36? Dat lijkt mij waardevoller dan een berg camber.
Nee caster is een waarde waarbij je meestal niet te ver van stock moet afwijken. Caster geeft iets meer dynamisch negatief camber wat goed is, maar door caster te verstellen verhoog je automatisch ook de trail waarde die voor je rechtuitstabiliteit zorgt. Heb je daar te veel van dan word je turn in slechter en doe je het voordeel van je extra negatief camber deels teniet.

Met M3 topmounts gaat een E36 normaal al naar meer caster. Met de offset M3 bussen er bij ga je van 3,5 naar 7-8 graden caster. Meer zou ik echt niet doen op een E36 chassis.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 22 mar 2008, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 22 mar 2008, 20:42

Bert ///M3 schreef:Stelletje wijven, jullie moeten gewoon harder rijden als jullie banden aan de binnenkant te veel slijten :wink: :lol:

Ik heb ze ook ongeveer zo staan als Steven, denk dat het een graad of -2,5-3 is als je het gaat meten. Bij mij slijt het gewoon recht af. Ik heb een stijver onderstel onder de auto zitten dus wat dat betreft kan je op zo'n set nog wel iets meer hebben. Enige is dat bij mij de voorkant ook verbreed is dus dan valt het iets minder op.

Alleen achter mag hij wel iets meer hebben zo te zien, graadje of -2,5 denk ik.
lollollol ik ga nu op 4 graden voor op het circuit :D

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 22 mar 2008, 20:49

Dat negatieve camber op die foto staat 'm geweldig.

Zal inderdaad iets van - 2,5 graad zijn. Voor circuitgebruik had je gerust naar - 5 graden kunnen gaan. Auto heeft een lange wielbasis en zal itt een 130i dan niet snel listig op de kont worden. Denk dat Elmar ook ergens tussen de -4 en -5 graden zit. Die auto van hem rijdt perfect met een heerlijke besturing. De kont blijft altijd stabiel. Maar die - 2,5 graad is een mooi compromis tussen straat en circuit.

Mensen die met veel camber en extreme slijtage op de binnenkant van de banden rondrijden moeten nog eens goed naar de exacte lokaties van Zandvoort en Assen kijken :wink:

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 22 mar 2008, 20:54

Joy Jolliffe schreef:Die M3 topmounts kun je verkeerde om monteren zodat je nog meer camber krijgt. Is dat hier gebeurd of zitten ze op de normale manier erin ?
Waarschijnlijk het geval ja. Moeten een derde gedraaid worden.......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMeinders, Fabian, Google [Bot], jessedehaan en 12 gasten