VW Up! + Audi A3 besteld [up p21]
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
- Pescatore
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
- Locatie: 053
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Bedankt Paul, ik zal het onthouden.
De volgende rubbernummers worden vervangen, 1, 6, 7 en 8:
[img:282:367]http://www.biesheuvel.nl/ENGINE/IMAGES/ ... e36bme.jpg[/img]
De vier grote zwarte rubbers worden later nog eens vervangen voor goed spul, wanneer de huidigen versleten zijn. Na Queen am Ring denk ik, anders na CPZ/Ring weekend.
De volgende rubbernummers worden vervangen, 1, 6, 7 en 8:
[img:282:367]http://www.biesheuvel.nl/ENGINE/IMAGES/ ... e36bme.jpg[/img]
De vier grote zwarte rubbers worden later nog eens vervangen voor goed spul, wanneer de huidigen versleten zijn. Na Queen am Ring denk ik, anders na CPZ/Ring weekend.
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Gister de auto weer opgehaald, vandaag meteen even een stukje gereden om te voelen hoe hij nu is. Ook al moet hij nog uitgelijnd worden kon ik het niet laten. Maar wát een verschil zeg! De rommel die er onder uit kwam was op één na allemaal lek, wat ik al dacht dus. Hier even een paar snelle fotootjes;
Hij loopt lichtjes aan in de wielkast, moet nog even zien wat ik daar aan doe.

De M3 topmounts doen hun werk prima, camber zit er nu genoeg op lijkt het, precies getallen weet ik dus nog niet. Volgende week uitlijnen.


De Nauta M3's sleutelplek

tot de volgende update..
Hij loopt lichtjes aan in de wielkast, moet nog even zien wat ik daar aan doe.
De M3 topmounts doen hun werk prima, camber zit er nu genoeg op lijkt het, precies getallen weet ik dus nog niet. Volgende week uitlijnen.
De Nauta M3's sleutelplek

tot de volgende update..
Laatst gewijzigd door Steven N. op 27 mar 2009, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Het ziet er goed uit Steven. Komend weekend wil ik wel even een blokkie om met je vernieuwde 'M3'.
Wat betreft je camber. Het viel me meteen op toen ik de oprit op kwam rijden, is zeker 2.5 inderdaad. Ben benieuwd wat de meting uit zal wijzen. Misschien inderdaad nog eens kijken voor een setje waarbij je kunt verstellen, zoals Niels zegt.
Wat betreft je camber. Het viel me meteen op toen ik de oprit op kwam rijden, is zeker 2.5 inderdaad. Ben benieuwd wat de meting uit zal wijzen. Misschien inderdaad nog eens kijken voor een setje waarbij je kunt verstellen, zoals Niels zegt.
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Ja het meest ideaal zou rond de 2,5 graden negatief zijn. Ik moet sowieso de standaard topmounts nog even bij de garage ophalen, misschien dat ik deze dan weer monteer. Het is niet dat ik veel km's meer maak Hugo, maar de banden slijtage is op deze manier uiteraard wel extreem voor de straat km's die ik maak.
Zoals Tom ook zegt, 3,5 / 4 graden is zelfs voor het circuit gebruik waarvoor ik hem gebruik gewoon te veel. Ik ben ook nog maar een beginnend bestuurder he
Verder moet de bestuurdersstoel nog vervangen worden voor een goede kuip, maar het moet allemaal wel een beetje in het financiele plaatje passen. Dus mocht iemand een goede Sparco/Sandtler/enz. weten en dan niet voor de hoofdprijs hoor ik het graag. Dan is het eerst even goed met de aanpassingen en investeringen, tijd om circuit km's te maken!
Zoals Tom ook zegt, 3,5 / 4 graden is zelfs voor het circuit gebruik waarvoor ik hem gebruik gewoon te veel. Ik ben ook nog maar een beginnend bestuurder he

Verder moet de bestuurdersstoel nog vervangen worden voor een goede kuip, maar het moet allemaal wel een beetje in het financiele plaatje passen. Dus mocht iemand een goede Sparco/Sandtler/enz. weten en dan niet voor de hoofdprijs hoor ik het graag. Dan is het eerst even goed met de aanpassingen en investeringen, tijd om circuit km's te maken!
- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Wat blijven het toch een mooie auto's die e36 coupe's, zou bijna mijn 130i inruilen. Nieuwe onderstel moet denk ik super zijn. [img:25:18]http://www.energeticforum.com/images/sm ... umbsup.gif[/img]
Uhmm ik sta ook op 2.5 en geloof me dat vreet voorbanden, wordt je niet vrolijk van.. mn 19inch banden hebben dan aan de buitenkant bijna nog 6mm profiel terwijl ze aan de binnenkant op het kanvas zitten :S
Teveel van het goede voor op de straat echt!
En breng hem aub naar dokkum te uitlijnen, die man is een GOEROE!!!! weet alles, doet ontzettend veel Ferraris en ander exotisch spul en rijdt zelf in een 328 coupe met een leuk onderstel en wat ouwe Ford Mk1tjes.. betere uitlijner is er echt niet..
Krijgt alles mee op papier, zint het je niet na de proefrit, doet ie het anders... kerel is PERFECT! is zelfs een ritje van 2uur wel waard... zit voor ons mooi in de buurt!
Teveel van het goede voor op de straat echt!
En breng hem aub naar dokkum te uitlijnen, die man is een GOEROE!!!! weet alles, doet ontzettend veel Ferraris en ander exotisch spul en rijdt zelf in een 328 coupe met een leuk onderstel en wat ouwe Ford Mk1tjes.. betere uitlijner is er echt niet..
Krijgt alles mee op papier, zint het je niet na de proefrit, doet ie het anders... kerel is PERFECT! is zelfs een ritje van 2uur wel waard... zit voor ons mooi in de buurt!
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Stelletje wijven, jullie moeten gewoon harder rijden als jullie banden aan de binnenkant te veel slijten
Ik heb ze ook ongeveer zo staan als Steven, denk dat het een graad of -2,5-3 is als je het gaat meten. Bij mij slijt het gewoon recht af. Ik heb een stijver onderstel onder de auto zitten dus wat dat betreft kan je op zo'n set nog wel iets meer hebben. Enige is dat bij mij de voorkant ook verbreed is dus dan valt het iets minder op.
Alleen achter mag hij wel iets meer hebben zo te zien, graadje of -2,5 denk ik.
Even wat anders zitten die topmounts wel goed
: Wat je meestal doet is omgekeerd monteren, dus recht aan de linker kant en vice versa. Maar bij jouw lijken ze gedraaid te zitten. Dan heb je wel een hoop meer camber maar minder caster.


Ik heb ze ook ongeveer zo staan als Steven, denk dat het een graad of -2,5-3 is als je het gaat meten. Bij mij slijt het gewoon recht af. Ik heb een stijver onderstel onder de auto zitten dus wat dat betreft kan je op zo'n set nog wel iets meer hebben. Enige is dat bij mij de voorkant ook verbreed is dus dan valt het iets minder op.
Alleen achter mag hij wel iets meer hebben zo te zien, graadje of -2,5 denk ik.
Even wat anders zitten die topmounts wel goed

Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 22 mar 2008, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Nee caster is een waarde waarbij je meestal niet te ver van stock moet afwijken. Caster geeft iets meer dynamisch negatief camber wat goed is, maar door caster te verstellen verhoog je automatisch ook de trail waarde die voor je rechtuitstabiliteit zorgt. Heb je daar te veel van dan word je turn in slechter en doe je het voordeel van je extra negatief camber deels teniet.hugo schreef:Ik had op de alfa om en nabij 1.5 graad negatief. Dit reed erg prettig en het slijtage aan de banden viel nog wel mee. Kan je eigenlijk caster stellen op een E36? Dat lijkt mij waardevoller dan een berg camber.
Met M3 topmounts gaat een E36 normaal al naar meer caster. Met de offset M3 bussen er bij ga je van 3,5 naar 7-8 graden caster. Meer zou ik echt niet doen op een E36 chassis.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 22 mar 2008, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
lollollol ik ga nu op 4 graden voor op het circuitBert ///M3 schreef:Stelletje wijven, jullie moeten gewoon harder rijden als jullie banden aan de binnenkant te veel slijten![]()
![]()
Ik heb ze ook ongeveer zo staan als Steven, denk dat het een graad of -2,5-3 is als je het gaat meten. Bij mij slijt het gewoon recht af. Ik heb een stijver onderstel onder de auto zitten dus wat dat betreft kan je op zo'n set nog wel iets meer hebben. Enige is dat bij mij de voorkant ook verbreed is dus dan valt het iets minder op.
Alleen achter mag hij wel iets meer hebben zo te zien, graadje of -2,5 denk ik.

- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Dat negatieve camber op die foto staat 'm geweldig.
Zal inderdaad iets van - 2,5 graad zijn. Voor circuitgebruik had je gerust naar - 5 graden kunnen gaan. Auto heeft een lange wielbasis en zal itt een 130i dan niet snel listig op de kont worden. Denk dat Elmar ook ergens tussen de -4 en -5 graden zit. Die auto van hem rijdt perfect met een heerlijke besturing. De kont blijft altijd stabiel. Maar die - 2,5 graad is een mooi compromis tussen straat en circuit.
Mensen die met veel camber en extreme slijtage op de binnenkant van de banden rondrijden moeten nog eens goed naar de exacte lokaties van Zandvoort en Assen kijken
Zal inderdaad iets van - 2,5 graad zijn. Voor circuitgebruik had je gerust naar - 5 graden kunnen gaan. Auto heeft een lange wielbasis en zal itt een 130i dan niet snel listig op de kont worden. Denk dat Elmar ook ergens tussen de -4 en -5 graden zit. Die auto van hem rijdt perfect met een heerlijke besturing. De kont blijft altijd stabiel. Maar die - 2,5 graad is een mooi compromis tussen straat en circuit.
Mensen die met veel camber en extreme slijtage op de binnenkant van de banden rondrijden moeten nog eens goed naar de exacte lokaties van Zandvoort en Assen kijken

- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: BMeinders, Fabian, jessedehaan en 12 gasten