Powerflex

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Elmar

Bericht door Elmar » 16 mar 2008, 12:30

Erik Klootwijk schreef:....interessant weetje over polyurethaan....
Kan je het materiaal ook zelf gieten? En waar te krijgen?
Voor mijn Viper is namelijk geen alternatief dan de standaard rubbers te verkrijgen.

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 16 mar 2008, 15:10

Elmar schreef:
Erik Klootwijk schreef:....interessant weetje over polyurethaan....
Kan je het materiaal ook zelf gieten? En waar te krijgen?
Voor mijn Viper is namelijk geen alternatief dan de standaard rubbers te verkrijgen.
Goede vraag. In principe kan dat, maar wordt een lastig verhaal. Dat gaat door middel van spuitgieten, waarbij het materiaal wordt verwarmd tot 160 - 220 Graden en vervolgens onder hoge druk in een mal wordt geperst. Deze mallen zijn van aluminium of staal. Voor producten met een klein volume heb je maar een kleine machine nodig (15 ton - 20 ton). Een proefzak met benodigd materiaal, zou je bij een goede distributeur vrij eenvoudig moeten kunnen krijgen.

Echter kost zo'n mal (officieel) al gauw 10K, door materiaalkosten en de uren voor het frezen en het schrijven van het freesprogramma. Omdat Vipers in principe niet zo vaak op het circuit te vinden zijn, vond men het waarschijnlijk niet commercieel interessant.

Het beste is waarschijnlijk om ze machinaal te laten draaien uit Delrin. Als je toch gegoten wil hebben, kom je waarschijnlijk in een "hobby-bob" achtig circuit terecht. Op nurburgring.nl zit een Mar1tin. Hij heeft zelf bussen gemaakt voor zijn AR 156 GTA. Misschien anders daar een poging wagen. Hoewel ik jaren in die branche heb gezeten, weet ik niet direct iemand, die dat "even" kan doen. Je vindt namelijk niet zo gauw iemand die zo'n machine in de schuur heeft staan en die ook een fatsoenlijke freesbank heeft.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 16 mar 2008, 22:45

Zwarte Powerflex op een STI is duidelijk merk en voelbaar. Heb in 2006 een Duitse STI geheel om mogen bouwen en daarbij ook voor zover mogelijk alle rubbers vervangen door zwarte Powerflex. Klant was er mega tevreden over.

Over het snel verzwakken nog een stukje eigen ervaring. Ik heb ze ook in mijn M5 zitten. Omdat de auto reeds een jaar uit elkaar staat heb ik ook deze rubbers kompleet weer gecontroleerd en kunnen konstateren dat ze na 10.000km Nordschleife nog net zo stug zijn als bij montage.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 16 mar 2008, 22:51

En waren dat ook zwarte Powerflexen Dick?

Wil niet een te stugge, krakende en hobbelige auto. Paars heeft toch ook een redelijke levensduur?

Dickh.

Bericht door Dickh. » 17 mar 2008, 08:57

Dat waren de zware zwarte. En nee, in het geval van deze auto absoluut geen storende kraak en piep geluiden. Ook in mijn 540 trouwens niet. En dat was zeker geen sportwagen.

De paarse zijn zeker in het begin een verbetering t.o.z. van de originele rubbers. Bij zwaarder gebruik worden ze echter best snel week.

Elmar

Bericht door Elmar » 17 mar 2008, 09:41

Erik, bedankt voor je antwoord.
Mijn buurman heeft een draaibank en is zeker handig genoeg om de bussen te draaien. Nu nog aan Delrin zien te komen.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 17 mar 2008, 18:59

Dick Hoekendijk schreef:Dat waren de zware zwarte. En nee, in het geval van deze auto absoluut geen storende kraak en piep geluiden. Ook in mijn 540 trouwens niet. En dat was zeker geen sportwagen.

De paarse zijn zeker in het begin een verbetering t.o.z. van de originele rubbers. Bij zwaarder gebruik worden ze echter best snel week.
Ik ben geen circuitridder, wil gewoon een wat strakkere en minder overhellende en ondersturende auto. Deze rubbers worden in combinatie met braces en een dikkere stabi achter geplaatst.

Als ik jou verhaal goed interpreteer, is paars goed genoeg voor mijn rijstijl.

Dickh.

Bericht door Dickh. » 17 mar 2008, 20:19

Ik ben geen circuitridder, wil gewoon een wat strakkere en minder overhellende en ondersturende auto. Deze rubbers worden in combinatie met braces en een dikkere stabi achter geplaatst.

Als ik jou verhaal goed interpreteer, is paars goed genoeg voor mijn rijstijl.[/quote]

Daar kan ik natuurlijk niet over oordelen maar als ik je wensen patroon lees denk ik dat je gelijk hebt.

Karel

Bericht door Karel » 18 mar 2008, 10:59

Als jullie hiervoor een groupbuy willen doen kan ik wel iets opzetten als jullie geen alternatief hebben tot nu toe.
Deze dingen zitten ook gewoon in ons gamma maar maak hier geen reclame over omdat het in België gewoon niet is toegelaten om die dingen te monteren :cry:

Als jullie met een groepje zijn kan ik zeker leuke prijzen aanbieden :wink:

Maus

Bericht door Maus » 19 mar 2008, 03:27

Als jullie met een groepje zijn kan ik zeker leuke prijzen aanbieden :wink:
Maakt 't nog uit hoe het groepje d'r uitziet? (Maw moet 't één en het zelfde autotype zijn, of mag 't van alles wat zijn? :))

Christoph

Bericht door Christoph » 19 mar 2008, 03:47

Ik ben ook in de markt voor een setje :)

Karel

Bericht door Karel » 19 mar 2008, 11:01

Mag van alles wat zijn, maakt echt niet uit, zolang het maar binnen het gamma van Powerflex zit :wink:

Maar let op, ik wil dit alleen doen als ik niemand op zijn tenen trap...
Ik wil dit voor jullie als 'DF-groep' doen en ben niet van plan om hier een bloeiende zaak van te maken.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 30 jul 2008, 18:14

Schopje.

Ben bezig met de montage van zwarte powerflexbussen in de voorste draagarmen. Uiteraard gaat dit minder soepel dan gepland; de oude, versleten rubbers blijven soort van 'plakken'. Met een beetje zaag-, boor- en hamerwerk komen ze er redelijk uit, maar er blijft altijd een klein laagje achter. Kan ik dit met een normale aansteker even kort laten branden zodat het spul makkelijker los komt? Of gaan de draagarmen hier kapot aan?

HSR

Bericht door HSR » 30 jul 2008, 18:33

Pescatore schreef:Schopje.

Ben bezig met de montage van zwarte powerflexbussen in de voorste draagarmen. Uiteraard gaat dit minder soepel dan gepland; de oude, versleten rubbers blijven soort van 'plakken'. Met een beetje zaag-, boor- en hamerwerk komen ze er redelijk uit, maar er blijft altijd een klein laagje achter. Kan ik dit met een normale aansteker even kort laten branden zodat het spul makkelijker los komt? Of gaan de draagarmen hier kapot aan?

Kruipolie + gasbrander en de fik erin. Daarbij zit om het rubber een kunststof krans die je er ook uit moet slopen, wat met afdoende vuurkracht wel te doen moet zijn.

Ow, en zoals ik al 592750732 keer had gezegd, dit soort onzin moet jij uitbesteden. :wink:

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 30 jul 2008, 21:00

Pescatore schreef:Schopje.

Smeltpunt van gevulkaniseerd rubber ligt ergens op 170 - 180 C. Polyurethaan uit m'n hoofd een graad of 10 - 20 hoger. Vraag me af of je dat redt met een gewone aansteker.

Jelte Jongsma

Re:

Bericht door Jelte Jongsma » 12 jan 2009, 14:41

Elmar schreef:Erik, bedankt voor je antwoord.
Mijn buurman heeft een draaibank en is zeker handig genoeg om de bussen te draaien. Nu nog aan Delrin zien te komen.
Kick,
Is dit nog gelukt?

Tristan

Re: Powerflex

Bericht door Tristan » 12 jan 2009, 14:53

Iemand nog ervaringen met teflon motorrubbers of vergelijkbare rubbers? Moet ze vervangen in mijn E36, maar wil geen alu, dat is een beetje te hard.

Elmar

Bericht door Elmar » 12 jan 2009, 15:46

Jelte, heb nog wel gezocht naar Delrin staaf, maar dat heb je ook weer in verschillend de soorten (hardheid?).
Dus ik ben nog net zo ver als 10 maanden geleden... :P

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 13 jan 2009, 13:14

Elmar schreef:Jelte, heb nog wel gezocht naar Delrin staaf, maar dat heb je ook weer in verschillend de soorten (hardheid?).
Dus ik ben nog net zo ver als 10 maanden geleden... :P
Om het raadsel van de verschillende hardheidsschalen (Shore A, Shore D & Rockwell A) enigszins op te lossen, hierbij een link: http://www.machinist-materials.com/hardness.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

20 Shore A is het zachtst, de Shore A & D schalen overlappen elkaar gedeeltelijk. Mocht je meer hulp nodig hebben, vraag het gerust. Ik ken Delrin & de onderscheiding in soorten niet zo goed, maar heb eventueel mogelijkheden om meer navraag te doen & uit te vogelen wat nu het daadwerkelijke verschil is.

Elmar

Bericht door Elmar » 13 jan 2009, 16:59

Maar dan is de vraag weer: Welke hardheid moet ik hebben? :?

Aad

Bericht door Aad » 13 jan 2009, 17:22

Elmar schreef:Maar dan is de vraag weer: Welke hardheid moet ik hebben? :?
Laat ze gelijk voor je BMW maken , ik ben van zwartpowerflex naar Delrin gegaan omdat de poxerfelx al weer zacht was na een jaar !

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 13 jan 2009, 19:20

Powerflex zwart is 80 of 95 Shore D. Dat lijkt me geen slecht startpunt om te beginnen.

Als iemand de standaard hardheid van de bussen van de Viper zou weten, kan dat helpen.

Elmar

Bericht door Elmar » 13 jan 2009, 20:50

Je wilt toch harder dan standaard.
Even een plaatje hoe ze er uit zien voor een Gen.2 Viper.
Afbeelding

Moet dan dus ook nog bussen hebben. Of te wel, laat maar. Het was eigenlijk de bedoeling dit voor de Time Attack van 2008 te realiseren. Zal misschien nog 2 keer het circuit bezoeken met dat ding. Is mij al die moeite niet waard.

Aad

Bericht door Aad » 13 jan 2009, 21:59

Gaat die de deur weer uit die viper !

GTRene

Bericht door GTRene » 13 jan 2009, 22:14

Aad schreef:Gaat die de deur weer uit die viper !
word toch ook tijd, daar wil je niet in gezien worden :wink:

denk dat onze staartmans gaat updaten maar wederom V10 en USA schat ik zo in :roll:

Plaats reactie