Powerflex

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Powerflex

Bericht door Bram » 12 mar 2008, 21:34

Goed.

Dit is echt lastig, zit me suf te zoeken. Ik ga een aantal rubbers vervangen omdat ik het onderstel van de auto aan ga pakken. Er komt hoogst waarschijnlijk een instelbare stabilisator achter op, tezamen met een heavy duty mount kit en andere end links. Ook komen er braces onder de auto en heel misschien nog een ALK.

Dit alles met een goede uitlijning en Falken RT 615 van Deep gaat me hopelijk een pak minder onderstuur opleveren.

Welke wil ik vervangen?

Ik wil de stuurhuisrubbers, stabilisatorrubbers en end link rubbers allemaal vervangen. Als die ook allemaal bestaan, zo lees ik het tenminste op de site van Autosportcompany.

Aangezien Powerflex niet al te goedkoop is wil ik niet blind maar wat rubbers bestellen en eronder frommelen.

Welke heb ik minimaal nodig? Kan me herinneren dat Andry (op EM) ook aanraadde om de draagarmrubbers aan de fuseekant te vervangen?
rubbers in de onderste geleide-arm vervangen door powerflex bussen aan de fuseekant en subframe-kant.
[img:247:340]http://pitbox-webshop.nl/full1320811.jpg[/img]

Set voorzijde compleet.
Referentie op afbeelding: 1 + 2 + 3 Prijs: € 175.00

Set achterzijde compleet, incl. diff montage (= nieuwere modellen)
Referentie op afbeelding: 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 + 10 + 11 Prijs: € 434.50

Set achterzijde compleet, excl. diff montage (= oudere modellen)
Referentie op afbeelding: 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 + 10 Prijs: € 385.00

Set achterzijde alleen alle stangen.
Referentie op afbeelding: 4 + 5 + 6 + 7 Prijs: € 231.00

Voor draagarm achterzijde, 2 stuks per auto. Referentie op afbeelding: 2 Prijs: € 41.25

Voor stabilisator link, voor auto's met stalengeperste onder draagarmen, 2 stuks per auto. Referentie op afbeelding: 4 Prijs: € 31.25

Subaru Impreza alle bouwjaren, stuurhuis bevestiging, nodig 1 set per auto. Referentie op afbeelding 13. Prijs is per set = 1 auto. Prijs: € 33.00

Voor + Achter stabilisatorstang, 2 + 2 stuks per auto. Referentie op afbeelding: 1 + 2 Prijs: € 19.25

Voor stabilisatorstang, 2 stuks per auto. Referentie op afbeelding: 3 Prijs: € 21.50

Achter stabilisatorstang, 2 stuks per auto. Referentie op afbeelding: 9 Prijs: € 21.50

Achter trekstang naar wieldrager deze bussen zijn voor de voorste 2 aan de binnenkant + alle buiten bev., 6 stuks per auto. Referentie op afbeelding: 12 Prijs: € 19.75

Achter trekstang naar wieldrager deze bussen zijn voor de voorste 2 aan de binnenkant (De andere bussen van de trekstangen zijn PFF69-110), 2 stuks per auto. Referentie op afbeelding: 5 Prijs: € 19.75

Achter trekstang naar achterzijde wieldrager, 2 stuks per auto. Referentie op afbeelding: 6 Prijs: € 23.00

Achter trekstang naar voorzijde wieldrager, 2 stuks per auto. Referentie op afbeelding: 7 Prijs: € 24.75

Achteras montage aan carrosserie, 2 stuks per auto. Referentie op afbeelding: 8 Prijs: € 31.25

Achter differentieel bevestiging, dit voor auto's met het differentieel direct gemonteerd tegen de achteras, dit zijn de nieuwere auto's, 2 stuks per auto. Referentie op afbeelding: 11 Prijs: € 31.25

Hellup!

Luco

Bericht door Luco » 12 mar 2008, 21:40

Hou je er wel rekening mee dat die in het begin best strakker zal sturen, maar ook dat powerflex veel sneller slijt dan originele rubbers omdat ze veel meer op hun donder krijgen omdat ze harder zijn.

En als ik dan zie wat dat kost :shock: :shock: :shock:

Bram

Bericht door Bram » 12 mar 2008, 21:42

Ja, die dingen zijn idioot duur man :?

Ivo O.

Bericht door Ivo O. » 12 mar 2008, 21:46

Een kennis van mij had inderdaad ook van deze rubbers gemonteerd,maar kon na een tijdje(korte tijd met zijn rijstijl) deze alweer
vervangen omdat ze versleten waren. :(

Christoph

Bericht door Christoph » 12 mar 2008, 22:07

Ik zou toch wel eens graag willen weten hoe waar het is dat powerflex rubbers zo veel sneller slijten, iemand links met feitjes of statistieken? Ik moet namelijk ook wat rubbers vervangen...

GTRene

Bericht door GTRene » 12 mar 2008, 22:16

heb ik ook wel eens gehoord, maar er zijn ook verschillende soorten van ook in hardheid en daar zal ook wat aan liggen qua slijten.

Race Eend

Bericht door Race Eend » 12 mar 2008, 22:26

Volgens de makers van powerflex zijn ze juist een miljoen keer getest op extreem uitrekken etc.

Maar de paarse is voor street use en de zwarte powerflex is voor veel circuit gebruik (kan ook voor piepen van onderdelen zorgen omdat het zo hard is, bij een circuitbak is een piepje of kraakje geen probleem).

Ik vind het tot nu toe flink beter rijden, maar rij maar weinig circuit (denk vooral dat ALS het waar zou zijn dat het vooral door de curbstones zou komen)..

Kazimir

Bericht door Kazimir » 12 mar 2008, 22:30

M'n E30 is van voor tot achter be-powerflex-t.... :P

De paarse rubbers zijn na 35dkm.. echt raggen.. nog als nieuw.. de enige gele, die van het dif.. zakt uit.. das mooi fuck! :)

Paars blijft naar mijn idee dus heel :)

Voor hoe lang weet ik niet.. maar ik trap wel als een gek met die auto.. ! De standaard schokdemper mounts van Bilstein zijn doorgebroken.. bij de achteras.. om aan te geven hoeveel gas er gegeven wordt :)

Ps... alle andere rubbers .. dus niet powerflex wat je laat zitten.. krijgt wel extra op z'n donder en gaat dus kapot...

Ps2.. Ik vond het het geld dubbel en dwars waard.. ook al zou ik het morgen moeten vervangen :D

Michel P

Bericht door Michel P » 12 mar 2008, 23:48

Ik heb de paarse ook onder mijn e30 M3!

Michel

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 13 mar 2008, 00:35

Interessant onderwerp, ik zal over niet al te lange tijd ook aan nieuwe 'rubbers' moeten. Prijzen voor de Subaru zijn wel extreem zeg!

Bram

Bericht door Bram » 13 mar 2008, 00:37

Zijn stuksprijzen hé, tenzij anders vermeld :?

Steven N.

Bericht door Steven N. » 13 mar 2008, 00:40

Oh e36 is vergelijkbaar trouwens zie ik nu, het begon me alleen te duizelen bij al die cijfertjes :lol:

Christoph

Bericht door Christoph » 13 mar 2008, 03:14

Steven Nauta schreef:Oh e36 is vergelijkbaar trouwens zie ik nu, het begon me alleen te duizelen bij al die cijfertjes :lol:
Group buy? :P

M@rcel

Bericht door M@rcel » 13 mar 2008, 07:41

Bel Dick Hoekendijk even zou ik zeggen

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 mar 2008, 08:05

Probleem met polyurethane achtige toepassingen is niet het materiaal zelf.

Maar je moet heel goed kijken hoe en waar je het toepast. Dat geld niet alleen voor polyurethane maar ook voor nylon en delrin bijvoorbeeld.

Op een BMW E36 is powerflex voor in de draagarmen bijvoorbeeld wel prima. Achter minder.

Waar dat door komt is de manier waarop een onderstel beweegd. Een powerflex bus zoals achter in een E36 bijvoorbeeld is ontworpen voor maar 1 beweging, op en neer. Maar in de praktijk werkt dat niet zo, de achter trailing arm gaat in een boog op en neer, waardoor je beweging langs 2 assen hebt. Juist die 2e beweging zorgt voor extra weerstand in het onderstel en daardoor slijten dat soort materialen ook harder. Pak je daar Delrin of Nylon dat is nog veel harder. Dan heb je ook met die 2e beweging te maken, en die kan er zelfs voor zorgen dat of de bus cracked of dat het hele ophangpunt uit de carrosserie scheurt.

Stabi rubbers hebben eigenlijk hetzelfde. Die bewegen hoofdzakelijk rond hun as, maar er staat ook deels een verticale kracht op en daardoor slijten die rubbers harder als je daar stijver materiaal gaat gebruiken.

Pak je nu de voorkant met McPherson veerpoot. Meestal word daar het spul zo op het chassis gezet dat het achterste punt alleen om zijn as draait. Dan heb je weinig problemen met PU of kunstof zolang ze niet excentrisch zijn of de fabrikant zelf al een offset positie gebruikt.

Door verschillen in ophanging enz kan je hebben dat het op sommige wagens heel goed werkt en op andere minder.

Bij mij op de rode M3 worden de powerflex bussen na 2 jaar ook al slap. Maar dat zijn wel paarse geen zwarte. Moet wel zeggen dat de auto duidelijk strakker werd met die paarse. Alleen, vervang je versleten materiaal met nieuw dus hoeveel het nou echt helpt blijft altijd een beetje vaag. Op de racer zitten gewoon standaard BMW bussen. Daar zie ik geen voordeel om naar PU te gaan, omdat de voorkant al massief is en achter heb je er ook nadelen van. Als ik dat nog eens verbouwen ga doe ik dat met een uniball conversie.

Christoph

Bericht door Christoph » 13 mar 2008, 08:22

Dus achter gewoon orginele bussen bestellen Bert?

GTRene

Bericht door GTRene » 13 mar 2008, 10:12

wederom een goed te volgen verhaal bert 8)

de auto voelt dus stijver aan, wat logish is...maar maak je die bussen te hard komen de bewegende krachten teveel op de carros terecht wat kan zorgen voor nare bij effecten...en origineel spul (bussen) nieuw zijn natuurlijk ook goed(straat en af en toe track) vroeger merkte je dat enorm, pak bv een Fiat die nieuw is en dan 5 jaar later weer dan voelt ie veel slapper aan :lol: tegenwoordig zijn de matterialen beter uitgedacht.

Steven N.

Bericht door Steven N. » 13 mar 2008, 11:46

Christoph schreef:Dus achter gewoon orginele bussen bestellen Bert?
Dat lijkt me duidelijk :wink:

Groupbuy moet ik nog even bekijken, opzich geen slecht plan.
Mijn garage Offenga vertelde mij dat de M3 rubbers ook al een stuk beter zijn dan gewone e36 rubbers. Deze zijn ook excentrisch, maar wat is hier nu precies het voordeel van? Is het aan te raden om voor circuit gebruik toch de paarse powerflex te pakken of is M3 afdoende?

RVV

Bericht door RVV » 13 mar 2008, 12:11

Bert toppost ! Dit is materie waar ik echt niks van snapte, nu begrijp ik het het tenminste !

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 13 mar 2008, 12:43

Misschien nog een interessant weetje over polyurethaan in relatie tot de sterkte van je ophangingsbussen. Polyurethaan (Thermoplastisch Poly Urethaan - (TPU)) en dan met name de hardheid wordt uitgedrukt in een schaal die oploopt van Shore A naar Shore D. Hoe hoger, het getal, des te harder het materiaal. Daarbij is Shore D dus harder als Shore A.

De Shore A schaal wordt met name gebruikt voor andere soort thermoplastisch rubber, bijvoorbeeld in rubber voor je ruitenwissers, ashoezen, of waar je deuren in liggen. De Shore D schaal begint bij ca. 28D en loopt op naar maximaal 70 - 80D. Dit materiaal is dan bij 80D bijna niet meer met goed fatsoen rubber te noemen en is echt keihard.

Powerflex zwart is er in 80 Shore D & 95 Shore D. Da's echt hoog. De rest is zachter. Bronmateriaal is vermoedelijk Vulcolan van Bayer.

De meeste autofabrikanten gebruiken vaak gevulkaniseerd thermoplastisch rubber (TPV) als bussen, omdat dit goedkoper is, maar ook zachter (gemiddeld 80-90 Shore A). En door de grote krachten bij stevig rijden slijt dat natuurlijk harder. Polyurethaan is van zichzelf veel slijtvaster en daardoor beter bestand tegen stevig rijden. Maar dat heeft dus weer gevolgen voor de onderdelen van de auto in verhouding tot dat rubber.

De truc van Powerflex is dat ze dus polyurethaan nemen in verschillende Shore D hardheden, voor verschillend gebruik. In de basis zijn alle materialen wit, maar men gooit er een kleurstof bij om er onderscheid te maken (voor de hardheid in relatie tot het assortiment).

Steven N.

Bericht door Steven N. » 13 mar 2008, 13:53

Top post Erik en Bert, ik denk het te snappen nu. Same story as Rico.

Luco

Bericht door Luco » 13 mar 2008, 14:49

Wat is dit toch een leerzaam forum
Echt top :P :D

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 13 mar 2008, 15:02

Inderdaad erg duidelijke postings. :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 mar 2008, 17:30

Steven Nauta schreef:
Christoph schreef:Dus achter gewoon orginele bussen bestellen Bert?
Dat lijkt me duidelijk :wink:

Groupbuy moet ik nog even bekijken, opzich geen slecht plan.
Mijn garage Offenga vertelde mij dat de M3 rubbers ook al een stuk beter zijn dan gewone e36 rubbers. Deze zijn ook excentrisch, maar wat is hier nu precies het voordeel van? Is het aan te raden om voor circuit gebruik toch de paarse powerflex te pakken of is M3 afdoende?
Excentrisch geeft meer caster, daardoor word je rechtuit stabiliteit iets beter.

Je kan er best zwarte powerflex in steken, want het voelt in eerste instantie wel beter aan. Maar die hebben dus ook niet het eeuwige leven, dat is het enige wat ik bedoel. Je kan zeg maar 3 jaar later weer hebben dat het hele spul slap is. Maar als je dan alleen de voor en achter draagarm bussen vervangt ben je iets van 150 euro kwijt dus echt kosten zijn dat ook niet op het totale plaatje.

Stijver materiaal gebruiken betekend altijd inleveren op elasticiteit. Een gewone rubber bus slijt ook maar blijft langer aansluiten zeg maar. Gebruik je een hardere materiaal soort dan heb je ook minder slijtage nodig om er voor te zorgen dat het spul los komt te zitten. Het is een beetje een kip en een ei verhaal wat dat betreft.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 13 mar 2008, 21:43

Ik werk momenteel in een plant waar polyurethaan geproduceerd wordt. Het is ontzettend taai. Ik heb hier nog een paar potjes liggen om te lijmen en te coaten. :lol:

Plaats reactie