Alpina Roadster S Supercharged (projectsite live! )

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 29 feb 2008, 09:18

Te gek :shock: SLR lenzen erop, wist niet eens dat 't kon.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 29 feb 2008, 11:47

Google maar eens op DOF-adapter, is van alles voor te vinden.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 01 mar 2008, 19:04

Met de 35mm adapter erop krijg je deze constructie:

[img:455:291]http://www.philipbloom.co.uk/Philip_Blo ... mage_3.jpg[/img]

Voor handheld is het niet zo handig :) .

Ik kwam overigens vandaag bij de plaatselijke pomp één van de monteurs tegen die in de werkplaats werkt en hij wist te melden dat er voor de komende weken een dikke streep door de agenda is getrokken om mijn auto af te kunnen bouwen, dus het lijkt erop dat de daad bij het woord gevoegd gaat worden.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 09 mar 2008, 14:29

Het werk voor het monteren van de stoelen en gordels in de Z4 is bijna gereed. De onderste bevestigingspunten voor de gordels zijn in de bodem aangebracht. Je ziet er nauwelijks iets van. Ze worden op hun plaats gehouden met een plaatje onder de auto van 10mm dik tussen beide bevestigingspunten. De stoelen kunnen nu naar de leerbekleerder.

[img:600:402]http://tweakers.net/ext/f/KsCiURjM9hoe1 ... Q/full.jpg[/img]

Ik heb ook voor het eerst in de Recaro achter het stuur kunnen zitten. De stoel moest nog een paar centimeter naar het midden verplaatst worden voor een goede uitlijning ten opzichte van het stuur (eenvoudig te doen dankzij de adapterplaten van VAC Motorsports). De Recaro's zitten iets dieper dan de originele stoelen en zijn in de huidige stand perfect voor mijn lengte. Ik ben erg benieuwd hoe comfortabel ze zijn in een rijdende auto. In stilstand zitten ze erg prettig.

Tegen de middentunnel zijn schakelaars aangebracht waarmee de gordel vastgezet kan worden. De bewegingsruimte van de gordels zal overigens erg beperkt zijn omdat er achter de stoelen nauwelijks ruimte is en de gordelspanner zich dicht achter de stoelen bevindt. De werkelijke bewegingsruimte heb ik helaas nog niet kunnen vaststellen omdat de gordels eerst ingekort zullen moeten worden.

Ik heb ook meteen de subwoofer achter de stoel laten upgraden van de standaard 6,5 inch (16,5cm) papieren Philips conussen naar Infinity Kappa's van 6x9 inch. Deze hebben de juiste impedantie (2 ohm) en zijn ook nog eens licht van gewicht volgens Infinity ;) . Het resultaat heb ik nog niet in vol ornaat mogen aanhoren omdat er door een onduidelijk probleempje alleen geluid uit de subwoofers kwam en niet uit de tweeters en middentoon-speakers.

[img:600:402]http://tweakers.net/ext/f/SxldBOQ6UxIZm ... 3/full.jpg[/img]

De B10 3.2 Touring heb ik maandag bij de dealer opgehaald en daarna ben ik drie dagen mee op weg geweest in Duitsland. De shortshifter schakelt beduidend nauwkeuriger en korter. Hij is wel een beetje notchy. Het probleem met trillingen in het stuur zijn verdwenen zonder dat de remschijven zijn vervangen.

Helaas zijn de geluiden die afkomstig lijken te zijn van de accu alleen maar erger geworden. De dealer beweert de accu opnieuw vastgezet te hebben, maar daar vind ik geen bewijs van. De foam die ik tussen accu en accubak had gepropt is daar nog steeds. Misschien ga ik er zelf maar eens aan sleutelen (waar ik tegenop zie is dat ik de compressor van de luchtvering moet verwijderen om de accu eruit te kunnen halen). Hopelijk gaat het me ooit lukken om de ergste rammel- en kraakgeluiden boven water te helpen (de accu is zeker niet het enige probleem). De E39 Touring is een ramp op dit gebied. Op slechter wegdek heb je het gevoel in een Franzoos op weg te zijn.

De motor had de eerste dag last van inhouden bij het accelereren op hoge snelheden. De versnelling verliep niet mooi lineair maar trapsgewijs (telkens een paar km/h sneller, daarna een dipje en dan weer wat versnelling). Later verdween dit probleem. Wellicht heeft het te maken met de brandstof. Er zat RON95 in de tank waar later 90 procent RON98 aan is toegevoegd en daarna een bijna volle tank V-Power met octaangetal 100. Als hij last heeft van inhouden doe het probleem zich zowel voor op benzine als lpg.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 09 mar 2008, 14:39

Femme schreef:De motor had de eerste dag last van inhouden bij het accelereren op hoge snelheden. De versnelling verliep niet mooi lineair maar trapsgewijs (telkens een paar km/h sneller, daarna een dipje en dan weer wat versnelling). Later verdween dit probleem. Wellicht heeft het te maken met de brandstof. Er zat RON95 in de tank waar later 90 procent RON98 aan is toegevoegd en daarna een bijna volle tank V-Power met octaangetal 100. Als hij last heeft van inhouden doe het probleem zich zowel voor op benzine als lpg.
Dat klinkt wel bekend, heb ik ook ooit met de E30 gehad; probleem was toen een defect relais van de brandstofpomp.
Daar zou ik wel even naar laten kijken, want op een gegeven moment stopt hij er helemaal mee en dan kun je op de ANWB man gaan wachten.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 09 mar 2008, 15:36

Femme schreef:Ik heb ook meteen de subwoofer achter de stoel laten upgraden van de standaard 6,5 inch (16,5cm) papieren Philips conussen naar Infinity Kappa's van 6x9 inch. Deze hebben de juiste impedantie (2 ohm) en zijn ook nog eens licht van gewicht volgens Infinity ;) . Het resultaat heb ik nog niet in vol ornaat mogen aanhoren omdat er door een onduidelijk probleempje alleen geluid uit de subwoofers kwam en niet uit de tweeters en middentoon-speakers.
Jeetje zeg, je laat echt niks aan het toeval over! Mijn complimenten voor het geduld dat je er voor opbrengt 8)

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 10 mar 2008, 14:30

Blijft een mooi project. Ben benieuwd wanneer de totaal foto komt van het interieur. En het fappen kan beginnen. :lol:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 10 mar 2008, 16:23

Inderdaad !

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 10 mar 2008, 23:48

Peter Tunissen schreef:Dat klinkt wel bekend, heb ik ook ooit met de E30 gehad; probleem was toen een defect relais van de brandstofpomp.
Daar zou ik wel even naar laten kijken, want op een gegeven moment stopt hij er helemaal mee en dan kun je op de ANWB man gaan wachten.
Interessant. De laatste tijd gebeurd het ook wel eens dat de motor op kruissnelheid even hapert, het lijkt dan alsof de brandstoftoevoer voor een seconde wordt afgesloten. Het verschijnsel vindt ook plaats op benzine dus het is niet iets dan enkel naar de lpg-installatie te herleiden is. De brandstofpomp zou dus de schuldige kunnen zijn.

Gebruikersavatar
taaffert
Berichten: 200
Lid geworden op: 15 jun 2006, 22:57
Locatie: A16, A27, A59, A58

Bericht door taaffert » 11 mar 2008, 19:35

Ben zeer benieuwd naar de Z4 als tie af is.
Gaat een mooi bommetje worden.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 12 mar 2008, 19:55

Steven Nauta schreef:Blijft een mooi project. Ben benieuwd wanneer de totaal foto komt van het interieur. En het fappen kan beginnen. :lol:
De stoelen gaan morgen naar de leerbekleder. Eind volgende week worden ze weer terug verwacht. Ik ben zeer benieuwd.

De stoelen worden dus in zwart leer bekleed met langs de rand stikseltjes in Alpina-kleuren, het Alpina-logo in het leer gestempeld, stoelverwarming, extra vulling met geheugenschuim en de stoelen worden ter hoogte van de schouders wat minder breed gemaakt zodat ze niet zoals nu in aanraking met de deur komen.

In de tussentijd gaan de originele stoelen erin zodat er gereden kan worden en het onderstel afgesteld kan worden bij Reiger. Aan de verlichting moet nog wat gedaan worden. Vervolgens moet het plaatwerk gedemonteerd worden zodat dit gespoten kan worden.

Ik heb vandaag nog eens in de Recaro's gezeten. Het zit geweldig. Op foto's van de Touristenfahrten op de NS zie je vaak Z4-rijders met helm die bijna over de voorruit heenkijken. In de Recaro's kun je echt laag zitten.

Ik vrees alleen dat ik er een module bij moet bestellen om de kap op afstand te kunnen bedienen. Het uitstappen met de kap dicht gaat nogal wat acrobatische oefening vergen (zeker in de parkeergarage van mijn appartement waar de parkeerplekken zo krap zijn dat ik de deur van de auto maar een klein stukje kan openslaan).

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 12 mar 2008, 22:19

Goed nieuws is dat een engelse Roadster S-rijder alvast zijn ECU-map naar ESS heeft gestuurd zodat ESS al wat onderzoek kan doen naar de aangepaste mapping voor de compressor :) .

Wouter81
Berichten: 9440
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 12 mar 2008, 22:52

Femme schreef: Ik vrees alleen dat ik er een module bij moet bestellen om de kap op afstand te kunnen bedienen. Het uitstappen met de kap dicht gaat nogal wat acrobatische oefening vergen (zeker in de parkeergarage van mijn appartement waar de parkeerplekken zo krap zijn dat ik de deur van de auto maar een klein stukje kan openslaan).
Ach, tegen de tijd dat je Z4 klaar is is je boerderij misschien ook wel klaar. :wink:

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 23 mar 2008, 19:55

Weer een defect aan de E39: alle vier (!) knoppen voor de temperatuurbediening van de climate control unit zijn door midden gescheurd. Ik heb geen idee hoe het is gebeurd (ik ben er niet bij geweest). Ik heb via google al meer gevallen gevonden van E39's met cracked buttons.

Ik ga zo langzamerhand ernstig twijfelen aan de bouwkwaliteit van de E39...

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 23 mar 2008, 20:02

Je hebt inderdaad al heel wat kwaaltjes gehad met de e39, over het algemeen redelijk betrouwbare auto's dacht ik. Misschien een leuke e60 Alpina? :wink:

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 23 mar 2008, 21:11

Hij heeft me nog nooit laten staan (behalve toen ik de accu leeg had gemaakt na een middag poetsen :lol: ), dat is op zich het belangrijkste.

Ik heb alleen een hekel aan dingen die stuk zijn.

Wouter81
Berichten: 9440
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 24 mar 2008, 11:52

Hoe lijkt het met je Z4 Femme? Volg dit topic altijd trouw, zeer interessant. Moet ook zeggen dat een topic als dit enorm leuk is om te lezen/bekijken door de hoge kwaliteits foto's overal van. Goed bezig.

zegmaarboris
Berichten: 485
Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53

Bericht door zegmaarboris » 24 mar 2008, 20:23

Geen idee of het een structureel het is. Mijn moeder rijdt nog altijd in haar 2e E39 530d. De eerste bij iets van 165.000 km ingewisseld voor een frisse die nu op 190.000km staat en werkelijk geen enkel opmerkelijk feit. Vrij recent nog even een kilometer of 50 er mee gereden en de auto rijdt nog echt als een nieuwe. Ook geen kraakjes o.i.d.. Het gebruik zie je enkel wat af aan het lederen stuur wat iets wat meer glanst dan nieuw.

Alleen wat klachten gehoord dat bij de eerste de banden relatief snel op waren (25-30k km). Nu 16" in plaats van 18" en banden gaan iets van 75k mee.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 24 mar 2008, 20:44

Ik zag dat Bloemenkamp in Doetinchem voor 100 euro een bedieningspaneeltje voor de airco aanbiedt. Die ga ik halen als hij er nog is en dan zet ik daar de knoppen van over.
Wouter81 schreef:Hoe lijkt het met je Z4 Femme? Volg dit topic altijd trouw, zeer interessant. Moet ook zeggen dat een topic als dit enorm leuk is om te lezen/bekijken door de hoge kwaliteits foto's overal van. Goed bezig.
Het vordert gestaag. Deze week komen hopelijk de stoelen terug van de leerbekleder en volgende week zou er begonnen kunnen worden met spuiten. Als het mee zit kan ik met deze auto aanwezig zijn op de CBR.
zegmaarboris schreef:Geen idee of het een structureel het is. Mijn moeder rijdt nog altijd in haar 2e E39 530d. De eerste bij iets van 165.000 km ingewisseld voor een frisse die nu op 190.000km staat en werkelijk geen enkel opmerkelijk feit. Vrij recent nog even een kilometer of 50 er mee gereden en de auto rijdt nog echt als een nieuwe. Ook geen kraakjes o.i.d.. Het gebruik zie je enkel wat af aan het lederen stuur wat iets wat meer glanst dan nieuw.

Alleen wat klachten gehoord dat bij de eerste de banden relatief snel op waren (25-30k km). Nu 16" in plaats van 18" en banden gaan iets van 75k mee.
Mijn auto had in mijn beleving last van een excessieve hoeveelheid rammels en kraakjes. Andere personen die in de auto reden merkten dat echter niet op. Ik heb het probleem inmiddels vrij goed onder controle nadat ik zo'n beetje elke kunstof paneel in de kofferruimte van een laag vilt heb voorzien. In de achterbank is ook vilt aangebracht om het kraken van het leer te verminderen en ik heb wat foam rond om de accu aangebracht.

De bandenslijtage is erg hoog. De vorige set achterbanden (vrij prijzige Michelin PS2's in breedte 265) heeft het nog geen 20.000km uitgehouden terwijl er niet sportief wordt gereden in de auto. De wagen is meerdere keren uitgelijnd dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Ik heb o.a. het volgende laten repareren of vervangen sinds kilometerstand 104.000 (nu bijna 140K):

- Airco (onder garantie opgelost door een bedieningspaneel/controleunit oid te vervangen)
- Luchtbalgen in luchtvering
- Handrem
- Derde remlicht
- Remblokken en remschijven
- 2x achterbanden, 1x voorbanden
- Afgebroken bekerhouder achterin (was al stuk voor aanschaf)
- Hoogteverstelling xenonverlichting
- Velgen gericht en gespoten
- Diverse loszittende afdekkingspanelen en afdekkingsdopjes
- Trillingen in stuur (2x laten uitlijnen - tweede keer ontstaan na vervangen schokdempers)
- Vilt aangebracht in achterbank om krakend leer te verminderen

Op eigen initiatief vervangen:

- Xenon-verlichting (facelift)
- Achterlichten (facelift)
- Mistlichten (helder glas)
- Schokdempers (Koni FSD)
- Draagarmen (Meyle Heavy Duty)
- Bassie & Adriaan telefoon (gewone armsteun, telefoon was nutteloos en kraakte als je op de armsteun leunde)
- Shifter (UUC EVO3)
- Speakers (Rainbow)

Zelf opgelost:

- Kraakgeluiden uit dorpel achterklep
- Kraakgeluiden in kunstof afdekking achterklep
- kraakgeluiden uit deuren
- Kraakgeluiden uit kunstof panelen achter voorstoelen
- kraakgeluiden uit achterbank
- Kraakgeluiden uit kunstof afdekking ter hoogte van achterste wielkuipen
- Kraakgeluiden uit voorstoelen
- Kraakgeluiden uit kunstof afdekking onder stuur / boven beenruimte
- Kraakgeluiden/rammels door loszittende accu

Lopende issues:
- Uitgescheurde dorpels
- Inhouden/haperen van motor (brandstofpomp?)
- Loszittende stabilisatorstangen?
- Mogelijke olielekkage keerringen versnellingsbak?
- Schraapgeluiden uit (koude) versnellingsbak bij inleggen III
- Sterk variërende slag van koppelingspedaal onder invloed van belasting
- Dode pixels in lcd
- Gebroken knoppen airco-bediening

Een aantal issues wilde ik de vorige keer door Ekris laten oplossen, maar die hebben slechts een deel van de door mij uitgevraagde werkzaamheden uitgevoerd (desondanks was ik 2000 euro kwijt voor o.a. apk, monteren draagarmen, shortshifter en fixen derde remlicht).

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 26 mar 2008, 19:19

Er wordt momenteel behoorlijk wat vooruitgang gemaakt met de Z4. Hij stond er vandaag bij als een buggy, ontdaan van een groot deel van het bodywerk. Vorige week hebben we een mooie grijze Lamborghini-kleur uitgezocht waar een wat groter kleurstaaltje van is gemaakt om de kleur beter te kunnen beoordelen. Er zit veel metallic in waardoor de kleur er erg chique uitziet en het invallende licht een grotere invloed heeft op de helderheid van de kleur.

[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/PgdKheFYYvqe6 ... k/full.jpg[/img]

[img=468,700:468:700]http://tweakers.net/ext/f/aQf6snW4xscvU ... 6/full.jpg[/img]

[img=700,462:700:462]http://tweakers.net/ext/f/y3ONscMQJkWD4 ... U/full.jpg[/img]

[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/kaMGtI5qPL5pQ ... w/full.jpg[/img]

[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/8ZongdI2ENzRT ... m/full.jpg[/img]

[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/gABaZwO08N1EC ... 3/full.jpg[/img]

[img=700,465:700:465]http://tweakers.net/ext/f/jDW53Qm0wzgsC ... S/full.jpg[/img]

Het interieur zit weer grotendeels in elkaar. Er is stoftape aangebracht op de achterkant van de plastic panelen om kraakgeluiden te verminderen. De gordel is netjes weggewerkt. De stoelen waren helaas nog niet terug.

[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/0rpIa8bBxzJI3 ... M/full.jpg[/img]

De Voltphreaks accu is gemonteerd. Er is deze week met de auto gereden en starten was geen probleem. Er liep ook niets aan, alleen de veren voor zullen door Reiger vervanger worden door langere exemplaren en de links van de stabilisatorstang moeten korter worden.

[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/tappAB73eCdcO ... P/full.jpg[/img]

[img=468,700:468:700]http://tweakers.net/ext/f/Cb3Dqthb0cSwd ... I/full.jpg[/img]

[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/pliq8NG0VdxUd ... j/full.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Femme op 26 mar 2008, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 26 mar 2008, 19:22

Blijft een briljant project. Ik kijk uit naar de eindfase en het eindresultaat :D

Tom
Berichten: 22308
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 26 mar 2008, 19:25

Stéphane schreef:Blijft een briljant project. Ik kijk uit naar de eindfase en het eindresultaat :D
Niets aan toe te voegen!

Wouter81
Berichten: 9440
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 26 mar 2008, 20:01

Super ja, zal zo het hele topic nog eens vanaf het begin nalezen. Blijft gewoon leuk om te lezen en te zien!

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 26 mar 2008, 21:59

Wordt de hele auto nu donkergrijs? Gemeen wagentje wordt het dan :)

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 26 mar 2008, 22:10

Hij wordt inderdaad donkergrijs.

Een beetje dit idee moet het worden:

[img=320,213:320:213]http://tweakers.net/ext/f/JEQzXtWajOYuy ... l/full.jpg[/img]

[img=320,240:320:240]http://tweakers.net/ext/f/5wh8dQwta2sHT ... T/full.jpg[/img]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot], Bokkepoot, Enrico, Martijn_bmw, TurboClouseau en 8 gasten