Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tom

Bericht door Tom » 02 mar 2008, 22:35

Ik heb er geen spijt van :)

Een f/2.8 is leuk omdat je op zo'n afstand objecten door een kleinere scherptediepte mooi 'los' kunt krijgen van de achtergrond. Voor de lichtsterkte an sich lijkt het mij geen noodzaak bij sport/circuit (al zijn lichtsterke lenzen nooit mis natuurlijk!). Maargoed ik ben ook niet allergisch om ISO omhoog te gooien als dat nodig is.
IS kan ik weinig over zeggen, nog nooit gehad.

Snipe

Bericht door Snipe » 06 mar 2008, 07:03

[img:1021:682]http://www.vanardenne.com/blog/wp-conte ... /430ex.jpg[/img]

Helaas toch jullie tip maar even gevolgd ;-)

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 06 mar 2008, 08:55

Tom schreef:Ik heb er geen spijt van :)

Een f/2.8 is leuk omdat je op zo'n afstand objecten door een kleinere scherptediepte mooi 'los' kunt krijgen van de achtergrond. Voor de lichtsterkte an sich lijkt het mij geen noodzaak bij sport/circuit (al zijn lichtsterke lenzen nooit mis natuurlijk!). Maargoed ik ben ook niet allergisch om ISO omhoog te gooien als dat nodig is.
IS kan ik weinig over zeggen, nog nooit gehad.
Ik heb dus nu zelf zo'n 2.8 lens en ik zweer er nu echt bij. De hogere lichtopbrengts kan in sommige situatie echt verschil maken. Zelf gooi ik niet graag mijn ISO omhoog en dan is het wel wat waard dat je 2.8 lixchtsterkte hebt. Voor Nikon kan ik dan ook iedereen de 80-200mm f/2.8 aanraden.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 06 mar 2008, 09:18

Een hogere lichtopbrengst werkt wel prettig inderdaad. Ik heb nog een Canon 350D met een 70-300 f4 IS lens. Hoewel dit voor mij al een hele verbetering was merk je toch al snel dat een hogere lichtopbrengst sommige situaties makkelijker maakt.

Ik gooi dat ISO liever ook niet te snel omhoog. Onderstaande foto nam ik per ongeluk met ISO1600 en een polarisatiefilter. Ik dacht dat de foto mislukt zou zijn maar het viel alles mee.

[img:1024:683]http://farm4.static.flickr.com/3063/229 ... 57de_b.jpg[/img]

Die speedlite 430x heb ik deze week ook opgezocht om aan te gaan schaffen. Ik heb hem voor € 239,- gezien bij Kamera-expresse.

Snipe

Bericht door Snipe » 06 mar 2008, 23:21

@ Rutger: ik dacht dat die zo goedkoop was? Valt kennelijk wel mee, want bij de Media Markt was de prijs hetzelfde.....

Tom

Bericht door Tom » 06 mar 2008, 23:34

Mark Nauta schreef: Ik heb dus nu zelf zo'n 2.8 lens en ik zweer er nu echt bij. De hogere lichtopbrengts kan in sommige situatie echt verschil maken. Zelf gooi ik niet graag mijn ISO omhoog en dan is het wel wat waard dat je 2.8 lixchtsterkte hebt. Voor Nikon kan ik dan ook iedereen de 80-200mm f/2.8 aanraden.
Ja uiteraard kan het een verschil maken :) als je de centen ervoor kunt missen en het gewicht geen probleem vind zou ik het altijd doen.
Maar een f/4 voldoet 9 van de 10 keer toch prima voor circuitfotografie (overdag). Kan mij niet voorstellen dat Tom994 er een slechte koop mee doet. Upgraden kan altijd nog.
RutgerK schreef: Ik gooi dat ISO liever ook niet te snel omhoog. Onderstaande foto nam ik per ongeluk met ISO1600 en een polarisatiefilter. Ik dacht dat de foto mislukt zou zijn maar het viel alles mee.
Zonder polarisatiefilter was ISO800 of lager mogelijk geweest :) pola houd aardig wat licht tegen.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 07 mar 2008, 16:40

Het lijkt eindelijk zover te zijn..... ik ga weer foto's maken. 8) Naja, maken is een tweede, maar ik ben in ieder geval weer wat spullen aan het verzamelen. Gisteren zowaar een foto gemaakt om ff te testen. :lol:

[img:600:401]http://martijnfoto.nl/dump/IMG_2340.jpg[/img]

(het regende en ze wilde eigenlijk niet eens naar buiten :P)

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 07 mar 2008, 16:45

Goedzo Martijn!!!

Wat zit er nu in de verzameling en wat zijn de volgende stappen??

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 07 mar 2008, 16:50

Ik heb gisteren een monopod gekocht, vandaag een extra Nikon flitsert gekocht op Marktplaats én een Canon 85/1.8 besteld. Daarnaast heb ik m'n ST-E2 te koop staan zodat ik een 3de PocketWizard kan bestellen.

En daarna? Foto's maken... ;)

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 08 mar 2008, 22:07

FUCKING VET!!!!!!!!!

Heel erg fraai Tom. Ik zou ook wel eens bij zoiets willen kijken en foto's maken.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 mar 2008, 22:15

Kick ass foto's Tom!!

Echt heeeeel erg gaaf.

allen

Bericht door allen » 08 mar 2008, 22:58

Waanzinnige foto's! Ga je daar nou in je uppie naartoe? Denk dat ik dan bij het kleinste geluidje al zeven kleuren schijt. :oops:
Hoe weet je eigenlijk of je zomaar naar binnen kunt zonder dat je bedolven wordt? brrr...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 mar 2008, 23:02

Vorige week donderdag even naar de Veluwe geweest, ook wat foto's gemaakt: http://picasaweb.google.com/dennisdrenthe/Veluwe

Stéphane

Bericht door Stéphane » 08 mar 2008, 23:31

@Tom: Wederom kunstig mooi! Doe je goed, man :shock:

Snipe

Bericht door Snipe » 08 mar 2008, 23:49

Daar zitten fraaie foto's tussen!
Goeie locatie ook. Toevallig gevonden? Lang op zoek geweest? Van horen zeggen? Hoe kom je aan zoiets?

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 09 mar 2008, 00:12

Top foto's!!! Heb deze lokatie een tijdje geleden op tv gezien, ouwe kolenmijn toch?

Tom

Bericht door Tom » 09 mar 2008, 01:32

Snipe schreef:Daar zitten fraaie foto's tussen!
Goeie locatie ook. Toevallig gevonden? Lang op zoek geweest? Van horen zeggen? Hoe kom je aan zoiets?
Thanx :)
Op www.urbex.nl staan veel albums. Locatie zetten ze er nooit bij en doen ze nogal geheimzinnig over, maar na wat zoekwerk en googlen is dat wel te vinden. Die maat van mij heeft dat allemaal uitgezocht, hij heeft inmiddels een databaseje met adressen ;)
In dit geval was het gemakkelijk omdat het gewoon in het centrum van dat dorp ligt.
Peter Paul: idd, hier staat wat meer info over die kolenmijn: http://www.opacity.us/site140_hasard_ch ... l_mine.htm

Er komen is soms iets lastiger. Je moet nog wel eens ergens overheen klimmen om binnen te komen :) Legaal is het trouwens niet, hangen meestal wel bordjes met strafbaar/verboden gebied. Maargoed zo'n locatie voor het eerst bekijken is al gaaf/spannend, gaat eigenlijk niet eens om het maken van de foto's :) Je valt soms van de ene verbazing in de andere.. bijv. deze foto, daar staat gewoon 1936 als jaartal op... stuk administratie ofzo.
In dit geval was de beste manier via de achterkant. Het ligt tegen een berg aan, dus we zijn langs de berg af naar beneden gegaan. Dan kom je op het dak van een ruimte en ga je via die weg naar binnen. Die berg was wel wat stijl op sommige stukken, we hadden een touw meegenomen.
Wel grappig, we liepen er rond en hoorden bij het hek (hoofdingang langs de wegkant, was allemaal goed afgesloten) gerommel. Dus even verstopt, daarna voetstappen. Die maat van mij keek om de hoek en stond oog in oog met een wat oudere man. Die vent kon alleen franstalig lullen (ik begrijp er de ballen van) en begon al over bellen, verboden gebied, politie erbij blabla. Die maat van mij zei dat we wel meeloopten en weg gingen. Maar was niet nodig, we mochten rustig verder gaan met foto's maken en als we de volgende keer wilde komen moesten we maar even bellen, dan zou ie de poort wel opendoen voor ons... hij had z'n naam en telefoonnummer gegeven en wenste ons nog veel plezier :lol:

allen: nee ga nooit alleen, sowieso is het met z'n 2en net iets gezelliger ;) maar het is allemaal oude troep. Dit was wel veilig omdat het allemaal beton was, maar we zijn ook bij zo'n kasteeltje naar binnen geweest met houten trappen die niet stevig aanvoelden. Zooi staat er al ontzettend lang en rot lekker weg. Opletten waar je gaat staan kan geen kwaad.

Dennis: nice :) vooral die enerlaatste foto is erg mooi!

Sander

Bericht door Sander » 09 mar 2008, 12:03

Mooie foto's Tom!
Gaaf dat zulke bijzondere plaatsen nog gewoon bestaan en niet gesloopt worden.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 09 mar 2008, 12:17

Prachtig! 8)

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 09 mar 2008, 13:44

Gave foto's hoor.....'leuk' sfeertje weet je met sommige foto's op te roepen. :wink:

Tom V

Bericht door Tom V » 09 mar 2008, 16:16

Hele gave foto's Tom! De sfeer is echt ongekend!

Ben zelf een beetje aan het experimenteren met de nieuwe aanwinst. Het is de f4 geworden en door de verkoper met IS (kreeg een interessante korting daarop ;)). Bedankt iedereen voor de informatie!

Tom

Bericht door Tom » 09 mar 2008, 16:27

Feli!

Goeie keus! :) we zien de foto's ermee wel verschijnen..!

Tom V

Bericht door Tom V » 09 mar 2008, 16:40

Haha, weet niet of dat wel hier in hetzelfde topic past ;) amateur :oops: .

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 mar 2008, 20:41

Ik wil graag een keertje een 'cursus' doen om meer uit mijn camera (300d) te halen, voordat ik overstap op duurdere lenzen. Ik heb altijd een korte en lange gebruiksaanwijzing bij me en blader dat weleens door, maar ik weet gewoon niet precies wanneer ik welke instelling(en) moet gebruiken. Iemand tips?

@Tom: ik beheer een aantal monumentale flats en die zijn uiteraard nog bewoond, maar altijd als ik alleen door die panden loop, door kelders, of in liftmachinekamers, stookruimten of als ik bovenop een dak sta, dan geniet ik ook echt van de 'onafgewerkte' ruimtes, buiten het zicht van de buitenwereld. De constructies, de lichtinvallen, de geheimzinnigheid van die ruimtes, erg gaaf. Ik maak tot nu toe nuttige shots die ik nodig heb voor mijn werk, maar ik ga nog eens op mijn gemak met mijn 300d foto's maken. Die site urbex.nl kwam ik laatst voor het eerst tegen op gummen, waar ook wat leuke draadjes zijn over verlaten complexen en 'geheime' locaties.

Voor mij begon die interesse voor oude verweerde objecten toen ik voor het eerst foto's ging maken, met mijn Sony Maivica floppy camera, op een 2cv sloperijtje. Voor het eerst zag ik de schoonheid van iets wat vergaat, terwijl ik ervoor juist altijd dacht dat iets beter gesloopt of opgeknapt moest worden. Inmiddels heb ik een bepaalde voorkeur voor oude verlaten panden, maar ook autowerkplaatsen die gewoon nog in gebruik zijn, sloperijen en andere 'ouwe meuk'.

Dankzij jouw foto's wakkert de behoefte om meer van dat soort foto's te zien (op sites, in boeken etc. kom maar op met die exposities!) en zelf te gaan maken op. Erg cool.

Plaats reactie