135i vs e92 M3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 feb 2008, 18:15

Hielke schreef:
Rico v Velzen schreef:Als je nu die 135i van andre met korter dif gaat chippen naar 360pk, komt die dan ook in de "problemen" met die overbrening op hogere snelheid (zeg maar boven de 200) Niet dat er problemen zijn maar ik bedoel in termen van doosjouwen, en 335i (standaard) dik voorblijven wat nu niet het geval was.
Geen problemen, maar het zal die auto niks extra's gaan brengen. Ook getuned naar 360 pk verwacht ik dat z'n piekvermogen nog steeds onder de 6000 toeren ligt. Boven de 6000, dus boven de 215 km/h wordt er dan weer snel afgebouwd richting 250 pk.
Je hebt zelfs best kans dat je piek lager komt te liggen.

Wat je heel veel ziet bij gechipte turboblokken is dat ze de maximale turbodruk gewoon ophogen niks mis mee. Maar zo'n turbo zit op een gegeven moment aan zijn einde en ipv meer druk te gaan leveren word alleen de lucht heter als je ongelimiteerde druk zou hebben.

Wat er dan gebeurd is dat je een hoop extra koppel in het middengebied hebt (dus daar ook meer PK's) maar op hogere toerentallen is je turbo gewoon te klein dus zakken je koppel en PK's nog steeds in.

Hielke

Bericht door Hielke » 29 feb 2008, 18:26

Klopt Bert.

Ferdinand, heb jij koppel/vermogen uitdraaien van die Schnitzel (mijn god, ik weet de echte naam al niet eens meer :) ) Of een linkie naar een site waar dat staat?

Het is natuurlijk ook een keuze van de tuner waar hij ervoor kiest dat vermogen te plaatsen. De 306 pk uit 3 liter is natuurlijk peanuts voor een turbomotor. Het is slechts 34 pk meer dan de atmosferische motor hetgeen betekent dat de motor boven de 6000 toeren nagenoeg volledig als een atmosferische motor werkt. Zo klinkt ie in ieder geval wel en dat is heel prettig. Maar als Schnitzel ervoor kiest de druk tot bijv. 6500 toeren relatief hoog te houden, dan heb je over een enorm toerenbereik heel veel vermogen. Dan is de tuning in de praktijk nog effectiever dan het kale cijfer van 360 pk doet vermoeden.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 29 feb 2008, 18:30

Bert ///M3 schreef:
Hielke schreef:
Rico v Velzen schreef:Als je nu die 135i van andre met korter dif gaat chippen naar 360pk, komt die dan ook in de "problemen" met die overbrening op hogere snelheid (zeg maar boven de 200) Niet dat er problemen zijn maar ik bedoel in termen van doosjouwen, en 335i (standaard) dik voorblijven wat nu niet het geval was.
Geen problemen, maar het zal die auto niks extra's gaan brengen. Ook getuned naar 360 pk verwacht ik dat z'n piekvermogen nog steeds onder de 6000 toeren ligt. Boven de 6000, dus boven de 215 km/h wordt er dan weer snel afgebouwd richting 250 pk.
Je hebt zelfs best kans dat je piek lager komt te liggen.

Wat je heel veel ziet bij gechipte turboblokken is dat ze de maximale turbodruk gewoon ophogen niks mis mee. Maar zo'n turbo zit op een gegeven moment aan zijn einde en ipv meer druk te gaan leveren word alleen de lucht heter als je ongelimiteerde druk zou hebben.

Wat er dan gebeurd is dat je een hoop extra koppel in het middengebied hebt (dus daar ook meer PK's) maar op hogere toerentallen is je turbo gewoon te klein dus zakken je koppel en PK's nog steeds in.
volgens mij is dit dus op te lossen met een grotere (betere) intercooler: dus hogere turbodruk en grotere intercooler. Maar ik ben helemaal niet techtnisch, dus misschien lul ik maar wat uit me nek. Een koffiezetapparaat, en dat weet ik zeker, doe je aan met de 0/1 schakelaar

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 29 feb 2008, 18:56

Nee.

Temperatuursprobleem los je wel op dus je zal zien dat je wel iets meer PKtjes krijgt.

Maar dat de turbo (s) aan zijn einde zit los je alleen op met een grotere turbo. Je gaat met grotere intercoolers niet ineens veel extra turbodruk krijgen op hogere toerentallen.

Even los van het verhaal dat een grotere IC meer weerstand geeft in het systeem.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 feb 2008, 19:47

Hielke schreef:Klopt Bert.

Ferdinand, heb jij koppel/vermogen uitdraaien van die Schnitzel (mijn god, ik weet de echte naam al niet eens meer :) ) Of een linkie naar een site waar dat staat?

Het is natuurlijk ook een keuze van de tuner waar hij ervoor kiest dat vermogen te plaatsen. De 306 pk uit 3 liter is natuurlijk peanuts voor een turbomotor. Het is slechts 34 pk meer dan de atmosferische motor hetgeen betekent dat de motor boven de 6000 toeren nagenoeg volledig als een atmosferische motor werkt. Zo klinkt ie in ieder geval wel en dat is heel prettig. Maar als Schnitzel ervoor kiest de druk tot bijv. 6500 toeren relatief hoog te houden, dan heb je over een enorm toerenbereik heel veel vermogen. Dan is de tuning in de praktijk nog effectiever dan het kale cijfer van 360 pk doet vermoeden.
Klopt, ik heb even weer wat info;

Het 35i TT blok is ontwikkeld mede door een Nederlandse ingenieur ( een kennis van me kent hem, daar komt deze info van). Het blok bleek na ontwikkeling veel en veel te sterk, met gemak kwam er 400 PK uit. Dit heeft intern een strijd opgeleverd tussen AG en ///M. Het blok is/was te bedreigend voor de nieuwe M3. Vandaar dat ie terug geschroefd is naar 306 paarden, met een uitzondering voor Alpina met 360 paarden, maar dan nog is er veel meer potentie aanwezig.
Das het mooie nieuws.

Toen ik dat verhaal vanmiddag hoorde, was ik ook in staat om de 1 er coupe IRL te aanschouwen, in verdomd mooi blauw ( Ferdinand, goede keuze man :lol: )
Desalnietemin, neem ik geen woord terug van wat ik eerder gemeld heb over de VERHOUDINGEN van de 1 er coupe. Ze kloppen niet, verder zal ik niet in herhaling vallen, Kapitein Alzheimer zal hier nog wel niet rond varen, of niet dan?
Pluspunt van de 1 er coupe; het interieur, mn het ontbreken van de kamelen bult, buitengewoon veel beter/strakker dan alle andere series.
De M3 stond er naast, dus dit was de ultieme vergelijking...................ik was er al wel uit, vanmiddag de bevestiging.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 29 feb 2008, 20:26

romo schreef: De M3 stond er naast, dus dit was de ultieme vergelijking...................ik was er al wel uit, vanmiddag de bevestiging.
De psychologische oorlogvoering heeft dus gewerkt? :lol:

RVV

Bericht door RVV » 29 feb 2008, 23:38

Hielke schreef:Klopt Bert.

Eh dit begrijp ik niet goed ? Kun je dat anders verduidelijken ? Ik bedoel wat is er dan prettig aan ? Als je een turbo hebt met de power wil je toch niet dat die aanvoelt als een atmo ?

Hielke

Bericht door Hielke » 29 feb 2008, 23:42

Ik zeg BOVEN de 6000 toeren Rico.

Normaliter leveren turbomotoren hun vermogen tussen de 3500 en 6000 rpm. Daarboven bouwen ze veel vermogen af en worden kortademig. De .35i daarentegen draait wel mooi tot 7000 toeren door en ademt en klinkt dan zo vrij als een atmosferische motor. Een atmosferische 3 liter kan dat kunstje natuurlijk nog wat beter.

RVV

Bericht door RVV » 29 feb 2008, 23:48

jaja dat had ik gelezen.. :wink:

Maar waarom klooien boven die 6000 toeren als de power bij een veel lager toerental optimaal is vanwege de druk.

Toen ik turbo's reed vond ik het altijd een domper dat er niks gebeurde in mijn beleving in de hoge toeren.

.35i draaite wel mooi, maar je voelt niks meer toch.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 29 feb 2008, 23:50

Linda Roos en Jessica zongen er al over Hylke, een aantal jaren geleden. Dit was er ook al bijna 20 jaar geleden, een bijna 3 liter biturbo, 720pk bij 7500rpm:
http://www.ultimatecarpage.com/car/645/ ... 40-LM.html
De kar op de foto was van Albert Uderzo(ja die van Asterix)

Ademnood?
http://www.youtube.com/watch?v=zoHS_tYjiwY

turbopowerrrrrrrr :lol:

m@rco

Bericht door m@rco » 01 mar 2008, 01:09

Poehhh....

Ik heb de 135i coupe van andre net mee mogen maken... Ongelofelijk wat een power dat ding.. Als je er in zit is het absoluut M-waardig te noemen.. de Sound, de grip van dat ding.. de powerband etc.. Voor het werk wat andré er mee doet gewoon helemaal top. En hij smoelt IRL ook nog gewoon lekker ... verlaging heeft hem goed gedaan.. Ik drink er nog even 1 biertje op! Heren de hulde..

marco

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 mar 2008, 09:32

Motor ist absolute Sahne.......................topding, met nog zat potentie

De verpakking daar kan je over discussieren, rijden doet het allemaal top.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mar 2008, 10:26

de verpakking is indrukwekkend goed, prachtig, de best vormgegeven hedendaagse BMW. Met een conservatieve bril op, en ik zie er wel een paar hiezo, zie je dat niet. 'Er is geen lijn', en/of, 'de proporties kloppen niet', of, 'vast staat dat het ding niet deugt, daar kunnen we kort over zijn', en ga zo maar door. Ach, zo gaan de dingen; de een zet de muziek op, de anderen dansen misschien mee. Ook Stravinsky heeft volgehouden, en terecht. Er zijn veel volgers, weinig kartrekkers. Alles is gezegd. Doe maar weer een reactie hierop (gaaaap...).

Peric

Bericht door Peric » 01 mar 2008, 10:54

Als Mbitious nou 's CPZ op durft met z'n M3 mag 'ie het opnemen tegen André in z'n 135i. Kijken wat daar uitkomt.. :P

Andre

Bericht door Andre » 01 mar 2008, 11:14

Ik rijdt nu al wat langer en er komen steeds meer zaken boven.

De ABS bijvoorbeeld. Is weer beter het begint steeds meer op race abs te lijken. Heerlijk het voelt dat je gewoon kan blokkeren. Niet meer dat hele grove gepulseer.

Het motortje is nog niet goed los met 2800km. Vooral bovenin nog niet.

oei oei oei als ik nog een chipje van schnitzer erin druk wat zal die dan lopen dat ding.

Echt super machine. Een super mini GT is het. En het is handvol om in de regen op de grens met dat ding te sturen. Turbo power erin en de kop er even goed bij.

We hebben het dus e92 m3 vs 135i standaard. Maar luister de 135i is dus niet zo op de markt gezet zoals bmw het bedoeld heeft. Motor teruggetuned. Zie romo s verhaal. Dus eigenlijk is het niet standaard vs standaard.

Peric

Bericht door Peric » 01 mar 2008, 11:16

Ssstt.. André, gewoon nu jij tegen Frank.. :P

RVV

Bericht door RVV » 01 mar 2008, 11:19

Samengevat:

De 135i is een uitstekende performance auto voor een relatief betaalbare prijs die relatief makkelijk te tweaken is en daardoor qua prestaties in de buurt komt van een M en zelfs een M op diverse vlakken overtreft. Het uiterlijk is niet iedereen zijn smaak, maar dat is evident voor de 1 serie reeks in het algemeen. De mensen die al wel voor een 1 serie hebben gekozen vinden het zonder uitzondering een mooie auto. Turbotechniek is de ingeslagen weg voor de toekomst omdat daarmee BMW prestaties kan garanderen zonder dat de C02 maffia (voorlopig) roet in het eten gooit.

De e92 M3 is het vlaggenschip van de 3 serie en min of meer ook de 1 serie omdat die modellen eng aan mekaar verwant zijn. Een BMW liefhebber zal een M3 beschouwen als de top binnen de reeks, afwerking, rijeigenschappen en prestaties zijn dik in orde en een e92 M3 koper hoeft daar dan ook niet aan te twijfelen. Een e92 M3 koper kent de prijs van de e92 M3, en is bereid om die te betalen. Voor die prijs koopt die zaken die niet alleen in de hardware en performance worden uitgedrukt, maar voor een deel ook in emotie en beleving.

De 135i koper doet geen slechte zaken en de e92 M3 koper ook niet.

Sterker nog iedereen is op zijn manier even blij met zijn keuze. En dat is DF, waar het om gaat.

Nu word het de hoogste tijd voor een slotje, want ondertussen is alles al gezegd en besproken en wederzijdse standpunten worden wel begrepen lijkt me.
Wil je over een off topic onderwerp wat in dit draadje is besproken verder gaan, open dan daarover een nieuw draadje.

RVV

Bericht door RVV » 02 mar 2008, 12:51

Op verzoek weer open.

Andre

Bericht door Andre » 02 mar 2008, 13:22

LOL.

Rico kom je vanmiddag ook even een glaasje prik halen.

Dan zullen we nog even verder discusseren.:)

romo

Bericht door romo » 02 mar 2008, 14:03

Ferdinand schreef:de verpakking is indrukwekkend goed, prachtig, de best vormgegeven hedendaagse BMW. Met een conservatieve bril op, en ik zie er wel een paar hiezo, zie je dat niet. 'Er is geen lijn', en/of, 'de proporties kloppen niet', of, 'vast staat dat het ding niet deugt, daar kunnen we kort over zijn', en ga zo maar door. Ach, zo gaan de dingen; de een zet de muziek op, de anderen dansen misschien mee. Ook Stravinsky heeft volgehouden, en terecht. Er zijn veel volgers, weinig kartrekkers. Alles is gezegd. Doe maar weer een reactie hierop (gaaaap...).
Ik respecteer ten zeerste je keus, maar dat gaap gebaar vind ik dan wat kort door de bocht, verschil van mening zal er altijd zijn, dat zou jij ook moeten kunnen respecteren, ik zal niet meer reageren verder.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 02 mar 2008, 14:19

ha romo, heb je een foto van je m3? Ben gewoon benieuwd. Hoe rijdt dat ding op DF Zandvoort dagen? Wat voor rondetijden rij je daar nu mee eigenlijk? Ik kwam met mijn Mini Works niet zo heel erg ver..

Macboy

Bericht door Macboy » 03 mar 2008, 12:02

@Rico met die lange lap tekst: subliem stukje tekst Rico :!:
Waarom een draadje dicht als met respect wordt gepraat?
Robin schreef:De 130i/135i BMWNL test zijn 'we'ook vergeten dat dat slipstream was.LOL
Erg serieus allemaal, slip stream vergeten hahah. Prutsers.

Het is heel erg simpel, jammer dat ik het dan moet vertellen :)

Er is een verschil tussen theorie en praktijk.

De theorie is duidelijk: box aanschaffen en daarmee materiaal produceren en de cijfers op het internet zetten. Dit zijn gewoon FEITEN en daarmee kan iedereen zien welke auto het snelst is. Liefst met dezelfde chauffeur. En in alle mogelijk versnellingen (ideale, laagste, hoogste etc)

Praktijk is iets anders: het 130i/135i verhaaltje was nu uit de lucht gevallen om duidelijk te maken dat de 135i in de praktijk moeite heeft om een 130i van zich af te schudden. Of dit nu door versnelling of door chauffeur komt.

In het alledag zit je ook niet altijd in de meest effectieve versnelling als een roofdier te zoeken naar prooi. Zo werkt het niet.

Waarom jullie praktijk en theorie constant door elkaar halen in jullie overigens best interessante postings is mij dus een raadsel :)

Zie dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=XCSCd_84hu0
Robin schreef:Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vragen:
1)Waarom is in de juist uitgevoerde test de ene 330i sneller dan de andere 330i?
2)Waarom is een 130i ongeveer net zo snel als een Audi S5 met 90pk meer?(aandrijfverliezen snap ik, maar dit is te zot)

Daar wordt gewoon lekker overheen geluld. :lol:
Robin: grootste onzin ooit. Een S5 is bloedsnel en een 130i kan daar toch echt niet bij in de buurt blijven. Dat ie jou niet kan afschudden kan kloppen, kan ook andere reden hebben, maar never nooit dat een 130i in de buurt kan blijven. Heb in alle auto´s gereden dus weet waarover ik praat.

En zelf had je al antwoord gegeven op de 330i vraag: 17" contra 18" is natuurlijk je eigen gegeven antwoord.
Andre schreef:Je kan je beter alvast gaan abonneren op classic driver magazine.:)
hahah

Robin

Bericht door Robin » 03 mar 2008, 12:10

Macboy schreef:
Robin schreef:Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vragen:
1)Waarom is in de juist uitgevoerde test de ene 330i sneller dan de andere 330i?
2)Waarom is een 130i ongeveer net zo snel als een Audi S5 met 90pk meer?(aandrijfverliezen snap ik, maar dit is te zot)

Daar wordt gewoon lekker overheen geluld. :lol:
Robin: grootste onzin ooit. Een S5 is bloedsnel en een 130i kan daar toch echt niet bij in de buurt blijven. Dat ie jou niet kan afschudden kan kloppen, kan ook andere reden hebben, maar never nooit dat een 130i in de buurt kan blijven. Heb in alle auto´s gereden dus weet waarover ik praat.
Dat jij mijn sarcasme niet proeft Ilija. Tuurlijk is een 130i nooit zo snel als 'n S5 met 90 pk meer, maar dat werd indirect wel gesuggereerd, immers: 130i in de praktijk blijft achter 135i hangen. 335i is in de praktijk sneller dan S5, 135=+/- 335i, concluderend, 130i blijft bij S5 in de buurt. :lol:

Maar we weten nu wel beter 8) BTW 17" en 18"op de 330i's is natuurlijk
NIET de boosdoener(17"van Andre zou zelfs LICHTER zijn, dus had zijn auto sneller moeten zijn wat NIET zo was....R dynamisch(doorsnee band/wiel noem het naar ff zois hetzelfde), de boosdoener is nattevingerwerk van Andre/mij/Hylke...Andre nét wat later op 't gas, ik schakelde bij 6300 bijv en hij bij 5500 ofzo(hebben 't erover gehad nog)

Conclusie is inderdaad zo'n meetapparaat en 1 en dezelfde rijder, de acties die wij doen zijn leuk en je komt in de buurt van de prestaties, maar het is niet echt feitelijk....

Macboy

Bericht door Macboy » 03 mar 2008, 12:39

:oops: normaal snap ik je tenminste wel meteen hehe

Over feitelijk: meten met die box is juist WEL feitelijk man ! Cijfers zijn feiten mits correct gemeten.

Robin

Bericht door Robin » 03 mar 2008, 12:42

Meten met die box is INDERDAAD FEITELIJK, man! Dat zeg ik ook, WIJ doen/deden het altijd met gsm's/camera's/achterelkaar/naast elkaar/aftellend en gaan, de 1 zit te slapen de ander doet dat, schiet niet op.

Meetapparatuur en 1 en dezelfde redelijk schakelende chauffeur.

Plaats reactie