135i vs e92 M3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 25 feb 2008, 13:47

Bert ///M3 schreef:M gevoel is niet zo moeilijk.

Men neme een E46 M3 bijvoorbeeld.

Standaard lekker onderstuurd en over de voorwielen lekker glijden zoals Hielke dat zo mooi kan omschrijven. Een ervaren bestuurder prikt daar direct doorheen maar voor de wat mindere goden is het ideaal omdat je eigenlijk niet veel verkeerd kan doen, zo'n ding lijkt voor je gevoel niet naast de baan te kunne.

Koppel dat aan een SMG2 bak. Nu kan echt iedereen zonder enig benul direct ontzettend hard rijden.

Trackday rijden en na afloop aan een biertje staan met grote verhalen over hoe hard het wel niet ging. Dat is voor een hoop het M gevoel. En niet eeuwen lang prusten aan uitlijnsettings etc.
LOL, jij wil graag een ban ofzo? :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 25 feb 2008, 13:48

@Andre, dat zijn de echte slappers :? ook wel eens zoiets gehad, ja gelukkig niks geraakt, maar dan pakte je hem nog snel op, hup slaat ie de andere kant op hup weer tegen stuur hup weer de andere kant op om dan vervolgens nog in de ronte te gaan :oops:
dat kwam dan door dat je het op een bepaalde plek destijds niet verwachte en iets te veel van het gas afging druk tegensturend en weg op dat deel erg glad...goed voor je bloeddoorstroming :lol: :shock:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 25 feb 2008, 15:59

Ik vind dit een geweldig draadje met leuke reacties

Heb ontzettend veel dingen gelezen, maar zal voordat ik zelf een reactie plaats alvast vaststellen dat ook hier iedereen gelijk heeft.

Iedereen zegt hetzelfde, maar weinig posters hebben in de gaten dat ze het met elkaar eens zijn.

En de discussies tussen mensen die niet inzien dat ze het met elkaar eens zijn, zijn de leukste :)

Ik vind dat Rico het heel goed uitlegt wat M nu inhoudt. Ook vind ik dat Hielke duidelijk maakt wat het nadeel van M lijkt te zijn.

Wat betreft het tweaken wat Romo zegt: het is natuurlijk onzin om de tweakbaarheid van de 135i als zwakte-argument te zien, je moet het juist omdraaien.

Het feit dat ie te tweaken is, maakt hem zo aansprekelijk voor een groot doelgroep. Ferdi hoeft hem niet te tweaken zoals Andre doet, die tweakt hem op een ander punt.

En wie wil dat niet, meer peekaa voor weinig ??

Dát is nu juist de kracht van een turbomotor. Of ga je nu ook alle JD VAG en SEAT turbootjes afkraken, terwijl dit nu juist het mooiste ooit was?

Het is toch juist subliem dat je voor weinig geld meer peekaa kunt krijgen? Al die andere aanpassingen die Andre doet is alleen hardcore, niet voor de massa.

Ferdi is de massa en kijk hoe hij geniet !

Voor mij zou de keuze 135i vs M3 natuurlijk doodeenvoudig zijn. Zonder enige vorm van twijfel de M3.

Het zijn ook geen concurrenten van elkaar. Er is ook geen discussie. De M3 is datgene wat BMW-M inhoudt. Helaas is dat niet meer datgene wat het vroeger was (Motorsport) maar Marketing.

Maar het blijft wel porno op wielen, dat weten ze bij BMW heel goed. Helaas gaan ze er daardoor minder verkopen, want het wordt voor een steeds kleinere doelgroep betaalbaar.

En de 135i is gewoon de bargain of the century. Dat roept een grote groep hier al maanden, het duurt alleen even voordat iedereen dat ook inziet.

En voor jou Romo: we hebben hier al vaker over gepraat samen, maar de M3 is gewoon te duur voor wat ie biedt, voor minder geld heb je een nog exclusievere auto die net zoveel, zo niet meer biedt: de Alpina B3 :!:

@Robin: niets maar dan ook niets kan tippen aan het gevoel dat een 997S biedt. Believe me. En jij weet dat ook.





Even stukje nostalgie uit 2006
Andre schreef:Die 135i komt er volgens mij wel hoor.

Maar ik hoef hem niet dus die 130i volstaat. Motor van de 135 zal weer ca.30 a 40kg zwaarder zijn. Wordt het sturen er allemaal niet beter van.

In mijn ogen als ik het voor het zeggen had. 130i top model. En straks een M maken van de 2 coupe met 320pk 6cil atmo en 8000 toeren.

Dus plan 135i mag voor mij in de koelkast. Maar als ik duitse forums lees en inside info komt de 135i er wel.
Laatst gewijzigd door Macboy op 25 feb 2008, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 25 feb 2008, 16:17

Even weer ouwe mooie quote van stal gehaald hij blijft goed.

Status seeking is ghetto and in most cases will betray you. I admire people who can afford expensive cars, but avoid them as they attract attention and are all to often a statement of wealth and status more than a statment of appretiation of fine engineering and autosport.


130i volstaat ook macboy. Maar als je nu nieuw moet kiezen tussen 130i msport of 135i. Kan je de 135i niet laten staan want dat is veel meer waar voor je geld als je nieuw koopt. Daarom brengt bmw de 130i ook niet in de coupe.

130i blijft een parel. Als ik in de garage sta blijft het altijd moeilijke keus tussen die 2.

Ik heb toch een 135i gekocht, omdat ik de mijn andere 130i goed kon verkopen particulier. Anders was ie er misschien nooit gekomen

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 25 feb 2008, 16:30

Andre ik pak jou ook niet met die quote. Integendeel. Het gaat mij er juist om dat jij als eerste riep dat BMW en turbo geen goede combo was voordat de .35i op de markt kwam en nu over de 135i.

Uiteindelijk blijkt het toch een verdomd goed package te zijn dat BMW heeft geboden met die auto, los van het feit dat jij hem iets aanpast naar je eigen smaak. Daar is niks mis mee.

We passen in ons leven alles aan, waarom je eigen auto niet?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 feb 2008, 16:35

En voor jou Romo: we hebben hier al vaker over gepraat samen, maar de M3 is gewoon te duur voor wat ie biedt, voor minder geld heb je een nog exclusievere auto die net zoveel, zo niet meer biedt: de Alpina B3

hehehe, zeg dat ook eens tegen M-bitious

Zolas eerder vermeld; ik houd alle opties open, ik hoef niets, en ik mag ( van mezelf) een boel :lol:

Een 135i, een 335i ( mischien wel met zo`n performance pakketje erop), een M3.............................ja ja lieve kijkbuiskinderen, het kan allemaal...............

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 25 feb 2008, 16:38

Vader MacBoy, ja, zo mag ik je wel noemen.

Ben ik echt als de massa... ? :wink: Maar ik snap wel wat je bedoelt hoor. Alhoewel ik in mijn kringen voor gek wordt versleten dat ik een nieuwe auto koop voor Euro 50.000 :shock: . 'Ze zijn toch ook te koop voor Euro 5.000, en die rijden toch ook..?' En weet je, dat is waar ook, ze hebben helemaal gelijk.

Klopt, ik tweak mijn Beamer natuurlijk niet zoals Andre. Hoeft helemaal niet en is ook (voor mij) helemaal niet nodig. Die 135i LMB is zoals die is, een botergeile bak, een groot feest. Die AC Wiener Schnitsel chip, tja, de afspraak staat wel, maar eigenlijk weet ik het niet. En bij twijfel, zo weet ik inmiddels, nooit doen.

De Performance Parts? Ja, die wel: de verlaging zeker en het uit- en inlaatje. Allemaal voor 't leuk? Ja, tuurlijk, allemaal voor 't leuk.
Mijn zoontje vind het allemaal zo mooi, en weet je, zijn papa is eigenlijk niet veel ouder geworden dan zijn zoon.

O ja, nog wat. Misschien wat voor GTRene. De 135i Coupe valt bijzonder goed in de smaak bij de dames. Echt, niet normaal. 'o, Ferdinand, wat een mooie auto is dat, leuk zeg..'. Zie je me al staan? 'Nu jij nog..', hoor ik ze daarna mompelen. Verdorie, ben ik weer in diezelfde valkuil getrapt van toendertijds mijn Works? nl. coole auto, alleen verkeerde man.

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 25 feb 2008, 16:40

:lol: @ zelfspot!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 feb 2008, 16:45

Wat betreft het tweaken wat Romo zegt: het is natuurlijk onzin om de tweakbaarheid van de 135i als zwakte-argument te zien, je moet het juist omdraaien.

Nee je snapt het niet; gaat mij niet om het feit of een auto te tweaken is, boeit me niet zo veel, ook al haal je er 1000 paarden uit, mij om het even.
Daar heb ik wel vrede mee

Waar het om gaat is de argumentatie die daar uit volgt; mn die Duitser ( in de post van Andre) daar was ook mijn reactie op gericht.
Mijn reactie is/was zeker niet tegen Andre danwel Ferdinand gericht, waarom ook, zij rijden de auto van hun dromen, ik gun een ieder wat hij/zij ambieert........................

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 25 feb 2008, 16:47

Andre schreef:duits bmw forum

bin gestern nachmittag den Dähler 135i mit 380 PS gefahren... ich wollte ja erst einen BMW M3 E92 kaufen und habe mich dann für den 135i entschieden weil es für mich zu protzig erschien einen M3 zu kaufen. Nun muss ich sagen zum glück habe ich ihn nicht gekauft. Der modifizierte 135i läuft so viel besser als der M3... das kann man nicht mal ansatzweise vergleichen...

Gemacht war:

Innenausstattung (alcantara / carbon / alu look)
Aussen (fronteinlässe aus carbon / heckdiffusor carbon / hecklippe carbon)
19" Hartge Classic 2 Dähler Edition
Fahrwerk erste Stufe
Sperrdiffernzial
380 PS / 520 nm

Das ding lief gewaltig gut!
Andre, Dahler levert die 380ps en 520nm met een ander spruit en metalkat. Alles bij hun op de rollenbank etc. Prijs? Euro 4500.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 25 feb 2008, 16:52

Ferdinand schreef:
O ja, nog wat. Misschien wat voor GTRene. De 135i Coupe valt bijzonder goed in de smaak bij de dames. Echt, niet normaal. 'o, Ferdinand, wat een mooie auto is dat, leuk zeg..'. Zie je me al staan? 'Nu jij nog..', hoor ik ze daarna mompelen. Verdorie, ben ik weer in diezelfde valkuil getrapt van toendertijds mijn Works? nl. coole auto, alleen verkeerde man.
:idea: whaha lol :lol: we gaan je mooi kar vast snel zien 8) ben benieuwd, eneuh 520nm via die tuner :shock: das ongeveer net zoveel als ik in de Hartge V8 heb met 5.0L :shock:
Leuk kanon wordt dat dan...Porsche 911 plaaggeest :lol: denk dat ze dan niet eens meer durven mee te sprinten...flauw maar waar :wink:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 25 feb 2008, 17:39

romo schreef:
... danwel Ferdinand gericht, waarom ook, zij rijden de auto van hun dromen, ik gun een ieder wat hij/zij ambieert........................
ha romo, dat begrijp ik natuurlijk ook. Zoals al vaker gezegd, niets is persoonlijk naar elkaar toe. Welnee, daar is het een te leuke club voor. Maar ik begrijp je argumentatie vaak niet. Het is toch enigzins verbazingwekkend dat een 135i een 'victoire' krijgt in die Franse test tov. een M3? En weet je, wat zegt 1 (een) test? Absoluut wel wat, maar O zo veel ook weer niet. En ik denk dat er meer vergelijkingen komen tussen die 2. Eens kijken wat daar de uitkomsten van zijn. We volgen het op de voet natuurlijk.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 25 feb 2008, 18:48

zie ik hier positief camber. Ik wist niet dat dat ook mogelijk was:)

[img:800:532]http://i102.photobucket.com/albums/m95/ ... C_7186.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 25 feb 2008, 18:49

Martijn schreef:
Bert ///M3 schreef:M gevoel is niet zo moeilijk.

Men neme een E46 M3 bijvoorbeeld.

Standaard lekker onderstuurd en over de voorwielen lekker glijden zoals Hielke dat zo mooi kan omschrijven. Een ervaren bestuurder prikt daar direct doorheen maar voor de wat mindere goden is het ideaal omdat je eigenlijk niet veel verkeerd kan doen, zo'n ding lijkt voor je gevoel niet naast de baan te kunne.

Koppel dat aan een SMG2 bak. Nu kan echt iedereen zonder enig benul direct ontzettend hard rijden.

Trackday rijden en na afloop aan een biertje staan met grote verhalen over hoe hard het wel niet ging. Dat is voor een hoop het M gevoel. En niet eeuwen lang prusten aan uitlijnsettings etc.
LOL, jij wil graag een ban ofzo? :lol:
Hehe, maar zo werkt het wel. Kijk maar naar een M3 CSL, bijna iedereen kan daar zo instappen en direct ontzettend hard rijden omdat die auto direct zo vertrouwd aanvoelt. Wat dat betreft hebben ze hun huiswerk gewoon goed gedaan denk ik dan.

Dan hier nog een goede en op dit forum banwaardige uitspraak :wink:

M staat voor marketing. Maar blijkbaar willen de 135i en 335i rijders hun machines, al dan niet getweaked wel met een M3 vergelijken. Die marketingbak van BMW M blijft dus blijkbaar nog wel steeds de standaard waar de rest mee vergeleken word.

Met een dikke :wink: natuurlijk, want ik snap de achterliggende gedachte wel. Als ik kijk naar mijn eigen ouwe E36 M3 daar zitten zowat dezelfde aanpassingen op als de 135i van Andre. Eibach onderstel, korter sperdiff en aanpassingen voor meer negatief camber. Aan zo'n M apparaat moet je dus ook nog zat sleutelen om het echt goed te krijgen. Dus conclusie is dan betaal je 120K voor een auto met 420 PK of 60K voor een auto die je chipt naar 380 PK, en vervolgens eigenlijk ook nog dezelfde zaken nodig heeft als een M3. Je mist alleen die dikke motor, maar 60K verschil maakt dan een hoop goed.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 25 feb 2008, 18:59

Nu zijn we er bert. Jij krijgt de beker.

Ik heb nu 2 auto s die samen de nieuw waarde hebben van e92 m3. Zou ik mijn beide auto s willen ruilen tegen een e92 m3. Het antwoord is nee.

Ik ben dus wel in de markt voor een M versie. Maar nou net even niet voor zo n slagschip. Zolang M niet wat intressants komt blijf ik lekker in aangepaste ag modelletjes sturen. Die mij meer als voldoende entertainen.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 25 feb 2008, 19:02

De M-etjes zijn net als de RS-jes en AMG-tjes wayyy overpriced maar dat wisten we allemaal allang en toch kijken we dr allemaal naar...

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 feb 2008, 19:08

Marc RS4 schreef:De M-etjes zijn net als de RS-jes en AMG-tjes wayyy overpriced maar dat wisten we allemaal allang en toch kijken we dr allemaal naar...
Dat geldt dan ook voor ( en nee, no offence voor eventuele eigenaren) Porsche, Ferrari, AM, en andere exoten....................................

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 25 feb 2008, 19:10

997 GT3 is eigenlijk een koopje. Als je de duitse prijzen pakt.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 feb 2008, 19:13

Ferdinand schreef:
romo schreef:
... danwel Ferdinand gericht, waarom ook, zij rijden de auto van hun dromen, ik gun een ieder wat hij/zij ambieert........................
ha romo, dat begrijp ik natuurlijk ook. Zoals al vaker gezegd, niets is persoonlijk naar elkaar toe. Welnee, daar is het een te leuke club voor. Maar ik begrijp je argumentatie vaak niet. Het is toch enigzins verbazingwekkend dat een 135i een 'victoire' krijgt in die Franse test tov. een M3? En weet je, wat zegt 1 (een) test? Absoluut wel wat, maar O zo veel ook weer niet. En ik denk dat er meer vergelijkingen komen tussen die 2. Eens kijken wat daar de uitkomsten van zijn. We volgen het op de voet natuurlijk.
`

Ik ben het geheel met je eens dat op basis van de centen een 135i een onverslaanbaar alternatief is.
Das een niet geheel onbelangerijk argument, maar er zijn andere argumenten voor mij die net zo belangerijk zijn, thats all

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 feb 2008, 19:14

Andre schreef:997 GT3 is eigenlijk een koopje. Als je de duitse prijzen pakt.
Tja, een M3 Duitse prijs is dat evenzeer :lol: :wink:

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 25 feb 2008, 23:41

romo schreef:
Marc RS4 schreef:De M-etjes zijn net als de RS-jes en AMG-tjes wayyy overpriced maar dat wisten we allemaal allang en toch kijken we dr allemaal naar...
Dat geldt dan ook voor ( en nee, no offence voor eventuele eigenaren) Porsche, Ferrari, AM, en andere exoten....................................
Klopt! Als je nagaat dat Porsche op 1 auto 24.000 euro pakt, en Ferrari gemiddeld zelfs 32.000 auro winst maakt.....zo....dan gaat het hard. Hoe bedoel je emotionele prijsstelling!

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 25 feb 2008, 23:55

Even wat anders...

Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat bij een M maar weinig origineel meer is, dus dat >60% (weet cijfer niet meer) van de M onderdelen anders zijn dan die in de normale productiemodellen. O.a. verstevigingen, zaken aan onderstel en weet ik het wat nog meer. Nu zal het best zo zijn dat M voor marketing staat maar zo'n uitspraak zal vast niet gelogen zijn.

Wat is er dan allemaal anders bij een E90 M3 tov een E90 335i, los van de motor, de badges en het gewijzigde uiterlijk/interieurstikseltje? Is dat echt niet meer dan onderstelafstelling (en ander setje veren/dempers), ander setje remmen en uitlaat? Even zwart/wit gezien want ik ben niet zo van de autotechniek.

Bij Porsche kom je dezelfde getallen tegen, dat er op een GT3 nog maar weinig onderdelen zitten die ook op een 'normale' Carrera S zitten.

Is allemaal heel makkelijk lullen dat je met een iets aangepast onderstel en sperdif een non-M al concurrerend kunt maken maar dan vraag ik mij af waar die 60-80% andere onderdelen verder in gaan zitten.

Nogmaals ik weet er de ballen vanaf, is maar iets wat mij opviel. Bij de E46 M3 heb ik het ook vaak zat gelezen, toen mocht je die vergelijking tussen non-M en M niet eens maken, want dat waren totaal verschillende auto's blabla (is ook zo) en nu lees ik hier dat je met een onderstel van 3k en een sper van 1k en los spul al een geweldige auto neer kan zetten. Wat ik graag geloof maar toch :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 25 feb 2008, 23:57

Hele discussie weer gelezen..


Toch een paar kantekeningen, er word mi TEVEEL gehamerd op Marketing. Ik vind dat toch dat je daarmee het M concept te kort doet, tevens is de GEHELE auto industrie gebaseerd op marketing..


De 135i is netzoveel marketing als een M3.. het enige verschil is, dat de de marketing gespitst is op verschillende beurzen. Zie hoe BMW een 1 coupe loopt op te geilen met performance spulletjes.. Dat is ook het toppunt van marketing. ALLES is marketing.. een 135i koper is GEEN spekkoper, betaald gewoon 55K minimaal voor een massaproduct wat ook niet af is.

Niks ten nadele van de 135i ofzo..


Maar pak nou eens de kale Duitse prijs, dan kost een 135i bijna 39000 euro en een M3 e90 64000 euro.

Een verschil van 25000 euro.

WAT is het verschil, even afgezien van de carrosserievorm.

-Een V8 high power atmo met 420pk (afgezien van het feit of je een V8 wilt, hij zit er WEL in)
-Een Sperdif.
-Een M afgesteld onderstel, waarvan de basis, zeker weten beter is dan van een basis 135i.
-Uiteraard een luxere uitrusting (bepaal zelf wat je dat waard vind)
-Een uitgebouwde carrosserie, brede uitgebouwde spatborden, M als basis.
-Meer auto omdat een 3 serie hoger staat dan een 1 serie in de rangorde.

Is dit allemaal marketing ? Nee dus.. dit is gewoon daadwerkelijk andere hardware en materiaal. Dat is m.i. die 25000 euro verschil MEER dan waard. Het probleem is hoe BMW NL de auto prijst, hoewel een stuk goedkoper dan de coupe, want vergeet niet de 94000 voor de sedan is dus inclusief de slurptax van 6000 euro. In theorie had de sedan 88000 euro kunnen kosten als de staat de slurptax niet had ingevoerd. Daarnaast betaal je in absolute zin een veel hoger bedrag aan belastingen op een M3.

De marketing is hoe het product in de markt gezet word. Dat is een keuze die BMW maakt, om potetentiële klanten te bereiken.

Macboy schreef:
Ik vind dat Rico het heel goed uitlegt wat M nu inhoudt. Ook vind ik dat Hielke duidelijk maakt wat het nadeel van M lijkt te zijn.
Ik vind dat Hielke hat nadeel van M helemaal niet duidelijk maakt :wink: Er zitten geen nadelen aan een M, behalve dan dat je het niet zou kunnen betalen. Oke je kunt zeggen het hedendaagse M concept spreekt me niet meer zo aan als in de e46 tijd, of nog beter de good old e30 tijd. Maar dat is een persoonlijke mening, en geen nadeel van M.

BMW M is echt meer dan een afdeling waar ze graag embleempjes plakken ook al doen sommigen dat voorkomen.. In dit kader is natuurlijk het M embleempjes plakken op non M's helemaal lachwekkend natuurlijk. Want nog veel marketing dan een echte M is het verkopen van M gevoel zonder een stuiver in ontwikkeling te steken. Ik had zo'n 130i vol met M emblemen.. potverdorie het moest er op.. want het staat stoer, cool.. maar het is nog net geen stickertuning wat dat betreft.

BMW M stopt zijn geld niet alleen in een embleem, of folder.. OF zelfs de hardware zoals hierboven omschreven. Het geld zit vooral in research en ontwikkeling.. ook dat betaal je vanzelfsprekend.

Nu lijkt mijn betoog mischien wel dat ik helemaal pro e90/e92 M ben en ineens anti 135i ofzo.. Maar alles behalve dat. Een 135i is dikke prima perfomance bargain, hoewel ik van het vermeende chipgebeuren/voorstellen sneller dan M3 blabla NIKS moet hebben.. Een 135i zou ik gewoon STOCK laten.. er is ook nog zoiets als garantie. WAT overigens OOK voor alle andere aanpassingen geld voor een 135i.

BMW is gewoon heel duidelijk, bij elke aanpassing aan de auto waar BMW geen goedkeuring voor heeft verleend doet de garantie op de gehele auto VERVALLEN. Toevallig zit Andre heel dicht bij het vuur. Die loopt geen risico. Maar een "normale" 135i koper, hoeft echt niet te denken dat al die aanpassingen die een M killer maken gevreten word door de garantie/coulance afdeling van BMW als het echt een keer fout gaat.


Nog even op Bert zijn opmerking terug te komen over dat M's vooral snelle auto's zijn die makkelijk zij te rijden..

JA en natuurlijk.. elke auto die men koopt moet makkelijk te rijden zijn. Anders koopt men ze niet.. Een "echte" stuurman vind nog uitdaging in een Exige of Donkervoort achtig apparaat, maar normale bestuurder wil een normaal te rijden auto hebben. ELKE supersportwagen die op de markt is, is makkelijk te rijden.. Anders worden ze gewoon niet verkocht.

Overigens zit er in een M echt nog wel wat meer uitdaging dan een standaard auto :wink:

Ik ben niet helemaal gebrainwashed door M, probeer het vooral een beetje helder op een rij te zetten. Ik sta positief tegenover BMW vanwege zijn RWD concept, nog positiever tegenover de parels binnen het BMW gamma. En het M gebeuren is vanaf het begin dat het bestaat een aansprekend instituut geweest voor BMW liefhebbers.. Is dat niet het geval ben je in de basis geen BMW liefhebber :wink:

Maar laten we alsjeblieft ophouden met de opmerkingen dat een M niks anders is dan marketing. Want dat is BIJNA communistisch SP achtige denken :wink: Begint dan gewoon lachwekkend te worden. En ik weet zeker dat dan elke M rijder van e30 M5 tot e60 M5 en alles wat er tussen zit, denkt hou toch op "anti M lobby" met jezelf belachelijk te maken.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 26 feb 2008, 00:09

@Tom. Ik ken de E92 M3 niet in detail.

Maar FWIW ik weet dat zoals op mijn 2 M3's die van dezelfde generatie al een hoop onderdelen verschillend zijn.

Motor, obvious :lol:

Chassis versterkt op een aantal plaatsen.

Maar ze hebben bijvoorbeeld beiden ook andere draagarmen. Die op hunpunt weer anders zijn dan serie draagarmen.
Andere topmounts, beiden verschillend en anders als serie
Zwaardere fusee's met zwaardere lagers, ook beiden verschillend
Andere rubbers, ook beiden verschillend
Verschillende remschijven

Achter is de ophanging ook anders. Andere wishbones enz. Ook weer zwaardere lagers.

Groter diff op een 3.2
Zelfde diff op een 3.0 als serie maar van binnen sterker

2 verschillende ABS systemen

Verschillende hoofdremcylinders.

Al die onderdelen zijn voor het oog gelijk maar toch vaak net even anders. Dus je zou inderdaad kunnen zeggen dat 60% van zo'n auto uit individuele onderdelen bestaat. Maar dat wil niet zeggen dat het veel toevoegd of zo'n auto lichtjaren beter maakt. Immers bevalt die afstelling je niet dan heb je er niet veel aan.

Maar wat er dus bedoeld word. Een hoop van die onderdelen zoals andere onderstel delen veranderen de onderstel geometrie iets, en maakt dat iets beter tov serie productie. Maar is nog steeds niet ideaal, omdat BMW M dat spul weer veilig afsteld. Koop je nu een Intrax onderstel van 3500 euro met alles verstelbaar dan kan je dat nog optimaler instellen als wat BMW M zelf doet.

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 26 feb 2008, 00:33

Duidelijk!

Maar in het geval van een onderstel heb je natuurlijk maar een deel (wel erg belangrijk deel natuurlijk) gehad van de zaken die een M uniek maken. Al het andere mis je niet in het geval van een 135i? Want dat zijn zaken waar ook aardig wat moeite/geld in gaat zitten om aan te pakken lijkt mij. Een onderstel en sper eronder lijkt mij 'relatief' gemakkelijk.

Ik krijg dan altijd een beetje het GTT Impreza gevoel... superveel auto voor de centen maar er is er geen enkele meer die origineel is.... blijkbaar is dat ook niet 'je van het' want ze hebben allemaal een andere ECU, betere remmen, andere uitlaat en ik het wat nog meer... met alle respect want dan heb je veel auto voor relatief weinig geld, maar uiteindelijk is het een centenkwestie. Bij een M kun je (neem ik aan) ook met kleine aanpassingen die 'veilige' afstelling eruit krijgen, mocht je dat uberhaubt willen (ik niet iig).
Maargoed als ik Andre zo hoor ben je wel zo goed als klaar om een concurrende auto neer te zetten met die paar aanpassingen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 28 gasten