Hele discussie weer gelezen..
Toch een paar kantekeningen, er word mi TEVEEL gehamerd op
Marketing. Ik vind dat toch dat je daarmee het M concept te kort doet, tevens is de GEHELE auto industrie gebaseerd op marketing..
De 135i is netzoveel marketing als een M3.. het enige verschil is, dat de de marketing gespitst is op verschillende beurzen. Zie hoe BMW een 1 coupe loopt op te geilen met performance spulletjes.. Dat is ook het toppunt van marketing. ALLES is marketing.. een 135i koper is GEEN spekkoper, betaald gewoon 55K minimaal voor een massaproduct wat ook niet af is.
Niks ten nadele van de 135i ofzo..
Maar pak nou eens de kale Duitse prijs, dan kost een 135i bijna 39000 euro en een M3 e90 64000 euro.
Een verschil van 25000 euro.
WAT is het verschil, even afgezien van de carrosserievorm.
-Een V8 high power atmo met 420pk (afgezien van het feit of je een V8 wilt, hij zit er WEL in)
-Een Sperdif.
-Een M afgesteld onderstel, waarvan de basis, zeker weten beter is dan van een basis 135i.
-Uiteraard een luxere uitrusting (bepaal zelf wat je dat waard vind)
-Een uitgebouwde carrosserie, brede uitgebouwde spatborden, M als basis.
-Meer auto omdat een 3 serie hoger staat dan een 1 serie in de rangorde.
Is dit allemaal marketing ? Nee dus.. dit is gewoon daadwerkelijk andere hardware en materiaal. Dat is m.i. die 25000 euro verschil MEER dan waard. Het probleem is hoe BMW NL de auto prijst, hoewel een stuk goedkoper dan de coupe, want vergeet niet de 94000 voor de sedan is dus inclusief de slurptax van 6000 euro. In theorie had de sedan 88000 euro kunnen kosten als de staat de slurptax niet had ingevoerd. Daarnaast betaal je in absolute zin een veel hoger bedrag aan belastingen op een M3.
De marketing is hoe het product in de markt gezet word. Dat is een keuze die BMW maakt, om potetentiële klanten te bereiken.
Macboy schreef:
Ik vind dat Rico het heel goed uitlegt wat M nu inhoudt. Ook vind ik dat Hielke duidelijk maakt wat het nadeel van M lijkt te zijn.
Ik vind dat Hielke hat nadeel van M helemaal niet duidelijk maakt

Er zitten geen nadelen aan een M, behalve dan dat je het niet zou kunnen betalen. Oke je kunt zeggen het hedendaagse M concept spreekt me niet meer zo aan als in de e46 tijd, of nog beter de good old e30 tijd. Maar dat is een persoonlijke mening, en geen nadeel van M.
BMW M is echt meer dan een afdeling waar ze graag embleempjes plakken ook al doen sommigen dat voorkomen.. In dit kader is natuurlijk het M embleempjes plakken op non M's helemaal lachwekkend natuurlijk. Want nog veel marketing dan een echte M is het verkopen van M gevoel zonder een stuiver in ontwikkeling te steken. Ik had zo'n 130i vol met M emblemen.. potverdorie het moest er op.. want het staat stoer, cool.. maar het is nog net geen stickertuning wat dat betreft.
BMW M stopt zijn geld niet alleen in een embleem, of folder.. OF zelfs de hardware zoals hierboven omschreven. Het geld zit vooral in research en ontwikkeling.. ook dat betaal je vanzelfsprekend.
Nu lijkt mijn betoog mischien wel dat ik helemaal pro e90/e92 M ben en ineens anti 135i ofzo.. Maar alles behalve dat. Een 135i is dikke prima perfomance bargain, hoewel ik van het vermeende chipgebeuren/voorstellen sneller dan M3 blabla NIKS moet hebben.. Een 135i zou ik gewoon STOCK laten.. er is ook nog zoiets als garantie. WAT overigens OOK voor alle andere aanpassingen geld voor een 135i.
BMW is gewoon heel duidelijk, bij elke aanpassing aan de auto waar BMW geen goedkeuring voor heeft verleend doet de garantie op de gehele auto VERVALLEN. Toevallig zit Andre heel dicht bij het vuur. Die loopt geen risico. Maar een "normale" 135i koper, hoeft echt niet te denken dat al die aanpassingen die een M killer maken gevreten word door de garantie/coulance afdeling van BMW als het echt een keer fout gaat.
Nog even op Bert zijn opmerking terug te komen over dat M's vooral snelle auto's zijn die makkelijk zij te rijden..
JA en natuurlijk.. elke auto die men koopt moet makkelijk te rijden zijn. Anders koopt men ze niet.. Een "echte" stuurman vind nog uitdaging in een Exige of Donkervoort achtig apparaat, maar normale bestuurder wil een normaal te rijden auto hebben. ELKE supersportwagen die op de markt is, is makkelijk te rijden.. Anders worden ze gewoon niet verkocht.
Overigens zit er in een M echt nog wel wat meer uitdaging dan een standaard auto
Ik ben niet helemaal gebrainwashed door M, probeer het vooral een beetje helder op een rij te zetten. Ik sta positief tegenover BMW vanwege zijn RWD concept, nog positiever tegenover de parels binnen het BMW gamma. En het M gebeuren is vanaf het begin dat het bestaat een aansprekend instituut geweest voor BMW liefhebbers.. Is dat niet het geval ben je in de basis geen BMW liefhebber
Maar laten we alsjeblieft ophouden met de opmerkingen dat een M niks anders is dan marketing. Want dat is BIJNA communistisch SP achtige denken

Begint dan gewoon lachwekkend te worden. En ik weet zeker dat dan elke M rijder van e30 M5 tot e60 M5 en alles wat er tussen zit, denkt hou toch op "anti M lobby" met jezelf belachelijk te maken.