135i vs e92 M3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 feb 2008, 14:50

Robin schreef:ALS de 135i net zo goed of beter rijdt dan de E92 M3 is er wat goed mis op de M afdeling. De 135i is een heerlijke kar en dat is de 335i ook, maar een M3 E92 moet ook echt veel en veel beter zijn in bepaalde opzichten om zijn PRIJS TE RECHTVAARDIGEN en ik denk niet dat ie dat in mijn ogen doet/kan....
Dit geeft aan dat de absolute verschillen alleen maar kleiner worden. En om een klein beetje meer winst in prestatie , wegligging en alles wat er verder nog bij komt kijken, mogelijk te maken, moeten verschrikkelijk veel meer kosten gemaakt worden.
Economisch gezien, kan je van de wet van de verminderde meer opbrengst spreken.
De verschillen zijn te klein idd om de kosten te rechtvaardigen. Dat geldt niet alleen bij BMW, maar ook bij Mercedes of Porsche, eigenlijk overal.
De emotie buiten beschouwing gelaten en de ratio 100%.....................335i danmaar.............................
Laatst gewijzigd door romo op 23 feb 2008, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 feb 2008, 14:50

Tsja Robin.

De afdeling BMW M weten heus wel wat ze doen. Maar het zijn geen tovenaars.

Als je ziet dat een M3 en een 135i qua onderstel geometrie hetzelfde zijn en er gewoon straatbanden onder zitten dan weet je van te voren wel dat het nooit een groot verschil kan zijn tussen een M3 en een 135i.

135i Andre editie is ook al aangepast dmv sperdiff, andere veren en andere draagarmen voor dus wat dat betreft is die ook niet helemaal standaard natuurlijk :)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 feb 2008, 14:58

Dan koos ik dus een 997 Carrera S met m'n hart ipv een volle M3. E90 M3 wil ik toch nog wel eens een stukje in rijden binnenkort. Verslag horen jullie dan wel. :lol:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 23 feb 2008, 19:38

Jongens, laat in Godsnaam die 135i staan... ben vandaag net niet aangehouden. Ik reed echt niet harder dan 195 km/u (A12 thv. Gouda). Nog net op tijd zag ik een motoragent in mij spiegel opduiken. Ik vol in de remmen. Hij kwam naar me toe en reed 1 minuut naast me, en reed toen door...

Weddenschapje? Binnen een maand, kan ik mijn rijbewijs inleverenals dit zo door gaat.

Nee, die 135i is niet goed. Het is zo verleidelijk om iedere keer volgas de snelweg op te draaien :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 23 feb 2008, 20:23

Bert ///M3 schreef:Tsja Robin.

Als je ziet dat een M3 en een 135i qua onderstel geometrie hetzelfde zijn en er gewoon straatbanden onder zitten dan weet je van te voren wel dat het nooit een groot verschil kan zijn tussen een M3 en een 135i.

135i Andre editie is ook al aangepast dmv sperdiff, andere veren en andere draagarmen voor dus wat dat betreft is die ook niet helemaal standaard natuurlijk :)
Precies,

Bij M weten ze heel goed wat ze doen. Die Marketing boys maken met een paar kralen de klanten gek en verkopen die spullen dan met dikke winst. Dat is hun missie, daarin slagen ze geweldig. Produkten van BMW zijn dikke prima, maar het M sausje is lachwekkend simpel. Maar het verkoopt! En zeg nou eerlijk Robin, ondanks je kennis van hun formule blijf ook jij er nog steeds in geloven. Dat voortschrijdende inzicht zou toch een invloed op je mening betreffende M produkten moeten hebben.

@Ferdinand, 195 km/h, moet jij je auto niet inrijden? :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 feb 2008, 20:46

Hielke, das overal zo..................................bij elk merk speelt dat een rol.

Win on sunday, sell on monday...........................daar is het al mee begonnen...............................dan kocht je ook geen winnaar, maar een slap aftreksel..........................

Het komt allemaal dichter bij elkaar, ( zie mijn vorige post) dat is niet tegen te houden, maar het gaat te ver om elkaar te veroordelen of je wel dan niet zo`n kar (welke het ook moge zijn, of is een Porker wel 200K waard?) aanschaft.
Dat moet/kan ieder voor zich zelf wel bepalen, zonder be/veroordeeld te worden door anderen die het mischien wel anders gedaan hadden.

Nuchter bekeken is de aanschaf van welke auto dan ook, net als de aanschaf van een PC de meest domme investering die je kan doen...........................maar we willen ook niet zonder

Martijn

Bericht door Martijn » 23 feb 2008, 22:33

Bert ///M3 schreef:Tsja Robin.

Tja, je moet het ook allemaal maar weten natuurlijk. Ik zie het een beetje als de VDV-Seat-aanpak wat Andre met de Eentjes doet. Mooi toch dat je met een "beperkter" budget (dan de 100k+van een E92M3 bijv) dan een auto kan neerzetten die aan je wensen voldoet (ok het gewicht blijft natuurlijk, maar dat is iets waar alle merken behoudens exoten mee kampen dus ook niks bijzonders)

Werk dat sper icm die korte overbrengingen ook 100% zonder foutmeldingen/storingen van DSC etc?

EDIT: Volgende vraag: Hoe zinvol is een E92M3 nog wanneer je deze mods op een E92 335i doorvoert? (of heeft die af-fabriek een andere handbak dan de 135i Coupe?)

RVV

Bericht door RVV » 23 feb 2008, 23:34

mannen wel even realistisch blijven hé.. M marketing blablabla.. natuurlijk alles is marketing..

Andre heeft de kennis en ingangen om een een 135i zodanig te tweaken dat het een superauto is.
Dicht bij het vuur enzo.. en ja dat kunnen wij ook blalbla

Maar de vraag is WIL je dat ook doen ? En in hoeverre hou jezelf voor de gek (dus de andere kant op) om te denken dat een 135i een betere auto is dan een e92 M3 ? Een golf kun je ook oppompen tot 600plus peekaa, maar een porsche word het nooit..

Netzo goed dat een stock BMW geen M word. Een M is meer dan alleen koele performance cijfers.. het is vooral beleving in de ruimste zin van het woord..

Ga rijden in beide een non stock M of een een M.. in de rijbeleving is een verschil van dag en nacht. Gasrespons, janken, geluid.. doortrekken, motorsport beleving.. dat zit gewoon niet in een 135i hoe goed die auto voor het geld is.

Afgezien van de power, vind ik qua rijden geen verschil tussen een stock 135i en een 130i hatch.

En het verschil in beleving tussen een 130i en mijn eigen M3 bv is werelds.. Dat een 1 serie lekker en scherp stuurt een agile chassis heeft, allemaal dik in orde.

Dit gaat er niet om of een 135i beter danwel slechter is dan een M3 (nieuw desnoods oud) welke geeft de meeste voldoening, daar gaat het om en voldoening rechtvaardigd de prijs.. kille cijfers daar op los laten is echt zinloos.. een Lotus exige is ook sneller op bochtige weggetjes en een circuit dan menig Ferrari/Porsche.. mat alle respect maar ik heb liever 78x liever 1 van de laatse 2.. afgezien van het feit of ik überhaupt ooit zo'n ding zou willen.

Ik ben zelf altijd en nog steeds PRO 1 serie geweest,, 130i, 135i maar nog beter qua agile sturen de 120d DIKKE prima.. maar laten we wel even met de benen op de grond blijven staan..

Als de 135i de betere M was geweest DAN was het ook een M geworden.. BMW is ook niet helemaal achterlijk hé..

En ik ben alles behalve PRO e92 M3.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 23 feb 2008, 23:44

Rico v Velzen schreef:En het verschil in beleving tussen een 130i en mijn eigen M3 bv is werelds..
Je hebt het nu over jouw M3, dat is sowieso een leukere auto dan de 135i en de nieuwe e92 M3, de vergelijking gaar hier over de e92 M3. De M modellen worden gewoon steeds meer geciviliseerd, jammer maar waar… Zo puur als de E30 wordt het nooit meer.
Rico v Velzen schreef:Als de 135i de betere M was geweest DAN was het ook een M geworden.. BMW is ook niet helemaal achterlijk hé..
Dat strookt niet met de huidige M modellen, Bmw zou nooit dezelfde motor gebruiken die ook in de 3 de 5 en 6-serie gebruikt wordt voor een M model, ik denk dat als er een M model van de 1 zou komen het ook weer gewoon een toerenhoer word...

Gr. TF

RVV

Bericht door RVV » 23 feb 2008, 23:52

Wel mee eens, maar worden niet alle auto's gecivilceerder ? Een e30 325i met sper, was ook veel meer beleving dan de huidige 3 serie.

Dingen laat men, en nieuwe dingen komen er voor terug..

Nu heb ik nog niet in de e92 M3 gereden, maar wat ik er van begrijp is dat de auto veel meer een Dr Jekyll en mr Hide karakter heeft dan een e46 M3. Normaal rijdend maakt het niks uit of je een 335i pakt of een e92 M3, maar ga je hem gebruiken met het M gevoel, dan schijnt toch echt nog wel een echte M te zijn.

En dat is het wezelijke verschil tussen een non M en een M, bij een non M krijg je never nooit het M gevoel..

En iedereen bepaalt zelf maar hoe belangrijk hij dat vind.

M rijders vinden het over het algemeen WEL erg belangrijk.. Alleen die zijn allemaal gebrainstormd, hun mening is niet meer relevant :wink:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 23 feb 2008, 23:54

Zit wat in Rico.

Heb eens in een geecutekte WRX gereden, 280 pk en 400 Nm. Niet voor joker dus. Toch, het verschil met mijn eigen auto is idioot. Een WRX komt veel tammer en (te) gemoedelijk over, mist een klap scherpte en agressie wat de STI veel meer heeft.

Dat en nog veel meer zaken, waarvan ik ju argument vwb gevoel en emotie een goede vind, rechtvaardigt voor een aantal mensen per jaar inderdaad die enorme meerprijs voor een STI of in jouw geval een nieuwe M3 tov de iets tammere broeders.

Al moet ik zeggen dat de 135i mij een fantastisch alternatief lijkt! Sper eronder, chip erin en blazen maar 8)

Topfuel

Bericht door Topfuel » 24 feb 2008, 00:08

Het punt is dat de kloof tussen de top 3-serie (335i) en de M3 veel kleiner is geworden dan de vorige modellen. Bij het huidige model lijkt het net of je in een 325i rijdt tot dat je het gas onderin trapt. Bij de e46, e36 enz is het M gevoel aanwezig voordat je de motor gestart hebt. Alles voelt gewoon M ook bij rustig rijden, dit mis je gewoon bij de nieuwe in alle opzichten...

Bram

Bericht door Bram » 24 feb 2008, 00:32

Heb jij al in de E92 M3 gereden?

Topfuel

Bericht door Topfuel » 24 feb 2008, 00:34

Ja

Bram

Bericht door Bram » 24 feb 2008, 00:36

Cool 8)

RVV

Bericht door RVV » 24 feb 2008, 02:02

Het zijn al wat oudere foto's maar hier kun je toch goed zien wat bv het verschil in wegligging is tussen een M en een non M.

[img:700:414]http://members.chello.nl/h.kerstma/BMW1.jpg[/img]
[img:700:452]http://members.chello.nl/h.kerstma/BMW2.jpg[/img]

Robin

Bericht door Robin » 24 feb 2008, 08:51

LOL, misschien lag de snelheid wel anders en is de foto van mij een nanoseconde/1,5 meter later genomen dan de foto van Rico die nog in/uit moet veren daar. Ik geef wel toe dat de huidige 1/3 series nogal stuiterig zijn...

Tja M3 staat voor mij nu voor een mooie motorsound/luxe materialen en dat is het en als dat je meerbeleving 100% maakt, vind ik dat prima, want een sperdiff kost de wereld niet(buiten 't feit dat ik even andere dingen aan m'n kop heb right now om dat er wel of niet op te zetten.)

De RS4 van Leonard kán vergeleken worden met zo'n E46 M3 of E90/92 M3 bij mij. Waarom vroeg ik mij af zou ik die RS4 kiezen, money buiten beschouwing gelaten:
Beleving 1:Mooi stuur, stoelen, mooie interieurmaterialen, leer/alu.
Beleving 2:Motorsound en degelijk stuiterig weggedrag.
Beleving 3:Je stapt uit kijkt naar de kar en denkt, heej wat een mooie chique dikke kar, dikke wielen, mooie stoere kont, dikke xenonneus.
Beleving 4: Een prijskaartje met daarop een joekel van een bedrag.LOL

Die 4 belevingen gelden imho ook voor M. Skitterend, maar uiteindelijk geldt alleen het weggedrag en de power(en remmerij LOL bij M)

Beleving 5: Hard over B wegen lellen, bochten mooi nemen etc etc. Kan met elke leuke kar, vul maar in. Om dat met een M3/RS4 te doen of met een 135/335i zal het qua soundbeleving bij de eersten mooier zijn en dat is het. Snelheid maakt geen fluit uit, want alle genoemde karren hebben een gewichtsmanco...en de .35i motoren zijn beter bij de les onderin dan de atmo's...

(Neemt niet weg dat ze me wel in een RS4/E90 M3 mogen douwen hoor, voor een paar jaar, wie betaalt? :lol: )

Kortom is M de meerprijs waard nieuw? Zal wel, ik zie 't nu nog niet, gebruikt zal beter...

RVV

Bericht door RVV » 24 feb 2008, 09:29

goeie post Robin :!:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 24 feb 2008, 11:30

Rico v Velzen schreef:... Andre heeft de kennis en ingangen om een een 135i zodanig te tweaken dat het een superauto is...
Die Franse test was met een 'showroom' 135i tegen die M3.

Wat een discussies allemaal, maar het is duidelijk:

1. Een M3 is van goed, snel en goedkoop, gegaan naar goed, snel en duur (imago). Een 135i (helft van het geld) presteert dus nagenoeg hetzelfde. So be it.
2. Iedereen mag kopen wat hij wil, ookal is dat Euro 750.000 aan imago. Niet relevante discussie. Blijf lekker die M kopen. < super cars.
3. Op alle BMW's zit een schep imago-geld voor elk model. BMW houdt haar prijzen hoog, om het gevoel van onbereikbaarheid te ondersteunen. De auto's zijn nog (onderscheidend) goed ook. Heel erg slim, doen ze al jaren. Hele goede auto's maken, die eigenlijk ook net iets te duur zijn. Briljant. < In dit opzicht snap ik de 135i niet helemaal, want die is voor dat geld goedkoop te noemen. Dus, is de 135i toch weer een beetje terug waar de M3 vandaan kwam: Een nieuwe goedkope dure-snelle-auto-jager..

Robin

Bericht door Robin » 24 feb 2008, 12:27

Ferdinand schreef:
Rico v Velzen schreef:... Andre heeft de kennis en ingangen om een een 135i zodanig te tweaken dat het een superauto is...
Die Franse test was met een 'showroom' 135i tegen die M3.

Idd en ik ken Andre ook dus heb ik nog geen andere stabi voor, andere schokdempers eronder, een lsd eronder etc. Het is maar gewoon wat je wil, waar je 't aan uitgeeft en of je 't de moeite/centen waard vindt, Rico(weet jij ook wel)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 feb 2008, 12:38

Rico v Velzen schreef:
Maar de vraag is WIL je dat ook doen ? En in hoeverre hou jezelf voor de gek (dus de andere kant op) om te denken dat een 135i een betere auto is dan een e92 M3 ? Een golf kun je ook oppompen tot 600plus peekaa, maar een porsche word het nooit..
In de basis is een Golf veel meer verschillend van een Porsche dan een 1-serie van een 3-serie. Daarnaast is er niemand die denkt dat de 135i in absolute zin beter is maar misschien wel beter in (financieel) relatieve zin. Is een M3 voor het geld (a een ton) ook een goed ding en is ie z'n geld waard? Dat alles is subjectief want ik benader dit punt vanuit een positie waarbij de M3 voor mij onbetaalbaar is. Als je in de running bent en de 135i spreekt je niet aan dan zal het heel anders zijn. Op jouw vraag of de 135i beter is danwel de M3 kan evenaren.......aangepast met het e.e.a. qua auto, balans, performance en eventuele ronde tijden misschien wel. Qua beleving een heel eind alleen is beleving weer subjectief. De M-button en andere M-gadgets zijn niet aanwezig maar heb je er behoefte aan?
Rico v Velzen schreef: Netzo goed dat een stock BMW geen M word. Een M is meer dan alleen koele performance cijfers.. het is vooral beleving in de ruimste zin van het woord..

Ga rijden in beide een non stock M of een een M.. in de rijbeleving is een verschil van dag en nacht. Gasrespons, janken, geluid.. doortrekken, motorsport beleving.. dat zit gewoon niet in een 135i hoe goed die auto voor het geld is.
Voorop gesteld heb ik ooit alleen eens in een E30M3 gereden dus mijn betoog kan geheel waardeloos zijn :wink: Bij de 130i van Arthur had ik het gevoel dat ie niet ver van een M afzit. Daar kan ik natuurlijk naast zitten maar je kunt het ook andersom zien. Als ik zoekende was naar een M wat voor mijn een sportieve BMW is dan voldoet de 130i bijna en dat voor een schep minder geld. Ik blijf het daarbij over geld hebben want ik snap best dat dat de enige reden is waarvoor je niet voor een M zou kiezen.
Rico v Velzen schreef: Afgezien van de power, vind ik qua rijden geen verschil tussen een stock 135i en een 130i hatch.
Waarom zou er meer verschil moeten zijn dan? Het zijn beide 1-series. Afgezien van power zal er ook geen verschil tussen een 125i en een 135i zitten lijkt me. De 135i wordt toch ook niet anders gepositioneerd?
Rico v Velzen schreef: En het verschil in beleving tussen een 130i en mijn eigen M3 bv is werelds.. Dat een 1 serie lekker en scherp stuurt een agile chassis heeft, allemaal dik in orde.
Jij weet waar je over praat en dus ben ik zeer benieuwd waar dat verschil dan inzit en is die beleving dichter bij elkaar te brengen door aanpassingen of is het met name een stuk eMotie?

Verder goede punten Rico en ik snap best waar je naartoe wil alleen wat voor jouw de M-emotie is dat is voor anderen (Andre) misschien weer marketing. Zelf val ik ook best voor Marketing trouwens hoor :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 24 feb 2008, 17:55

Beleving komt er in soorten en maten. Wat voor de één beleving is, kan voor de ander een nutteloos accessoire zijn. Roodlederen interieurs bijvoorbeeld. Het zal me aan me r..t roesten zolang het maar goed zit en houvast in bochten geeft :lol:

Ook zoiets. Het aanzuiggeluid van de M3 CSL. Oehs en ahs, 'wat klinkt dat mooi', 'nog nooit zoiets gehoord'. Maar de eerste keer dat ik het hoorde deed het me in alles aan de open kelken van een stel dubbele Webers of Dell Orto's van weleer op een Alfa, Opel, BMW of whatever denken. Gewoon een heel erg hard geluid dat maar heel zelden mooi klinkt. In het geval van de CSL wel een heel groot geluid vanwege de 6 cylinders en de 3.2 liter motor. Maar feitelijk gewoon lelijk hard en al na een paar minuten zwaar vermoeiend. Het zal wel met m'n leeftijd te maken hebben. Qua sturen is de CSL gewoon een E46 M3 minus 100 kg, met 25 pk extra en met een stel semi slicks. Qua beleving deed ie me hetzelfde. Nagenoeg niets.

Als stuurauto is iedere willekeurige 1-serie een klasse beter. En daar zit voor mij de beleving in. En als producent van een mooi geluid slaagt een 130i ook veel beter. Motoren klinken van zichzelf nooit mooi. Het is altijd de uitlaat die het geluid moet maken. En in het geval van een 130i (135i deels ook) is dat geluid onverstoord puur en zuiver. Geen gedoe met gaskleppen of andere nonsense. Een lekkere trompet.

Ik zit met de neus lekker bovenop Andre's uitvoering van zijn 1-serie projecten. Hij laat keer op keer zien dat er geen geheimen voor de echt wezenlijke elementen van autotuning zijn. Met minimale ingrepen transformeert ie zijn 135i (korter differentieel, meer camber op de neus, iets verlaagde vering) naar een regelrechte E46 en E92 M3 killer. Met semislicks en een 360 pk Schnitzer tuning uitgerust gaat kan die witte schicht in theorie op Zandvoort onder de 2 minuten gaan. Tijden waar een CSL niet eens aan komt. Basisprijs 135i: 51.000. Kosten tuning: 5000. Totaal 56.000. Wat kostte die CSL ook al weer? Is wel echt M hè. :roll:

Andre

Bericht door Andre » 24 feb 2008, 18:56

Vergeet niet dat een CSL en M versies al korter gegierd zijn voor een optimale versnelling. Alleen bij AG modellen zit daar vaak nog wat rek in. Niet bij alle modellen. Een 130i heeft al een perfecte overbrenging. Alleen ik kan begrijpen waarom ze 135i voorzien van een langere overbrenging. A verbruik en B dan wordt ie echt te snel af fabriek. Dat zijn even van die zaken die je zelf even moet oplossen. Kijk zie je dat zitten en wil je alles kant klaar voor je zien. Dan kan je diep in de beurs. Bij die merken weten ze dat en voor die mensen zijn er de M RS GT etc modellen reeks en daar hangt dan ook dat prijskaartje aan.

Mijn gedachte gang loopt gewoon heel anders als de meesten hier. Als ik 106.000 euro moest besteden bij bmw voor een fun auto. Dan kocht ik denk ik een 130i of 135i. Halve kooi achterin lassen mooi in het intrieur verwerken. 2 recaro s erin Raceonderstel afgesteld voor ruig tarmac. Knap remsyssteem erop. Semislicks. Hydraulische handrem erbij. Wat zou ik een fun hebben met dat ding. Sperretje als room op het toetje. Klaar.

RVV

Bericht door RVV » 25 feb 2008, 00:15

Even voor alle duidelijkheid M emotie is niet heilig, voor een M liefhebber is dat M voor een Porsche liefhebber is dat bv weer 911 en voor een Impreza rijder is dat Sti.

Ik snap best dat Hielke niks met M heeft en alles af wimpeld op Emotie en de klant voor de gek houden blabla..

Maar als ik MIJN stock 325i met mijn bijna stock M3 vergelijk (dus even niet met een 1 serie of e90 ofzo, want dat is een andere generatie) dan zit er echt lichtjaren verschil tussen de één en de ander.

Hoe je een e46 ook tweaked, schroeft, draait of mangelt.. het lukt je never nooit om er een e46 M3 van te maken..

Wat is die emotie voor M dan ? Vooral het totaalplaatje.. mensen die niet met totaalplaatjes bezig zijn en hun energie steken in het tweaken en samenstellen van auto's en daarbij OOK hun neus stoten.. Want laten we wel eerlijk wezen, even een kortere overbrenging op een 135i gooien.. Maar ondertussen past het toch niet zomaar plug en play, lassen hier aanpassen dat is ook een verhaal.

Andre ZIT in die wereld en ja hij kan de kennis makkelijk overbrengen, maar tussen het zelf doen of een kant en klaar paket willen kopen, ook tot in den treure door BMW M zelf getest.. is ook een verschil.

Andre tweaked zijn auto's al zolang ik hem ken.. met de juiste bytes en bits weet die een auto zo af te stellen dat ie er mee lezen en schrijven kan.. Maar net wat Andre ook zeg, hij redeneert heel anders dan een "gemiddelde" auto koper, zeg maar de Robin of de Rico.

Marketing is zo'n dooddoener, alsof M echt iedere klant in de zeik zit te nemen. Voorlopig zit er nog steeds geen high power atmo met orkest onder de motorkap van een stock BMW.. Ook dat is M.

En ja de 1 serie is een parel.. i know, 2 van die krengen gehad,, MAAR wel verstandshuwelijken.. spreidstand tussen ratio en emotie..

Een auto, de prijs word gerechtvaardigd door de emotie die ik voor een auto voel. Als er geen emotie is dan koop ik hem niet eens HOE goed die auto ook is.

Ik zeg altijd tegen mijn klanten als ze een matras kopen, het maakt niet uit wat die kost.. als je er niet lekker op slaapt dan is die altijd TE duur betaald.

En voor auto's geld voor mij precies hetzelfde. Het maakt me niet uit wat die kost (binnen het kader wat ik kan betalen uiteraard) maar als die me emotioneel niks doet is die voor mij altijd TE duur betaald.

Want een Panda van 10K kun je voor 20K ook tweaken en dan is het een koning op de weg.. behalve Hielke :wink: wil verder ook niemand zo'n Panda voor de deur. (wacht op de kast reacties af) :lol:

Nu komen we op het 1 serie vs 3 serie verhaal..

De 1 serie BESTAAT bij de gratie van de 3 serie en dus ook de e92 M3 (indirect) Dat is goed.. want anders hadden we nooit een 1 serie gehad. DAAROM kun je vandaag de dag ook zo makkelijk alles uitwisselen bij BMW.. draagarmen van een M3 op een 1 serie het past allemaal en dat geld voor nog meer dingetjes.. Voorheen was die niet zo.. maar BMW moet ook goedkoop en efficiënt werken en dan was dit onvermijdelijk..

BMW is wel zo slim om van de 3 serie een 3 serie te maken en de 1 serie in zij schaduw te zetten,, geen gouden kip slachten natuurlijk.

Daarom is het verschil tussen een M en non M in deze range kleiner geworden. Maar waar een M zich echt mee onderscheid en dat is de motor. dat is nog steeds niet te realiseren in een non M.. tuurlijk een 135i pomp je op naar 360pk .. maar al stop je er 500pk in in een massaproductie motor.. het blijft een vooral een perfecte naaimachine..

Als morgen BMW een M motor in een 1 serie gooit staat overmorgen de 135i van Andre weer in de showroom. Zo liggen de verhoudingen gewoon. (allemaal even afgezien van de betaalbaarheid)

Ja een e46 M3 is niet meer de meest frisse, ook al doet ie qua performance niks onder voor een 997 Carerra S kwam ik vanavond achter.. maar het unieke aan de auto is toch het totaalplaatje.

En dat geld OOK voor de e92 M3. .ja hij is TE duur in NL maar in de states is het verschil tov een 135i ook wisselgeld voor onze maatstaven.

Een 135i beter maken dan een e92 M3 , is niet zo moeilijk, als je het wilt doe je het.. ben je dan spekkoper ? Ja en nee..

Op een Lacoste shirt gekocht op een Turkse Bazar STAAT ook een krokodil en is ook van katoen..

Lees dit allemaal niet als anti 135i ofzo.. ik ben de eerste die zo'n auto zou kopen, WARE het niet dat ik mijn M3 heb ..

Maar nooit never nooit zou ik mezelf voor de gek houden door te denken dat je een M waardig apparaat hebt met een stock 135i en ook niet als je hem volhangt met spullen waarmee je iedere M het tapijt mee aanveegt..

Het is geen M het word geen M en de rechtvaardiging voor een M blijft altijd aanwezig al was het alleen al omdat een M een uniek concept is wat door ALLE fabrikanten word nagemaakt (RS/AMG/STi/NISMO whatever) maar nog nooit geëvenaard is..

En dat een nuchtere Fries die door alle M marketing heen prikt so be it. :wink:

Zijn kennis kunde en inschatting en VOORAL zijn onafhankelijkheid, omdat die met geen enkel merk iets speciefiek heeft behalve Smart en Porsche, word alom gewaardeerd, alleen is de auto wereld wat meer dan alleen super goed sturen :wink:

Andre

Bericht door Andre » 25 feb 2008, 00:56

Ik zou zo weer een 6cil M atmo willen. Maar niet meer voor 70k euro plus wat dat is het me echt niet meer waard. Daar zijn de AG modellen net even te goed voor. Kijk alleen al even naar de 135i remmen vs e92 m3 remmen.

Plaats reactie