Even voor alle duidelijkheid M emotie is niet heilig, voor een M liefhebber is dat M voor een Porsche liefhebber is dat bv weer 911 en voor een Impreza rijder is dat Sti.
Ik snap best dat Hielke niks met M heeft en alles af wimpeld op Emotie en de klant voor de gek houden blabla..
Maar als ik MIJN stock 325i met mijn bijna stock M3 vergelijk (dus even niet met een 1 serie of e90 ofzo, want dat is een andere generatie) dan zit er echt lichtjaren verschil tussen de één en de ander.
Hoe je een e46 ook tweaked, schroeft, draait of mangelt.. het lukt je never nooit om er een e46 M3 van te maken..
Wat is die emotie voor M dan ? Vooral het totaalplaatje.. mensen die niet met totaalplaatjes bezig zijn en hun energie steken in het tweaken en samenstellen van auto's en daarbij OOK hun neus stoten.. Want laten we wel eerlijk wezen, even een kortere overbrenging op een 135i gooien.. Maar ondertussen past het toch niet zomaar plug en play, lassen hier aanpassen dat is ook een verhaal.
Andre ZIT in die wereld en ja hij kan de kennis makkelijk overbrengen, maar tussen het zelf doen of een kant en klaar paket willen kopen, ook tot in den treure door BMW M zelf getest.. is ook een verschil.
Andre tweaked zijn auto's al zolang ik hem ken.. met de juiste bytes en bits weet die een auto zo af te stellen dat ie er mee lezen en schrijven kan.. Maar net wat Andre ook zeg, hij redeneert heel anders dan een "gemiddelde" auto koper, zeg maar de Robin of de Rico.
Marketing is zo'n dooddoener, alsof M echt iedere klant in de zeik zit te nemen. Voorlopig zit er nog steeds geen high power atmo met orkest onder de motorkap van een stock BMW.. Ook dat is M.
En ja de 1 serie is een parel.. i know, 2 van die krengen gehad,, MAAR wel verstandshuwelijken.. spreidstand tussen ratio en emotie..
Een auto, de prijs word gerechtvaardigd door de emotie die ik voor een auto voel. Als er geen emotie is dan koop ik hem niet eens HOE goed die auto ook is.
Ik zeg altijd tegen mijn klanten als ze een matras kopen, het maakt niet uit wat die kost.. als je er niet lekker op slaapt dan is die altijd TE duur betaald.
En voor auto's geld voor mij precies hetzelfde. Het maakt me niet uit wat die kost (binnen het kader wat ik kan betalen uiteraard) maar als die me emotioneel niks doet is die voor mij altijd TE duur betaald.
Want een Panda van 10K kun je voor 20K ook tweaken en dan is het een koning op de weg.. behalve Hielke

wil verder ook niemand zo'n Panda voor de deur. (wacht op de kast reacties af)
Nu komen we op het 1 serie vs 3 serie verhaal..
De 1 serie BESTAAT bij de gratie van de 3 serie en dus ook de e92 M3 (indirect) Dat is goed.. want anders hadden we nooit een 1 serie gehad. DAAROM kun je vandaag de dag ook zo makkelijk alles uitwisselen bij BMW.. draagarmen van een M3 op een 1 serie het past allemaal en dat geld voor nog meer dingetjes.. Voorheen was die niet zo.. maar BMW moet ook goedkoop en efficiënt werken en dan was dit onvermijdelijk..
BMW is wel zo slim om van de 3 serie een 3 serie te maken en de 1 serie in zij schaduw te zetten,, geen gouden kip slachten natuurlijk.
Daarom is het verschil tussen een M en non M in deze range kleiner geworden. Maar waar een M zich echt mee onderscheid en dat is de motor. dat is nog steeds niet te realiseren in een non M.. tuurlijk een 135i pomp je op naar 360pk .. maar al stop je er 500pk in in een massaproductie motor.. het blijft een vooral een perfecte naaimachine..
Als morgen BMW een M motor in een 1 serie gooit staat overmorgen de 135i van Andre weer in de showroom. Zo liggen de verhoudingen gewoon. (allemaal even afgezien van de betaalbaarheid)
Ja een e46 M3 is niet meer de meest frisse, ook al doet ie qua performance niks onder voor een 997 Carerra S kwam ik vanavond achter.. maar het unieke aan de auto is toch het totaalplaatje.
En dat geld OOK voor de e92 M3. .ja hij is TE duur in NL maar in de states is het verschil tov een 135i ook wisselgeld voor onze maatstaven.
Een 135i beter maken dan een e92 M3 , is niet zo moeilijk, als je het wilt doe je het.. ben je dan spekkoper ? Ja en nee..
Op een Lacoste shirt gekocht op een Turkse Bazar STAAT ook een krokodil en is ook van katoen..
Lees dit allemaal niet als anti 135i ofzo.. ik ben de eerste die zo'n auto zou kopen, WARE het niet dat ik mijn M3 heb ..
Maar nooit never nooit zou ik mezelf voor de gek houden door te denken dat je een M waardig apparaat hebt met een stock 135i en ook niet als je hem volhangt met spullen waarmee je iedere M het tapijt mee aanveegt..
Het is geen M het word geen M en de rechtvaardiging voor een M blijft altijd aanwezig al was het alleen al omdat een M een uniek concept is wat door ALLE fabrikanten word nagemaakt (RS/AMG/STi/NISMO whatever) maar nog nooit geëvenaard is..
En dat een nuchtere Fries die door alle M marketing heen prikt so be it.
Zijn kennis kunde en inschatting en VOORAL zijn onafhankelijkheid, omdat die met geen enkel merk iets speciefiek heeft behalve Smart en Porsche, word alom gewaardeerd, alleen is de auto wereld wat meer dan alleen super goed sturen