Dexter schreef:Met je eens Peter, maar het komt er voor 'het publiek' dan wel op neer dat zo iemand weer ergens mee weg komt zonder of met een heel lichte straf.
Die zien geen juridisch onderscheid tussen vrijspraak of ontslag van rechtvervolging (sepot) of een vaststelling van de overtreding zonder of met een verminderde sanctie terwijl daar een wereld van verschil tussen zit.
Nee, zo bedoel ik het niet, Dex.
Ik bedoel dat de rechter vaststelt dat politie of het OM de regels overtreden heeft (niet de verdachte dus!), maar dat aan die overtreding (door politie of OM) verder geen consequenties verbonden worden.
De enkele vaststelling door de rechter dat het bewijs dat de verdachte achter de tralies zal zetten onrechtmatig verkregen is, zou dan voldoende compensatie voor die verdachte moeten zijn.
En
dat is inderdaad niet uit te leggen, is juristenlogica die niemand kan volgen, maar wel de vaste praktijk in Nederland intussen.
Verder helemaal met Jan eens, ik zou deze week niet graag Joran (of Johan) van der Sloot heten.....
Een beter argument tegen jury-rechtspraak is niet te verzinnen.
En met Nandor ook trouwens, in Irak vallen de bommen verder, op militairen, militairen die we voortaan rebellen moeten noemen en onschuldige burgers.