AMS: Alpina B3 vs M3 V8 vs C63 AMG

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 feb 2008, 23:57

Bedankt Erik :D Ik heb em nog in mijn handen gehad maar had de AV nog niet eens gelezen....en dus toch maar niet gekocht :wink:

Femme

Bericht door Femme » 01 feb 2008, 23:58

De meeste praktische en allround auto's doen het in dit soort methodische vergelijkingen altijd het beste. Het verbaast me daarom niet dat de B3 Biturbo de vergelijking wint. Qua concept is de Alpina het beste te vergelijken met de C63 AMG. Je zou 'm kunnen beschouwen als een goedkoper en minder uitbundig alternatief. De motor van de M3 lijkt me voor de sportieve rijder toch veel meer voldoening geven.

Ik vind het verder opvallend dat de remafstanden van de B3 nauwelijks verschillen met die van de M3 en de C63 AMG. In de slalom en uitwijktests doet hij het ook goed.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 02 feb 2008, 00:00

Ik denk dat Alpina heel goed weet hoe een auto hoort te zijn. En dat is op zich redelijk helder, maar niet gemakkelijk te realiseren.

Net zoals veel dingen in het leven zijn er oneindig veel mensen die weten hoe het moet (of dat denken), maar een zeer beperkt aantal dat werkelijk ook doet zoals het moet.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 feb 2008, 00:59

Alpina, gefeliciteerd 8)

Macboy

Bericht door Macboy » 02 feb 2008, 09:17

De uitkomst verbaast mij ook niet. Als allround pakket kun je niet om de Alpina heen. Ik heb vaker geroepen dat ik tussen een Alpina en M3 zou moeten twijfelen. De M3 is natuurlijk puurder, maar de Alpina biedt mij iets exclusiefs wat ik in een auto zoek en als het dan ook nog niet achterblijft en goedkoper is ...

Vooral de gedistingeerde spoilerpakketten en luxe binnenkanten kunnen mij bekoren (hoewel ik natuurlijk geen hout zou nemen, maar dat kun je allemaal kiezen).

Vergeet ook niet dat de Alpina leer standaard heeft, wat het prijsverschil enkel groter maakt.

Alleen heeft Bovensiepen liggen slapen door de tankinhoud niet te vergroten. Een reichweidte van 489km is niet echt handig voor de gemiddelde Alpina rijder (zakelijke rijder). Dan was de actieradius beter geweest (die optie bestaat immers bij Alpina).

Complimenten naar Alpina (ook een dikke overwinning trouwens).

Let wel, natuurlijk moet je een auto niet kiezen op basis van punten. Daarom moet je vaak ook de test en conclusie lezen, waarbij een Porsche of M3 soms niet wint, maar waarin wel wordt gezegd dat je die auto moet kiezen als sportief rijgedrag de essentie in autorijden is.

Ik spreek hier dus puur vanuit mijn eigen standpunt (sportief, doch comfortabel, goedkoop en met name exclusief)

Fasteddie

Bericht door Fasteddie » 02 feb 2008, 10:22

...geloof geen bal van die 0-200 tijden....er staat dus oa. dat vanaf 100 de M3 sneller dan de C63 bij de 200 is....yeah right.....
Heb zelf met de M3 (weliswaar kort) kunnen testen tegen de e39 M5....en dat kan je gewoon "easy" bijhouden.....echt no way dat de e39 M5 ook maar iets in te brengen heeft tegen een C63 op een vergelijkbaar stuk weggedeelte...

Kan niet wachten om een C63 een keer in IRL tegen te komen :mrgreen:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 02 feb 2008, 13:34

Jou M5 is gewoon bloedsnel 8)

Macboy

Bericht door Macboy » 03 feb 2008, 18:26

Romo nu overtuigd ?

:)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 feb 2008, 12:22

Macboy schreef:Romo nu overtuigd ?

:)

Allemaal leuk speelgoed.............................................

Daar ben ik wel van overtuigd ja..................................... :lol: :wink:

M-bitious

Bericht door M-bitious » 04 feb 2008, 13:37

Ze zeggen er wel bij dat een M3 sedan meer punten had gescoord dan de coupe vanwege de extra ruimte.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 feb 2008, 13:42

M-bitious schreef:Ze zeggen er wel bij dat een M3 sedan meer punten had gescoord dan de coupe vanwege de extra ruimte.
Das voor mij persoonlijk een non argument, ik koop zo`n auto niet om de ruimte.

edit; de M3 touring zal dan wel overall winnaar worden :lol:

Hielke

Bericht door Hielke » 04 feb 2008, 13:43

Die Alpina houdt met de 360 pk turbo 3 liter die V8 met 420 pk bijna bij! Ongelooflijk. En dan is de Alpina ook nog zwaarder 30 kg zwaarder dan de E92 M3!

Met een korter differentieel en 360 pk maakt een 135i of 335i gehakt van een M3.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 04 feb 2008, 13:49

romo schreef:
M-bitious schreef:Ze zeggen er wel bij dat een M3 sedan meer punten had gescoord dan de coupe vanwege de extra ruimte.
Das voor mij persoonlijk een non argument, ik koop zo`n auto niet om de ruimte.

edit; de M3 touring zal dan wel overall winnaar worden :lol:
Dan hadden ze de Alpina ook als coupe moeten nemen.

romo

Bericht door romo » 04 feb 2008, 13:55

Hielke schreef:Die Alpina houdt met de 360 pk turbo 3 liter die V8 met 420 pk bijna bij! Ongelooflijk. En dan is de Alpina ook nog zwaarder 30 kg zwaarder dan de E92 M3!

Met een korter differentieel en 360 pk maakt een 135i of 335i gehakt van een M3.

Daarom; appels en peren hahaha

das het aloude verhaal weer, ik zal er niet meer over zeuren, mooi voor die Alpina dat ie het zo goed doet..........................................

Hielke

Bericht door Hielke » 04 feb 2008, 14:22

Zo goed doet.....?

Hij doet het even 31 Punkten beter dan de M3. 31 in de Gesammeltewertoeng!

Mijn lieve hemel wat ben ik posterig vandaag.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 04 feb 2008, 14:38

Macboy schreef:De uitkomst verbaast mij ook niet. Als allround pakket kun je niet om de Alpina heen. Ik heb vaker geroepen dat ik tussen een Alpina en M3 zou moeten twijfelen. De M3 is natuurlijk puurder, maar de Alpina biedt mij iets exclusiefs wat ik in een auto zoek en als het dan ook nog niet achterblijft en goedkoper is ...

Vooral de gedistingeerde spoilerpakketten en luxe binnenkanten kunnen mij bekoren (hoewel ik natuurlijk geen hout zou nemen, maar dat kun je allemaal kiezen).

Vergeet ook niet dat de Alpina leer standaard heeft, wat het prijsverschil enkel groter maakt.

Alleen heeft Bovensiepen liggen slapen door de tankinhoud niet te vergroten. Een reichweidte van 489km is niet echt handig voor de gemiddelde Alpina rijder (zakelijke rijder). Dan was de actieradius beter geweest (die optie bestaat immers bij Alpina).

Complimenten naar Alpina (ook een dikke overwinning trouwens).

Let wel, natuurlijk moet je een auto niet kiezen op basis van punten. Daarom moet je vaak ook de test en conclusie lezen, waarbij een Porsche of M3 soms niet wint, maar waarin wel wordt gezegd dat je die auto moet kiezen als sportief rijgedrag de essentie in autorijden is.

Ik spreek hier dus puur vanuit mijn eigen standpunt (sportief, doch comfortabel, goedkoop en met name exclusief)
De M3 heeft hier ook standaard leer, alleen in Duitsland niet.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 04 feb 2008, 15:08

Hielke schreef:Zo goed doet.....?

Hij doet het even 31 Punkten beter dan de M3. 31 in de Gesammeltewertoeng!

Mijn lieve hemel wat ben ik posterig vandaag.
Maar dan moet je de M3 er 6 punten bijgeven als het de sedan was geweest, en 12 punten erbij voor het prijsverschil. Ik geloof niet dat kopers zich laten afschrikken vanwege de prijs. Dan is het verschil niet zo heftig. Uiteraard scoort de Alpina super, maar ik zou hem niet willen hebben.

romo

Bericht door romo » 04 feb 2008, 15:36

Waar het om gaat IMHO; de conceptuele keuze tussen een 6 in lijn TT en een hoogtoerige NA V8...............................

Waar ligt je hart........................................

Andre

Bericht door Andre » 04 feb 2008, 20:02

mijn hart ligt bij de atmo.

Maar het grote prijsverschil tov de TT motor. Is het mij niet waard. Een korter diff en chip kost samen ca. 2 duizend euro. Ben je klaar. De power begint ook nog eens op laag toeren. En hoe de m3 nu hier in dit roversland belast wordt is de keus snel gemaakt.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 04 feb 2008, 21:17

Alpina heeft er niet zo maar alleen even een chipje ingezet hoor!

Sperdy

Bericht door Sperdy » 04 feb 2008, 21:51

M-bitious schreef:Alpina heeft er niet zo maar alleen even een chipje ingezet hoor!
wat nog meer dan, vwb. het blok?

Femme

Bericht door Femme » 04 feb 2008, 22:50

Ferdinand schreef:
M-bitious schreef:Alpina heeft er niet zo maar alleen even een chipje ingezet hoor!
wat nog meer dan, vwb. het blok?
Andere zuigers, uitlaat is wellicht ook wat getweakt en de versnellingsbak(software) is aangepakt zodat deze sneller schakelt in handmatige modus .

Macboy

Bericht door Macboy » 04 feb 2008, 22:56

Of je leest het artikel :)

(heb ik gedaan, ze hebben meer aangepast, maar ben ik dus alweer vergeten, lekker geheugen weer)

RVV

Bericht door RVV » 05 feb 2008, 11:54

Dat zal best, toch heeft zo'n turbo getunde Alpina niet de charme bij mij die de "ouderwetse" atmo's wel hadden..

Alpina stond toen bij mij ook voor andere motoren techniek, iig, verfijndere techniek tov standaard BMW spul.

Ik vraag me überhaupt af of Alpina die blokken open schroeft om ze te tunen. Het zal wel een setje andere zuigers zijn die ze op de lopende band bij BMW er in douwen.

Vroagah gingen ze bij Alpina zelf echt met de blokken in de weer om aan te passen.

Zo'n gechiptunde B3 zie ik nu meer op het niveau staan van Hartge en Schnitzer.

Heeft overigens allemaal niks met beter of slechter te maken hoor.

Plaats reactie